Welke combinatie heeft meer i/o

Pagina: 1
Acties:

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
We zijn bezig met het inrichten van een vmware esx machine, die met lokale schijven gaat werken, de machine is een hp dl 385 g5p, hier kunnen 8 SAS schijven in.

Nu vraag ik mij af, 4 schijven in een raid 1+0, dus effectief twee schijven, of 4 schijven in een raid 5. Welke bezorgt de meeste IO?

Zelf zou ik gaan voor de raid 5, omdat er dan meer schijven worden aangesproken, is dus meer io? :)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

RAID 5 is sneller met lezen, RAID 10/01 is sneller met schrijven. Zie ook de RAID FAQ

Rail Away!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
Mad Marty schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 13:48:
RAID 5 is sneller met lezen, RAID 10/01 is sneller met schrijven. Zie ook de RAID FAQ
Maar ook als je meer schijven in de raid 5 stopt? Stel we stoppen 8x 36gb 15k in raid5 erin, en we stoppen er 2x raid 1+0 36gb 15k in dat is dus ook 8 in totaal in. Zou het dan alsnog sneller zijn?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het gaat niet om lees en schrijfsnelheden.

Het gaat om IO.

In dit geval gaat het om IO vs capaciteit.

Het hangt erg af van het te verwachten IO patroon wat het beste zal zijn. Als er erg veel geschreven gaat worden zou RAID 5 misschien niet de snelste oplossing zijn. Maar aan de andere kant kan flink wat cache wel een en ander opvangen en ga je wat efficiënter om met je schijfruimte.

Maar uiteindelijk weet ik het ook allemaal niet. Sorry.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 16-07-2009 20:04 ]

Verwijderd

Probeer beide arrays en benchmark ze. Zo is het specifiek op jullie situatie getest ;)