Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Onlangs heb ik besloten dat mijn home (entertainment) cinema set nodig aan vervanging toe is. Ik zit nu te prullen met een Philips 26' HD-Ready TV aangesloten op een oude Pioneer SX 1300 (ben nu niet thuis, maar ik geloof dat dit hem was) stereo receiver uit het jaar nul. Tel daar bij een goedkope Technica DVD speler bij op en een Xbox 360 (heeft een HDMI aansluiting) aangesloten via scart aansluitingen en je krijgt een nogal zielig verhaal. :'(

Na wat onderzoek zat ik te denken om een uiteindelijk een mainstream set samen te stellen die weer een tijdje mee kan. Ik zat aan het volgende te denken:

TV: Samsung LE40A656
Receiver: Onkyo TX-SR507
Decoder: Humax IRHD-5000c
Blu-Ray speler: Sony BDP S350
Speakers: Zie hieronder

Dit leek mij toch wel een mooie combinatie (van degelijke kwaliteit) om even mee verder te kunnen.

Wat ik begrepen heb is dat de S350 niet de mogelijkheid heeft om DTS-HD te decoderen, maar de receiver wel, dus dat zou geen probleem moeten zijn toch? Ik heb daarom gekozen voor de S350 en niet de S550.

Ook is het voor mij onduidelijk of ik nu aparte kabels nodig heb voor het geluid. De bedoeling is namelijk om alles met HDMI kabels aan te sluiten (Xbox, decoder, BR speler en PC op de receiver) en voor zo ver ik weet gaat het geluid daar ook gewoon over en heb ik dus geen aparte optische of coaxiale geluidskabels nodig. Hier ben ik dus niet helemaal zeker van, want ik hoor af en toe van die verhalen van mensen dat dit op de een of andere manier niet helemaal werkt.

Verder zit ik met mijn speakerset in mijn maag. Ik heb echt werkelijk de ballen verstand dan die dingen en zou hier wel wat advies voor kunnen gebruiken! Op de huidige receiver zitten 4 speakers aangesloten waarvan ik niet echt weet hoe goed ze nu eigenlijk zijn. Ik heb nu namelijk 2 Jamo D265 (3-way?) speakers (zijn al wat ouder volgens mij) waarvan ik vermoed dat ze wel van degelijke kwaliteit zijn en 2 Bose speakers waarvan ik het exacte model niet weer, maar ze lijken op de UTS20 speakers van Bose. Van die speakers heb ik niet echt het idee dat ze heel erg degelijk zijn i.t.t. de Jamo speakers.

De Onkyo receiver heeft natuurlijk aansluitingen voor 5.1 geluid en ik wil deze ook benutten en op een goeie manier ook! Kan ik nu het beste op zoek gaan naar een geheel nieuwe speakerset of zou ik bijvoorbeeld de Jamo speakers kunnen combineren met andere nieuwe speakers?

Bij voorbaat dank en suggesties zijn, zoals gebruikelijk, altijd welkom! ;)

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Hoeveel heb je zelf al geluisterd bij hifi speciaal zaken aan speakers?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
In aller eerlijkheid, niet. Ik zou dan eerst eens moeten kijken naar een goede speciaalzaak hier in de buurt (de enige die ik zo op weet te noemen heeft mij in het verleden niet al te netjes behandeld...). Het heeft natuurlijk geen zin om naar een willekeurige mediamarkt te gaan en daar even te "luisteren". Persoonlijk ben ik niet zo heel picky wat betreft het geluid wat uit de boxen komt als het maar goede degelijke boksen zijn, geen rommel waarbij het geluid bij het minste geringste al begint te kraken. Zo heb ik een tijd in alle tevredenheid een Camebridge Soundworks DT3500 setje gebruikt, maar ook een Z-2300 die toch wel stukken beter is (aan het geluid te horen). Toch vind ik ze beiden prettig om naar te luisteren. Ik mag toch aannemen dat een degelijke speaker van een degelijk merk toch wel goed geluid produceert of niet aannemend dat de randapparatuur ook degelijk is?

