Ubuntu installatie op VIA Unichrome videokaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Ik probeer Ubuntu server LTS te installeren op een soort van mini pc'tje met een VIA C7 processor en een unichrome igp. Helaas lukt me het installeren niet.

Als ik opstart van de cd verschijnd er vrolijk het Ubuntu installatie scherm, druk ik dan op install of check disk dan wordt volgens mij X opgestart. In het volgende scherm dat ik zie (dus na wat console output). Zie ik alleen maar 'garbled text' die niet meer te lezen is.

De probleem omschrijving is zo wat kort maar heel veel meer kan ik er niet van maken. Ik heb op dit moment het volgende geprobeerd.

Ubuntu Server LTS, Ubuntu 9.04 Alternate Installer en Ubuntu Server 9.04. Allemaal heb ik dezelfde problemen mee. Ook heb ik eens flink in mijn bios zitten rommelen maar aangezien het om een igp gaat zijn dingen als AGP aperture size niet relevant. Dit heeft helaas ook niets uitgehaald.

Ik heb het check disk gebeuren ook even geprobeerd op een laptop, waar ik prima beeld heb. Ook op een andere computer met een Via Unichrome igp heb ik dezelfde problemen.

Nu wil ik als windows man toch graag een os installeren met gui. De functie van de pc wordt een simpele DHCP client / proxy om remote login mogelijk te maken op meerdere aangesloten pc's. Windows Server 2003 lijkt me te zwaar, wat raden jullie me aan, is er een manier ubuntu te installeren.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Misschien is het handig om te vermelden welke Unichrome kaart je hebt.
sudo lshw -numeric -C display

Hieruit komen als het goed is pci vendor/product id's, waarop je beter kan googlen voor wat betreft bugs. Wat ik weet is dat Unichrome kaartjes pas sinds kort redelijk worden ondersteund.

Daarnaast moet je je echt gaan afvragen of je een GUI wil hebben draaien. Je kan in de GUI niets fatsoenlijks configgen voor iets wat dienst moet doen als een server. Dat wil je ook niet, je 'wil' het alleen omdat je een gewoontedier bent...
Je moet sowieso je Windows mindset weggooien, dus dit is een goed moment om ermee te starten. :)

Btw, definieer 'remote login' en wat je nu precies wil met die bak, want het is me niet helemaal duidelijk.

Edit2: X wordt helemaal niet opgestart in de installatie met de alternate of server CD... :?

Edit3: Zie je dit scherm niet?
Ubuntu Alternate install step1

[ Voor 24% gewijzigd door gertvdijk op 16-07-2009 17:32 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:05
Als ik je goed begrepen heb wil je enkel voor de installatie een gui, dan kan je het volgende doen:

je kan een installatie(+configuratie) doen van ubuntu server op een andere machine, dan gewoon de harde schijf eruit nemen (met die installatie) en installeren in je mini pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Over windows mindset wil ik niet te veel hebben in NWOS, maar ik blijf er bij dat ook voor beheer het lekker is om te zien wat je doet. Nu heb ik er alleen nog niet aan gedacht dat het mogelijk zo is dat de programma's die ik ga beheren mogelijk geen gui hebben. Ik zou echter wel graag willen dat ik zie wat ik doe, ik zie liever een lijst met radiobuttons waar in duidelijk mijn opties staan voor 'X' ipv een config file met X="value" waarbij ik de eerste paar keren elke keer moet opzoeken wat ik daar neer kan zetten, ondanks dat de opties waarschijnlijk heel logisch zijn maar ik gewoon niet weet hoe het daar afgekort wordt/welk synoniem wordt gebruikt. :)

Verder vraag ik me af hoe ik kan sudoen als ik geen Ubuntu kan installeren. Ook bij de server installatie cd de gui quitten krijg ik geen console, maar begint ook de installatie.

Ik heb inderdaad speciaal de alternate iso gedownload omdat deze text only zou zijn, maar tijdens het starten van de installatie heb ik dezelfde problemen, ik had het idee dat er toch een vorm van X werd opgestart, maar aangezien ik nog niet heel veel ervaring heb met linux systemen zou het ook iets anders kunnen zijn. (Het zag er uit als een blauw scherm waar je met de pijlties toetsen de opties af kan lopen). Misschien dat er een andere gui/window manager werd opgestart.

