Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik ben bezig om mijn opslag uit te breiden. Hiervoor wil ik een goede PCI-e raidcontroller in combinatie met 8 Samsung F1 van 1TB.

Als eerste was mijn oog gevallen op de highpoint rocketraid 3520, welke uit verschillende reviews prima lijkt te presteren. Nu is ondertussen ook de RR4320 uitgebracht, deze heeft in plaats van een 800 mhz intel IOP 348 een 1200 mhz intel IOP 348. Nu ben ik een beetje gaan zoeken en kwam ik er achter dat de RR4320 best betaalbaar is op ebay, met 340 euro zelfs goedkoper dan RR3520 op 350 euro. Toen kwam ik de RR3530 en RR3540 tegen voor 425 en 480 euro welke uiteraard ook interessant zijn, helaas hebben deze de 800mhz IOP348 maar kunnen er wel 12 en 16 harde schijven aangesloten worden in plaats van 8 bij de RR3520 en RR4320. Hierbij komt nog dat bij de RR4320 geen SFF8087 naar sata kabels geleverd worden, daardoor ligt de prijs voor een bruikbare RR4320 nog net wat hoger.

Nu is mijn probleem, hoeveel verschil maakt die 1200mhz IOP348 uit ten opzichte van de 800mhz IOP348? Of heb ik meer aan een RR3530/RR3540, hierbij kan ik de extra poorten bijvoorbeeld gebruiken voor een array voor mijn OS, al kunnen die ook aan de ICH9R op mijn moederbord.

Het overgrote deel van de array word gebruikt om vrij grote bestanden op te slaan. Ik twijfel nog of ik het OS (waarschijnlijk windows 7), applicaties en games op de array zal zetten of deze op een losse schijf of array zet. Wellicht dat ik in de toekomst ook wel voor één of meerdere SSD's ga voor het OS. Probleem 2 daarbij is dat ik op dit moment slechts plek heb voor 8 schijven in mijn behuizing, dat valt wel wat uit te breiden als ik bijvoorbeeld 2 van dit soort brackets in mijn kast hang.

Nog een laatste vraag: in hoeverre beïnvloed online capacity expansion de prestaties van een raid array? Om de data op mijn huidige array over te zetten is het voor mij het makkelijkst om hiervan gebruik te maken. Anders heb ik iemand nodig waar ik even 2,5TB kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voor thuisgebruik acht ik een hardware (niet fakeraid) controller persoonlijk als niet nodig, zeker als het gewoon om storage gaat, behalve misschien onder Windows dan. Ik geeft toe dat ik geen ervaring heb met genoemde controllers, maar ik denk dat je meer hebt aan een controller met meer poorten zodat je met zo'n bracket kan uitbreiden dan dat die io processor voor jou echt zo relevant is. Heb je de performance nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Het verschil tussen 800 en 1200mhz ga je denk ik pas zien bij transfersnelheden boven de 500mb/s.

Ikzelf heb een HP Smart Array P400 en die heeft een 800mhz voor zover ik weet, en de max van die controller heb ik nog nooit bereikt. Met 4 SAS schijven haal ik in RAID0 een dikke 400mb/s.

Ik zou dus als ik jou was lekker voor meer aansluitingen gaan, en lekker de storage ophogen ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Vergeet niet dat de F1 schijven zo'n 70-120MB/s doen per stuk, dat komt bij 8 schijven op 560-960MB/s neer. Natuurlijk haal ik dat nooit, maar ik zit dan eventueel wel al in het bereik waar een 1200 mhz controller nut heeft. De vraag is uiteraard of het nut heeft, zulke snelheden haal ik alleen met sequentiële transfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:49
Waarschuwing: Spinpoint F1 kan NIET in combinatie met de 3520!

Ik heb/had zelf 2 Spinpoint F1 750GB schijven. Deze verdwenen continue uit de array. De ene dag was ik nummer 1 kwijt, de andere dag nummer 2. Voor de 4320 zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gelden. Hou er rekening mee dat de Spinpoint F1 bekend staat om dit probleem.

Het zou natuurlijk kunnen dat de 1TB schijf het wel doet, maar die garantie heb je in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Er zijn anders mensen waarbij ze geen enkel probleem geven. Met mijn ICH9R heb ik ook wat problemen gehad icm de F1, dat was echter verholpen toen ik andere sata kabels gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GertjanO schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:03:
Waarschuwing: Spinpoint F1 kan NIET in combinatie met de 3520!

