Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-08 23:53
Beste Tweakers,

Binnenkort bestel ik mijn nieuwe pc, dit wordt een AMD 955 based multimedia pc voor games, muziek en film (in die volgorde). Wat ik graag wil:

-in 5.1 met digitaal geluid kunnen gamen (Dolby Digital Live en evt DTS Connect)
-goede stereoweergave muziek: klassiek, rock, pop, R&B (niet audiofiel, maar wel goed)
-films in 5.1 kunnen kijken

mijn moederbord wordt waarschijnlijk de Gigabyte GA-MA790XT-UD4P specs met Realtek ALC889A geluidschip, welke volgens de specs op de site Dolby Home Theater ondersteund. volgens Hardware.info ondersteund hij ook DDL, al staat dit niet op de Gigabyte site. Tevens heeft het moederbord 1 sp/dif in en out header.

Oorspronkelijk idee: Logitech Z-5500 en klaar. via spdif aansluiten en hoppekee. als het mobo idd DDL ondersteund kan ik dan ook gelijk gamen en heb ik geen geluidskaart meer nodig.

Toch begin ik nu te twijfelen of ik met oog op stereomuziek weergave niet beter een tweedehands set zou kunnen kopen van aparte 5.1 luidsprekers zoals de Quadral Quintas nieuw of een 2ehands setje van magnat, infinity, jbl of mission, in combinatie met een tweedehands versterker van Denon, Marantz, Sony (highend line) of Onkyo, die ook DTS en DD 5.1 kan decoderen. Zal het geluid dan niet stukken beter zijn? dat moet voor 300-400 euro kunnen!

Ik heb zoveel mogelijk opgezocht maar toch nog een paar vragen:

- Heb ik dan alsnog een geluidskaart nodig of is dat eigenlijk overbodig? kan ook later nog
- als ik vanaf moederbord via spdif naar coaxiale of optische aansluiting op versterker doorgeef, doet deze het decodeerwerk? Dan moet in digitaal 5.1 kunnen gamen (mits mobo ddl ondersteund)?
-is DDL en DTS connect echt de moeite waard om apart een geluidskaart aan te schaffen? of kan ik net zo goed analoog 5.1 aansluiten?

Alle tips/opmerkingen zijn welkom....

als ik zeur en net zo goed de z-5500 kan kopen hoor ik dat ook graag. Ik ben geen audiopurist, maar wil het wel graag zo goed mogelijk en als ik voor 100 euries meer beel meer kwaliteit kan krijgen is dat uiteraard een no-brainer.... :)

alvast bedankt!

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Ik heb nu 2 Tannoy speakertjes met een Marantz versterker en zou niet meer terug willen naar een satelliet/sub setje...prima voor games, maar voor muziek is het een ander verhaal.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
JT schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 15:20:
Ik heb nu 2 Tannoy speakertjes met een Marantz versterker en zou niet meer terug willen naar een satelliet/sub setje...prima voor games, maar voor muziek is het een ander verhaal.
Exact. dat is precies de reden voor mijn vraag. Maar de set is primair voor gamen en muziek 2e plaats. Die 5.1 opstelling komt er sowieso. Maar is een losse speakerset + losse versterker de meerprijs waard?

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 00:58
Toen ik mijn geluidskaart in mijn pc zette merkte ik dat het geluid een stuk beter werdt, dit is een creative titanium Fatal1ty geluidskaart. Ik heb deze digitaal aangesloten op mijn hoofdtelefoonversterker, dus dat verschil was er wel. Dus ik zou in ieder geval kijken naar een eenvoudige creative geluidskaart als je vooral wilt gamen. Je wilt goed geluid bij muziek, en dit is altijd moeilijk als je ook surround wilt, maar de vraag is hoe belangrijk je dit vindt en hoe belangrijk surround is voor je. Teufel speakers (http://www.teufel.de) zijn goede surround speakers, beter dan de z5500 maar hebben geen digitale aansluiting, dit hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet je wel een fatsoendelijke geluidskaart hebben. voor muziek zijn ze iets minder, maar de vraag is of dit wel of niet goed genoeg is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
Teufel heb ik inderdaad bestudeerd ten tijde dat ik op de z-5500 uitkwam, maar je zegt zelf al: voor muziek zijn ze iets minder.... En ik wil eigenlijk allebei. Mij lijkt dat als je een 5.1 set hebt met goede frontspeakers (ik vind zelf die quadral fronts er leuk uitzien!) dat je ook stereo goed moet kunnen weergeven.

Die geluidskaart zal ik ook zeker in overweging nemen....

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Je moet dat zelf gaan beluisteren om te weten of dat de meerprijs voor jou waard is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
Ja dat ben ik met je eens, maar dat is wat lastig. De z-5500 beluisteren gaat nog wel lukken (met de speakers naast elkaar ipv om je heen althans), maar waar zou je een 5.1 set op een pc aangesloten kunnen beluisteren?

weet iemand hier het antwoord nog op?

als ik vanaf moederbord via spdif naar coaxiale of optische aansluiting op versterker doorgeef, doet deze het decodeerwerk? Dan moet in digitaal 5.1 kunnen gamen (mits mobo ddl ondersteund)?
-is DDL en DTS connect echt de moeite waard om apart een geluidskaart aan te schaffen? of kan ik net zo goed analoog 5.1 aansluiten?

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:57
Oplossing is makkelijk. Kijk tweedehands naar een 5.1 of 7.1 receiver voor een schappelijk prijsje (instapreceiver heb je al voor 150 euro). Omdat elk jaar nieuwe receivers op de markt komen is de afschrijving van nieuwe apparaten behoorlijk hoog (na 2 jaar betaal je nog maar ca. 40% van de nieuwwaarde) en de functionaliteit blijft in combinatie met het gebruik bij de computer nagenoeg gelijk. Verbind de pc met een optische kabel met de receiver en installeer de AC3 codec, alle geluidsformaten worden in originele staat doorgegeven, de receiver doet de rest (van stereo tot en met dts-es)

Kijk naar 2 leuke speakers om te beginnen of kijk bij de dozenschuiver in Rotterdam voor nieuwe modellen die schappelijk geprijsd zijn.

Later kun je nog uitbreiden met een sub, center en rearspeakers.

Had zelf eerst vloerstaanders bij de comp, maar teruggegaan naar minipods + sub (en 7 melkpakjes van jbl voor films), ivm ruimte/plaatsing en looks. Eveneens aangestuurd door een marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
Bedankt voor je reactie Fifo! Daar zat ik dus inderdaad zelf ook aan te denken. tweehands Denon of Marantz (of Sony of Pioneer evt.) en daar iig goede fronts bij.

Heb je die Quadral Quintas 5.1 set gezien? lijkt mij een erg leuke set voor het geld! Goed getest bij onze oosterburen....

Je zegt inderdaad dat de de geluidsformaten in originele staat worden doorgegeven. Nu moet ik er alleen nog achter zien te komen of ik via de chip op mijn mobo DDL 5.1 kan gamen....

No(ob) one lives forever

Pagina: 1