Overigens zien jullie geen heil in het combineren van de Jamo speakers met nieuwe andere?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Laat ik het zo zeggen, het potentieel van je receiver wordt er niet echt mee benut. Als je het cheap wilt doen zonder verder te kijken dan kan je eens kijken naar de Tannoy Mercury F1, in de aanbieding voor 59e bij Hifi Solutions in A'dam. Maar het klankkarakter van de speaker en of je dat goed vind is persoonlijk. Daar is geen objectieve maatstaaf voor. Dus daarom zou je eigenlijk zelf eens moeten luisteren.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Hoe bedoel je dit precies? In welk geval wordt het potentieel van mijn receiver niet benut? Die Jamo speakers zijn 150W RMS (dat is wat ik er van begrijp tenminste - Long Term: 150W / Short Term: 265W), terwijl die receiver "maar" 130W per kanaal heeft. Als je dan 3 andere [b]goede[/b] speakers er bij zet en een [b]goede[/b] subwoofer is er dan zoveel verlies aan kwaliteit van het geluid? Of is het gewoon zo dat de Jamo speakers gewoon niet goed zijn? Sorry, zoals ik al eerder opmerkte is mijn kennis met betrekking tot audio zeer beperkt dus mijn excuses als ik je niet helemaal kan volgen.

Het is niet dat ik cheap wil doen, het moet zeker wel goed zijn, mijn voorbeeld was niet helemaal juist. Natuurlijk luister ik liever naar het Z-2300 setje dan naar dat DTT3500 setje en ik wil dus ook dat de set die ik op mijn receiver ga aansluiten ook prettig is om naar te luisteren in die zin dat het beter luisteren is dan een goedkoop setje. Wat ik dus van je begrijp is dat dit dus nogal subjectief is en dat ik dat dus even voor mezelf moet beoordelen (Tjah, ik ben ook niks gewend, in de computerwereld is de ene videokaart gewoon beter dan de andere :P).

Amsterdam is me een beetje te ver weg, dus ik zal nog eens rondkijken hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Heeft iemand nog een antwoord op mijn andere vraagjes?

As always, bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Je weet niet zeker of je huidige speakers voor jou voldoen, waarom schaf je niet eerst alles aan wat je zeker weten wilt hebben en probeert dan je huidige speakers daarop. Zoals je zelf al aangeeft maakt het jou niet zoveel uit, zolang het maar degelijk klinkt. Wellicht is het voor jou genoeg. You never know

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wjjkoevoets schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 17:52:
Hoe bedoel je dit precies? In welk geval wordt het potentieel van mijn receiver niet benut? Die Jamo speakers zijn 150W RMS (dat is wat ik er van begrijp tenminste - Long Term: 150W / Short Term: 265W), terwijl die receiver "maar" 130W per kanaal heeft. Als je dan 3 andere [b]goede[/b] speakers er bij zet en een [b]goede[/b] subwoofer is er dan zoveel verlies aan kwaliteit van het geluid? Of is het gewoon zo dat de Jamo speakers gewoon niet goed zijn? Sorry, zoals ik al eerder opmerkte is mijn kennis met betrekking tot audio zeer beperkt dus mijn excuses als ik je niet helemaal kan volgen.

Het is niet dat ik cheap wil doen, het moet zeker wel goed zijn, mijn voorbeeld was niet helemaal juist. Natuurlijk luister ik liever naar het Z-2300 setje dan naar dat DTT3500 setje en ik wil dus ook dat de set die ik op mijn receiver ga aansluiten ook prettig is om naar te luisteren in die zin dat het beter luisteren is dan een goedkoop setje. Wat ik dus van je begrijp is dat dit dus nogal subjectief is en dat ik dat dus even voor mezelf moet beoordelen (Tjah, ik ben ook niks gewend, in de computerwereld is de ene videokaart gewoon beter dan de andere :P).

Amsterdam is me een beetje te ver weg, dus ik zal nog eens rondkijken hier in de buurt.
Wattages hebben niks te maken met kwaliteit dus die kan je laten voor wat het is. Je moet het zo zien: een sportwagen op goedkope prutbandjes kan ook maar een klein deel van z'n kwaliteiten laten zien omdat er dan prutbanden onder zitten. Zo ook met receiver (sportwagen) en speakers (banden). Speakers bepalen voor het grootste deel je geluid. Ik ken de Jamo's waar je het over hebt en op zich zijn het geen beroerde speakers. Maar het potentieel van je receiver benut je niet eens voor de helft met die speakers erop.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:59
Nou ja, ik denk dat die Jamo's prima in verhouding zijn met de receiver. Dat de Bose melkpakjes de receiver niet zijn volledige potentieel laten benutten ben ik 100% met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben het er niet mee eens dat speakers die je 10 jaar geleden bij de Block kon kopen optimaal gebruik maken van het potentieel van de receiver ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een paar dingen die je voor jezelf duidelijk moet hebben.

