Toon posts:

Te weinig geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 789 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb hier een pc van iemand staan, met de opdracht om te proberen hem sneller te maken. Ik heb als eerste uiteraard Windows (Vista Home Basic) opnieuw geïnstalleerd, althans ik heb met de Packard Bell hersteldvd een volledig herstel uitgevoerd. Ik heb in Windows vervolgens zo veel mogelijk de grafische toeters en bellen uitgezet om rekenkracht te sparen. Ik heb de (overigens verlopen) installatie van Norton Internet Security eraf gegooid en vervangen door AVG Free. Het aantal programma's dat tegelijk met Windows worden gestart, is minimaal. Echter, nog steeds is de PC erg traag. Het duurt heel erg lang voordat de Harde schijf tot rust komt na het opstarten. Mij valt ook op dat bij taakbeheer het fysiek geheugen rond de 80-90 procent blijft. Ik heb een overzicht (klik) gemaakt van de hardware en hierin valt op dat er 2 keer 512 mb geheugen in zit, maar dat er maar 768 mb als systeemgehugen wordt aangegeven. Zou er iets mis zijn met het geheugen? Ik heb eigelijk sowieso het idee dat 768 mb/1Gb wat aan de krappe kant is. Kan iemand me hierover adviseren?

Groetjes, Niels

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat geheugen wordt voor de onboard videokaart gebruikt als ik het zo zie.

Ik vind het een mager systeem voor Vista maar dat terzijde.
Hoe ziet het met de pagefile? Het geheugen is waarschijnlijk wat krap en wat traag inderdaad.

[ Voor 51% gewijzigd door Gonadan op 16-07-2009 10:17 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarschijnlijk 256 MB videogeheugen, als ze geen spellen spelen zou je dat in het bios wat minder kunnen zetten (is meestal een instelling). 768 MB geheugen is voor Vista wel erg weinig ja, waarom draaien ze niet met XP op die PC?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
die missende 256 is waarschijnlijk voor je videokaart. Ik zou er twee of meer GB in zetten icm vista.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:50
inderdaad, dat is aan de krappe kant, Vista loopt naar mijn mening lekker vanaf 2gb, in jouw geval zit er een video kaart onboard zodat je zo'n 1700mb over houdt.

Hoeveel geheugen gebruikt hij in taakbeheer?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Zou je het 'lang' eens concreet kunnen maken, door het te schatten in seconden/minuten (hoeft niet precies).

Vermeld aub ook de volledige specs van de machine eens, maar dan in het topic. Het is op GoT not-done om specs en andere belangrijke informatie achter een linkje weg te stoppen.

Dus merk/model/type van alle relevante onderdelen (moederbord/processor/ram/voeding/harde schijf/videokaart). De overige 'rommel' aan informatie hoeft je dan weer niet te vermelden.

Verder vraag om eens in veilige modus op te starten en te kijken hoe lang de boel er dan over doet. En probeer ook eens een voor een met een enkele DIMM te booten om te kijken of je dan in beide gevallen 512MB overhoudt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Jij hebt het over Vista Home Basic in je startpost, maar in het betreffende pdfje staat Home Premium..

Voor optimale prestaties zijn de systeemeisen voor Premium volgens http://www.visualsteps.nl/windowsvista/systeemeisen.php
1 GHz 32-bits (x86) of 64-bits (x64) processor;
1 GB RAM geheugen;
Daarnaast heb je erg traag geheugen (512 MB DDR2-533 DDR2 SDRAM (5-4-4-12 @ 266 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz))

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 22:49
Die CPU moet het wel trekken, een Athlon64 X2 3600+ @ 1.9 GHz doet het ook goed hier.