Ik heb/had zelf 2 Spinpoint F1 750GB schijven. Deze verdwenen continue uit de array. De ene dag was ik nummer 1 kwijt, de andere dag nummer 2. Voor de 4320 zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gelden. Hou er rekening mee dat de Spinpoint F1 bekend staat om dit probleem.

Het zou natuurlijk kunnen dat de 1TB schijf het wel doet, maar die garantie heb je in ieder geval niet.
Zoals GertjanO al aangeeft is het niet verstandig om de voor de Samsung F1 serie te kiezen in een dergelijke opstelling. Deze hardeschijven hebben een mooie prijs/prestatie/capciteit verhouding en presteren als single hardeschijf ook uitstekend, maar het is inmiddels wel bekend datdeze serie heel onbetrouwbaar kan zijn wanneer ze gebruikt worden in een RAID set. Er zijn verschillende RAID controller fabrikanten die deze serie op de blacklist hebben staan.

Het is verstandiger om voor een ander type/merk hardeschijf te kiezen of, wanneer je een controller gekozen het, op de compatibility list van de betreffende controller te kijken en uit deze hardeschijven te kiezen.

Verder kan ik je helaas niet met de specifieke controllers helpen, wel denk ik dat voo thuis gebruik beide controllers 800Mhz en 1200Mhz prima voldoen, zoals reeds door anderen is opgemerkt.
Aapenootjes schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:16:
Er zijn anders mensen waarbij ze geen enkel probleem geven. Met mijn ICH9R heb ik ook wat problemen gehad icm de F1, dat was echter verholpen toen ik andere sata kabels gebruikte.
Ja, maar waarom het risico lopen? Er zijn genoeg andere hardeschijven merk of type welke wel betrouwbaar of betrouwbaarder zijn. Gebruik de GoT search maar eens of kijk in het Samsung F1 topic(s) dan kom je genoeg problemen tegen. Persoonlijk zou ik niet voor deze hardeschijven gaan, maar voor het merk en type dat positief is getest op de betreffende controller, zeker als je alles nog moet aanschaffen.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 15-07-2009 23:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Mja, de schijven heb ik al, dus daar is helaas geen keuze meer in mogelijk :P Heb ze al een tijdje, en ben ook bekend met het probleem, als ik de keuze had was ik ook voor een ander merk gegaan waarschijnlijk. Maar goed, we zullen zien.

En volgens deze v&a zijn er meer mensen die er geen problemen mee ondervinden. Eerst zou ik ook die kaart overkopen, maar dat ging niet door helaas.

[ Voor 37% gewijzigd door Aapenootjes op 15-07-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Q schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:13:
Voor thuisgebruik acht ik een hardware (niet fakeraid) controller persoonlijk als niet nodig, zeker als het gewoon om storage gaat, behalve misschien onder Windows dan. Ik geeft toe dat ik geen ervaring heb met genoemde controllers, maar ik denk dat je meer hebt aan een controller met meer poorten zodat je met zo'n bracket kan uitbreiden dan dat die io processor voor jou echt zo relevant is. Heb je de performance nodig?
Als je met veel harde schijven gaat werken is een degelijke controller wel prettig. Voor de raid 5-prestaties maakt een goede raidcontroller een groot verschil, hoewel het minder merkbaar zal zijn voor filesharing. De nieuwe HighPoints hebben een ethernet management poort die ik bij de Areca's altijd erg handig heb gevonden.

Het prestatieverschil tussen de 800MHz IOP341 en 1,2GHz IOP348 zul je niet zo snel merken. Dit speelt vooral bij zeer hoge doorvoersnelheden van meer dan 700MB/s die je in de praktijk niet zo snel zult halen. Ik zou eerder een controller met een groter aantal poorten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Femme schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:29:
[...]
Als je met veel harde schijven gaat werken is een degelijke controller wel prettig. Voor de raid 5-prestaties maakt een goede raidcontroller een groot verschil, hoewel het minder merkbaar zal zijn voor filesharing.
Dat laatste is denk ik wat de poster wil en 9 van de 10 tweakers denk ik. Dan is fake raid vaak nog goed genoeg. :X

Dan laat ik de SSD en performance-freaks even buiten beschouwing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik doe inderdaad wel meer dingen dan alleen filesharing met mijn opslag. Af en toe draai ik ook nog wat virtual servers, als ik er meerdere tegelijk draai is wat IO prestatie niet vervelend.

