Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56
Voor de upgrade van mijn 7900GS videokaart zou ik graag wat hulp willen vragen. Misschien kunnen jullie me hierbij wat helpen.

Mijn huidige specificaties (voorzover relevant) zijn als volgt:
  • Antec NSK1380 behuizing met bijgeleverde 350watt 80+ Certified voeding - kan niet vervangen worden!
  • MSI G33M moederbord
  • Intel E8400 CPU
  • 4GB ddr2 geheugen
  • 250GB Seagate HDD (type onbekend)
  • 640GB Western Digital Caviar Green HDD
  • Creative Live! 5.1 geluidskaart
  • XFX 7900GS XXX videokaart - deze wil ik vervangen
Normaal gezien gezien zou ik op basis van de diverse benchmarks die ik heb gezien voor de HD4770 kiezen. Zie voor benchmarks o.m. :Echter zijn er voor mij een aantal redenen om ook de 9600GT Green Edition een kans te geven. Mijn voeding heeft namelijk slechts een capaciteit van 350watt en heeft geen PCI-E connector, de behuizing is klein en zou te warm kunnen worden en de HD4770 is momenteel erg slecht leverbaar.

Mijn huidige configuratie met de 7900GS draait stabiel, maar als je naar de rest van de hardware kijkt, zul je begrijpen dat de voeding zo goed als geen ruimte meer heeft. Ik zou dus graag een kaart hebben die evenveel of nog liever minder verbruikt dan de 7900GS. Nu duikt opeens de 9600GT op. Nividia heeft hier een speciale Green Edition van gemaakt die het zonder PCI-E connector kan stellen.

Andere kaarten in hetzelfde segment, zoals de HD4850, vallen volgens mij af omdat ze meer stroom verbruiken. Het wordt dus een afweging dus de HD4770 en de 9600GT Green Edition. Hierbij spelen de volgende punten mee:
  • Mijn budget is max +/- 100 EUR. Minder mag altijd.
  • Stroomverbruik moet zo laag mogelijk zijn. Een kaart die met PCI-E connector ongeveer evenveel verbruikt als de 7900GS is goed, maar een kaart zonder connector is beter. Een connector zorgt ook voor extra kabels en dat wil ik ook niet graag in deze kleine kast. De 7900GS verbruikt ongeveer 80-90watt.
  • De kaart moet zo klein mogelijk zijn. M'n 7900GS was 190*100*15. De kaart mag maximaal 3cm langer zijn, maar liever niet. Er is indien nodig wel plaats voor een dual-slot koeler.
  • Een kaart die de lucht uit de kast blaast(tussen de aansluitingen door) heeft de voorkeur (ivm warmte)
  • Een beetje lawaai tijdens load is niet erg. Ik heb altijd een gesloten koptelefoon op.
  • Ik zal enkel gebruik maken van een DVI-aansluiting. Andere aansluitingen zijn niet nodig.
  • SLI en Crossfire mogelijkheden zijn niet nodig
  • Overclock potentieel is niet belangrijk
  • Games zullen gespeeld worden op 1400*1050
  • Ik ga in ieder geval de volgende games spelen: America's Army 3, Call of Juarez: Bound in Blood en GTAIV. Mogelijk ook Colin McRae Dirt 2, Anno 1404, Arma 2 en een hele verzameling oude spellen die beide kaarten wel vloeiend zullen spelen.
  • Een snelle levertijd zou leuk zijn, maar ik laat het er zeker niet van afhangen.
Afweging

Wat betreft de 9600GT:
Voor mij is de 9600GT sowieso een veilige optie. Deze kaart verbruikt in ieder geval niet teveel stroom en is gemiddeld net iets goedkoper dan de 4770. De Green Edition die ik wil kopen heeft helaas een iets lagere kloksnelheid. Hoe schatten jullie de invloed hiervan in? De afmetingen van de 9600GT kom ik echter niet zo goed uit. Op internet spreken diverse forums elkaar tegen, de langste optie die ik heb gehoord is 230mm. Dit is eigenlijk langer dan ik zou willen. Er worden ook getallen als 210mm en 220mm genoemd. Weet iemand de exacte afmetingen bij de Green Edition? Momenteel kan ik alleen de Club3D uitvoering vinden. Een voordeel is dat deze kaart direct leverbaar is.