Wat betreft de functie van de pc. Ik heb ongeveer 8 pc's aan elkaar geknoopt met switches. De switch uplink is verbonden met de eerste netwerkkaart van deze pc. Deze pc moet als een soort van router gaan functioneren en dus een dhcp server draaien en een proxy. Op de tweede netwerkkaart zit gewoon een internet verbinding. Ik wil via de internet verbinding remote login kunnen gebruiken om op de pc die de dhcp server/proxy draait te komen en op de pc's op de switch.

Edit @ GertvDijk plaatje.

Nee ik krijg een ander zwart scherm met daarboven groot ubuntu waar je kunt kiezen tussen installatie en checkdisk etc.. (welk krijg je eerst een taal keuze popup maar die ziet er wat gelikter uit dan dat). Wat ik na het kiezen van installatie zie weet ik niet goed, maar het heeft wel ongeveer die kleurstelling (in mijn geheugen wat blauwer))

[ Voor 9% gewijzigd door roy-t op 16-07-2009 17:36 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij VIA unichrome videokaarten moet je de drivers apart installeren. Bij Debian kon je via tasksel alsnog die drivers vinden als toevoeging op xserver.

https://help.ubuntu.com/community/OpenChrome verdere info

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:35:
Bij VIA unichrome videokaarten moet je de drivers apart installeren. Bij Debian kon je via tasksel alsnog die drivers vinden.
Maar ik kan helemaal niet installeren op dit moment, de drivers appart installeren kom ik dus nog niet aan toe. Gaat het installeren van Debian zelf wel goed op een unichrome? Lijkt me sterk aangezien Ubuntu de Debian code base gebruikt, maar het zou wel het proberen waard zijn als je denkt dat het wel werkt.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
roy-t schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:33:
Over windows mindset wil ik niet te veel hebben in NWOS, maar ik blijf er bij dat ook voor beheer het lekker is om te zien wat je doet. Nu heb ik er alleen nog niet aan gedacht dat het mogelijk zo is dat de programma's die ik ga beheren mogelijk geen gui hebben. Ik zou echter wel graag willen dat ik zie wat ik doe, ik zie liever een lijst met radiobuttons waar in duidelijk mijn opties staan voor 'X' ipv een config file met X="value" waarbij ik de eerste paar keren elke keer moet opzoeken wat ik daar neer kan zetten, ondanks dat de opties waarschijnlijk heel logisch zijn maar ik gewoon niet weet hoe het daar afgekort wordt/welk synoniem wordt gebruikt. :)
Tja, als je geen manpages wil doornemen, geen text editor wil gaan gebruiken, maar alles point&click verwacht dan kan je beter een licentie aanschaffen van een OS uit Redmond of Cupertino (ooh nee die verbiedt het je in de EULA)...
Je kan gewoon niet verwachten van een OS dat alles zichzelf wijst. Bovendien weet je niet eens waar je over spreekt, aangezien je een DHCP client wil gaan installeren op een router...
Verder vraag ik me af hoe ik kan sudoen als ik geen Ubuntu kan installeren. Ook bij de server installatie cd de gui quitten krijg ik geen console, maar begint ook de installatie.
Goed punt. Maar misschien kan je wel iets anders gestart krijgen waarin je pci vendor/product id's kan uitlezen?
Ik heb inderdaad speciaal de alternate iso gedownload omdat deze text only zou zijn, maar tijdens het starten van de installatie heb ik dezelfde problemen, ik had het idee dat er toch een vorm van X werd opgestart, maar aangezien ik nog niet heel veel ervaring heb met linux systemen zou het ook iets anders kunnen zijn. (Het zag er uit als een blauw scherm waar je met de pijlties toetsen de opties af kan lopen). Misschien dat er een andere gui/window manager werd opgestart.
De alternate of server install installeert geen X componenten zolang jij niet 'Desktop Environment' selecteert bij de te installeren standaard packages bij de (ongeveer) 7 categorieën die hij bij de installatie vraagt.
Wat betreft de functie van de pc. Ik heb ongeveer 8 pc's aan elkaar geknoopt met switches. De switch uplink is verbonden met de eerste netwerkkaart van deze pc. Deze pc moet als een soort van router gaan functioneren en dus een dhcp server draaien en een proxy. Op de tweede netwerkkaart zit gewoon een internet verbinding. Ik wil via de internet verbinding remote login kunnen gebruiken om op de pc die de dhcp server/proxy draait te komen en op de pc's op de switch.
Ik zie nog steeds geen enkele reden om een GUI te gaan draaien. Wel zie ik reden om me af te vragen
  • Waarom je Linux kiest als OS met dergelijke GUI verwachtingen/eisen
  • Waarom je voor Ubuntu hebt gekozen? Debian zou mijn voorkeur genieten als zijnde een no-nonsense uitgeklede/basis en extra stabiele versie van Ubuntu.
  • Je bereidwilligheid om af te zien van wizards, point&click configs, prachtige desktopeffecten e.d. en te gaan focussen op waar het op neerkomt: welke DHCP server, iptables cursusje of gebruik een schil zoals shorewall, etc etc.
roy-t schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:38:
Maar ik kan helemaal niet installeren op dit moment, de drivers appart installeren kom ik dus nog niet aan toe. Gaat het installeren van Debian zelf wel goed op een unichrome?
Debian en Ubuntu gebruiken dezelfde installer, praktisch dezelfde kernel, etc etc... Maar je kan het altijd proberen.
Nee ik krijg een ander zwart scherm met daarboven groot ubuntu waar je kunt kiezen tussen installatie en checkdisk etc.. (welk krijg je eerst een taal keuze popup maar die ziet er wat gelikter uit dan dat). Wat ik na het kiezen van installatie zie weet ik niet goed, maar het heeft wel ongeveer die kleurstelling (in mijn geheugen wat blauwer))
Ja voorbij de keuze wat je wil doen na het booten van CD. In mijn screenshot had ik gekozen voor installeren en dan zie ik daarna de inhoud van mijn screenshot.

