[Aankoop] Auto zonder verzekering en uit belasting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Goed, ik weet niet of het doorgaat, zit nog even te wachten op het schip met geld, maar toch, even vooraf informeren.

Ik zit te kijken naar een auto die ik via kennissen kan kopen. Ik heb hem al in het echt bekeken, en hij lijkt OK. Nog geen testrit gemaakt gezien ik op het moment van bezichtigen nog geen rijbewijs op zak had.

Die auto is van iemand die is overleden, de weduwe verkoopt de auto omdat ze geen rijbewijs heeft en niet van plan is die te gaan halen.
Zij heeft de auto uit de wegenbelasting laten halen en de verzekering stopgezet.

Nu wil ik natuurlijk wel een keer een testritje gaan maken, maar rondrijden zonder verzekering is niet echt een strak plan ;)
Is het mogelijk om b.v. vooraf een tijdelijke persoonlijke verzekering te krijgen? B.v. voor een dag of een week?

De auto is ook uit de belasting gehaald. In hoeverre is dat een probleem? Opzich even rondrijden mag geen probleem zijn lijkt me, zolang ik de auto na aankoop maar direct weer in de belasting laat zetten?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:38
McKaamos schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:41:
Goed, ik weet niet of het doorgaat, zit nog even te wachten op het schip met geld, maar toch, even vooraf informeren.

Ik zit te kijken naar een auto die ik via kennissen kan kopen. Ik heb hem al in het echt bekeken, en hij lijkt OK. Nog geen testrit gemaakt gezien ik op het moment van bezichtigen nog geen rijbewijs op zak had.

Die auto is van iemand die is overleden, de weduwe verkoopt de auto omdat ze geen rijbewijs heeft en niet van plan is die te gaan halen.
Zij heeft de auto uit de wegenbelasting laten halen en de verzekering stopgezet.

Nu wil ik natuurlijk wel een keer een testritje gaan maken, maar rondrijden zonder verzekering is niet echt een strak plan ;)
Is het mogelijk om b.v. vooraf een tijdelijke persoonlijke verzekering te krijgen? B.v. voor een dag of een week?

De auto is ook uit de belasting gehaald. In hoeverre is dat een probleem? Opzich even rondrijden mag geen probleem zijn lijkt me, zolang ik de auto na aankoop maar direct weer in de belasting laat zetten?
Misschien kun je iets doen met een handelskenteken oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nee, als je auto op de openbare weg rijdt, MOET die in de verzekering + belasting zijn. En dat zijn echt geen malse bekeuringen. Ik zou als ik jou was geen risico daar mee nemen.

Van te voren een afspraak maken dat hij in de verzekering zit en dat de belasting betaald is. :)

Of, wat je ook kan doen, is de auto op een trailer naar een Privé terrein halen en daar een test rit maken, dan kan je zelfs zonder rijbewijs een test rit maken :) (onder voorbehoud, ik ben ook geen advocaat :P )

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:57

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Officieel mag je de auto niet zonder verzekering of wegenbelasting de weg op sturen. Heel simpel. Hoe dat zit met voor een dagje/proefritje maken geen idee.

Maar om wat voor auto gaat het? Meestal kun je ook door er omheen kijken al genoeg weten van de staat van de auto. En natuurlijk wat is de prijs van het voertuig?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ik heb m'n rijbewijs inmiddels WhizzCat ;) Stond nog in aanvraag bij de gemeente op het moment van bezichtigen ;)

Maar beide moet dus geregeld zijn... Probleem is dat ik niet 100% zeker ben of ik de auto koop. Uberhaupt zit ik nu nog even op geld te wachten, maar de testrit is essentieel om te bepalen of ik het doe.
Ik wil best voor de testrit een verzekering voor een paar dagen afsluiten, en pas als het bevalt permanent. Ik zal hem ook 100km+ naar huis moeten rijden, dus sja...

Naja, pittig dus... Een prive terrein en een trailer heb ik zo snel niet beschikbaar. Misschien toch stiekem ff rondrijden en dan daar laten om alles verder te regelen. Wel lastig zo, maja...
Touchdomex schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:48:
Officieel mag je de auto niet zonder verzekering of wegenbelasting de weg op sturen. Heel simpel. Hoe dat zit met voor een dagje/proefritje maken geen idee.

