Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Omdat onze draadloze router (Sweex LW050v2 08140201) de draadloze verbindingen er steeds uitklapt (alle settings al geprobeerd, net als nieuwste firmwares etc), wilden we een ADSL-modem/draadloze router in één gaan gebruiken
Daarvoor namen we de Linksys WAG354G v1, nieuwste firmware, en daarmee vervangen we dus ook Telforts ZyXEL P-2602R-D1A v3.40 (ASG.2).

Helaas lukt het me niet met de Linksys werkend internet te krijgen, al heb ik alle settings zorgvuldig overgenomen en gekopieerd (en zelfs MAC-adres van de ZyXEL gecloned) en al diverse variaties geprobeerd.

Hij trained netjes in en het lijkt in de status sheet (afbeelding 1) goed te gaan (trained en up met goede getallen), al hebben we dan geen internet.
Een minuutje na dat screenshotje geeft hij ineens "RRRR - Error getting the brand" aan, te zien in afbeelding 2.

Is het uberhaupt mogelijk een ander modem te gebruiken? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom precies niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 21:05

BachW

Tweaker in Noorwegen

Heb je opgelet of je een Annex A of B lijn/modem hebt?

BOINC stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Jazeker. We hebben een analoge KPN-lijn met Annex A ADSL.

Beide modems staan hierop ingesteld/hebben de A firmware, zoals ook op de screenshots te zien is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 16:03
Ah linksys. Zet 'm eens op RFC 1483 Bridged i.p.v. Routed. Dan doet ie het. Wedden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
BachW schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:54:
Heb je opgelet of je een Annex A of B lijn/modem hebt?
De lijn verbindt, dus dat is juist ;)
trolleystad schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 17:49:
Ah linksys. Zet 'm eens op RFC 1483 Bridged i.p.v. Routed. Dan doet ie het. Wedden? ;)
Dat is de fout hier inderdaad :)

Het is een router, maar het protocol (de encapsulatie) is RFC1483Bridged LLC. Ook soms ENET ENCAP of LLC SNAP genoemd in sommige settings.

Pas op dat je niet eindigt met een bridge opstelling volledig, dan gebruik je de router, firewall en wireless functie van het apparaat niet. Hij moet op 'automatisch IP' (dhcp) blijven staan ook.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Ik zal het zo even proberen en terugkoppelen, maar ik verkeerde in de stellige overtuiging dat ie op Routed moest, omdat de Telfort modem (ZyXEL) in zijn status heeft staan:

Mode: ROUTING / bridging
(deze laatste is grijs, ROUTING is 'actief blauw')

Straks meer...

[ Voor 6% gewijzigd door Stan op 15-07-2009 19:33 . Reden: Layout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Stan schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 19:32:
Ik zal het zo even proberen en terugkoppelen, maar ik verkeerde in de stellige overtuiging dat ie op Routed moest, omdat de Telfort modem (ZyXEL) in zijn status heeft staan:

Mode: ROUTING / bridging
(deze laatste is grijs, ROUTING is 'actief blauw')

Straks meer...
De mode is dus inderdaad Router of Routing, anders is je apparaat inderdaad een bridge en geen router. Echter is het protocol (encapsulatie) die gebruikt wordt (ook als router) RFC1483Bridged.

http://downloads.linksysb...wnloads/WAG354G-EU_QI.pdf

Pagina 6 de bovenste.

[ Voor 6% gewijzigd door bjck op 15-07-2009 19:53 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Bij encapsulation staat in de Telfort ZyXEL ENET ENCAP, en muliplexing LLC.
Verder is de VPI/VCI 0/34 en is de ATM QoS UBR.

Ik gooi hem (na mn download met de Telfort modem ;)) even om, dan horen jullie het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Nou mannen, hij doet t! :*)
Het is dus idd alleen de RFC Bridged ipv Routed die t m doet. Ik voel me bijna dom, maar ben gewoon door de benamingen in de ZyXEL op t verkeerde been gezet :/

Bedankt! _/-\o_

Ps. Er staat overigens wel weer ongeveer die foutmelding, maar who cares: íííí -- Error getting the brand

[ Voor 21% gewijzigd door Stan op 15-07-2009 21:19 . Reden: Ps. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Er is toch een onverklaarbare tegenvaller te melden;

De Sweex (draadloze router) wilde ik elimineren omdat ik dacht dat die de verbinding er steeds uitgooide, maar de Linksys WAG354G doet hetzelfde, en dan nog vaker! :(
Rare is dat er 3 verschillende laptops worden gebruikt (verliezen allemaal elk kwartier wel eens verbinding waarna reset van modem/router noodzakelijk is), en de bedrade desktop kan nog gewoon internetten, dus het is echt alleen de WiFi die 'vastloopt'.

Het kan bijna niet aan de 2 routers/modems liggen, maar ook niet echt aan 3 laptops, en Telfort lijkt me ook het probleem niet, want de desktop gaat vrolijk door.

Kortom, de nieuwe setup werkt, maar met dezelfde euvels als voorheen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Verhuis je WiFi eens van het huidige kanaal naar een van de volgende: 1, 7 of 13.

Wellicht heb je last van een naburig netwerk.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Je kan het beste eerst een tool draaien om te kijken welke netwerken er überhaupt zijn.
Inssider of Netstumbler bv. En dan een kanaal instellen welke het meest uit de buurt zit van de andere netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Ja precies, dit had ik in eerste instantie al gedaan.
Er zitten zeer veel netwerken in dit appartementencomplex (ik zie er een stuk of 20!).
De meesten zitten op 11 en 10 (Liveboxen), en bijna geen rond kanaal 3, waarop ik alles ingesteld heb/had.

Het probleem blijft zich ook voordoen op bijv. kanaal 7, waar de boel een tijd geleden op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Misschien een andere storingsbron.
Ik heb al vaker gelezen dat DECT telefoons de verbinding verstoren. Persoonlijk gelukkig geen ervaring ermee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Basically alles op de 2,4GHz band kan WiFi storen.

Varierend van DECT-sets, Blue-Tooth, Analoge draadloze telefoons, slecht-afgeschermde magnetrons, etc.

Vraagje, heb je eigenlijk al uitgesloten dat het probleem veroorzaakt wordt door 1 van de laptops, en dat de andere 2 daardoor dus ook hun verbinding verliezen?

Heb je al eens gekeken of het ook echt de wireless verbinding is die uitvalt, en niet bijvoorbeeld de TCP/IP laag?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1