Ik denk zelf dat het helemaal geen Unichrome probleem is, aangezien het gewoon een text-based installer is en er niets bijzonders met de videokaart gebeurt. De kernel wordt gewoon geladen als je voor installeren kiest. Mogelijk gaat het daar al mis.

Kortom: volgens mij zoeken we dit probleem helemaal in de verkeerde hoek.

Reageert de terminal nog (Alt+F1-6) als je bij de installatie niet verder komt?

@Typnix: hoe gaat TS een Xorg.conf bestand aanpassen in een nog niet bestaande installatie? 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 16-07-2009 17:50 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roy-t schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:38:
[...]

Maar ik kan helemaal niet installeren op dit moment, de drivers appart installeren kom ik dus nog niet aan toe. Gaat het installeren van Debian zelf wel goed op een unichrome? Lijkt me sterk aangezien Ubuntu de Debian code base gebruikt, maar het zou wel het proberen waard zijn als je denkt dat het wel werkt.
Hoezo niet? Je hoeft maar 1 regel in te tikken en xorg.conf ff editten met nano en dan ben je er...

Crap: verkeerd zitten lezen... Maar wel een goeie opvolger als het allemaal lukt :X

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
gertvdijk schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:43:
[...]

Tja, als je geen manpages wil doornemen, geen text editor wil gaan gebruiken, maar alles point&click verwacht dan kan je beter een licentie aanschaffen van een OS uit Redmond of Cupertino (ooh nee die verbiedt het je in de EULA)...
Je kan gewoon niet verwachten van een OS dat alles zichzelf wijst. Bovendien weet je niet eens waar je over spreekt, aangezien je een DHCP client wil gaan installeren op een router...

[...]

Goed punt. Maar misschien kan je wel iets anders gestart krijgen waarin je pci vendor/product id's kan uitlezen?

[...]

De alternate of server install installeert geen X componenten zolang jij niet 'Desktop Environment' selecteert bij de te installeren standaard packages bij de (ongeveer) 7 categorieën die hij bij de installatie vraagt.

[...]

Ik zie nog steeds geen enkele reden om een GUI te gaan draaien. Wel zie ik reden om me af te vragen
  • Waarom je Linux kiest als OS met dergelijke GUI verwachtingen/eisen
  • Waarom je voor Ubuntu hebt gekozen? Debian zou mijn voorkeur genieten als zijnde een no-nonsense uitgeklede/basis en extra stabiele versie van Ubuntu.
  • Je bereidwilligheid om af te zien van wizards, point&click configs, prachtige desktopeffecten e.d. en te gaan focussen op waar het op neerkomt: welke DHCP server, iptables cursusje of gebruik een schil zoals shorewall, etc etc.
[...]

Debian en Ubuntu gebruiken dezelfde installer, praktisch dezelfde kernel, etc etc... Maar je kan het altijd proberen.

[...]

Ja voorbij de keuze wat je wil doen na het booten van CD. In mijn screenshot had ik gekozen voor installeren en dan zie ik daarna de inhoud van mijn screenshot.

