300n-XR Sitecom router probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insehh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:26

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
Goeiemorgen,

Ik heb sinds 2 maanden een probleem thuis met me router, de sitecom 300n-XR.
We hebben thuis een verbinding met Ziggo internet liggen, aangesloten op een Scientific Atlanta router.
Vandaar uit gaat een kabeltje naar de router, waar nog een switch op aangesloten zit en 2 desktops.
Verder hebben we nog 2 laptops die gebruik maken van wireless verbinding naar de router toe.
Het probleem is als volgt:

Paar keer in de week, eigenlijk elke dag, wordt het hele netwerk voor de bekabelde systemen ontzettend traag.
Netwerklocaties zijn gewoon niet te bereiken (time out) en internetpagina's laden gewoon amper, en als ze al laden duurt het 19 (!) seconden om google te laden. Op het moment dat dit gebeurt, hebben de draadloze systemen totaal nergens last van, het netwerk lijkt alleszins draadloos goed te lopen.
We merken zelfs dat de router interface pagina op de desktops heel traag is.
Trekken we de stroom uit de router, switch & modem voor pakweg 2 minuten, dan loopt het weer even, maar vaker niet voor lang.

Router e.d. hebben de nieuwe firmware (ook met oude firmware kwam het probleem), dit heeft niet geholpen.
QoS staat uit, uPnP (?) staat aan. Verder vrij standaard netwerkconfiguratie.

Kan iemand hiermee helpen, het begint echt vreselijk irritant te worden...

Alvast bedankt !

De enige ekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Dit klinkt in mijn ogen naar een bekabelingsprobleem.
Trek er is 1 computer uit voor een tijdje en als het dan nog doe je die terug en haal je bij de andere de kabel eruit.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insehh

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
Ballebek schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 09:28:
Dit klinkt in mijn ogen naar een bekabelingsprobleem.
Trek er is 1 computer uit voor een tijdje en als het dan nog doe je die terug en haal je bij de andere de kabel eruit.
Daar dacht ik dus ook aan, maar op het moment dat je de laptop met een totaal nieuwe kabel aan de router hangt als enigste systeem, is het precies hetzelfde probleem...
Ieder bekabeld systeem heeft dit probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Insehh op 16-07-2009 09:32 ]

De enige ekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
En full duplex 100Mbit hard in je desktop zetten (en eventueel in je router)?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insehh

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
Ballebek schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 09:49:
En full duplex 100Mbit hard in je desktop zetten (en eventueel in je router)?
Dus niet van de gigabit uitgaan, maar beetje terugschroeven ?
Naar mijn idee zijn, op 1 desktop na, alle netwerkkaarten 100mb top.

Ik was eerder aan het denken dat er misschien in het routing protocol van de router een fout zit, of niet goed meer functioneert. Hier heb je toch verschillende lagen voor wat betreft wired & wireless ??

En uPnP, wat doet dat eigenlijk ?

De enige ekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de Sitecom, die als 2e router ertussen zit als switch geconfigureerd ipv router? Zo niet zou ik daar eens mee beginnen, het lost waarschijnlijk je probleem niet op, maar is in ieder geval wel een goed idee om te doen.

edit: En als je uPnP googlet kom je er vast wel uit wat dat is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 09:57 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insehh

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 09:57:
Heb je de Sitecom, die als 2e router ertussen zit als switch geconfigureerd ipv router? Zo niet zou ik daar eens mee beginnen, het lost waarschijnlijk je probleem niet op, maar is in ieder geval wel een goed idee om te doen.

edit: En als je uPnP googlet kom je er vast wel uit wat dat is.
Die functioneert ook echt als "Switch".

Geen router dus. :)

Hebben nu het Scientific Atlanta modem, Sitecom router & Sitecom switch

uPnP staat bij de uitleg op de interface Zero network Configuration:

Zeroconf of Zero Configuration Networking is een reeks technieken die toelaten een bruikbaar IP-netwerk te maken zonder bijkomende configuratie of speciale servers. Hierdoor kunnen gebruikers zonder voorkennis toch computers, netwerkprinters en andere toestellen aan elkaar koppelen en laten samenwerken. Zonder Zeroconf moet de gebruiker de nodige kennis hebben om speciale servers te installeren, zoals een DHCP-server of een DNS-server, of moet elke computer apart correct geconfigureerd worden.

Dat zal dus niet uitmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Insehh op 16-07-2009 10:01 ]

De enige ekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hoe zit het nu?

Kabelmodem - router SA - router Sitecom - switch - PC's??
Kabelmodem - router SA - router sitecom - Laptops

Of begrijp ik het nu verkeerd?
(Dan snap ik namelijk niet wat uberhaupt die router SA er tussen doet.....)
Enne.... je hebt toch niet een switch op de Sitecom staan die DHCP uit staat te delen ........

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insehh

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
Ok, nog 1 keer ter verduidelijking. :P

Internet > Scientific Atlanta modem (ziggo levering) > Sitecom router 300n-XR met daarop de switch aangesloten die functioneert als switch, dus geen DHCP. Dat doet de router.

2 wireless laptops, en paar desktops wired. Wireless werkt goed tijdens probleem, wired niet. Nieuwe netwerkkabel los aangesloten op router met laptop > zelfde probleem.

Nieuwste firmware e.d.

Edit: Sorry voor Scientific atlanta verkeerde uitleg :$
Is een modem, geleverd door Ziggo. Geen router dus.

De enige ekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Als je al die dingen al getest hebt en het wireless werkt wel denk ik dat je router niet lekker is.
Het wireless gedeelte werkt wel gewoon dus qua routing gaat het gewoon goed.

Ik zou hem nog 1x naar default settings doen, je desktops hard op 100Mbit full zetten en als dat niet werkt terug gaan naar de winkel. Je kabels had je ook gecontrolleerd dus dan blijft er weinig meer over.

Pagina: 1