Wat is je budget?
200,- , 500,- , 1000,- , 2000,- euro aan luidsprekers? (al is 2000,- wel een beetje gek als je ze aan een receiver van +/- 300 euro gaat koppelen.)
Stel duidelijk voor jezelf vast wat je van je surroundset verwacht.
Af en toe een filmpje, maar voornamelijk muziek, of juist omgekeerd? Design belangrijker dan kwaliteit?
Zijn er nog andere beperkingen?
Kleine ruimte? luidsprekers mogen niet te groot zijn? bepaalde kleuren? mogelijkheid tot plaatsen van subwoofer?

Pas als je deze vragen kunt beantwoorden kun je mensen om hulp vragen. Iedereen op dit forum kan je een 5.1 setje aanraden, maar als niet duidelijk is wat je wensen zijn wordt dat erg lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
macciez schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:48:
Je weet niet zeker of je huidige speakers voor jou voldoen, waarom schaf je niet eerst alles aan wat je zeker weten wilt hebben en probeert dan je huidige speakers daarop. Zoals je zelf al aangeeft maakt het jou niet zoveel uit, zolang het maar degelijk klinkt. Wellicht is het voor jou genoeg. You never know
Nou dat was zoiezo eigenlijk al de bedoeling aangezien degelijke speakers warschijnlijk ook nog een aardige duit gaan kosten en dat zit er na de geplande aankopen niet meteen in ben ik bang |:( . Neemt natuurlijk niet weg dat ik dus uiteindelijk wel de mogelijkheden van mijn receiver wil benutten (5.1 geluid). Vandaar ook mijn vraag of ik dus die Jamo speakers kon hergebruiken + een tweetal nieuwe speakers en een sub of dat het beter is om gewoon een geheel nieuwe set aan te schaffen. Ik was namelijk niet geheel zeker van de kwaliteiten van de Jamo speakers.

JT schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:35:

[...]

Wattages hebben niks te maken met kwaliteit dus die kan je laten voor wat het is. Je moet het zo zien: een sportwagen op goedkope prutbandjes kan ook maar een klein deel van z'n kwaliteiten laten zien omdat er dan prutbanden onder zitten. Zo ook met receiver (sportwagen) en speakers (banden). Speakers bepalen voor het grootste deel je geluid. Ik ken de Jamo's waar je het over hebt en op zich zijn het geen beroerde speakers. Maar het potentieel van je receiver benut je niet eens voor de helft met die speakers erop.
Sorry dat ik je nu weer vragen ga stellen, maar in welk opzicht? Ik snap natuurlijk ook wel dat als ik 2 Bose speakers en 2 Jamo speakers erop aansluit dat het dan niet echt ideaal is, vandaar ook mijn vraag, zoals ik al eerder zei, of ik dus die Jamo speakers kon hergebruiken + een tweetal nieuwe speakers en een sub of dat het beter is om gewoon een geheel nieuwe set aan te schaffen. Wat betreft het sportwagen verhaal, ja dat is uiteraard logisch.
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:38:
Even een paar dingen die je voor jezelf duidelijk moet hebben.

Wat is je budget?
200,- , 500,- , 1000,- , 2000,- euro aan luidsprekers? (al is 2000,- wel een beetje gek als je ze aan een receiver van +/- 300 euro gaat koppelen.)
Stel duidelijk voor jezelf vast wat je van je surroundset verwacht.
Af en toe een filmpje, maar voornamelijk muziek, of juist omgekeerd? Design belangrijker dan kwaliteit?
Zijn er nog andere beperkingen?
Kleine ruimte? luidsprekers mogen niet te groot zijn? bepaalde kleuren? mogelijkheid tot plaatsen van subwoofer?