Ik denk zelf dat het helemaal geen Unichrome probleem is, aangezien het gewoon een text-based installer is en er niets bijzonders met de videokaart gebeurt. De kernel wordt gewoon geladen als je voor installeren kiest. Mogelijk gaat het daar al mis.

Kortom: volgens mij zoeken we dit probleem helemaal in de verkeerde hoek.

Reageert de terminal nog (Alt+F1-6) als je bij de installatie niet verder komt?

@Typnix: hoe gaat TS een Xorg.conf bestand aanpassen in een nog niet bestaande installatie? 8)7
Waarom ik niet gewoon een os uit redmond koop, omdat ik de right tool for the job wil, en zoals ik al aangaf heb ik mijn vraagtekens bij een Via C7 die windows server 2003 gaat runnen (hoewel er verder niets op hoeft). Verder heb ik nergens gezecht dat ik geen manpages wil doorlezen, maar sommige opties zijn gewoon extreem intuitief, kom je in elk programma tegen maar heten soms net anders / de opties die je kunt kiezen zijn soms net anders verwoord. Dat gebeurt mij vrij vaak blij linux software en tsja dat vind ik soms iritant. Ik ben niet iemand die alleen maar wizards zal doorlopen, toch vind ik het 'one click roll adding' voor een server zoals dat in Windows Server 2008 gaat erg handig, scheelt veel tijd en loopt toch even de belangrijkste opties langs voor de zekerheid.

Maar anyway ik ga nu zelf ook te veel off topic. Volgens mij heb ik door welk scherm ik niet goed zie. Ik heb vroeger debian gedraait en dan krijg je bij installatie inderdaad niet zo'n virtuele desktop maar een soort van stappen plan met allemaal opties die je (deels sequentieel) moest doorlopen om het os te installeren. (jij had het over 7 opties geloof ik).

Het is dat scherm dat al garbled is en compleet onlees baar, en daardoor kan ik dus helemaal niet verder komen. Ik dacht dat dit al X was maar na er wat meer over na gedacht te hebben zal dit wel niet zo zijn. Wel wordt volgens de installer al een deel van de linux kernel geladen.

Ik vermoed zelf nogsteeds dat het de combo Via Unicrhome videokaarten + de installer is. Het is een net nieuwe machine en op een andere machine met zelfde cpu/gpu/chipset die al een tijd lang stabiel XP Pro draait zijn er dezelfde problemen. Ook is er nog bar weinig in te stellen voordat je een OS installeerd dus ik ga nog steeds uit van een incompetibaliteit tussen de Ubuntu Installer en de hardware. Zover ik weet kan Ubuntu prima op een C7 draaien, google-en daarna levert weinig bijzonders op. Echter de unichrome chip/igp er bij plakken levert wel veel hits op over problemen met ubuntu (hoewel niet specifiek de installatie).

Dat is op dit moment de enige aanwijzing die ik heb. Misschien dat ik toch probeer om Windows Server 2003 te draaien (XP pro draait immers ook prima). Maar ik zou toch graag dit probleem op lossen.

Ik snap nu dat voor wat ik wild oen met de computer een gui niet vele extra's bied (omdat de services die dit gaan verzorgen zelf geen beheer gui aanbieden). Maar ik heb Debian ook wel eens GUI-less geinstalleerd maar de installer werd daar niet echt anders van zover ik me kan herinneren.

Mijn keuze voor Ubuntu server is vrij simpel, wat Linux betreft heb ik alleen wat ervaring met Debian en Ubuntu (ok en een klein beetje Suse). De server versie leek me vrij licht en uitermate geschikt voor dit doel. Verder zie ik niet 1,2,3 een simpele distro die hier meer geschikt voor zou zijn (of nouja allee niet Debian gebaseerde installers iig wel).

Dus tsja ik zou toch graag uitzoeken heo ik dit kan oplossen, laten we de gui vs non-gui en windows vs linux debatten maar even zitten (ik deed zelf ook mee :P) Ik vind Windows gewoon een heerlijk OS en mensen hier wat vaker Linux, dat is gewoon een andere manier die je prettiger vind om een computer te bedienen).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Er zit toch gewoon een optie 'textmode' in de installer of ben ik nu helemaal gek? 8)7

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:36
Misschien zoekt de TS wel helemaal de verkeerde distro. Persoonlijk zou ik meer geneigd zijn iets te nemen wat specifiek bedoelt is om te routeren/NAT'en/firewallen zoals iets als DD-WRT wat tegenwoordig ook in een x86 versie bestaat of pfSense.

