AHCI na installatie besturingssyteem

Pagina: 1
Acties:

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Beste Tweakers

Mijn systeemspecs:

Moederbord: Gigabyte GA-EP45C-DS3R (F5) | Handleiding | ICH10
Hard Drive: 500 GB Western Digital Blue Caviar 16 MB Cache
Besturingssysteem: Microsoft Windows Vista x64 SP2

Na reeds mijn computersysteem geformatteerd en opnieuw geinstalleerd te hebben ben ik de optie "SATA AHCI Mode" vergeten in te schakelen (zie screenshot).

Afbeeldingslocatie: http://img159.imageshack.us/img159/9510/bios1.png

Ik veronderstelde dat indien ik deze mogelijkheid activeer dat mijn HDD zou werken op UDMA Mode 6 en tevens betere prestaties zou leveren.

Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/4383/hdtunea.png

Is er een mogelijkheid om dit te activeren na de installatie van het OS zonder problemen op te lopen (registry tweaks)? Sommige topics gevonden m.b.v. Google geven geen uitsluitsel, bij sommige zijn er geen problemen maar ondervinden geen performantie-winst en vice versa.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 0% gewijzigd door evangael op 15-07-2009 16:48 . Reden: Slot vergeten ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Zoveel winst levert AHCI in de regel ook niet echt op. Er zijn inderdaad meerdere manieren, bijvoorbeeld dmv register aanpassingen, maar meestal gaat het ook goed als je in apparaatbeheer de huidige driver via 'Driver update' forceert naar de juiste AHCI driver. Hierna opnieuw starten, bios aanpassen en als het goed is start je op in Windows in AHCI mode.

[ Voor 19% gewijzigd door Nielson op 15-07-2009 19:48 ]

• evangael
  • Niet online
De volgende hit op Google blijkt veelbelovend te zijn. Ideeën?

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06-2025
De oplossing valt inderdaad simpel te googelen. Heb ik zelf ook eerder voor elkaar gekregen en is niet moeilijk.

Wat betreft het verschil van performance ga je dit niet merken. Dus speciaal voor snelheid winst hoeft je het niet te doen. Wel schijnt NCQ goed te zijn wat betreft slijtage van je HD. D.m.v. NCQ hoeft de kop niet onnodig te verplaatsen. Ook al is het verschil wat betreft NCQ ook klein vind ik dat altijd wel interessanter dan een klein beetje snelheid er uit persen. :P Maar goed, iedereen zijn eigen prioriteiten. :+

• evangael
  • Niet online
ndsc schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 02:58:
De oplossing valt inderdaad simpel te googelen. Heb ik zelf ook eerder voor elkaar gekregen en is niet moeilijk.

Wat betreft het verschil van performance ga je dit niet merken. Dus speciaal voor snelheid winst hoeft je het niet te doen. Wel schijnt NCQ goed te zijn wat betreft slijtage van je HD. D.m.v. NCQ hoeft de kop niet onnodig te verplaatsen. Ook al is het verschil wat betreft NCQ ook klein vind ik dat altijd wel interessanter dan een klein beetje snelheid er uit persen. :P Maar goed, iedereen zijn eigen prioriteiten. :+
Dan vind ik het heeel interessant :D