Pas als je deze vragen kunt beantwoorden kun je mensen om hulp vragen. Iedereen op dit forum kan je een 5.1 setje aanraden, maar als niet duidelijk is wat je wensen zijn wordt dat erg lastig!
Het budget is afhankelijk van hoelang ik wil wachten, mij kennende is dat over het algemeen niet heel lang, dus ik denk dat het wat betreft de boxen voorlopig niet hoger zal gaan dan €350, maar goed, ik wil uiteindelijk wel op zijn minst "mainstream" kwaliteit, als dat meer gaat kosten, dan zal ik maar wat langer door moeten sparen.

Voor muziek gebruik ik eigenlijk het Logitech Z-2300 setje, dus de set zal voornamelijk worden gebruikt voor films en games.

De ruimte hier is vrij beperkt, ik kan zo uit mijn hoofd geen maten noemen (ik zal deze z.s.m. posten), echt grote boksen zijn dus niet echt een optie. De huidige Jamo's passen eigenlijk alleen naast het televisiekastje en aan de andere kant is er geen ruimte voor (tegenover het televisiekastje waar ik zit als ik TV kijk). De boxen zullen vrijwel direct achter me geplaatst moeten worden aan de muur. Zelfs dat kan wel eens lastig worden aangezien het dak juist op die plek ook nog eens schuin loopt wat de grootte van de boxen ook beperkt (of er moet een andere oplossing zijn, maar ik denk het niet). Wat betreft de kleur, zwart of zilver is wenselijk, liever geen houtkleur.

Misschien dat foto's van de ruimte een beter beeld geven van de situatie?

Verder wilde ik nog even terugkomen op mijn eerdere vragen die een beetje in de vergetelheid geraakt zijn:
Wat ik begrepen heb is dat de S350 niet de mogelijkheid heeft om DTS-HD te decoderen, maar de receiver wel, dus dat zou geen probleem moeten zijn toch? Ik heb daarom gekozen voor de S350 en niet de S550.
Nog wat rondgespeurt en het lijkt erop dat dit ook gewoon gaat werken.
Ook is het voor mij onduidelijk of ik nu aparte kabels nodig heb voor het geluid. De bedoeling is namelijk om alles met HDMI kabels aan te sluiten (Xbox, decoder, BR speler en PC op de receiver) en voor zo ver ik weet gaat het geluid daar ook gewoon over en heb ik dus geen aparte optische of coaxiale geluidskabels nodig
Sjah, dit blijft toch een beetje een onduidelijke voor me. De meeste mensen hebben er geen problemen mee, maar bij sommige werkt om wat voor reden het geluid niet bij alleen het gebruik van een HDMI kabel. Het zou wel flink schelen in de kosten als er geen aparte geluidskabels nodig zijn. Die optische kabeltjes blijven duur!

Wederom, bedankt voor alle vlugge reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit nu met een wensen pakket, uitgezochte spullen op ongeveer 1350 euro, exclusief speakers. Ik kan me voorstellen dat je wat nieuws wil. XBox360 games en films, mag mooi weergegeven worden en klinken, ben zelf ook een liefhebber van goeie audio en tv :)

Budget is heel belangrijk maar het is net zo belangrijk om zelf te gaan luisteren. 1350 euro is imho niet veel geld maar is extreem veel geld als je iets aanschaft wat niet naar je zin is. Geef je geld dus gedegen uit, het kan maar één keer en op zich moet je er lang mee doen. Iets langer doorsparen kan de moeite lonen voor de lange termijn.

De BR speler in jouw geval is rond de 180 euro, vraag is echter, ga je films huren of kopen ? Waarom die vraag ? BR films zijn nog steeds prijzig in aanschaf en gezien je budgetering ligt het niet in je lijn dat je op kopen over gaat. De titels die ze niet kunnen slijten kun je voor een tientje kopen, toptitels liggen al gauw rond de 35-30 euro. Een overweging waard tov. DVD, wat sowieso al beter oogt op je nieuwe scherm en met upsclaing al wat winst behaald, ligt ergens tussen DVD/BR kwaliteit.

4 speakers met een sub zonder center is imho half werk, kies dan liever voorlopig voor een 2.1 speaker set die je naderhand kan uitbreiden op termijn, zit je met je fronts alvast goed en kun je gelijk gebruiken. Maar hoe hard moet het gaan ? Wat voldoet voor jouw ? Dat alleen kun je zelf konstateren door te gaan luisteren.Je kan muziek/film/game muziek meenemen en je oren aan het werk zetten, want die liegen namelijk niet, ieder gehoor is anders, iedere beleving is anders.