Verwijderd

Topicstarter
Packard Bell heeft op deze computer Vista meegleverd, dat is inderdaad ook niet mijn keuze. Hieronder dan maar even de belangrijke specificaties:
CPU Type DualCore AMD Athlon 64 X2, 2000 MHz (10 x 200) 3800+
Moederbordnaam ECS MCP61SM-AM
Moederbord Chipset nVIDIA nForce 6100-405, AMD Hammer
2 keer 512 mb DDR2-533 (waarvan 768 MB overblijft als systeemgeheugen)
224,9 GB SATA Harddisk

Sorry, wat betreft de versie van Vsita heb ik me inderdaad vergist, dat moest Home Premium zijn. Ik zal dadelijk de opstarttijd eens klokken. Is het geheugen de enige beperkende factor van het systeem? Er worden geen spellen of zware applicaties op gedraaid.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:13
Ik zou er gewoon 2GB bijdrukken, zo duur is dat niet. Je kunt evt je onboard video instellen op 64MB zodat je 192MB wint, maar dan nog is 1GB krap voor Vista. Volgens mij moet die CPU ook met DDR2-800 kunnen werken, dan moet je de 1GB die er nu zit wel eerst uithalen. Aangezien de CPU het geheugen moet delen met de videochip is elk beetje bandbreedte meegenomen. Die CPU zit nu gewoon op het geheugen te wachten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:27:
Is het geheugen de enige beperkende factor van het systeem?
Dat ligt allemaal aan de verwachtingen die je van het systeem hebt. Het is gewoon een simpel office/internet PC'tje

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen al te hoge verwachtingen van het systeem, het moet gewoon een beetje vlot opstarten (hij wordt ook alleen als office/internet-systeem gebruikt). Ik heb de opstarttijd geklokt: na een kwartier is de harddisk nog steeds volop actief (met herrie maken). Dit lijkt me geen gezonde opstarttijd.
Edit: na 17 minuten en 45 seconden is de harddisk eindelijk uitgeraasd.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 10:52 ]

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:25
Zoals het nu lijkt is het vooral het geheugen wat de beperkende factor is, maar daarvoor is het wel handig om ook te zien hoeveel geheugen hij in gebruik heeft tijdens (dat je hdd zo ratelt) en na het opstarten.

My Best Guess, is dat tijdens het opstarten het geheugen vol loopt, dat die daarom "virtueel geheugen" aan gaat maken op de Harde Schijf (HDD). Virtueel geheugen is afhankelijk van de lees/ schrijf snelheid van je harde schijf, maar omdat die ook van alles aan het opstarten is op je harde schijf kost dat al meer tijd. (en de snelheid van geheugen is ontelbaar keer groter dan van een HDD)

Als je het zo bekijkt is het geheugen wel de grootste beperkende factor. Ik zou aanraden 2x 1 gygabite geheugen erin te drukken en dan wel van het 667 type te gaan. Volgens de specs zou die dat aan moeten kunnen.
(http://support.packardbel...i=platform_amadeus_istart)

En wat dan misschien ook wel handig is is om er een goedkoop videokaartje in te drukken. (PCI-express slot)
Die zijn ook maar vanaf rond de 25 euro verkrijgbaar.

Op die manier wordt je geheugen gebruikt voor de computer en programma's zelf, terwijl het grafische werk door de videokaart wordt geregeld. Je hebt dan de grootste bottleneck eruit. De harde schijf met zijn 7200RPM is prima.
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:47:
Ik heb geen al te hoge verwachtingen van het systeem, het moet gewoon een beetje vlot opstarten (hij wordt ook alleen als office/internet-systeem gebruikt). Ik heb de opstarttijd geklokt: na een kwartier is de harddisk nog steeds volop actief (met herrie maken). Dit lijkt me geen gezonde opstarttijd.
Edit: na 17 minuten en 45 seconden is de harddisk eindelijk uitgeraasd.
Dat is wel heel lang, zie ook hierboven, ik denk dat dat het grootste probleem is. Overigens krijg je met zo'n installatie cd van Packard Bell (ik heb zelf een PB laptop) een hele boel programma's mee die je systeem vertragen. Als je ergens een losse Vista CD hebt of kan lenen (wel dezelfde versie) moet je die gewoon installeren en de key gebruiken die op je laptop hebt staan. Dan nog eens proberen met opstarten, en dan moet het beter gaan. (hou wel je PB cd bij de hand, omdat je waarschijnlijk wel wat drivers daarvanaf moet installeren)

[ Voor 28% gewijzigd door jbdeiman op 16-07-2009 10:54 . Reden: Aanvulling vanwege reactie Niels Puts ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:25
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:47:
Ik heb geen al te hoge verwachtingen van het systeem, het moet gewoon een beetje vlot opstarten. Ik heb de opstarttijd geklokt: na een kwartier is de harddisk nog steeds volop actief (met herrie maken). Dit lijkt me geen gezonde opstarttijd.
Houdt er rekening mee dat na een versie installatie superfetch druk bezig is met alles indexeren enzo. Zet die eens - tijdelijk - uit, of laat hem een paar uur doorratelen zodat hij daarna klaar is.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:19:
Jij hebt het over Vista Home Basic in je startpost, maar in het betreffende pdfje staat Home Premium..