Maar om wat voor auto gaat het? Meestal kun je ook door er omheen kijken al genoeg weten van de staat van de auto. En natuurlijk wat is de prijs van het voertuig?
Ik heb de auto al bekeken, motorkap open gehad, kop d'r onder (checken op roest ;) ). Starten kon niet omdat de wagen al een half jaar stil staat en de accu nu leeg is.
Sowieso wil ik dus de testrit. Een vriendin van me heeft regelmatig in de auto gezeten en zij claimt dat het starten en gaan is, maar toch he... ff testen...

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 16-07-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

McKaamos schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:41:
Opzich even rondrijden mag geen probleem zijn lijkt me, zolang ik de auto na aankoop maar direct weer in de belasting laat zetten?
Euh nee. Ik snap niet dat je dat zelf niet snapt? Ignorance is bliss?

Staat zelfs op de site van de Belastingdienst
U mag dan echter niet op de openbare weg komen met uw personenauto.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 16-07-2009 10:54 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik wilde reageren op dat rijbewijs, maar dat heb je nu wel dus :)

Je zou wat extra korting kunnen bedingen omdat je niet kan testrijden. Als je al weet dat je hem koopt kun je hem verzekeren en er mee naar huis rijden. Dat is in een paar minuten geregeld.

En tja groot privéterrein. Al is het maar een parkeerplaats van een supermarkt ofzo. Officieel is het geen openbare weg, al zal de politie zich daar niet heel veel van aantrekken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:03
McKaamos schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:50:
Naja, pittig dus... Een prive terrein en een trailer heb ik zo snel niet beschikbaar. Misschien toch stiekem ff rondrijden en dan daar laten om alles verder te regelen. Wel lastig zo, maja...
Met alle respect, je bent niet verzekerd en dat wil je echt niet. Als er wat gebeurt (wat reeel is aangezien je net je rijbewijs hebt), kunnen de gevolgen zo groot zijn dat je dit echt niet moet doen.

Edit: je kunt verzekeringen afsluiten voor een paar dagen, google even verder. Volgens mij mag de auto voor een verzekering niet geschorst zijn als ik het even snel op zoek.

[ Voor 21% gewijzigd door Taigu op 16-07-2009 11:00 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
buddhole schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:56:
[...]

Met alle respect, je bent niet verzekerd en dat wil je echt niet. Het is een kleine kans dat er wat gebeurt (die overigens al wat groter wordt omdat je beginnend bestuurder bent), maar de gevolgen kunnen zo groot zijn dat je dit echt niet moet doen.
Kleine kans? Je rijdt in een auto die lang heeft stil gestaan en je hebt je rijbewijs een paar weken... Voor mij is dat geen kleine kans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:03
Formulering is aangepast, je hebt helemaal gelijk.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat TS alle antwoorden op z'n eigen vragen best weet, maar toch doet wat hij zelf goeddunkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Van de belasting wist ik echt niet. Verzekering wel, maar alles wat ik vond was direct permanent/

Maargoed, testritje maken is dus echt no-go.
Misschien ontschorsen en dezelfde dag weer laten schorsen als ik em niet koop?
Die paar dagen verzekering zal ik even verder voor moeten zoeken dan, kon het zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
McKaamos schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:11:
Van de belasting wist ik echt niet. Verzekering wel, maar alles wat ik vond was direct permanent/

Maargoed, testritje maken is dus echt no-go.
Misschien ontschorsen en dezelfde dag weer laten schorsen als ik em niet koop?
Die paar dagen verzekering zal ik even verder voor moeten zoeken dan, kon het zo snel niet vinden.
Schorsen kost je eenmalig ook een bedrag, geloof 40e ofzo. Je kunt misschien beter kijken of je ergens op afgesloten terrein kunt rijden en testen, of dat je aangeeft dat de auto voor de verkoop toch eerst weer verzekerd en uit de schorsing moet. Lijken me geen rare eisen, zal iedere andere koper ook stellen tenzij ze hem verkoopt aan een handelaar/sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41

AzzKickah

06-CENSORED

Bel anders gewoon de RDW eens op en informeer naar een een-dags-kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
Persoonlijk zou ik een lader aan de accu hangen. Een bakje koffie drinken en dan proberen de auto te starten. Op het privé erf waar de auto staat (mag immers niet op de openbare weg staan, want hij is geschorst) kun je best even een paar meter naar voor en naar achter rijden om de remmen, de koppeling en de stuurinrichting te controleren.

