Mijn zusje heeft +- 2 jaar geleden een laptop gekocht (knalroze
), waar het geluid al direct (of vrij snel) van kapot was. Na veel touwtrekken heeft Dell eindelijk de geluidskaart vervangen, met als grootste verschil dat hij het in de diagnose in het bios wel deed*. In windows maakte dat bar weinig uit, en na 3 telefoonrekeningen van 75 euro (en een half jaar doorlooptijd o.i.d.) heeft ze het toen opgegeven. Ik zit nu met dat ding op mijn kamer omdat ze aankondigde een nieuwe te gaan kopen.
Het gaat om een laptop met ATi chipset, volgens Linux een SBx00 kaart, onderdeel van de RS690 chipset. Output van lspci -vv:
In Vista (na o.a. complete herinstallatie) en met de Ubuntu Jaunty livecd geeft hij geen enkel geluid, zowel over de speakers als over de koptelefoon is niets te horen. Afspelen werkt wel, mixers laten volume zien, en opnemen werkt ook als een zonnetje (aan de VU-meters te zien). Waar kan dit aan liggen?
Ik ga dit het liefste zelf oplossen, want Dell zal wel ongelofelijk moeilijk gaan doen. De officiele garantie is afgelopen (aankoopdatum 25-09-07), dus daar zal ik me moeten beroepen op de wet, wat lastig wordt omdat het een jaar is blijven liggen.
Specs:
- Dells naampje: 1521 digital home N0815216
- AMD Turion 64 X2 TL-56
- RS690 chipset
- 2GB geheugen
- ATi Radeon Express 1270 met hypermemory
Sidenote: de scharnieren zijn helemaal versleten, 't scherm kan bovenaan 2cm heen en weer zonder weerstand. Is dat te verhelpen?
*ga ik zo nog een keer uitproberen
Het gaat om een laptop met ATi chipset, volgens Linux een SBx00 kaart, onderdeel van de RS690 chipset. Output van lspci -vv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA) Subsystem: Dell Device 01fc Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx- Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=slow >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 64, Cache Line Size: 64 bytes Interrupt: pin ? routed to IRQ 16 Region 0: Memory at febfc000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K] Capabilities: [50] Power Management version 2 Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=55mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+) Status: D0 PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME- Kernel driver in use: HDA Intel Kernel modules: snd-hda-intel |
In Vista (na o.a. complete herinstallatie) en met de Ubuntu Jaunty livecd geeft hij geen enkel geluid, zowel over de speakers als over de koptelefoon is niets te horen. Afspelen werkt wel, mixers laten volume zien, en opnemen werkt ook als een zonnetje (aan de VU-meters te zien). Waar kan dit aan liggen?
Ik ga dit het liefste zelf oplossen, want Dell zal wel ongelofelijk moeilijk gaan doen. De officiele garantie is afgelopen (aankoopdatum 25-09-07), dus daar zal ik me moeten beroepen op de wet, wat lastig wordt omdat het een jaar is blijven liggen.
Specs:
- Dells naampje: 1521 digital home N0815216
- AMD Turion 64 X2 TL-56
- RS690 chipset
- 2GB geheugen
- ATi Radeon Express 1270 met hypermemory
Sidenote: de scharnieren zijn helemaal versleten, 't scherm kan bovenaan 2cm heen en weer zonder weerstand. Is dat te verhelpen?
*ga ik zo nog een keer uitproberen