Mocht je perse een volledige linux-distro willen draaien, kijk eens naar CentOS. Dat is een afgeleide van Red Hat (als ik het goed zeg) en draait perfect op mijn server die toch niet meer de snelste is.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Kees schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:34:
Er zit toch gewoon een optie 'textmode' in de installer of ben ik nu helemaal gek? 8)7
Ik heb me rot gezocht naar die optie, en volgens velen zit er zelfs alleen maar Textmode in de server installer en in de Alternate Installation disc, maar beide gaat het toch op mis dus mogelijk gaat de graka / iets anders zelfs stuk op de textmode (maar het eerste scherm met plaatje n.b. werkt dan weer wel :/).

@Zsub
Tsja ik begin nu pas de hardware als echte router te zien (wat eigenlijk precies is wat ie doet). Ik kan zeker eens kijken naar DDWRT, goede tip en ook CentOS zal ik eens een kijkje aan wagen. Ik kan helaas pas dinsdag weer bij de machine om het te proberen :(.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Kees schreef op Thursday 16 July 2009 @ 18:34:
Wat bedoel je precies? Voor zover ik weet heeft de alternate en server install CD alleen maar textmode, als dat is wat je bedoelt met textmode.
roy-t schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:33:
Waarom ik niet gewoon een os uit redmond koop, omdat ik de right tool for the job wil,
Precies, dus geen GUI op die bak. Dat niet de right tool.
zoals ik al aangaf heb ik mijn vraagtekens bij een Via C7 die windows server 2003 gaat runnen (hoewel er verder niets op hoeft).
Tja, dat ik over Windows begin heeft meer te maken met jouw kennis en houding dan je hardware.
Verder heb ik nergens gezecht dat ik geen manpages wil doorlezen, maar sommige opties zijn gewoon extreem intuitief, kom je in elk programma tegen maar heten soms net anders / de opties die je kunt kiezen zijn soms net anders verwoord. Dat gebeurt mij vrij vaak blij linux software en tsja dat vind ik soms iritant. Ik ben niet iemand die alleen maar wizards zal doorlopen, toch vind ik het 'one click roll adding' voor een server zoals dat in Windows Server 2008 gaat erg handig, scheelt veel tijd en loopt toch even de belangrijkste opties langs voor de zekerheid.
Het scheelt in eerste instantie misschien een beetje tijd, maar als je iets specifieks wil doen (wat bijna altijd het geval is) dan zijn dit soort versimpelde 'wizards' een pain in the ass. Bovendien geeft het je de illusie dat je weet waar je mee bezig bent.
Maar anyway ik ga nu zelf ook te veel off topic. Volgens mij heb ik door welk scherm ik niet goed zie. Ik heb vroeger debian gedraait en dan krijg je bij installatie inderdaad niet zo'n virtuele desktop maar een soort van stappen plan met allemaal opties die je (deels sequentieel) moest doorlopen om het os te installeren. (jij had het over 7 opties geloof ik).
Nee, zeven categorieën. Daarin geef je aan voor welk doel je de installatie wil gebruiken. Mail server, Desktop environment, Database server, etc.
Het is dat scherm dat al garbled is en compleet onlees baar, en daardoor kan ik dus helemaal niet verder komen. Ik dacht dat dit al X was maar na er wat meer over na gedacht te hebben zal dit wel niet zo zijn. Wel wordt volgens de installer al een deel van de linux kernel geladen.
Jep. En bij het laden van de kernel kan echt van alles misgaan. Van freezes tot hangs. En de oorzaken lopen uiteen van BIOS bugs tot memory corruptie. Wel is het zo dat de installer een speciale kernel is, speciaal voor installaties.
Ik vermoed zelf nogsteeds dat het de combo Via Unicrhome videokaarten + de installer is.
Ik denk gewoon *een* stukje hardware, wat je videokaart *kan* zijn, maar net zo goed je geluidskaartmodule die niet wil laden/initialiseren.
Echter de unichrome chip/igp er bij plakken levert wel veel hits op over problemen met ubuntu (hoewel niet specifiek de installatie).
Daaromtrent zijn veel problemen geweest inderdaad, nieuwe ontwikkelingen (zoals het meer open source maken van de driver) e.d.
Dat is op dit moment de enige aanwijzing die ik heb.
Ik vind het geen overtuigende aanwijzing, behalve dat je scherm 'garbled' is. Iets wat voor jou garbled overkomt kan voor iemand anders misschien aangeven dat er een probleem is met de ANSI encodings en je wellicht op een heel ander spoor zetten. ;)
Ik snap nu dat voor wat ik wild oen met de computer een gui niet vele extra's bied (omdat de services die dit gaan verzorgen zelf geen beheer gui aanbieden). Maar ik heb Debian ook wel eens GUI-less geinstalleerd maar de installer werd daar niet echt anders van zover ik me kan herinneren.
Nee, de installer is precies hetzelfde. Debian heeft geen GUI installer, alleen diezelfde die de alternate en server install van Ubuntu je ook bieden. Ik bedoelde meer GUI/geen GUI voor wat betreft na de installatie. Wat mij betreft moet je die hele videokaart laten voor wat hij is, omdat je X helemaal niet nodig hebt.