Als je dan rond de auto bent gelopen (remblokken, schokbrekers, banden en uitlaat kun je op zicht goedkeuren) kun je bepalen of je hem wil kopen.

Als je echt een proefrit wil maken zul je de schorsing ongedaan moeten laten maken en een tijdelijke verzekering (mogelijk voor 1 dag) af moeten sluiten.

Proef rijden in een geschorste auto is weggelegd voor idioten. Stel je voor dat je een ongeluk veroorzaakt. (doordat er een mankement aan de auto is bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Wellicht kun je iets met een vijfdaags kenteken. Dat is inclusief WA verzekering: http://www.vdcnederland.n...item_id=19&categorie_id=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 16:03
Over de boete zou ik me geen zorgen maken, die valt in het niet bij de kosten die je gaat krijgen als je iemand in de invaliditeit rijdt!!!

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar je zult altijd net zien dan Dhr. Murphy op de hoek van de straat staat.

Probeer gewoon via een dealer een tijdelijk kenteken te regelen, als je afspreekt dat je de auto dan voor de eerste beurt ook bij hem laat komen wil die misschien wel wat voor je regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

orf schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:20:
Wellicht kun je iets met een vijfdaags kenteken. Dat is inclusief WA verzekering: http://www.vdcnederland.n...item_id=19&categorie_id=1
kan je een geschorste auto uberhaupt verzekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nomis schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:15:
Persoonlijk zou ik een lader aan de accu hangen. Een bakje koffie drinken en dan proberen de auto te starten. Op het privé erf waar de auto staat (mag immers niet op de openbare weg staan, want hij is geschorst) kun je best even een paar meter naar voor en naar achter rijden om de remmen, de koppeling en de stuurinrichting te controleren.

Als je dan rond de auto bent gelopen (remblokken, schokbrekers, banden en uitlaat kun je op zicht goedkeuren) kun je bepalen of je hem wil kopen.

Als je echt een proefrit wil maken zul je de schorsing ongedaan moeten laten maken en een tijdelijke verzekering (mogelijk voor 1 dag) af moeten sluiten.

Proef rijden in een geschorste auto is weggelegd voor idioten. Stel je voor dat je een ongeluk veroorzaakt. (doordat er een mankement aan de auto is bijvoorbeeld)
Zo zou ik het ook doen denk ik.

Hoe oud is de auto eigenlijk? Als het al een wat oudere auto is dan kan dat half jaar stil staan ook nog wel wat extra bijgeluiden opleveren omdat alle onderdelen vrij lang stil hebben gestaan maar wel onderhevig waren aan weersinvloeden (de vering van de auto van mijn opa maakte vreselijke geluiden tot er weer een paar 100 km mee gereden was).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ik denk dat het het makkelijkste is om het op Nomis' manier te doen idd. Ik heb al een hoop gecontroleerd. Even startkabels er aan of een oplader en dan even op het erf wat dingen proberen. Motor even warm laten worden uiteraard en eens zien wat er gebeurt.

Auto is trouwens 12 jaar oud en heeft tot een half jaar geleden regelmatig gereden (245K op de teller en 20K geleden nieuwe riemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Je kan hem uit de schorsing halen (risico van de eigenaar). Dan bel je een verzekeringsmaatschappij dat je de auto wil gaan verzekering. Uit mijn hoofd heb je vanaf dat moment een voorlopige dekking. Koop je de auto niet, dan annuleer je de verzekering. Je moet sowieso nog een kopie van je rijbewijs en kentekenbewijs opsturen voordat dat helemaal rond is (wederom uit mijn hoofd) .

Enige punt is of de APK van de auto nog geldig is.

