[w2k3]Het voordeel van een dedicated printserver?

Pagina: 1
Acties:

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-03 16:27

MrDry

Desperados!

Topicstarter
In ons netwerk (2 w2k3 servers en 13 werkstations) verloopt het printen van grote documenten traag. Het betreft hier vooral Indesign (PDF) en Autocad bestanden. Onze Xerox A3 kleurenprinter ( Workcentre 7132) hangt rechtstreeks in het netwerk. De printer is gedeeld op de w2k3 SBS server.

Een full color PDF bestand van 100 mb printen gebeurt regelmatig. Dit frustreert alleen de printer, of eigenlijk de spooler. Het printen vanaf een PC is zo gebeurt maar voordat het hele bestand door de spooler verwerkt is duurt snel 10 a 15 minuten. Het gevolg is een printer die te lang 'bezet' wordt gehouden en gefrustreerde collega's want op de printer staat dat ie 10 pagina's per minuut in kleur kan en als je geluk hebt is het er 1!

Ik zoek eigenlijk een oplossing waarbij ik een extra server neerzet die alleen maar bezig is met het doorrekenen van printopdrachten en deze dan in één keer doorzet naar de printer. Eigenlijk zou ik willen dat de printer het bestand niet eens meer hoeft te rippen.

Xerox biedt zelf een oplossing: een EFI Fiery netwerkserver maar deze kost net zoveel als de printer en is dus niet echt een optie. Een instap model server met een snelle processor moet dit toch ook op één of andere manier kunnen doen?

Wie helpt?

Quod licet lovi, non licet bovi

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Misschien is het wel de oplossing. Wat kost een server, een windows licentie en jouw uren bij elkaar?

Hoeveel RAM zit er in de printer?

BOINC stats

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Kosten..tja. Denk ca 600 voor een server en hetzelfde bedrag voor w2k3 stnd. De rip van Xerox kost zeker 10x zoveel.

Hoeveel RAM erin zit weet ik niet exact. Ik dacht 1gb RAM en een HD van 20 gb.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
Misschien een hele stomme vraag, maar wat voor drivers heb je gebruikt? PS of PCL? PS met PDF scheelt namelijk ook een behoorlijk stuk.

Verwijderd

Ik zie dat de printer een 300mhz ppc processor heeft. Ga eens op zoek naar de interne rip van de printer, schroef die open en kijk of je de processor kan vervangen. De processor kan je nemen uit een oude apple G3 of G4.

Is dit touwens een ps printer, want ik zie dat Adobe PostScript een optie is.
Geen idee of het zou werken :
indien er een postscript interpreter aanwezig is op de hd van het toestel
Kloon de hd en plaats hem in een PowerPc
Connecteer printer en computer, maar hier zal het probleem wellicht zitten.

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Ik gebruik nu de PCL drivers. PS is een optie. Zit niet op de printer.

De printer is geleased. Openschroeven is dus niet zo'n goed idee. ;) We zijn overigens bezig met een opvolger. Hier heb ik afgelopen week een demo van gezien. Hierin zit een 667 mHz processor en 1,5 gb Memory.

Het doorrekenen ging wel wat sneller maar het spoolen nog steeds niet. Vandaar dat ik mijn (overvolle) SBS server (ISA, SQL, Exchange, AD, enz) de schuld geef.....

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

MrDry schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 08:30:

Het doorrekenen ging wel wat sneller maar het spoolen nog steeds niet. Vandaar dat ik mijn (overvolle) SBS server (ISA, SQL, Exchange, AD, enz) de schuld geef.....
Betekend dit dat je de PS driver hebt geprobeerd?

BOINC stats

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
(...)

Heb je al geprobeerd rechtstreeks vanaf een client naar de printer te printen (deze staat volgens jou toch (ook) in het netwerk)?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Zoals pinockio zegt: Maak een printer aan met een poort \\192.168.....\Xerox.... vul in whatever IP adres dat ding heeft...

Heeft de printer een USB aansluiting? Kijk even of via USB het sneller gaat?

Misschien een idee: Een kleine PC met Linux erop, en puur alleen een printer sharen. Dat loopt weliswaar niet meer via Win2k server dan.... maar probeer eens....
Ik zie 13 werkstations: mogen ze allemaal op de printer? Moet je user management hebben? etc.... Kunnen ze niet rechtstreeks op de printer printen (zie eerste regel)....

Controleer ook even of hij echt op 100 Mbps staat. Misschien is de kabel een beetje gammel, en gaat hij terug naar 10 Mbps.... Print eens een test pagina vanuit de printer. Daar moet het staan. Kijk ook op de switch of het 100 Mbps lampje brandt (of groen is of zo...)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

Daar heb je al één probleem te pakken; vraag de leverancier eens één van jullie bestanden met PostScript uit te draaien, op je 7132 of een eventuele opvolger.
Verder zit er - in ieder geval in de PS driver voor de 7132 - onder "PostScript options" een setting genaamd "Optimize for.."; hier kan je kiezen uit "compatibility" en "speed", dit zou je ook nog eens op "speed" kunnen zetten.

Maar verder, als je toch al met een nieuwe Xerox bezig bent, stuur een paar demo bestanden naar je leverancier en laat hem deze uitprinten waar jij bij staat? :)

offtopic:
Als je het budget hebt .. een WC 7675 :9~ Die maakt serieus gehakt van je documentje, zelfs met een embedded - "light" - Fiery RIP (7665 / 7675 is de office uitvoering van de DocuColor 240/250 die veel in printshops gebruikt wordt)

Afbeeldingslocatie: http://katalog-tiskaren.cz/img/xerox-workcenter-7665-1.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door r0b op 16-07-2009 12:34 ]

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
In principe mag iedereen van de printer gebruik maken. Hij is nu gedeeld op de server zodat ik verder geen 'gedoe' heb met drivers. De verbinding met de printer wordt gemaakt in het loginscript. We gebruiken ook verschillende 'printers' die allemaal op hetzelfde apparaat uitkomen. Dit om kleur te reguleren en om te voorkomen dat men vrolijk allemaal prints op briefpapier loopt te maken.

Ik zal eens proberen een rechtstreekse verbinding te maken....misschien scheelt dit.

Overigens ben ik al met mn documenten bij Xerox geweest. Ook in de showroom moest ik toch wel een minuut of 15 wachten voordat het document gespoold, geript en geprint was....

@Rob: Ben nu bezig met een WC 7435. Is eigenlijk al enorm overkill qua capaciteit. Die RIP kan er dus op maar is bijna net zo duur als die 7435....

Verwijderd

USB kabeltje?

Kijk eens wat voor aansluitingen dat ding heeft. Is de bottleneck de UTP verbinding, de trage verwerkingssnelheid van de printer zelf, of de server... etc.... Je moet eerst alles kortsluiten.

Dus probeer een USB kabeltje rechtstreeks naar de printer te leggen, en kijk hoe lang het duurt...
Pagina: 1