Toon posts:

[MacBook] Valt uit / scherm zwart bij opstart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

mijn Macbook (Core Duo) werd de afgelopen tijd ontzettend warm, plus de fans draaiden enorm luid bij niet eens zo zware prestaties. Omdat mijn broer toch enige ervaring heeft met computers, liet ik hem er eens naar zien. Hij dacht dat de fans vol zouden zitten met stof, en dat bleek ook het geval te zijn toen hij de Macbook (sowieso toch uit garantie) openschroefde. Hij heeft er de fan én het heat sink even uitgehaald om alles op te kuisen.

Maar je raadt het al... Eens alles er netjes terug in stak, werkte de Macbook niet meer. Als ik wil opstarten, blijft het scherm zwart (het lichtje vooraan brandt wel) en valt hij een vijftal seconden later volledig uit. Start ik hem daarna terug op, dan begint hij wel te draaien, maar blijft alles gewoon zwart. Ik hoor de fan duidelijk draaien, maar de rest lijkt niet in gang te schieten.
Als ik de Macbook volledig uitschakel, de adapter uittrek en terug insteek, en vervolgens terug aanzet, gebeurt net hetzelfde: de eerste keer dat ik hem inschakel valt hij na vijf seconden uit, de tweede keer blijft hij draaien zonder op te starten.

Iemand enig idee waar de fout zit?

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
Heb je de hardware diagnostics al gedraaid?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan enkel proberen de hardware diagnostics op te roepen zonder dvd, aangezien de macbook geen dvd's aanvaardt (hij zuigt ze niet op), maar helaas geen reactie. Het scherm blijft gewoon zwart.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet trouwens nog iets toevoegen: ik merk nu pas dat als hij de eerste keer uitvalt, hij een drietal seconden later uit zichzelf terug aanspringt, maar dus dan gewoon draait zonder op te starten (zwart scherm).

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Heb je 'user error' al uitgesloten? Ik weet niet in hoeverre je broer de MacBook uit elkaar gehaald heeft, maar het is erg eenvoudig om een fout te maken als je niet erg ervaren bent met sleutelen aan Apple notebooks in zijn algemeenheid.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 19:04:
Heb je 'user error' al uitgesloten? Ik weet niet in hoeverre je broer de MacBook uit elkaar gehaald heeft, maar het is erg eenvoudig om een fout te maken als je niet erg ervaren bent met sleutelen aan Apple notebooks in zijn algemeenheid.
Het helemaal uitsluiten kan ik niet, maar volgens mij zit alles wel goed. Uiteindelijk is enkel de fan en de heat sink gedemonteerd. Sowieso zal ik alles spoedig laten checken moest er geen oplossing uit de bus komen.

Maar er is wel nog geen nieuwe koelpasta onder de heat sink gesmeerd, dat ging hij pas morgen doen omdat hij er momenteel geen in huis had. Maar normaal mag dat het opstarten toch niet belemmeren? Of heeft de Macbook een soort van beschermingsmechanisme waardoor hij weigert op te starten?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 19:43 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:14
Het klinkt alsof er iets los zit in de macbook, of eventueel beschadigd is geraakt. Ik zou het apparaat iig weer voorzichtig loschroeven, alle kabels/aansluitingen controleren, op corrosie checken en kijken of er geen beschadigde onderdelen (chips etc) zichtbaar zijn.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 19:42:
[...]

Het helemaal uitsluiten kan ik niet, maar volgens mij zit alles wel goed. Uiteindelijk is enkel de fan en de heat sink gedemonteerd. Sowieso zal ik alles spoedig laten checken moest er geen oplossing uit de bus komen.

Maar er is wel nog geen nieuwe koelpasta onder de heat sink gesmeerd, dat ging hij pas morgen doen omdat hij er momenteel geen in huis had. Maar normaal mag dat het opstarten toch niet belemmeren? Of heeft de Macbook een soort van beschermingsmechanisme waardoor hij weigert op te starten?
De MacBook heeft een aantal sensoren in de behuizing zitten. Twee van die sensoren zitten aan/in de heatsink. Als deze niet (goed) terug aangesloten zijn of beschadigd zijn, kan dit een reden zijn om na een aantal seconden weer uit te vallen. Het Mid-2006 model had sowieso een bekend probleem met de heatsink icm de kabel van 1 van de sensoren waardoor kortsluiting ontstond en de machine uit ging. Google maar op MacBook Random Shutdown Syndrome.

Overigens is het zeker niet aan te raden om zonder enige koelpasta te werken. De Core Duo staat er nu niet echt om bekend dat het een koele CPU is, en ook de GMA950 heeft een reputatie als het om temperatuur gaat. Temperaturen van 80ºC of hoger voor de CPU onder load zijn voor een Core Duo geen uitzondering.

Launching containers into space

Pagina: 1