[ Voor 8% gewijzigd door djfisjtik op 16-07-2009 12:29 . Reden: stukje geredigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
djfisjtik schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:27:
Je kan hem uit de schorsing halen (risico van de eigenaar). Dan bel je een verzekeringsmaatschappij dat je de auto wil gaan verzekering. Uit mijn hoofd heb je vanaf dat moment een voorlopige dekking. Koop je de auto niet, dan annuleer je de verzekering. Je moet sowieso nog een kopie van je rijbewijs en kentekenbewijs opsturen voordat dat helemaal rond is (wederom uit mijn hoofd) .

Enige punt is of de APK van de auto nog geldig is.
Om een verzekering af te sluiten hoef je helemaal niks op te sturen, alleen wat papierwerk in te vullen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Mewbie, het kan tegenwoordig zelfs online ;)
De verzekering waar ik wss voor ga is al gekozen :P

djfisjstik: APK is nog geldig tot eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52
Bij het opheffen van de schorsing moet je ook rekening houden met dat als de termijn minder dan 3 maand is, dat je hier alsnog gewoon wegenbelasting voor betaalt. Verder kost de 2e keer schorsen binnen korte tijd aanzienlijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Over de schorsing enzo. Tot zover ik weet mag de auto niet eens aan de openbare weg geparkeerd staan onverzekerd / geschorst enzo.

Ik zou er in ieder geval niet zomaar rond mee gaan rijden. Als er al wat gebeurd (ongeluk oid) hang je voor de rest van je leven aan dikke kosten.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

is het niet een optie om een contract af te sluiten dat je hem onder voorbehoud koopt.
Als zijnde jij koopt hem tenzij bij proefrit die gedaan word nadat hij verzekerd en belast (nieuw werkwoord ;) ) is ernstige dingen naar boven komen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

ToolkiT schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:40:
is het niet een optie om een contract af te sluiten dat je hem onder voorbehoud koopt.
Als zijnde jij koopt hem tenzij bij proefrit die gedaan word nadat hij verzekerd en belast (nieuw werkwoord ;) ) is ernstige dingen naar boven komen..

Belasten is al een bestaand werkwoord :D

'U wordt belast voor....'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

AzzKickah schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:54:
[...]

Belasten is al een bestaand werkwoord :D

'U wordt belast voor....'
ja weet ik, maar niet in die context natuurlijk.. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

ToolkiT schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:55:
[...]

ja weet ik, maar niet in die context natuurlijk.. toch?
Volgens mij wel gewoon hoor. Prima NL zin.

Maar voordat we helemaal offtopic gaan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

AzzKickah schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:56:
[...]

Volgens mij wel gewoon hoor. Prima NL zin.

Maar voordat we helemaal offtopic gaan... :)
ah ok, weet ik dat ook weer:

ontopic, ik kreeg toevallig een reclame email van deze firma met dat ze korte verzekeringen doen:
http://www.ecarinsurance.co.uk/
wellicht is er in NL ook wel een firma die dat doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:07

Destruction

(ex-)Automonteur

Een auto die onverzekerd is en geschorst mag idd niet op de openbare weg komen, tenzij op een trailer. Ken je iemand die toevallig handelaarsplaten heeft? Dan mag je er iig de weg mee op, aangezien hij dan onder de verzekering van de handelaar/garage valt :)

Koop NOOIT een auto zonder proefrit, onder het rijden (langzaam en op snelheid), kom je al snel dingen te weten die je zonder proefrit niet zo snel ondekt, maar wel duur kunnen zijn.

* Destruction heeft zelf een klein autobedrijf, af en toe wat handel en dus ook handelaarskenteken :)

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 18-07-2009 14:26 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52
Moet die auto dan niet in je handelaarsportefeuille staan ingeschreven? Misschien dat het verschilt per verzekeraar, maar ik kan me voorstellen dat een verzekeraar weigert uit te keren als de betreffende auto niet van de eigenaar van de kentekenplaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:07

Destruction

(ex-)Automonteur

Volgens mij maakt dat verder niks uit, de auto valt dan gewoon onder mijn garageverzekering. Of hij dan mijn eigendom is of niet.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Pagina: 1