Ik denk dat het inderdaad toch een 3530 of 3540 word. Een voordeel is ook dat ze geen klein lawaaierig ventilatortje hebben, als is de vraag of dat boeit met zoveel harde schijven. 16 poorten zal ik zeker niet snel nodig hebben, maar bied wel veel opties uiteraard. Volgens mij heb ik wel 1 fout gemaakt, bij de 3530 en 3540 zitten zover ik het kan vinden geen SFF-8087 -> sata kabels. Dat drijft de kosten helaas wel wat op. Ik heb maar even een mailtje naar de ebay verkoper gestuurd of er kabels bij zitten, zal wel niet.

Ow en een bijkomend voordeel van een losse raidcontroller is, is dat ik mijn array over zou kunnen zetten naar een ander moederbord in het geval van een upgrade. Zulke hoeveelheden data zet je niet 123 aan de kant dan :P

[ Voor 13% gewijzigd door Aapenootjes op 15-07-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Ok, maar nog steeds lijkt me die 800 vs 1200 mhz processor geen issue voor wat je wilt doen. Ga lekker voor veel poorten, dan kun je nog uitbreiden als je wilt. De kaartjes zijn overigens niet heel veel duurder dan de highpoint fakeraid kaartjes dus fakeraid zou flauwekul zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Q op 15-07-2009 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 04:21

scorpionv

This space for rent

Highpoint 35xx serie gaat tot 850 MB/s. Ruim voldoende voor 8 conventionele schijven.

Ik heb zelf een 3510 met twee Vertex SSD's en 2 schijven, en dat levert max 500 MB/s doorvoer op.
Met deze doorvoer geen problemen, en sowieso 0 problemen met de Highpoint 35xx. Fijn spul!

Zie ook deze post (quote mezelf 8)7): http://gathering.tweakers...message/31838179#31838179

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:49
Aapenootjes schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:47:
Ik denk dat het inderdaad toch een 3530 of 3540 word. Een voordeel is ook dat ze geen klein lawaaierig ventilatortje hebben, als is de vraag of dat boeit met zoveel harde schijven. 16 poorten zal ik zeker niet snel nodig hebben, maar bied wel veel opties uiteraard. Volgens mij heb ik wel 1 fout gemaakt, bij de 3530 en 3540 zitten zover ik het kan vinden geen SFF-8087 -> sata kabels. Dat drijft de kosten helaas wel wat op. Ik heb maar even een mailtje naar de ebay verkoper gestuurd of er kabels bij zitten, zal wel niet.
Volgens de handleiding http://www.highpoint-tech...R3540_UM_EN_10_052608.pdf Zitten er wel Mini-SAS > 4x S-ATA kabels bij.

Houd er verder rekening mee dat de (omdat er geen ventilator op zit) heatsink van de processor gloeiend heet wordt, deze is absoluut niet aan te raken met blote vingers! Enige airflow in de kast is goed aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 04:21

scorpionv

This space for rent

Met de bovenstaande configuratie kan ik inderdaad m'n heatsink nog net beetpakken, maar ik denk dat als ik er 4 SSD's op zou zetten dat het inderdaad barbeque temperaturen worden :)

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

GertjanO schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 09:11:
[...]

Volgens de handleiding http://www.highpoint-tech...R3540_UM_EN_10_052608.pdf Zitten er wel Mini-SAS > 4x S-ATA kabels bij.

Houd er verder rekening mee dat de (omdat er geen ventilator op zit) heatsink van de processor gloeiend heet wordt, deze is absoluut niet aan te raken met blote vingers! Enige airflow in de kast is goed aan te raden.
Dat is volgensmij een algemeen probleem van HighPoint RAID controllers. Heb ik ook met de 2320 en 2340. Om die reden heb ik er een ventilator op gemonteerd. Ik wil niet dat mijn controller klapt en dat daardoor de array corrupt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan maar dan met een areca controller.

De 35x0 serie van Highpoint is een dedicated SATA controller, de 43x1 serie is een SAS controller met SATA-emulatie. Dit is bij areca net zo. icm sata disks werken beide oplossingen.

Ik kan natuurlijk de performance van Areca niet vergelijken en als maatstaf gebruiken voor Highpoint maar bij Areca presteerd de dedicated SATA controller (ARC-12xx) serie beter dan de 16x0-serie ondanks de langzamere I/O-cpu (de12xx-serie heeft de IO341 op 800mhz, de 16x0 serie een IO348 op 1200mhz). Het verschil is niet groot maar toch enkele procenten (2-5%).

