Toon posts:

aan/uit Schakelaar met verlichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik heb onlangs een schakelaar met led lampje gekocht bij conrad (http://www1.conrad.nl/scr...&p_catalog_max_results=20)
Alleen is het mij niet gelukt om hem aan te sluiten, de schakelaar heeft 4 pennen en daar staat het volgende bij ( de 3e pin is in tweeën gedeeld namelijk + en-) namelijk: 1, 2, 3+ en3-.
Door de 3+ en de 3- aan te sluiten ging het ledje aan, alleen die bleef aan in beide standen.

Ik wil namelijk deze schakelaar tussen een versterker en een 12v accu zetten, hoe kan ik dat doen?
Led = 1,85 V / 10 mA

Ik kon verder niks vinden over dit type schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je link is stuk :) Je kan het wel op een werkende manier copypasten maar ik zou zo niet weten hoe.

Het waarschijnlijkst is dat de schakelaar zelf tussen 1 en 2 zit. Als je de plus van je accu naar de versterker onderbreekt en de schakelaar op pin 1 (aan de accu) en 2 (aan de versterker) ertussen hangt, kan je je versterker aan en uit zetten. Als je dan pin 3+ en 2 doorverbind, en 3- via een weerstand (waarde mag je zelf berekenen, calculators staan wel in de faq/google) aan de aarde hangt gaat je led ook nog es aan als je versterker aan is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@ts
voor een conrad link moet je even op "directe product link" klikken je krijg dan een url waar we iets aan hebben ;)

is dit hem ?
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=700282

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 15-07-2009 22:55 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Goede link:

de schakelaar schakelt tussen pint 1 en 2, die pin 3 voor de led is compleet onafhankelijkk.

In jou geval zou ik eerst met pin 1 en 2 de schakelaar werkend krijgen, en daarna rustig uitzoeken waar je de led het beste aan kan sluiten om het gewenste resultaat te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:52:
@ts
voor een conrad link moet je even op "directe product link" klikken je krijg dan een url waar we iets aan hebben ;)

is dit hem ?
yep dat is hem ;)
Sprite_tm schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:51:
Je link is stuk :) Je kan het wel op een werkende manier copypasten maar ik zou zo niet weten hoe.

Het waarschijnlijkst is dat de schakelaar zelf tussen 1 en 2 zit. Als je de plus van je accu naar de versterker onderbreekt en de schakelaar op pin 1 (aan de accu) en 2 (aan de versterker) ertussen hangt, kan je je versterker aan en uit zetten. Als je dan pin 3+ en 2 doorverbind, en 3- via een weerstand (waarde mag je zelf berekenen, calculators staan wel in de faq/google) aan de aarde hangt gaat je led ook nog es aan als je versterker aan is.
Maar er hoeft dus geen weerstand tussen 3+ en 2?.
En de aarde is nu in dit geval toch de - van de accu?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Er moet wel degelijk een weerstand voor.
De led is "Groen venster (LED 1,85 V / 10 mA)"

Voor 12V is dat:
(12-1.85) / 0.01 = 1015 Ohm.

Eigenlijk moet je dit soort weerstanden altijd naar boven afronden, maar een 1,5% omlaag naar 1K is wel acceptabel. Als je een weerstand moet kopen kan je beter een 1.1 of 1.2KOhm nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:17:
Er moet wel degelijk een weerstand voor.
De led is "Groen venster (LED 1,85 V / 10 mA)"

Voor 12V is dat:
(12-1.85) / 0.01 = 1015 Ohm.

Eigenlijk moet je dit soort weerstanden altijd naar boven afronden, maar een 1,5% omlaag naar 1K is wel acceptabel. Als je een weerstand moet kopen kan je beter een 1.1 of 1.2KOhm nemen.
Ok bedankt, maar het is dus de bedoeling dat ik 2 via een 1.1 of 1.2 weerstand verbind met 3+ en dan 3- naar de - van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ja (of 2 aan 3+ en 3- met een weerstand naar de accu, kan allebei)
en 1 naar de + van de accu, en 2 naar de radio :)
Pagina: 1