Voor optimale prestaties zijn de systeemeisen voor Premium volgens http://www.visualsteps.nl/windowsvista/systeemeisen.php

[...]

Daarnaast heb je erg traag geheugen (512 MB DDR2-533 DDR2 SDRAM (5-4-4-12 @ 266 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz))
Waarom is dat traag geheugen, ik heb nog een athlon64 2800+ met DDR-400 geheugen, dat trekt vista ook nog wel. De AMD's van die tijd hadden weinig aan sneller geheugen, de snelheidswinst was minimaal tov een intel cpu die wel veel geheugen bandbreedte nodig had (/hebben).

Mijn zus draait Vista Business op een gelijkaardig systeem maar dan met 2GB aan ram. (Bijna) zelfde cpu en dezelfde grafische chipset. Ook met DDR2-533 en daar draait het als een zonnetje. Dus Meer geheugen is misschien aan te raden, maar sneller is niet nodig.
Misschien dat de windows toch nog wat PB rotzooi bevat bv in het register waardoor alles wat trager gaat. Denk er ook aan dat Vista de schijven gaat indexeren, dat neemt ook cpu en hdd cycles in beslag.

Verder vertel je niet welke SP er op staat, indien er geen SP op staat, zou ik eerst eens de windows updates proberen te runnen en dan nog eens te vergelijken. Geef ook eens de resultaten van de Windows Experience Index misschien dat daar ook naar boven komt wat de meest trage component is.

Je zegt ook dat de hdd na een kwartier nog aan het ratelen is, maar is de pc dan te gebruiken of is die op dat moment zo sloom dat je bij de minste bewerking 5min moet wachten?

Verwijderd

Topicstarter
jbdeiman schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:51:
Zoals het nu lijkt is het vooral het geheugen wat de beperkende factor is, maar daarvoor is het wel handig om ook te zien hoeveel geheugen hij in gebruik heeft tijdens (dat je hdd zo ratelt) en na het opstarten.
Hoe kom ik daar precies achter?
My Best Guess, is dat tijdens het opstarten het geheugen vol loopt, dat die daarom "virtueel geheugen" aan gaat maken op de Harde Schijf (HDD). Virtueel geheugen is afhankelijk van de lees/ schrijf snelheid van je harde schijf, maar omdat die ook van alles aan het opstarten is op je harde schijf kost dat al meer tijd. (en de snelheid van geheugen is ontelbaar keer groter dan van een HDD)
Dat was ook mijn gedachtegang.
Dat is wel heel lang, zie ook hierboven, ik denk dat dat het grootste probleem is. Overigens krijg je met zo'n installatie cd van Packard Bell (ik heb zelf een PB laptop) een hele boel programma's mee die je systeem vertragen. Als je ergens een losse Vista CD hebt of kan lenen (wel dezelfde versie) moet je die gewoon installeren en de key gebruiken die op je laptop hebt staan. Dan nog eens proberen met opstarten, en dan moet het beter gaan. (hou wel je PB cd bij de hand, omdat je waarschijnlijk wel wat drivers daarvanaf moet installeren)
Ik heb (bijna) alle Packard Bell zooi eraf gegooid meteen na de installatie, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het daar aan zal liggen. Overigens: het gaat om een desktop-pc.
Houdt er rekening mee dat na een versie installatie superfetch druk bezig is met alles indexeren enzo. Zet die eens - tijdelijk - uit, of laat hem een paar uur doorratelen zodat hij daarna klaar is.
Volgens mij is hij niet aan het indexeren, dat heeft hij volgens mij gisteren al heel lang gedaan. Bovendien is hij iedere keer na ongeveer een kwartier na het aanzetten klaar met ratelen.