Gezien dat jij met Sata-disks wil gaan werken zou ik daarom ook een dedicated Sata-controller kopen en geen SAS-controller met sata-emulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
Sterker nog, in het geval van Areca zijn er verschillende Desktop SATA disks die niet op de SAS HBA's werken, waaronder de F1. En aangezien het ook een IOP processor betreft, zou ik dan absoluut voor een 35x0 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik heb mijn keuze nu wel gemaakt voor de 35xx serie, alleen nu twijfel ik weer een andere richting uit. Ik zie er van af om via ebay te gaan kopen, dat zorgt er alleen voor dat de 3540 kwa prijs niet meer interessant is.

Nu zijn mijn ogen echter ook gevallen op de 3560, die ipv 256MB cache, een reep van 1GB ddr2 ecc geheugen heeft. De extra poorten zullen vast ooit van pas komen, maar niet op het korte termijn. De extra cache is uiteraard altijd handig, ik twijfel alleen nog of ik daar ongeveer 230 euro extra voor neer wil leggen. Maar het knaagt ook dat ik anders nu 490 euro voor een controller neer leg die in de toekomst wellicht te weinig poorten heeft. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Aapenootjes schreef op maandag 20 juli 2009 @ 18:45:
Ik heb mijn keuze nu wel gemaakt voor de 35xx serie, alleen nu twijfel ik weer een andere richting uit. Ik zie er van af om via ebay te gaan kopen, dat zorgt er alleen voor dat de 3540 kwa prijs niet meer interessant is.

Nu zijn mijn ogen echter ook gevallen op de 3560, die ipv 256MB cache, een reep van 1GB ddr2 ecc geheugen heeft. De extra poorten zullen vast ooit van pas komen, maar niet op het korte termijn. De extra cache is uiteraard altijd handig, ik twijfel alleen nog of ik daar ongeveer 230 euro extra voor neer wil leggen. Maar het knaagt ook dat ik anders nu 490 euro voor een controller neer leg die in de toekomst wellicht te weinig poorten heeft. 8)7
Kan je er technisch gezien ooit een 2e controller bij prikken? Dan zou ik het geld in je zak laten zitten... Later heb je meer bang-for-buck en 2 raidcontrollers werkt vaak prima in 1 systeem
Heb je die mogelijkheid niet, dan zou ik nu de grote variant kopen, want 2e hands brengt de kleine zijn geld nooit meer op over een aantal jaar...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Nee, dat red ik met het aantal pci-e slots niet. Uiteraard kan ik dan wel weer een ander moederbord kopen, maar het kost me wat flexibiliteit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Aapenootjes schreef op maandag 20 juli 2009 @ 18:45:
Dus of 490 verknoeien of 230 verknoeien?

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 20-07-2009 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Aapenootjes schreef op maandag 20 juli 2009 @ 18:55:
Nee, dat red ik met het aantal pci-e slots niet. Uiteraard kan ik dan wel weer een ander moederbord kopen, maar het kost me wat flexibiliteit dan.
Wat is goedkoper, een nieuwe moederbord en je oude verkopen? of de duurdere raid kaart...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Een moederbord vervang ik vaker dan een raid controller waarschijnlijk. Mijn huidige moederbord koste me al ongeveer 250 euro. En een moederbord met 3 of meer PCI-e sloten dat aan mijn eisen voldoet is wellicht nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Plus dat je geen array kan maken over 2 controllers. (als je 2 8-poorts controllers hebt kan je geen 12-disk raid5 maken met 8 disks op de ene controller en 8 op de andere). Nu twijfel jij tussen een 16 en 24 poorts controller, moet je zelf de inschatting maken of deze situatie voor zou kunnen komen.

Wel wil ik nog even aangeven dat ik uit ervaring weet dat de RR 2340 niet samenging met de RR 2310. Ik weet niet of dat in de nieuwe series dit verholpen is maar dat zou je wel goed moeten uitzoeken voordat je iets aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dvl-2 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:01:
Plus dat je geen array kan maken over 2 controllers. (als je 2 8-poorts controllers hebt kan je geen 12-disk raid5 maken met 8 disks op de ene controller en 8 op de andere). Nu twijfel jij tussen een 16 en 24 poorts controller, moet je zelf de inschatting maken of deze situatie voor zou kunnen komen.