Mag dit ?

http://www.klipsch.com/as...media-gmx-a-2-1-overview/

Ik heb zelf zo een setje sinds een jaar, 120euro en had al hun broertje staan, de RF-83 serie :

http://www.klipsch.com/na...-theater-system-overview/

Ik gebruik dit setje op mijn pc waar ik voorheen met een versterker werkte, audio/video bewerking op een paar near field monitoren, Spirit Absolute 2 op een Alesis RA-500 :

http://www.djwebb.com/pics/speakers.jpg
http://www.alesis.com/ra500

Het grappige eraan vond ik dat de Klipsch "speakertjes" niet onder deden en ook nog eens aansluite bij mijn mainset, waar ik een bewerking later op beluister. Voordeel, geen versterker nodig en ik kan mijn "kamertje" van 6m-6m er rijk mee vullen als het moet, maar dat is mijn doel niet. Een dergelijk setje kun je dus aansluiten op je tv en alles via afspelen, als je genoeg HDMI ingangen heb op je TV.

Maar is het jouw ding ? Daar kun je alleen zelf achter komen, door te gaan luisteren en goed overdenken wat je voor kwaliteit kunt behalen binnen je budget. 2de hands is ook een goed alternatief en daarin is ook veel aanbod, zeker de moeite waard om te overwegen qua audio. Velen kunnen ook Eltax waarderen :

http://www.eltax.com/products/

Bottom line met audio vind ik persoonlijk, kwaliteit gaat nu eenmaal gepaard met een budget. Op je digitale tuner kun je al wat bezuinigen, keuze BR of DVD is een bepalende factor binnen je budget etc etc.

De markt in deze tijd heeft meer te bieden dan vroeger en je krijgt tegenwoordig wat meer kwaliteit voor je geld, maar alleen jij kunt bepalen wat je "mooi" vind en wat het je waard is. Eigenlijk wil ik je alleen maar wijzen op je mogelijkheden, legio lijkt me en ik heb geleerd, voor ieder budget is er wel iets goeds te krijgen, maar dat ontdek je never nooit niet op een forum :)

En zo heb ik ook een droom, maar die gaat niet uitkomen, aangezien je dan vrijstaand moet gaan wonen en dat valt niet binnen mijn budget :

http://www.klipsch.com/as-en/products/thx-ultra2-overview/

Gelukkig heb ik een kennis die zo een opstelling heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wjjkoevoets schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 02:29:
Het budget is afhankelijk van hoelang ik wil wachten, mij kennende is dat over het algemeen niet heel lang, dus ik denk dat het wat betreft de boxen voorlopig niet hoger zal gaan dan €350, maar goed, ik wil uiteindelijk wel op zijn minst "mainstream" kwaliteit, als dat meer gaat kosten, dan zal ik maar wat langer door moeten sparen.

Voor muziek gebruik ik eigenlijk het Logitech Z-2300 setje, dus de set zal voornamelijk worden gebruikt voor films en games.

De ruimte hier is vrij beperkt, ik kan zo uit mijn hoofd geen maten noemen (ik zal deze z.s.m. posten), echt grote boksen zijn dus niet echt een optie. De huidige Jamo's passen eigenlijk alleen naast het televisiekastje en aan de andere kant is er geen ruimte voor (tegenover het televisiekastje waar ik zit als ik TV kijk). De boxen zullen vrijwel direct achter me geplaatst moeten worden aan de muur. Zelfs dat kan wel eens lastig worden aangezien het dak juist op die plek ook nog eens schuin loopt wat de grootte van de boxen ook beperkt (of er moet een andere oplossing zijn, maar ik denk het niet). Wat betreft de kleur, zwart of zilver is wenselijk, liever geen houtkleur.
Ik zit zelf niet zo in het wereldje van "goedkope" surroundsetjes, maar ik denk dat als je een oude set koopt van marktplaats je voor het geld heel wat kwaliteit kan krijgen. Hecht je veel waarde aan het uitpakken van een doos met nieuwe spullen, kijk dan naar merken als Teufel/Canton/Harman Kardon of spaar nog even door en stel een set samen met Focal's/Kef's/Monitor Audio's/Canton's betere surround sets.

