Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Is MSN veilig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag willen weten of het enig bezwaar tegen de veiligheid van mijn computer is als ik Windows live messenger (MSN) installeer en gebruik, ik ben een beetje angstig omdat je dan op een directe manier met het internet verbonden bent, ik ben niet van plan bestanden te delen, ik wil enkel chatten. Ik zou dus willen weten of hackers/malware zo een achterdeur in mijn computer hebben. Ik heb de standaard Windows Firewall, NOD 32 als dagelijkse virusscanner en een keer per maand scan ik met Hitman pro 2. Tevens staan auto-updates van Windows aan.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Welkom op Tweakers, en ja MSN is veilig, zo veilig als de gebruiker die het gebruikt.

Ik zou zeggen google eens op wat artikelen over algemene computer/internet veiligheid, dus het veilig gebruik maken van de computer en het internet.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:30

_Apache_

For life.

Zolang je veilig zit is het geen enkel probleem.

- Je surft met ( Firefox / Opera / Chrome )
- Je firewall is up to date
- Je antivirus is up to date
- je antispyware is up to date
- Je opent geen vreemde links van onbekende - of zelfs bekende - contactpersonen

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Modbreak:Er bestaat ook nog iets meer dan alleen quoten en een smiley posten.

[ Voor 86% gewijzigd door pasta op 16-07-2009 16:40 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Enkele tips voor veiligheid:

- Download MSN alleen van de officiele Microsoft CD-ROM of Website.
- Download geen Hacks & Customization tools voor MSN als je 100% veilig wilt zijn.
- Accepteer géén executables al dan niet gezipped of gerarred e.d.
- Scan regelmatig je computer: sommige virussen die je langs andere weg binnenkrijgt nestelen zich vervolgens in MSN / Live Messenger om zich daarmee verder te verspreiden.
- Installeer altijd de nieuwste versie van MSN / Live Messenger die langs officiele weg wordt aangeboden.
- Kies een moeilijk wachtwoord en verander die regelmatig.
- Bewaar geen chatlogs op je computer - als je privacy maximaal wilt waarborgen (je computer wordt een keer gehacked, of iemand heeft fysiek toegang tot je computer).

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 16:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:23:
Download MSN alleen van de officiele Microsoft CD-ROM of Website. Download geen Hacks & Customization tools voor MSN als je 100% veilig wilt zijn. Accepteer géén executables al dan niet gezipped of gerarred e.d. Scan regelmatig je computer: sommige virussen die je langs andere weg binnenkrijgt nestelen zich vervolgens in MSN / Live Messenger om zich daarmee verder te verspreiden.
maar....maar :) msn kan tegenwoordig zelf ook al scannen alvorens dingen te accepteren, stel dat in, en je kan met een vrij gerust hart die leuke foto's van familieleden op vakantie openen hoor.

wilde ik er wel even bij zeggen. MSN doet (let's be honest) alles wat jij als gebruiker wil doen. Als jij hyperlinks naar websites uitzet, en alles automatisch laat scannen zit je al heel safe.
edit:
bewaar geen chatlogs? omdat je gehacked kan worden? nou nou. dan kun je ook wel alle leuke kiekjes van de vrouw in bikini wel op een usb opslaan die je elke dag (niet vergeten) weer los koppelt van de pc. :) beetje vertrouwen in de mens is ook wel belangrijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 16:31 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:09:
ik ben een beetje angstig omdat je dan op een directe manier met het internet verbonden bent,
Dat ben je ook met je browser, torrent client, mail client, etc, etc. Dus wat dat betreft is er geen verschil.
_Apache_ schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:16:

...
Volgens mij is IE8 net zo (on)veilig als de rest. Laats is er nog een exploit gevonden in FF 3.5

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:16:

- Je firewall is up to date
- Je antivirus is up to date
- je antispyware is up to date
- Je opent geen vreemde links van onbekende - of zelfs bekende - contactpersonen
Surfen mag ook met IE8, net zo veilig zoniet nog een fractie veiliger dan bovenstaande browsers.
De rest van bovenstaande zaken gelden uiteraard wel.
Overigens is MSN per definitie niet veilig, al het verkeer gaat niet versleuteld het internet over, behalve je login gegevens. Alleen daarvoor word de verbinding beveiligd. Als je het gehele verkeer perse wilt versleutelen moet je iets als SimpLite gebruiken, echter de tegenpartij moet dit ook gebruiken om met jou veilig te kunnen chatten. Maar ik denk niet dat iemand geïnteresseerd is in jouw chats, of je moet een celeb of een politiek verantwoordelijke functie hebben, dus of je dergelijke maatregelen moet nemen is dan de vraag.

