Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27
Mijn zusje heeft +- 2 jaar geleden een laptop gekocht (knalroze :+), waar het geluid al direct (of vrij snel) van kapot was. Na veel touwtrekken heeft Dell eindelijk de geluidskaart vervangen, met als grootste verschil dat hij het in de diagnose in het bios wel deed*. In windows maakte dat bar weinig uit, en na 3 telefoonrekeningen van 75 euro (en een half jaar doorlooptijd o.i.d.) heeft ze het toen opgegeven. Ik zit nu met dat ding op mijn kamer omdat ze aankondigde een nieuwe te gaan kopen.
Het gaat om een laptop met ATi chipset, volgens Linux een SBx00 kaart, onderdeel van de RS690 chipset. Output van lspci -vv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
        Subsystem: Dell Device 01fc
        Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=slow >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
        Latency: 64, Cache Line Size: 64 bytes
        Interrupt: pin ? routed to IRQ 16
        Region 0: Memory at febfc000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        Capabilities: [50] Power Management version 2
                Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=55mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
                Status: D0 PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
        Kernel driver in use: HDA Intel
        Kernel modules: snd-hda-intel

In Vista (na o.a. complete herinstallatie) en met de Ubuntu Jaunty livecd geeft hij geen enkel geluid, zowel over de speakers als over de koptelefoon is niets te horen. Afspelen werkt wel, mixers laten volume zien, en opnemen werkt ook als een zonnetje (aan de VU-meters te zien). Waar kan dit aan liggen?

Ik ga dit het liefste zelf oplossen, want Dell zal wel ongelofelijk moeilijk gaan doen. De officiele garantie is afgelopen (aankoopdatum 25-09-07), dus daar zal ik me moeten beroepen op de wet, wat lastig wordt omdat het een jaar is blijven liggen.

Specs:
- Dells naampje: 1521 digital home N0815216
- AMD Turion 64 X2 TL-56
- RS690 chipset
- 2GB geheugen
- ATi Radeon Express 1270 met hypermemory :')

Sidenote: de scharnieren zijn helemaal versleten, 't scherm kan bovenaan 2cm heen en weer zonder weerstand. Is dat te verhelpen?

*ga ik zo nog een keer uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Lang leve dell z'n diagnose-tool: daar gaat het ook fout. Eerste 2 sec geluid werken normaal (op de speakers), daarna krijg ik een foutmelding:
1B63:0268: A timeout occurred while waiting for the audio controller to generate an interrupt.

Dikke kans dat er iets op het moederbord stuk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Hoe wil je het zelf gaan oplossen? Handmatig solderen? Ik hoop dat je een goeie microscoop hebt. En natuurlijk kan het chipje in orde zijn, en het defect liggen bij een gebarsten printbaantje of wat dan ook.
De interrupt komt niet aan, das een lijntje van de geluidschip naar de northbridge/cpu, een van de tientallen.

Scharnieren zijn meestal wel vast te zetten met schroefjes, ik denk dat ze nu loszitten in de laptop zelf. Heb ik met mijn NEC P550 ook elke 3 maanden last van, aanschroeven van schroefjes op achterkant helpt.
"Interrupt: pin ? routed to IRQ 16"
De chip weet niet meer hoe zijn interruptpin heet? That can't be good..

[ Voor 10% gewijzigd door BèR op 16-07-2009 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat 'liever zelf oplossen' sloeg op een mogelijk softwarematig of firmwarematig probleem. Dat was voordat ik de diagnose-tool had gedraaid...

Dit gaat heel interessant worden qua garantie :/

En 'de chip weet niet welke pin': de driver weet dat niet. Niet alle gegevens zijn bij linux bekend.

[ Voor 22% gewijzigd door MBV op 17-07-2009 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb in overleg besloten een externe geluidskaart te kopen: Dell support is een heilloze weg (zeker nu ik door de verstreken tijd juridisch zwak sta), een knalroze laptop (zonder geluid) op marktplaats verkopen wordt lastig, en aangezien de geluidskaart in de northbridge zit zal zelf fixen ook niet lukken.