Wel wil ik nog even aangeven dat ik uit ervaring weet dat de RR 2340 niet samenging met de RR 2310. Ik weet niet of dat in de nieuwe series dit verholpen is maar dat zou je wel goed moeten uitzoeken voordat je iets aanschaft.
Dat klopt niet per definitie, bepaalde merken controllers kunnen wel cross-controller een array aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Dat klopt inderdaad, maar de controllers die dat wel kunnen zijn over het algemeen niet te betalen voor een consument. Highpoint, Areca, 3Ware ed kunnen het niet (voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens dit pdfje kan de Rocketraid 2320 dit wel.
Verder ben ik het wel met je eens dat je dit bijna alleen tegen komt op spul wat zelfs voor de zeer enthousiaste consument niet te betalen is. Er zijn echter enkele uitzonderingen, die je voor zover ik zo gauw kan zien niet onder 1 bepaald merk kunt scharen omdat het verschilt niet alleen per merk, maar ook per model.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 10:19 . Reden: Klein foutje in de zinsopbouw gecorrigeerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn HP Smart Array kan dat :) en die was niet eens zo heel duur...
Maar watvoor eisen heb je dan? Want is het nou voor je eigen pc of voor een losse server?
Want de opstarttijden van al die controllers zijn ook ruk :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Het is vooralsnog bedoelt voor in mijn PC, later bouw ik er zelf wellicht een fileserver om heen, dan komen op dat moment de extra poorten wel mooi uit (al zal de snelheid van de raidcontroller dan hard genekt worden door gigabit lan).

Ik ben er overigens wel mee bekend dat de opstart tijden van raidcontrollers volledig ruk zijn, al helemaal in combinatie met staggered spinup :P. Dat neem ik op de koop toe, bovendien start ik mijn pc normaal gesproken maar 1 keer per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
dan zou ik voor een lichte variant gaan, en later daar je SSD's op zetten...
Als je dan naar een Fileserver gaat kun je altijd een 2e controller kopen.

Dan heb je snelheid in je eigen systeem en capaciteit in je server (zoals ik het ook heb O-) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Aapenootjes schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 14:06:
Het is vooralsnog bedoelt voor in mijn PC, later bouw ik er zelf wellicht een fileserver om heen, dan komen op dat moment de extra poorten wel mooi uit (al zal de snelheid van de raidcontroller dan hard genekt worden door gigabit lan).

Ik ben er overigens wel mee bekend dat de opstart tijden van raidcontrollers volledig ruk zijn, al helemaal in combinatie met staggered spinup :P. Dat neem ik op de koop toe, bovendien start ik mijn pc normaal gesproken maar 1 keer per dag.
Pas op
Staggered spinup op mijn HighPoint 2320 en 2340 werkt niet goed met Spinpoint F1's! Ik weet niet of het wel goed werkt op de andere Rocketraids, maar ik zou mijn geld er niet op durven zetten.

Wat er gebeurt is dat disks heel langzaam lijkten op te spinnen en soms gaan 'tikken' (klinkt heel eng) en maar niet 'up' komen. Bovendien duurt het starten met meerdere disks dan echt heel lang.

Ik gebruik met 20 disks geen staggered spinup en dat gaat prima, mits je maar een sterke voeding hebt. Ik zie met 20 disks een korte piek naar 550 450 watt gaan.

P.s.: neem een controller met veel poorten. Die kun je later overzetten als je wilt in een ander systeem met nog meer ruimte.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 21-07-2009 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik heb de knoop doorgehakt, het is de 3560 geworden :)

Mocht stagered spinup niet werken en daadwerkelijk voor een probleem zorgen, dan moet er maar een andere voeding is. Ik ben toch al langer van plan mijn huidige te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Mooi! 24 poorten geeft wel wat groeimogelijkheden ;) Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aapenootjes schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 23:05:
Ik heb de knoop doorgehakt, het is de 3560 geworden :)

Mocht stagered spinup niet werken en daadwerkelijk voor een probleem zorgen, dan moet er maar een andere voeding is. Ik ben toch al langer van plan mijn huidige te vervangen.
Doe je goed man, ik zit er zelf nog over te dubben. Laat je even weten hoe hij bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Uiteraard, al duurt het nog even voor ik hem met meer dan 4 schijven kan testen.

Heb toe straks een mailtje gehad dat de kaart morgen bij de winkel aankomt, met een beetje geluk krijg ik hem dus vrijdag binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waar heb je hem besteld? Webconnexxion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Nee PChut, was wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das een goeie, was me nog niet opgevallen. Zou je me ook even willen laten weten hoe lang de meegeleverde kabels zijn? Voor mijn Lian Li V2000 heb ik kabels van een meter lang nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2009 15:34 . Reden: Zin liep niet helemaal, corrected. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik heb hem vandaag binnen gekregen. Kabels zijn ongeveer 65 cm lang.