Voor wat betreft de HD4770:
Deze kaart heeft zonder twijfel de beste prestaties. Hij heeft echter wel een PCI-E connector nodig en verbruikt dus meer energie dan de 9600GT GE. Naar wat ik gelezen heb is de connector eigenlijk nauwelijks nodig en is deze meer voor incidentele pieken. Nadeel is wel de extra kabelzooi, vooral omdat ik een verloopje van molex naar PCI-E gebruik. Als ik het goed heb is deze kaart 215mm lang en dubbelslot. Er zijn versies met twee verschillende koelers te krijgen, namelijk:
http://www.hardware.info/...radeon_hd_4770_01_550.jpg & http://www.newtechnology....04/ati-radeon-hd-4770.jpg
Zelf lijkt me de laatste versie beter, omdat deze de verwarmde lucht direct naar buiten blaast. Iemand die het voordeel hiervan kan bevestigen? Nadeel van deze kaart is de zeer slechte beschikbaarheid.

Ik ben naast de genoemde vragen vooral benieuwd welke kaart jullie in mijn situatie zouden kiezen en waarom.

Dus: Kies ik voor een HD4770 of voor een 9600GT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een 350 watt voeding (met 80%+) is normaal genoeg voor een HD4770. Ik weet niet hoeveel je geluidskaart trekt (geen verstand van geluidskaarten), als dit erg veel is dan speelt dat misschien nog mee maar ik denk dat een HD4770 moet lukken. Gezien de prestaties is de HD4770 de absolute winnaar, zelfs al zou je hem wat terugklocken om het stroomverbruik nog wat omlaag te halen.

(de HD4770 verbruikt *uit mijn hoofd* niet meer dan 80 watt ofzo, misschien nog even nuttig om te kijken wat je oude kaart verbruikte, als dit evenveel of meer is dan kan het natuurlijk sowieso). <- nog even opgezocht, de oude kaart verbruikte iets van 30W minder.

Edit: volgens deze link kom je als je jouw systeem invult op 191W uit, je kan het nog eens proberen, misschien dat ik een foutje heb gemaakt, zo niet dan zit het dus wel snor.

[ Voor 41% gewijzigd door bwerg op 16-07-2009 15:18 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
bwerg schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:40:
(de HD4770 verbruikt *uit mijn hoofd* niet meer dan 80 watt ofzo)
Deze kan ik bevestigen. Voor de rest ben ik het overigens eens met Bwerg.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundWave729
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:59
Ik heb een HD4770 zelf draaiend op een 360watt voeding. Met 350 moet het ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56
Iedereen bedankt voor zijn/haar antwoord.

Het lijkt erop dat qua voeding de HD4770 wel gaat lukken. Ik heb zelf ook even een worst-case scenario in die power-calculator ingevuld (alles op full-load, maximaal aantal tegelijk aangesloten usb-devices, etc) en ik schijn nog ruim genoeg ruimte te hebben.

Aan de mogelijkheid van onderklokken had ik nog niet gedacht, maar dat is misschien inderdaad een betere optie dan een langzamer kaart nemen.

Ik ben dus min of meer besloten om toch voor de HD4770 te gaan. Mij rest nog één vraag: De HD4770 is verkrijgbaar met twee types koeling:

type A:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/his_radeon_hd_4770_01_550.jpg
type B:
Afbeeldingslocatie: http://www.newtechnology.co.in/wp-content/uploads/2009/04/ati-radeon-hd-4770.jpg

In mijn kleine kast lijkt het me het beste als de warme lucht zo snel mogelijk naar buiten wordt geblazen. Heb ik het goed dat ik dan het beste type B kan nemen en is deze een meerprijs van zo'n 20EUR waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

als jij die warmte weg wilt moet je idd keuze B nemen en of het die 20 euro waard is is jou keuze, aangezien jij niet wilt dat die warmte in je kast blijft hangen zou ik wel voor de 2e gaan. maar ik dacht dat optie A iets beter koelde dan optie B, maar optie A blaast kast in ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Pagina: 1