Zo, als dit geen aanleiding geeft om langs winkels te gaan/oneindig veel websites af te struinen naar info, weet ik het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
De UTS20 is een tafelstatief.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wjjkoevoets schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 02:29:
[...]

Sorry dat ik je nu weer vragen ga stellen, maar in welk opzicht? Ik snap natuurlijk ook wel dat als ik 2 Bose speakers en 2 Jamo speakers erop aansluit dat het dan niet echt ideaal is, vandaar ook mijn vraag, zoals ik al eerder zei, of ik dus die Jamo speakers kon hergebruiken + een tweetal nieuwe speakers en een sub of dat het beter is om gewoon een geheel nieuwe set aan te schaffen. Wat betreft het sportwagen verhaal, ja dat is uiteraard logisch.
Ik weet niet hoe je qua geld zit, maar ik zou nieuwe speakers halen. Heb je niet genoeg geld voor 5 nieuwe speakers dan zou ik met de 2 voorste beginnen en je Jamo's zolang als rear gebruiken. Maar dat zal ook niet ideaal zijn, aangezien je eigenlijk 5 speakers wilt met hetzelfde klankkarakter. Stel dat er op tv een olifant om iemand heen rent, dan gaat dat met andere rear speakers een heel ander geluid opleveren dan via de front speakers.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:59
JT schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:24:
Ik ben het er niet mee eens dat speakers die je 10 jaar geleden bij de Block kon kopen optimaal gebruik maken van het potentieel van de receiver ;)
Ik weet natuurlijk niet hoe die Jamo's klinken, maar ik ken genoeg mensen met een lagere middenklasse receiver zoals de TX-SR507 die een €150 JBL satellietsysteem aansluiten. Natuurlijk is dat geen verhouding, maar ik dacht dat een Jamo, wat niet de top maar ook geen troep is, met een nieuwprijs van rond de 600 gulden toendertijd wel redelijk in verhouding zou zijn met een receiver van €300. Natuurlijk zijn een setje Paradigm Monitor's, Kef Q9's of Dali Ikon's een stuk mooier, maar persoonlijk vind ik die wel weer een mooiere receiver verdienen. Uiteindelijk is het inderdaad wel aan te bevelen om nieuwe frontspeakers te kopen, maar tijdelijk is er denk ik best mee te leven en heb je waarschijnlijk meer plezier aan een 5.1 of 5.0 opstelling. Hou dan wel alvast rekening met welke frontspeakers je uiteindelijk wilt kopen zodat je surrounds en belangrijker je center erbij passen. Ook zou je inderdaad zoals hierboven genoemd de Jamo's tijdelijk als surrounds kunnen gebruiken. Ideaal is het niet, maar je hebt in ieder geval surroundgeluid en bij muziek (stereo) heb je dan alvast het uiteindelijke hoogstwaarschijnlijk mooiere geluid

Ik vraag me gezien jouw reactie alleen af uit welke serie de D265's komen. Waren dat gewoon muziekspeakers (moet mooi klinken) of waren het meer thuisdisco-speakers (moet vooral hard gaan).
Is het laatste het geval dan sluit ik me absoluut bij je aan en dan is het aan te bevelen deze ook snel te vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door mac1987 op 21-07-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Budget is heel belangrijk maar het is net zo belangrijk om zelf te gaan luisteren. 1350 euro is imho niet veel geld maar is extreem veel geld als je iets aanschaft wat niet naar je zin is. Geef je geld dus gedegen uit, het kan maar één keer en op zich moet je er lang mee doen. Iets langer doorsparen kan de moeite lonen voor de lange termijn.
De Humax en Samsung TV heb ik al in actie gezien bij familie en vrienden en beiden stonden mij aan. De receiver helaas niet, ik zou natuurlijk door kunnen sparen voor een betere receiver + boksen, zou ik toch eens moeten overwegen dan!
De BR speler in jouw geval is rond de 180 euro, vraag is echter, ga je films huren of kopen ? Waarom die vraag ? BR films zijn nog steeds prijzig in aanschaf en gezien je budgetering ligt het niet in je lijn dat je op kopen over gaat. De titels die ze niet kunnen slijten kun je voor een tientje kopen, toptitels liggen al gauw rond de 35-30 euro. Een overweging waard tov. DVD, wat sowieso al beter oogt op je nieuwe scherm en met upsclaing al wat winst behaald, ligt ergens tussen DVD/BR kwaliteit.
Ik ben van plan de films gewoon te gaan kopen, Mijn budget voor het kopen van nieuwe spullen heeft hier verders vrij weinig mee te maken. Geld wordt meestal aan duurdere dingen besteed (vliegen) en daardoor blijft er dus maar een beperkte hoeveelheid centen over voor andere dingen.
4 speakers met een sub zonder center is imho half werk, kies dan liever voorlopig voor een 2.1 speaker set die je naderhand kan uitbreiden op termijn, zit je met je fronts alvast goed en kun je gelijk gebruiken. Maar hoe hard moet het gaan ? Wat voldoet voor jouw ? Dat alleen kun je zelf konstateren door te gaan luisteren.Je kan muziek/film/game muziek meenemen en je oren aan het werk zetten, want die liegen namelijk niet, ieder gehoor is anders, iedere beleving is anders.
Dit heb ik ondertussen begrepen, ik moet echt eens gewoon naar een speciaalzaak gaan en me oren eens laten werken ;)
En zo heb ik ook een droom, maar die gaat niet uitkomen, aangezien je dan vrijstaand moet gaan wonen en dat valt niet binnen mijn budget :