Laten we ook eens iets anders uitsluiten: je beeldscherm. De modi switcht namelijk als hij overgaat naar stap 1 van het installeren. Heb je al eens een ander beeldscherm geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Zsub schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:46:
Misschien zoekt de TS wel helemaal de verkeerde distro. Persoonlijk zou ik meer geneigd zijn iets te nemen wat specifiek bedoelt is om te routeren/NAT'en/firewallen zoals iets als DD-WRT wat tegenwoordig ook in een x86 versie bestaat of pfSense.

Mocht je perse een volledige linux-distro willen draaien, kijk eens naar CentOS. Dat is een afgeleide van Red Hat (als ik het goed zeg) en draait perfect op mijn server die toch niet meer de snelste is.
Tja of je nou CentOS, Debian, SuSe, Arch, Slackware, Gentoo of whatever wil draaien, dat is al helemaal niet relevant hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zsub schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:46:
Daar heb je geen andere Linux distro voor nodig om een router op te zetten. En dat is dus ook niet aan de orde.
Als die gloednieuwe bak kwa hardware niet wodt ondersteunt dan heeft het weinig zin om een andere distro te nemen die meestal niet zo snel met ondersteuning komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:28:
[...]

Daar heb je geen andere Linux distro voor nodig om een router op te zetten. En dat is dus ook niet aan de orde.
Als die gloednieuwe bak kwa hardware niet wodt ondersteunt dan heeft het weinig zin om een andere distro te nemen die meestal niet zo snel met ondersteuning komt.
De bak is wel nieuw, maar niet gloednieuwe hardware ofzo, de unichrome chipset/igp bestaat toch al zeker een jaar of twee en een Via C7 is er toch ook al een tijdje.

Verder over het beeld het is niet zo dat de tekst zelf er raar uit ziet, die is zelfs niet meer herkenbaar als tekst, het streept vreemd schuin over het beeld. Ook staat natuurlijk alle niet nodige hardware (zover die er is) uit maarja er zit eigenlijk niets in dat apparaat, een 2e netwerk kaart, en that's it, ook onboard staat alles uit wat niet nodig is (geluidskaart).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Kan je eens proberen de volgende kernel optie mee te geven voordat je de install start?
vga=0x311

of wat andere modes

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 16-07-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roy-t schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:09:
[...]

De bak is wel nieuw, maar niet gloednieuwe hardware ofzo, de unichrome chipset/igp bestaat toch al zeker een jaar of twee en een Via C7 is er toch ook al een tijdje.

Verder over het beeld het is niet zo dat de tekst zelf er raar uit ziet, die is zelfs niet meer herkenbaar als tekst, het streept vreemd schuin over het beeld. Ook staat natuurlijk alle niet nodige hardware (zover die er is) uit maarja er zit eigenlijk niets in dat apparaat, een 2e netwerk kaart, en that's it, ook onboard staat alles uit wat niet nodig is (geluidskaart).
Over het algemeen wordt bij een installatie waarbij de videodrivers(waaronder die van VIA) niet herkent word, direct(in veel gevallen) overgegaan naar VESA ipv VGA. Mer chipsets weet ik het niet. Je kan ook even nakijken of jouw hardware wel volledig wordt ondersteunt bij de desbetreffende distro(in dit geval Ubuntu of Debian). Distro's willen nog welleens zelf drivers toevoegen.