Verwijderd

regmaster schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:30:
[...]

Surfen mag ook met IE8, net zo veilig zoniet nog een fractie veiliger dan bovenstaande browsers.
De rest van bovenstaande zaken gelden uiteraard wel.
Overigens is MSN per definitie niet veilig, al het verkeer gaat niet versleuteld het internet over, behalve je login gegevens. Alleen daarvoor word de verbinding beveiligd. Als je het gehele verkeer perse wilt versleutelen moet je iets als SimpLite gebruiken, echter de tegenpartij moet dit ook gebruiken om met jouw veilig te kunnen chatten. Maar ik denk niet dat iemand geïnteresseerd is in jouw chats, of je moet een celeb of een politiek verantwoordelijke functie hebben, dus of je dergelijke maatregelen moet nemen is dan de vraag.
er bestaan er genoeg die dat verkeer dan vervolgens weer willen versleutelen voor je, dat staat hier ook op de computers van t werk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er geen enkel probleem mee dat mijn gesprekken "af te luisteren" zijn, omdat er totaal niets in staat wat voor iemand een beetje belangrijk is. Het gaat mij er puur om dat virussen niet via MSN binnen kunnen komen.

Verwijderd

dat is dus goed opletten op wat je ontvangt, instellen dat je alleen gaat/kan praten met mensen in jou allowed lijstje. Dat soort dingen, en instellen dat je zaken die je download eerst laat scannen door je scanner.

Verwijderd

http://webmessenger.msn.com voel je je mss veiliger bij? Heeft wel niet alle functionaliteit maar is mss genoeg voor je. Antivirus, firewall, ea natuurlijk evenzeer van toepassing.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:38:
Het gaat mij er puur om dat virussen niet via MSN binnen kunnen komen.
En dat is voornamelijk aan jezelf + aan de beveiliging van je computer over. Als jij zo dom bent om virus.exe van een vriend te ontvangen en uit te voeren (hoewel je tegenwoordig vaker via http://eenofanderedomein....n-jou-wat-grappig-zeg.php wat naar malware linkt wordt lastiggevallen) ben jij de zwakste schakel in je beveiliging. ;) Vooral als je dan waarschuwingen van je antivirus links laat liggen / negeert.

Ik zou dus, zoals PaddoShadow ook al aangaf, je eens verdiepen in algemene computer/internet beveiliging. Ik vermoed niet dat je met WLM een onnodig extra risico loopt dat je met je browser/mailclient/etc ook zal lopen. :)

offtopic:
Welkom op GoT overigens. :w

Signature

Verwijderd

Ik sluit me volledig aan bij de rest.
Zolang je niets accepteert dat je niet nodig hebt, loop je relatief weinig gevaar.
Let wel op bots die zelf berichten spammen met als boodschap iets in de trent van: "Hé, heb je deze leuke foto van ons al gezien? Nee?? Kijk dan op www.klikhiervooralnietwantdanisjecomputerkapot.nl"

Ik gebruik msn al jaren op een verstandige manier, maar niet iedereen doet dit. Zo is het me al verschillende keren gelukt om batch-bestanden door te sturen naar contactpersonen om zo hun computer af te sluiten, terwijl ik zei dat het om een foto ging. Controleer dus ook altijd de extensies van de documenten die men je probeert door te sturen.
Let vooral op uitvoerbare bestanden ( .exe ) en ingepakte bestanden ( .zip, .rar, .7z, ... ). Ook extensies die je niet kent open je beter niet.

Wanneer men je een link doorstuurt die je niet helemaal vertrouwt kan je deze even ingeven in Google, en wanneer het om malware gaat, zal dit bij een van de eerste hits vermeld staan.

offtopic:
Veel msn-plezier & welkom op GoT

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:21:
Ik gebruik msn al jaren op een verstandige manier, maar niet iedereen doet dit. Zo is het me al verschillende keren gelukt om batch-bestanden door te sturen naar contactpersonen om zo hun computer af te sluiten, terwijl ik zei dat het om een foto ging. Controleer dus ook altijd de extensies van de documenten die men je probeert door te sturen.
Er komen weinig mensen meer online zeker in je lijstje? ;) Ik zou het wel zien zo'n grap, maar die persoon wordt toch echt meteen geblocked. Ik zit niet te wachten op die onzin.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Standeman schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:30:
Dat ben je ook met je browser, torrent client, mail client, etc, etc. Dus wat dat betreft is er geen verschil.
Sterker nog, dat ben je al als je PC op het netwerk via een router naar het Internet gaat. Mooi voorbeeldje daarvan is het alom bekende Blaster virus van jaren terug.
Volgens mij is IE8 net zo (on)veilig als de rest. Laats is er nog een exploit gevonden in FF 3.5
De veiligheid is net hoe streng mensen hem instellen in IE8. Laat de Compatability Views uit en je zit volgens mij al een stuk veiliger. Volgens mij is er ook een beveiligde modus in IE.

