• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
Hallo

Ik zit hier met een HP, gekregen van mijn vader en die had hem van de Universiteit. Ik zat zo eens de specs te bekijken, viel de computer uit. Ik startte op, ging naar de bios, en zag dat de CPU 70 graden was!! De processor is een Pentium 4 met 3 Ghz. Ik geloof dat ie is overgeklokt (want mijn vader heeft een zelfde en die heeft 2 Ghz.) En ik zou het graag weer naar de normale snelheid willen, want hij wordt erg warm. Hoe kan ik controleren op hij is overgeklokt. (ik ben nog nooit in een computerkast geweest. (een keer moet de eerste zijn))

Ik kan het nergens vinden.
Floris

[ Voor 3% gewijzigd door F.West98 op 15-07-2009 15:17 ]

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 17:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

70 graden is niet heel erg veel onder load, maar idle wel. Je moet eens in het BIOS kijken (druk op DEL tijdens opstarten).

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
floriswesterman schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:16:
Hallo

Ik zit hier met een HP, gekregen van mijn vader en die had hem van de Universiteit. Ik zat zo eens de specs te bekijken, viel de computer uit. Ik startte op, ging naar de bios, en zag dat de CPU 70 graden was!! De processor is een Pentium 4 met 3 Ghz. Ik geloof dat ie is overgeklokt (want mijn vader heeft een zelfde en die heeft 2 Ghz.) En ik zou het graag weer naar de normale snelheid willen, want hij wordt erg warm. Hoe kan ik controleren op hij is overgeklokt. (ik ben nog nooit in een computerkast geweest. (een keer moet de eerste zijn))

Ik kan het nergens vinden.
Floris
In de bios kan ik niks vinden

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 17:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sry, had niet gezien dat je er al in zat. Maar als je de smarts hebt om het BIOS in te komen, dan kun je toch ook zien welke instellingen er voor de CPU gezet zijn? Staat alles op AUTO? Anders open je de kast even en kijk je onder de CPU koeler om te zien wat voor proc er exact onder ligt. 3GHz is helemaal niet vreemd voor 'een' P4.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, kijk eens wat voor hardware er exact inzit (als je twijfelt, pak dan de schroevedraaier en kijk wat het daadwerkelijk is en ga niet uit van software). Daarnaast kun je in de bios kijken of de instellingen van de cpu kloppen (zowel wat betreft snelheden als vcore).
Daarnaast zijn volledige specs ook handig, maar ook die mis ik hier.

Omdat er nog genoeg is dat je zelf kunt proberen gaat dit topic op slot, we verwachten dat je zelf probeert je probleem op te lossen, en ook aangeeft wat je hebt gedaan om het probleem op te lossen. Daar zie ik hier echter weinig van terug. Mocht je na het controlleren van de instellingen nog steeds tegen vreemde dingen aanlopen dan kun je een nieuw topic openen. als het puur gaat om de koeling kun je in CO terecht, als het gaat om overclocken kun je in OC terecht, anders hier in PMG :)

Dit topic is gesloten.