Dat van die VIA drivers wist ik omdat ik zelf een systeem heb met VIA onboard videokaart(had iets te maken met geen poen enzo en toch wat nodig hebben) en een serie distro's die hetzelfde euvel hadden: een videokaart wat niet werd herkend. Maar zou je eens kunnen booten in rescuemode, een "dmesg" je kunnen doen en deze hier posten samen met je specs?
Misschien dat de kernel iets niet heeft herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 21:18:
Over het algemeen wordt bij een installatie waarbij de videodrivers(waaronder die van VIA) niet herkent word, direct(in veel gevallen) overgegaan naar VESA ipv VGA. Mer chipsets weet ik het niet. Je kan ook even nakijken of jouw hardware wel volledig wordt ondersteunt bij de desbetreffende distro(in dit geval Ubuntu of Debian). Distro's willen nog welleens zelf drivers toevoegen.
VESA mode is een soort universele driver, omdat alle VESA-compliant videokaarten die mode ondersteunen en in die mode die driver dus snappen. Dat geldt niet alleen voor alle distro's, maar ook Windows. Maakt niet uit welke distro of kaart je hebt. Het is heel simpel: geen videokaart driver voor X? dan VESA. Ook wel 'low graphics mode' genoemd of 'veilige modus'.
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 21:18:
Dat van die VIA drivers wist ik omdat ik zelf een systeem heb met VIA onboard videokaart(had iets te maken met geen poen enzo en toch wat nodig hebben) en een serie distro's die hetzelfde euvel hadden: een videokaart wat niet werd herkend. Maar zou je eens een dmesg en je kunnen doen en deze hier posten samen met je specs?
Misschien dat de kernel iets niet heeft herkend.
Lees nog eens: de TS kan niet eens in een shell komen en het is niet eens zeker dat de kernel wel laadt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 21:23:
[...]

VESA mode is een soort universele driver, omdat alle VESA-compliant videokaarten die mode ondersteunen en in die mode die driver dus snappen. Dat geldt niet alleen voor alle distro's, maar ook Windows. Maakt niet uit welke distro of kaart je hebt. Het is heel simpel: geen videokaart driver voor X? dan VESA. Ook wel 'low graphics mode' genoemd of 'veilige modus'.
Dat wist ik al...
Lees nog eens: de TS kan niet eens in een shell komen en het is niet eens zeker dat de kernel wel laadt...
TS heeft geen antwoord gegeven of hij van virtual console kon wisselen of niet.
Dat de output fucked is kan meerdere dingen zijn: of chipset is niet herkend ander stuk hardware.
Dat blauwe scherm komt mij wel bekent voor als een waarschuwing van de kernel uit dat er iets fout zit.
En nee, ik ben niet in de war met BSOD. *prijst zichzelf dat hij BSD draait*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik installeer ook wel eens het een en ander op wat minder gangbare (video) hardware. Mijn ervaring is iig dat het zeker in die gevallen noodzakelijk is om echt minimaal te werk te gaan, dus om eerst een uiterst beperkte base-system erop te zetten en pas als dat werkt te proberen om X te installeren. Ik heb bij de desktop-versie van Ubuntu niet gezien dat dat kan (misschien wel, maar wegens Ubuntu desktop sowieso veel te bloated vinden heb ik me er nooit in verdiept).

Ubuntu server kan het iig wel, Debian ook (mits je in de installer bij tasksel "desktop" nadrukkelijk uitvinkt), Arch, Slack en Gentoo eveneens.

Ik zou iig daar mee beginnen. Zorg er dan ook voor dat je *niet* een display manager (XDM/GDM/KDM) mee installeert voordat je X goed werkend hebt. Als idd X bij het falen je display corrumpeert heb je dan ook een probleem als hij naar display manager terugvalt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Het zou handig zijn als ik wist om wat voor hardware het precies gaat maar goed hierbij een poging.

Ik ben zelf met iemand uit Amerika bezig om Ubuntu Jaunty 9.04 stabiel te krijgen op de Via Nanobook. De Via Nanobook zegt jullie waarschijnlijk niet zo veel maar een Packerd Bell easynote XS20 of Everex Cloudbook wel. Heel toevallig zit in dat apparaat ook een Via C7 cpu en laat ik daar nou net wat meer over weten dan de meeste hier.