Afbeeldingslocatie: http://www.e-down.nl/uploadedimages/pqr69853.jpg

Inbouwen is gelukt, nog geen testen kunnen doen, toen ik net klaar was werd ik gevraagd om met een raid mee te gaan in WoW. Ze snapte er allemaal maar niks van wat ik met een raid controller in mijn pc moest :+

Kwam wel een probleempje tegen met het inbouwen:

Afbeeldingslocatie: http://www.e-down.nl/uploadedimages/0lA70648.jpg

Als je goed kijkt kun je zien dat de pci-e connector er zo niet in past, zit zo te hoog. Dit komt omdat de externe mini sas poort tamelijk laag op de pci bracket zit en tegen een tussenstukje van mijn kast komt. Heel eenvoudig opgelost:

Afbeeldingslocatie: http://www.e-down.nl/uploadedimages/52b70756.jpg

En zo paste het wel:

Afbeeldingslocatie: http://www.e-down.nl/uploadedimages/BrJ70768.jpg

Heb er niks voor kapot hoeven te maken, zat simpel met schoefjes vast :)

Tests en benches volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super, bedankt voor je snelle antwoorden! Ik ga toch maar s ff meten of het gaat passen met 65 cm kabels, blijft toch wel een mooie controller voor dat geld, maar met nieuwe kabels is het een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 23:38:
Super, bedankt voor je snelle antwoorden! Ik ga toch maar s ff meten of het gaat passen met 65 cm kabels, blijft toch wel een mooie controller voor dat geld, maar met nieuwe kabels is het een stuk duurder.
Die kosten maar 15 euro per stuk (per 4 schijven) dus zo duur is dat toch niet?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Overigens wel komisch:

Afbeeldingslocatie: http://www.e-down.nl/uploadedimages/xla27816.png

Ik gok dat er iets niet klopt :P

Ik ben nog bezig met harde schijven die ik gekocht had te testen met hd tune. Daarna ga ik wat arrays aanmaken. Ik kan alvast zeggen dat staggered spinup en idle disk spindown werken met de samsung F1's :) Daarbij is het aantal drives per spinup en het aantal seconden tussen de spinups te bepalen.

Een van de schijven die ik (2e hands overigens) gekocht heb presteert helaas iets minder dan de anderen:

Afbeeldingslocatie: http://www.e-down.nl/uploadedimages/Tp737346.png

De andere schijven laten wel een mooie vloeiende kromme zien. Er zit 0 verschil in de smart waardes van de 4 schijven, ze kwamen ook allemaal feilloos door de error scan heen. Wel jammer, dit zal in een raid situatie wel de prestaties een beetje drukken.

[ Voor 33% gewijzigd door Aapenootjes op 25-07-2009 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijs_cramer schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 23:58:
[...]

Die kosten maar 15 euro per stuk (per 4 schijven) dus zo duur is dat toch niet?
En dat maal 6 aansluitingen is weer 90 euro. Maar heb nog even gekeken en zou mogelijk maar 2 langere kabels nodig hebben met mijn huidige kast, dan blijft het nog een beetje interessant. Morgen maar eens goed gaan meten waar de kaart uitkomt en hoe lang ze dan minstens moeten zijn, rekening houdend met dat ze een beetje stug zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 22:10:
[...]

En dat maal 6 aansluitingen is weer 90 euro. Maar heb nog even gekeken en zou mogelijk maar 2 langere kabels nodig hebben met mijn huidige kast, dan blijft het nog een beetje interessant. Morgen maar eens goed gaan meten waar de kaart uitkomt en hoe lang ze dan minstens moeten zijn, rekening houdend met dat ze een beetje stug zijn.
6 maal kabels voor 4 schijven = kabels voor 24 schijven...
1TB schijven kosten 65 euro, 24 x 65 euro = 1560 euro... 90 euro van 1560 euro is 5.8%..

Vind ik weinig voor kabels van dit soort :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijs_cramer schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 22:59:
[...]

6 maal kabels voor 4 schijven = kabels voor 24 schijven...
1TB schijven kosten 65 euro, 24 x 65 euro = 1560 euro... 90 euro van 1560 euro is 5.8%..

Vind ik weinig voor kabels van dit soort :)
Is het ook, maar als ik er losse kabels bij moet kopen wordt een Areca alweer interessant omdat het prijsverschil kleiner wordt.
Pagina: 1