Beheerders wachtwoord

Pagina: 1
Acties:
  • 1.027 views

• Kevin.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:49
Hallo iedereen,

Ik heb van de week een tweedehands PowerMac G5 opgehaald. Nu heb ik een klein probleem, Er is OS X Leopard op geïnstalleerd en ik wou graag een eigen account maken alleen het account wat nu standaard gebruikt wordt heeft geen beheerders rechten, en om een ander account te maken moet ik beheerdersrecht hebben. Nu is mijn vraag: Is er een standaard admin login en wachtwoord?

Alvast bedankt,
Kevin.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarschijnlijk niet, ik zou even contact opnemen met de verkoper. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:04

Wish

ingwell

Je kunt het de verkopende partij vragen of opnieuw installeren?

No drama

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
Kevin. schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:12:
Hallo iedereen,

Ik heb van de week een tweedehands PowerMac G5 opgehaald. Nu heb ik een klein probleem, Er is OS X Leopard op geïnstalleerd en ik wou graag een eigen account maken alleen het account wat nu standaard gebruikt wordt heeft geen beheerders rechten, en om een ander account te maken moet ik beheerdersrecht hebben. Nu is mijn vraag: Is er een standaard admin login en wachtwoord?

Alvast bedankt,
Kevin.
Hey Kevin,

Dan heb je 5 opties:

- Het proberen van het leeglaten van het wachtwoord
- Het wachtwoord achterhalen bij de verkoper
- OSX opnieuw installeren

De Mac opstarten in Single User Mode (Apple+S bij boot), vervolgens typ je in de CLI:

#sh /etc/rc
#passwd gebruikersnaam
#reboot

of:

Als u het wachtwoord van uw computer bent vergeten, plaatst u de Mac OS X-cd in de computer en houdt u de C-toets ingedrukt terwijl u de computer opnieuw opstart. Wanneer het installatieprogramma verschijnt, kiest u 'Stel wachtwoord opnieuw in' uit het Installer-menu en volgt u de instructies op het scherm.

Bron: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43144-nl

**Offtopic: Weet je zeker dat je niet liever een nieuwe install doet, met alleen je eigen data?**

edit: @Stoffel: Als je niet weet wat Single User Mode inhoud ben je niet gek nee :P .

[ Voor 47% gewijzigd door fabianspoelman op 16-07-2009 12:30 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

fabianspoelman schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:01:

De Mac opstarten in Single User Mode (Apple+S bij boot), vervolgens typ je in de CLI:

#sh /etc/rc
#passwd gebruikersnaam
#reboot
Ik heb zelf geen Mac, maar kun je daarmee dan het admin wachtwoord veranderen, zonder sudo oid? Dat is wel heel erg onveilig of ben ik nu gek?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je hebt nog een optie, als je niet zo command-line guru bent:

Stop de Mac OS X Install Disc in de optische drive, en start de Mac op met de C-toets ingedrukt. Je wordt na een tijdje gevraagd een taal te kiezen. Kies Engels. In de Installer, ga je naar het menu Utilities en kies je Reset Password. In deze app kies je de harddisk waarop OS X geïnstalleerd is, de gebruiker waarvan het wachtwoord ontgrendeld moet worden, en voer je een nieuw wachtwoord in voor deze gebruiker. Je kan voor de zekerheid ook direct de permissies op de Home Directory van de user herstellen.

Hierna kan je gewoon inloggen met het beheerdersaccount en het nieuwe wachtwoord. De Keychain van de gebruiker is echter onbruikbaar, aangezien die vergrendeld is met het oude wachtwoord.

Overigens zou ik zelf OSX gewoon opnieuw installeren, zodat je een 'verse' install hebt, zonder data van de vorige eigenaar.

Launching containers into space

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Stoffel schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:03:
[...]

Ik heb zelf geen Mac, maar kun je daarmee dan het admin wachtwoord veranderen, zonder sudo oid? Dat is wel heel erg onveilig of ben ik nu gek?
Als je in single-user mode boot, ben je automatisch root. Als je geen controle hebt over de fysieke toegang tot het systeem is het ook raadzaam om een Firmware password in te stellen. Je kan dan niet zomaar in single user mode booten, en ook niet zomaar van een ander volume booten (zie mijn oplossing hierboven).

Je kan je afvragen of dit heel veilig is. Linux vraagt bijvoorbeeld om een root password voordat je iets kan in single user mode. Aan de andere kant, als je als admin geen firmware-password instelt terwijl je geen controle hebt over de fysieke toegang tot de machine, verdien je het imho om nat te gaan ;)

Launching containers into space

• Kevin.
Hallo,

Ik ga nu zoals jullie hebben aangeraden een verse install doen. Een vriend van mij had toevallig nog een DVD van Leopard liggen (legaal), maar het enige wat ik niet weet is of het legaal is om deze nu ook op mijn Mac te installeren, aangezien hij hem al op zijn MacBook heeft geïnstalleerd..

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
nee

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is dus niet legaal, want een licentie is in principe bedoeld voor één computer.

• Kevin.
Ok... Maar wat moet ik dan doen?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Leopard installeren van de dvd die bij je PowerMac G5 zit? Of heeft de oorspronkelijke eigenaar de software niet mee geleverd?

En anders kun je Leopard kopen voor €129,- of in een box set met iLife '09 en iWork '09 voor €169,-

[ Voor 46% gewijzigd door Daedalus op 18-07-2009 15:39 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Kevin.
En wat als ik hem toch installeer, krijg ik dan Apple/GoT op mijn dak?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13

BCC

Maakt dat uit? Het wordt er iig niet minder illegaal van.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Kevin.
Ik bedoel, wat doet Apple er tegen, en hoe komen ze erachter?

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08-2025

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Zodra je op internet komt maken ze je Apple onklaar :+

Maar waarom neem je niet even contact op met de verkoper zoals al eerder voorgesteld?

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• Kevin.
Is dat onklaar maken echt waar?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13

BCC

BCC schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:21:
Maakt dat uit? Het wordt er iig niet minder illegaal van.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Kevin.
Nee het wordt er niet minder illegaal van, maar ik vind het een beetje dom om ook nog eens een nieuwe OS X aan te schaffen terwijl een vriend van mij 'm gewoon heeft liggen.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:18
Met de MacBook dvd kun je niet installeren op een G5 want de MacBook is met een Intel processor. Helaas. Maar als je een geschikte dvd vindt merkt niemand er wat van.

Gewoon de verkoper bellen is het makkelijkste, waarom doe je dat niet? Het is al meerdere malen aangeraden.

• Kevin.
Die Leopard DVD zat niet bij de MacBook.
De verkoper bellen heeft denk ik ook niet erg veel nut, hij heeft iets van een faillisementsbedrijf en die computer was ook van zo'n fallisement.. Hij heeft hem zelf nooit gebruikt, dus of hij het wachtwoord weet lijkt me sterk.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Goed, het is wel weer mooi geweest. Je weet nu alle mogelijkheden om het beheerders wachtwoord te kunnen wijzigen. Daarnaast hebben we je alle legale opties om Leopard opnieuw te installeren verteld. We gaan je hier niet helpen met de minder legale opties en daarom gaat dit topic op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.