Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben verschillende dingen aan het fotograferen met dezelfde afmetingen, zoals emmers, potten etc.
Daarna edit ik ze in lightroom/photoshop om een compleet witte achtergrond te creeeren.

Probleem is dat af en toe op de foto 1 pot groter is dan de andere, terwijl het in werkelijkheid dezelfde maat is.

Hoe kan ik dit het best corrigeren d.m.v. bijvoorbeeld een grid.

Het is namelijk de bedoeling dat als ik de fotos exporteer, de potjes allemaal dezelfde maat hebben.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fotografeer eerst de grootste pot op statief. Stel de camera 1 keer in, laat deze zo staan en schiet dan ook de andere potten.

Als het goed is zijn al je foto's nu in balans en kun je ze 1 op 1 nabewerken.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:57

Sjaak_Afhaak

Bleh!

precies, dan heb je de belichting ook een stuk beter in de hand lijkt me (als in: altijd dezelfde belichting)

Hier staat tekst

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik ook gedaan, toch zijn er af en toe verschillen en moet dit in een grid bewerkt worden. Mijn vraag is alleen met welk programma is het het makkelijkst (photoshop of lightroom) en hoe.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:19:
Dit heb ik ook gedaan, toch zijn er af en toe verschillen
Hoe kan dat :?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Object wat niet op dezelfde plaats staat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lijkt me ook vrij eenvoudig op te lossen door markeringen. Denk dat dat makkelijker is dan achteraf proberen te fixen.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik een groot tal fotos gemaakt en moet ik het dus echt achteraf gaan oplossen. Vaak is het ook in verschillende posities genomen ivm reflecterende onderdelen op etiketten.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het best kan oplossen ?

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08-2025
Als de achtergrond in Photoshop eenmaal wit is, kun je Image -> Trim en dan top-left pixel doen. Dan cropt Photoshop het zodat het precies het product omvat. Dit voor alle fotos doen, en dan exporteren naar een vaste afbeeldingsgrootte.

(En hiervoor kun je dus een action maken, en die in batch over al je fotos draaien)

[ Voor 15% gewijzigd door Marten op 16-07-2009 12:29 ]

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-10-2025
Marten schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:28:
Als de achtergrond in Photoshop eenmaal wit is, kun je Image -> Trim en dan top-left pixel doen. Dan cropt Photoshop het zodat het precies het product omvat. Dit voor alle fotos doen, en dan exporteren naar een vaste afbeeldingsgrootte.

(En hiervoor kun je dus een action maken, en die in batch over al je fotos draaien)
Op die manier zou je het verschil tussen pot a en pot b, welke exact 1,5x groter is maar verder het zelfde juist helemaal niet meer zien lijkt mij? Gezien beide potten dan exact de afbeelding vullen.

40D | 8 | 50 | 100 | 300

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:37
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:40:
Hallo,

Ik ben verschillende dingen aan het fotograferen met dezelfde afmetingen, zoals emmers, potten etc.
Daarna edit ik ze in lightroom/photoshop om een compleet witte achtergrond te creeeren.

Probleem is dat af en toe op de foto 1 pot groter is dan de andere, terwijl het in werkelijkheid dezelfde maat is.

Hoe kan ik dit het best corrigeren d.m.v. bijvoorbeeld een grid.

Het is namelijk de bedoeling dat als ik de fotos exporteer, de potjes allemaal dezelfde maat hebben.
Kan je niet bijsnijden in Lightroom (met R ofzo). En dan een beetje op het oog kijken of het klopt. In Lightroom krijg je een grid als je bijsnijdt, maar ik weet niet of je dat bedoelt met een grid.

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08-2025
ppx17 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 15:36:
[...]

Op die manier zou je het verschil tussen pot a en pot b, welke exact 1,5x groter is maar verder het zelfde juist helemaal niet meer zien lijkt mij? Gezien beide potten dan exact de afbeelding vullen.
Dat is waar, maar uit de startpost klonk het alsof ze allemaal wel min of meer gelijk zijn kwa grootte, dan kun je hier wel mee weg komen denk ik.
Pagina: 1