Via C7 series waarschijnlijk een Esther variant en is vaak in combinatie met CX/VX700 of CN896 chipset verkocht. Ik kan je uit ervaring vertellen dat deze chipsets onder de recente Linux kernels dramatisch ondersteuning hebben.
Er is namelijk geen framebuffer voor ontwikkeld dus enige grafische ondersteuning zonder X server kan zoals eerder is aangehaald alleen gebeuren met VESA ondersteuning. Je grub menu zal er daarom ook uitzien als of er maar 2 of 3 kleuren uit je grafische chip getoverd kunnen worden.
Als je gebruik maakt van de Xserver dan kun je de recente Openchrome(1:0.2.903) driver het beste gebruiken.
sudo apt-get install xserver-xorg-video-openchrome

Wil dit nog niet werken dan kun je de VESA driver forceren door volgende boot parameter aan je kernel toe te voegen:
xforcevesa

Voor je Via C7 cpu kun je cpu speed scaling gebruiken als je de volgende boot parameters meegeeft aan je kernel:
acpi_osi="Windows 2001" acpi_osi="!Windows 2006"

Verder dien je gebruik te maken van acpi_freq module voor je speed scaling. Gebruik e_powersaver niet omdat deze niet goed functioneert.

Al met al functioneren alle Via onderdelen maar zeer matig onder recente Linux kernels. Sinds de overgang naar linux kernel 2.6.26 is het huilen met de pet op. Geen driver ondersteuning, weinig input uit de opensource afdeling van Via(sporadisch contact) en maar matige producten op de markt zetten. de HP 2133 is ook zo'n fantastisch product onder Linux wel te verstaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:23:
de HP 2133 is ook zo'n fantastisch product onder Linux wel te verstaan :X
Op dat apparaat heb ik ook Ubuntu geïnstalleerd. Inderdaad de alternate CD voor de text modus. Je krijgt dan wel een GUI te zien, is alleen opgebouwd uit ASCII karakters, de installer die ook door Debian gebruikt wordt.

Probeer eens op esc te drukken nadat het bios klaar is. Dan kun je je eigen parameters meegeven. Kies voor een console install en je krijgt hoogstwaarschijnlijk dit: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TeGdSowBMotCy4zT0T80NP5D/full.png plaatje te zien.

BTW, er zijn voor die unichrome chipset wel geaccelereerde drivers te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
sunoke schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:50:
[...]

Op dat apparaat heb ik ook Ubuntu geïnstalleerd. Inderdaad de alternate CD voor de text modus. Je krijgt dan wel een GUI te zien, is alleen opgebouwd uit ASCII karakters, de installer die ook door Debian gebruikt wordt.

Probeer eens op esc te drukken nadat het bios klaar is. Dan kun je je eigen parameters meegeven. Kies voor een console install en je krijgt hoogstwaarschijnlijk dit: [afbeelding] plaatje te zien.

BTW, er zijn voor die unichrome chipset wel geaccelereerde drivers te vinden.
Dankje, dat zal ik proberen.

Verder voor de andere tips: ik krijg bij de start van de installatie iig geen VESA voorkantje want het installatie splash, screen zoals ik al zei, is gewoon full coloured met een mooi ubuntu logo, daarna gaat het mis. Maar allemaal nog tijdens de installatie (en eht volgende installatie scherm dat dus compleet onleesbaar is ziet er wel VESA mode achtig uit).

Helaas kan ik pas dinsdag jullie tips proberen en even opzoeken wat nu echt exact de hardware is, is toch het proberen waard voordat ik aan andere os-en ga denken (zoals de router varianten die aangegeven zijn, of gewoon W.S.2003 immers bedacht ik me gister pas dat XP ook prima draait op die computers).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Ik wil je nog even wijzen op deze bootoptie:
F4. Graphics Modes. If video is unacceptable during the operation of the CD, selecting the "Safe graphics mode" may provide better results during LiveCD operation or until video issues can be resolved after installation.
(uit https://help.ubuntu.com/community/BootOptions )

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Wirf schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 09:57:
Ik wil je nog even wijzen op deze bootoptie:

[...]

(uit https://help.ubuntu.com/community/BootOptions )
Ik heb de boot opties meteen bekeken toen ik deze problemen had, en ook de modes, maar daar zat zeker weten deze optie niet bij, sowieso leek het alsof wat tips van help.ubuntu wat oud waren. (In het installatie menu zelf zou volgens een ander help item ook gewoon textmode moetne staan maar die was er ook niet, zowel op de server, alternate als gewone versie).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

roy-t schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 09:29:
[...]

Dankje, dat zal ik proberen.

Verder voor de andere tips: ik krijg bij de start van de installatie iig geen VESA voorkantje want het installatie splash, screen zoals ik al zei, is gewoon full coloured met een mooi ubuntu logo,
Die voorkant is VESA. VESA is niet 1 of andere tekst mode maar een volledige grafische mode, maar dan met een nogal beperkt aantal video modes, geen hardware versnelling en een nogal krappe toegang tot het video geheugen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1