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:58:
[...]

Verder vertel je niet welke SP er op staat, indien er geen SP op staat, zou ik eerst eens de windows updates proberen te runnen en dan nog eens te vergelijken. Geef ook eens de resultaten van de Windows Experience Index misschien dat daar ook naar boven komt wat de meest trage component is.

Je zegt ook dat de hdd na een kwartier nog aan het ratelen is, maar is de pc dan te gebruiken of is die op dat moment zo sloom dat je bij de minste bewerking 5min moet wachten?
Er staat SP1 op en alle updates voor zowel Office als Windows zijn geïnstalleerd. De pc is op een gegeven moment wel te gebruiken, maar het gaat wel allemaal trager dan wanneer ik diezelfde bewerking zou doen als hij klaar is met ratelen.

Edit: de windows prestatie index:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Basisscore:                                                                                             3,0

Processor:                      AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+  4,8
Geheugen (RAM)      1,00 GB                                         3,9
Grafisch:                   NVIDIA GeForce 6100 nForce 405              3,0
Grafische weergave voor 328 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen     3,0
spellen         
Primaire vaste schijf           193GB beschikbaar (225GB totaal)                5,8

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 11:19 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 11:41
Misschien gewoon de hd te langzaam/defect..
Dus een hd test doen met "hdtune".
Andere kabel gebruiken bij de hd.
Hd op andere poort aansluiten.
Andere hd proberen.
Slechte hd in een andere pc inbouwen en daar testen.

Bios kontroleren op alle instellingen.

Geheugen snelheid is onzin, maakt in gebruik weinig uit, en zeker niet zoveel.
Dus de hele pc gaan testen. Zoals memtest uitvoeren van bootable cd.

Om vista te optimaliseren kun je zoeken met google op vista+tweak of vista+optimaliseren.

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 16-07-2009 11:13 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:13
Wat betreft geheugensnelheid: met een AM2 CPU met 10X multiplier loopt DDR2-533 op 250MHz, loopt DDR2-667 op 333MHz en DDR2-800 op 400MHz. Het is de CPU die de geheugensnelheid uitmaakt, niet de chipset of het moederbord (alhoewel een irritant BIOS wel invloed kan hebben).
1GB geheugen is gewoon aan de lage kant voor Vista, al helemaal als je dan ook nog 256MB met je videochip moet delen. Ik denk dat je met normaal desktopwerk geen verschil merkt tussen DDR2-533, 667 of 800, dit merk je vrijwel alleen in gevallen waarbij de videochip moet presteren. Als je nu een stroperige opbouw van de interface hebt kan dit een verschil maken, maar verwacht er niet teveel van. Ik denk persoonlijk dat Vista meer heeft aan 3GB dat op 250MHz loopt, dan 2GB dat op 333MHz of 400MHz loopt.

• jbdeiman
Druk op CTRL + ALT + DEL en klik dan op taakbeheer, onderaan zie je dan hoeveel geheugen er in gebruik is van de maximale hoeveelheid geheugen.
Ik weet het niet zeker hoor, maar dat is een beetje hoe het op mij over komt.
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:01:
Ik heb (bijna) alle Packard Bell zooi eraf gegooid meteen na de installatie, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het daar aan zal liggen. Overigens: het gaat om een desktop-pc.
Desktop-PC of Laptop maakt niet uit voor wat voor CD wordt meegeleverd, op al die cd's staan heel veel (overbodige) programma's die die mee installeert.
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:01:
Volgens mij is hij niet aan het indexeren, dat heeft hij volgens mij gisteren al heel lang gedaan. Bovendien is hij iedere keer na ongeveer een kwartier na het aanzetten klaar met ratelen.
Wat doet die als je de indexing service uitzet? (superfetch)
Zie hier hoe dat moet:
http://vista.mandersonline.nl/tip0006.php
_JGC_ schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:12:
Wat betreft geheugensnelheid: met een AM2 CPU met 10X multiplier loopt DDR2-533 op 250MHz, loopt DDR2-667 op 333MHz en DDR2-800 op 400MHz. Het is de CPU die de geheugensnelheid uitmaakt, niet de chipset of het moederbord (alhoewel een irritant BIOS wel invloed kan hebben).
1GB geheugen is gewoon aan de lage kant voor Vista, al helemaal als je dan ook nog 256MB met je videochip moet delen. Ik denk dat je met normaal desktopwerk geen verschil merkt tussen DDR2-533, 667 of 800, dit merk je vrijwel alleen in gevallen waarbij de videochip moet presteren. Als je nu een stroperige opbouw van de interface hebt kan dit een verschil maken, maar verwacht er niet teveel van. Ik denk persoonlijk dat Vista meer heeft aan 3GB dat op 250MHz loopt, dan 2GB dat op 333MHz of 400MHz loopt.
Ben ik niet helemaal met je eens, meer geheugen is prima, maar normaal gesproken kom je met Vista niet snel boven de 2 gyg gebruikt geheugen uit (office werk). De aanspreeksnelheid van het geheugen is dan wel degelijk van belang en zal je wel degelijk (al zal het niet extreem veel zijn) merken.
Daarnaast is windows altijd al een grafisch besturingssysteem geweest en Vista heeft dat al weer meer dan XP. Dus je videochip moet toch al wel presteren.

