[2008] DFS benaderen (soms) met vertraging

Pagina: 1
Acties:

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik heb hier een kleine testdomein met een paar WS2008 servers en een Vista werkstation. Er draait ook een DFS share die links naar shares op een fileserver bevat. Dit werkt op zich prima maar met één probleem: Browsen door shares via DFS gaat soms met een paar seconden vertraging. Ook het openen/opslaan van bestanden naar DFS locaties heeft soms die vertraging. Dit gebeurt niet alleen wanneer de share niet eerder benaderd is maar soms ook nadat het een paar seconden ervoor nog wel probleemloos ging.

In de event logs van de relevante machines (client, fileserver, dc met dfs root) is niks bijzonders te vinden. Ook het direct benaderen van de shares (op \\computer\share) gaat prima.
Ik heb de afgelopen dagen al veel gezocht naar oplossingen voor dit probleem maar hoewel ik het probleem wel vaker zie heb ik nog steeds geen oplossingen gevonden.

Misschien dat iemand hier nog een goede tip heeft?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gebruik je de FQDN of de NetBIOS naam?
zorg ervoor dat in beide gevallen je naamresolutie correct werkt, je kunt zelf met een netwerksniffert al goed zien of er relatief veel name queries worden gedaan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik gebruik de FQDN (dus in de vorm \\test.lan\dfsroot). Ik zal eens kijken of ik wijzer wordt als ik Wireshark een keertje mee laat draaien.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:45

Eagle Creek

Breathing security

Klinkt raar maar...

Maakt het verschil of je de schijf benadert met een tralingslash?

Ik heb recentelijk een geval meegemaak waarbij \\server\map01\ aanzienlijke vertraging meebracht, waar \\server\map01 dat niet deed. Ook DFS.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik heb 't niet getest maar ik betwijfel het. Ik zet namelijk nooit een slash achter een directory naam. Ik heb het netwerkverkeer een beetje gevolgd met Wireshark en heb 't idee dat de vertraging iets met IPv6 vs. IPv4 te maken heeft.
Ik heb nu op alle machines behalve de domain controller IPv6 uitgezet en ik zie in Wireshark toch dat er nog steeds IPv6 zaken voorbij komen en daar lijkt ook de vertraging op te zitten. Ik ben er nog niet helemaal uit waar dat van kan komen maar ik zal vermoedelijk iets verkeerd geconfigureerd hebben.