Over de exploit, als dat de JIT compiler exploit is: meuk: Mozilla Firefox 3.5.1 heeft dat opgelost. En zoals in het door jou aangehaalde artikel ook omschreven staat, de NoScript plugin houdt dergelijke dingen ook tegen, dus die zou ik zeker installeren in FireFox, scheelt je echt een hoop ellende, ook spy-, mal-, en adware.
Marzman schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:26:
Er komen weinig mensen meer online zeker in je lijstje? ;) Ik zou het wel zien zo'n grap, maar die persoon wordt toch echt meteen geblocked. Ik zit niet te wachten op die onzin.
Er zijn legio voorbeelden te bedenken, zo ook de 'online blockcheckers'. Laat ook die dingen links liggen, want ze werken niet, MSNPv9 (versie negen van het MSN Protocol) geeft namelijk zulke informatie niet, oudere versies, dacht MSPv5 geloof ik wel, maar die word niet meer gebruikt of ondersteund.

Dus er zijn genoeg dingen te bedenken waardoor mensen jou opeens zulke berichten 'sturen'. Vaak weten de gebruikers die er wél in trappen hier niet eens van af; deze mensen dan vervolgens klakkeloos blokkeren heeft dan ook geen effect en lijkt mij ook geen juiste oplossing voor het probleem, wijs de mensen er op, dat ze fout zitten, middels een mailtje en adviseer hen dan zsm het wachtwoord te wijzigen, dat is veel effectiever.

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 17-07-2009 17:49 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GJtje schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:36:

Er zijn legio voorbeelden te bedenken, zo ook de 'online blockcheckers'. Laat ook die dingen links liggen, want ze werken niet, MSNPv9 (versie negen van het MSN Protocol) geeft namelijk zulke informatie niet, oudere versies, dacht MSPv5 geloof ik wel, maar die word niet meer gebruikt of ondersteund.

Dus er zijn genoeg dingen te bedenken waardoor mensen jou opeens zulke berichten 'sturen'. Vaak weten de gebruikers die er wél in trappen hier niet eens van af; deze mensen dan vervolgens klakkeloos blokkeren heeft dan ook geen effect en lijkt mij ook geen juiste oplossing voor het probleem, wijs de mensen er op, dat ze fout zitten, middels een mailtje en adviseer hen dan zsm het wachtwoord te wijzigen, dat is veel effectiever.
Hij heeft het over het versturen van "foto's" die de computer uitschakelen omdat het geen foto's zijn. Dat doe je bewust.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:45:
Hij heeft het over het versturen van "foto's" die de computer uitschakelen omdat het geen foto's zijn. Dat doe je bewust.
Een blockchecker invullen doe je toch ook bewust? Je bent je alleen niet bewust van de gevolgen: dat de website die de 'blockcheck' uitvoerd de gegevens opslaat, om vervolgens hun site verder te spammen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hier zijn 2 soorten veiligheid te onderkennen:

Integriteit van de applicatie\je pc. Dit is deels te ondervangen door slim te klikken op links en een goede client (pidgin?) te nemen.
Anderzijds is er protocol integriteit: Hoe wordt je data versleuteld? Volgens mij niet bijster goed.
Ik vind het persoonlijk kwalijker dat derden mijn communicatie kunnen lezen, dan dat de client lek is (dat laatste is nml op te vangen door jou, een protocol issue niet).

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Let ook goed op wie je allemaal toevoegd. Ik heb een keer gehad dat ik iemand had toegevoegd en die had op een of andere manier mijn e-mail gebruikt om iedereen uit mijn adres boek te spammen. Sinds dien gerbuik ik msn eigenlijk niet meer. :(

Verwijderd

feep schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:52:
Let ook goed op wie je allemaal toevoegd. Ik heb een keer gehad dat ik iemand had toegevoegd en die had op een of andere manier mijn e-mail gebruikt om iedereen uit mijn adres boek te spammen. Sinds dien gerbuik ik msn eigenlijk niet meer. :(
Tja, en een vriend van mij heeft 22 000 willekeurige mensen toegevoegd op msn, en dan nog eens 10 000 op netlog ( Belgisch equivalent van Hyves ), en raar maar waar: Heel veel mensen accepteerden hem gewoon.
Pagina: 1