Aandachtspunten 5.1 versterker, boxen, geluidskaart voor pc

Pagina: 1
Acties:

• john milton
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12-2025
Beste Tweakers,

Ik was er eigenlijk al uit dat ik voor mijn nieuwe pc een Logitech z-5500 aan zou schaffen. Deze set heeft naar ik mij heb laten vertellen een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en is met name zeer geschikt voor games en films. Bij muziek zou hij echter wat steekjes laten vallen.

Nu begint bij mij de twijfel toe te slaan om toch niet tweedehands een set te gaan kopen. Dat kan uiteraard heel goedkoop goed in stereo, gewoon een degelijke versterker en luidsprekers, maar ik wil het 5.1 bij m.n. games en in mindere mate films eigenlijk niet missen. Nu vernam ik ook weer dat games in 5.1 niet zomaar digitaal via spdif kan worden doorgegeven, maar dat daar een geluidskaart voor nodig is die het omzet in dts. moederbord wordt waarschijnlijk GA-MA790XT-UD4P, linkdeze heeft een spdif in en out header volgens de specs. Op hardware.info valt tevens te zien dat de geluidschip van dit mobo Dolby Digital Live al ondersteund. DTS connect niet. geluidskaart weet ik nog te weinig van, heb ik deze persé nodig met dit moederbord? kan ik al digitaal 5.1 gamen via de moederbord geluidchip met DDL?

Hierdoor rijzen bij mij een aantal vragen:

-ik ben niet lui, wil graag zelf alles lezen. waar kan ik hier meer over vinden? ik vond hier meer over analoog, coaxiaal digitaal en optisch digitaal aansluiten van pc op versterker... artikel
-waar moet ik op letten bij aanschaf van een versterker? hij moet dus liefst een spdif hebben en is ingebouwde decoder voor dd 5.1 en dts nodig? of zijn deze decoders op de geluidskaart voldoende (als ze daar op zitten)? Kan ik deze tegenwoordig al goedkoop tweedehands kopen?
-moet ik perse een geluidskaart met DD Live en DTS on the fly encoding (zo heette het toch)?
-De luidsprekers zelf moeten er ook nog bij, kom ik zo niet heel duur uit inc een losse 5.1 set?

Ik twijfel zelf of een losse dts versterker en 5.1 speakerset die z-5500 qua muziekweergave verslaat wel voor een fatsoenlijke prijs kan krijgen. Stereo geloof ik meteen, maar 5.1 is wellicht ander verhaal. Voor goede stereoweergave zal ik ook een fatsoenlijke 5.1 set moeten hebben....

Iedere hulp is welkom. :)

[ Voor 12% gewijzigd door john milton op 15-07-2009 20:02 ]

No(ob) one lives forever