[ Voor 32% gewijzigd door jbdeiman op 16-07-2009 11:17 . Reden: Reactie _JGC_ ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat doet die als je de indexing service uitzet? (superfetch)
Zie hier hoe dat moet:
http://vista.mandersonline.nl/tip0006.php
Ik had het niet verwacht, maar dat scheelt behoorlijk! Nu is hij in een minuut of 4 klaar et opstarten en herrie maken.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
V&A aangeboden: 2x1 GB Apacer DDR2 PC5300 667MHz

Heb t een beetje gevolgd... Misschien is 't aanbod wat voor je? Het kan natuurlijk geen kwaad om het RAM een beetje uit te breiden.

• jbdeiman
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:31:
[...]

Ik had het niet verwacht, maar dat scheelt behoorlijk! Nu is hij in een minuut of 4 klaar et opstarten en herrie maken.
En het opstarten van programma's en dergelijke? Gaat dat ook gewoon snel? Zo ja, dan even hierbij laten misschien, maar geheugen uitbreiden is niet zo'n slechte optie hoor.
Videokaart is dan op zich niet nodig, maar voor (wanneer je toch geheugen uitbreid met geheugen van de reactie hierboven) 45 euro heb je meer geheugen, een dedicated videokaart, waardoor de prestaties toch al een stuk beter moeten worden.

Verwijderd

Topicstarter
Het opstarten van programma's gaat redelijk. Wel merk ik nog steeds dat de harddisk regelmatig onverklaarbaar aan het ratelen is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niels, het is op GoT de bedoeling dat je zelf doet wat je kunt voordat je een topic opent. Daar hoort zeker ook bij dat je op GoT zoekt naar info erover.

Als ik gewoon op vista traag geheugen (de drie sleutelwoorden uit je topicstart) zoek vind ik als eerste reply in de eerste niet-gesloten topic het volgende:
Het kan kloppen dat vista de eerste dagen mischien weken wat trager is dan xp.
Vista heeft een aantal nieuwe technieken waar onder superfetch.
Dit houd in dat programmas die je veel gebruikt al van te voren in het geheugen worden ingeladen.
Vista gebruikt standaart zonder progs geinstaleerd bij mij ongeveer 500 tot 600 mb.
De rest van je geheugen wordt langzaam aan na verloop van tijd gevuld met data van programmas die je veel gebruikt.
Als dit eenmaal gebeurd is wordt vista van zelf sneller.
Verder draait er een indexerings service mee op de achtergrond die je schijf indexeerd.
Zo weet vista welke programmas waar staan zodat het minder lang hoeft te zoeken.
Dit indexeren kan ook een aardige tijd duren afhankelijk van je schijf grote.
Je had dus makkelijk zelf kunnen vinden dat het hier om superfetch en indexering gaat. Als je dan verder zoekt naar zin en onzin ervan en hoe uit te schakelen om je er vanzelf wel.

Dit topic heeft dus het wiel opnieuw uitgevonden, en wel een wiel die je met je eigen zoektermen prima had kunnen vinden. Daarom gaat hij dicht - volgende keer aub wel eerst zelf zoeken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.