gertvdijk schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:43:
[...]
Tja, als je geen manpages wil doornemen, geen text editor wil gaan gebruiken, maar alles point&click verwacht dan kan je beter een licentie aanschaffen van een OS uit Redmond of Cupertino (ooh nee die verbiedt het je in de EULA)...
Je kan gewoon niet verwachten van een OS dat alles zichzelf wijst. Bovendien weet je niet eens waar je over spreekt, aangezien je een DHCP client wil gaan installeren op een router...
[...]
Goed punt. Maar misschien kan je wel iets anders gestart krijgen waarin je pci vendor/product id's kan uitlezen?
[...]
De alternate of server install installeert geen X componenten zolang jij niet 'Desktop Environment' selecteert bij de te installeren standaard packages bij de (ongeveer) 7 categorieën die hij bij de installatie vraagt.
[...]
Ik zie nog steeds geen enkele reden om een GUI te gaan draaien. Wel zie ik reden om me af te vragen
- Waarom je Linux kiest als OS met dergelijke GUI verwachtingen/eisen
- Waarom je voor Ubuntu hebt gekozen? Debian zou mijn voorkeur genieten als zijnde een no-nonsense uitgeklede/basis en extra stabiele versie van Ubuntu.
- Je bereidwilligheid om af te zien van wizards, point&click configs, prachtige desktopeffecten e.d. en te gaan focussen op waar het op neerkomt: welke DHCP server, iptables cursusje of gebruik een schil zoals shorewall, etc etc.
[...]
Debian en Ubuntu gebruiken dezelfde installer, praktisch dezelfde kernel, etc etc... Maar je kan het altijd proberen.
[...]
Ja voorbij de keuze wat je wil doen na het booten van CD. In mijn screenshot had ik gekozen voor installeren en dan zie ik daarna de inhoud van mijn screenshot.
Ik denk zelf dat het helemaal geen Unichrome probleem is, aangezien het gewoon een text-based installer is en er niets bijzonders met de videokaart gebeurt. De kernel wordt gewoon geladen als je voor installeren kiest. Mogelijk gaat het daar al mis.
Kortom: volgens mij zoeken we dit probleem helemaal in de verkeerde hoek.
Reageert de terminal nog (Alt+F1-6) als je bij de installatie niet verder komt?
@Typnix: hoe gaat TS een Xorg.conf bestand aanpassen in een nog niet bestaande installatie?

Waarom ik niet gewoon een os uit redmond koop, omdat ik de right tool for the job wil, en zoals ik al aangaf heb ik mijn vraagtekens bij een Via C7 die windows server 2003 gaat runnen (hoewel er verder niets op hoeft). Verder heb ik nergens gezecht dat ik geen manpages wil doorlezen, maar sommige opties zijn gewoon extreem intuitief, kom je in elk programma tegen maar heten soms net anders / de opties die je kunt kiezen zijn soms net anders verwoord. Dat gebeurt mij vrij vaak blij linux software en tsja dat vind ik soms iritant. Ik ben niet iemand die alleen maar wizards zal doorlopen, toch vind ik het 'one click roll adding' voor een server zoals dat in Windows Server 2008 gaat erg handig, scheelt veel tijd en loopt toch even de belangrijkste opties langs voor de zekerheid.
Maar anyway ik ga nu zelf ook te veel off topic. Volgens mij heb ik door welk scherm ik niet goed zie. Ik heb vroeger debian gedraait en dan krijg je bij installatie inderdaad niet zo'n virtuele desktop maar een soort van stappen plan met allemaal opties die je (deels sequentieel) moest doorlopen om het os te installeren. (jij had het over 7 opties geloof ik).
Het is dat scherm dat al garbled is en compleet onlees baar, en daardoor kan ik dus helemaal niet verder komen. Ik dacht dat dit al X was maar na er wat meer over na gedacht te hebben zal dit wel niet zo zijn. Wel wordt volgens de installer al een deel van de linux kernel geladen.
Ik vermoed zelf nogsteeds dat het de combo Via Unicrhome videokaarten + de installer is. Het is een net nieuwe machine en op een andere machine met zelfde cpu/gpu/chipset die al een tijd lang stabiel XP Pro draait zijn er dezelfde problemen. Ook is er nog bar weinig in te stellen voordat je een OS installeerd dus ik ga nog steeds uit van een incompetibaliteit tussen de Ubuntu Installer en de hardware. Zover ik weet kan Ubuntu prima op een C7 draaien, google-en daarna levert weinig bijzonders op. Echter de unichrome chip/igp er bij plakken levert wel veel hits op over problemen met ubuntu (hoewel niet specifiek de installatie).
Dat is op dit moment de enige aanwijzing die ik heb. Misschien dat ik toch probeer om Windows Server 2003 te draaien (XP pro draait immers ook prima). Maar ik zou toch graag dit probleem op lossen.
Ik snap nu dat voor wat ik wild oen met de computer een gui niet vele extra's bied (omdat de services die dit gaan verzorgen zelf geen beheer gui aanbieden). Maar ik heb Debian ook wel eens GUI-less geinstalleerd maar de installer werd daar niet echt anders van zover ik me kan herinneren.
Mijn keuze voor Ubuntu server is vrij simpel, wat Linux betreft heb ik alleen wat ervaring met Debian en Ubuntu (ok en een klein beetje Suse). De server versie leek me vrij licht en uitermate geschikt voor dit doel. Verder zie ik niet 1,2,3 een simpele distro die hier meer geschikt voor zou zijn (of nouja allee niet Debian gebaseerde installers iig wel).
Dus tsja ik zou toch graag uitzoeken heo ik dit kan oplossen, laten we de gui vs non-gui en windows vs linux debatten maar even zitten (ik deed zelf ook mee

) Ik vind Windows gewoon een heerlijk OS en mensen hier wat vaker Linux, dat is gewoon een andere manier die je prettiger vind om een computer te bedienen).