http://www.klipsch.com/as-en/products/thx-ultra2-overview/

Gelukkig heb ik een kennis die zo een opstelling heeft
Ik hoop voor je dat je in een vrijstaand huis woont dan, anders zullen de buren wel even aankloppen als ve volumeknop open gaat (dat of ze denken dat er weer een oorlog is uitgebroken) :+
Zo, als dit geen aanleiding geeft om langs winkels te gaan/oneindig veel websites af te struinen naar info, weet ik het niet meer.
Zal ik zeker doen ;)
De UTS20 is een tafelstatief..
Hah, ja, sorry, het zijn Bose Cube speakers ben ik achter gekomen :P
Ik weet niet hoe je qua geld zit, maar ik zou nieuwe speakers halen. Heb je niet genoeg geld voor 5 nieuwe speakers dan zou ik met de 2 voorste beginnen en je Jamo's zolang als rear gebruiken. Maar dat zal ook niet ideaal zijn, aangezien je eigenlijk 5 speakers wilt met hetzelfde klankkarakter. Stel dat er op tv een olifant om iemand heen rent, dan gaat dat met andere rear speakers een heel ander geluid opleveren dan via de front speakers.
True, daarom heb ik al besloten dat er zoiezo nieuwe speakers moeten komen.
Ik vraag me gezien jouw reactie alleen af uit welke serie de D265's komen. Waren dat gewoon muziekspeakers (moet mooi klinken) of waren het meer thuisdisco-speakers (moet vooral hard gaan).
Is het laatste het geval dan sluit ik me absoluut bij je aan en dan is het aan te bevelen deze ook snel te vervangen.
Ik hoopte eigenlijk dat jullie dit mij konden vertellen. Ik heb werkelijk geen idee of ze nou bedoeld zijn om hard te gaan of gewoon om mooi te klinken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ik heb nog eens zitten nadenken en ik denk dat ik gewoon nog even door moet sparen. De Samsung TV die ik op het oog heb voldoet wat mij betreft (o.a. omdat ik hem werkend bij een vriend heb gezien) dus die blijft. Hetzelfde geldt voor de Humax IRHD-5000c en Sony BDP S350.

Ik heb er mezelf nu van overtuigd dat ik veel beter kan sparen en een echt goede speakerset kan kopen die helemaal aan mijn wensen voldoet. Speakers gaan namelijk een ontzettend lange tijd mee (dat ik merk ik bijvoorbeeld ook bij die Jamo's en die Bose boksen die ik heb) en het lijkt mij dus verstandiger om dat in een keer te doen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de receiver lijkt me. Ik heb namelijk nog een oudere Pioneer receiver uit 198x die nog uitstekend werkt. Ik denk dat dus ook gewoon lekker doorsparen wordt voor een echt goede.

Ik hoop dan uiteindelijk uit te komen op een krachtige receiver gecombineerd met goede speakers (dag buurman! :w) Tot die tijd kan ik nog wel even door met mijn Philips TVtje en m'n Pioneer receivertje :)

Bedankt allen.

Pagina: 1