• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-02 18:47
"The revision of the intel(R) 5000 series chipset on this system board does not support the installed processor(s) type. System Halted!"

Dit is de melding die ik krijg op een server na het installeren van een nieuwe processor. Het betreft hier de volgende server:

HP ML350 G5 (p/n 416893-421)
Geheugen: 32GB Kingston DDR2
Chipset: Intel 5000Z (details)
BIOS versie: D21 05/12/2009

En ik probeer nu een Intel Xeon E5410 2,33 Ghz quad-core processor te installeren. Echter krijg ik bovenstaande melding bij het booten van de server. De server herkent de processor zelf wel, want bij het booten staat keurig het type en snelheid vermeld.

Volgens de product documentatie van HP hier zou deze processor moeten werken. Als ik het goed begrijp wordt de 5000, 5100, 5300 en de 5400 series van de Intel Xeon processors ondersteund. Vreemd genoeg zie ik bij de documentatie van de chipset hier enkel 5000 en 5100 processors staan onder het kopje "Valid Processor Combinations". Maar als ik dan weer zoek op Google naar de combinatie van de 5000Z chipset en Xeon E5410 processor dan zie ik meerdere sites (zie hier, hier en hier) waar ook de HP ML350 G5 server wordt aangeboden met deze chipset/processor combinatie.

Ik heb al de BIOS al geupdate met deze versie wat volgens de site van HP de laatste versie is, maar nog zonder success.

Wat mij niet helemaal duidelijk is of het updaten van de BIOS ook de chipset firmware update. Want daar lijkt het probleem in te zitten. Echter op de Intel website is geen firmware te vinden voor de 5000Z chipset.

Heeft iemand wellicht tips wat ik nog meer zou kunnen proberen om deze processor werkend te krijgen in deze server? Overigens zat er voorheen een Intel Xeon 5130 dual-core processor in. Is er misschien nog extra relevante informatie die ik niet heb vermeld?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De E5130 is een 65nm Conroe-based ontwerp, de E5410 is een 45nm Penryn-based ontwerp. Moederborden die 65nm CPUs ondersteunen, ondersteunen niet altijd ook de nieuwere 45nm CPUs.

HP gebruikt vaak meerdere verschillende moederbordrevisies in één marketingnaam (ML350 G5). Mijn vermoeden is dat er wel degelijk G5's zijn die deze 45nm CPUs slikken, maar dat jij helaas eentje hebt die dat niet kan.

Jouw eigen link geeft aan dat er 5000, 5100, 5300 en 5400-series CPUs ondersteund worden, maar niet *welke* CPUs uit die series. Dit zou wel eens zo'n naar geval zijn van support van pre-release specs van 45nm CPUs, maar niet van de uiteindelijke specs die in de CPUs gekomen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Kun
Dat zou wel redelijk verneukeratief zijn. Ik weet dat de chipset de Intel 5000Z is, maar hoe zou ik kunnen achterhalen of dit de oorzaak is? Moet ik dan de specificaties van het moederbord proberen te achterhalen of wellicht een ander onderdeel van de server?

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Het is een best bekend probleem van HP.

Goed gezocht naar de laatste versie van de bios?

Je kan ook nog in de bios de ROM terugzetten.

Als je dan nog steeds het probleem hebt, dan wordt het HP de mobo laten vervangen.

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• Kun
Ik heb via de HP website de laatste versie van de BIOS gedownload. Ik neem aan dat daar altijd de laatste versie staat, of zou ik ook op de website van de fabrikant (Intel?) moeten zoeken?

Bedoel je overigens met "Je kan ook nog in de bios de ROM terugzetten." als veiligheid in het geval dat het niet meer werkt na een BIOS update of bedoel je juist dat het met een oudere versie van de BIOS wel zou kunnen werken?

Verwijderd

je kan ook hp bellen / mailen voor een beta bios .

trouwens meestal staat bij de duitse site wel de beta bios .

ik had het met een msi bord die geen e5300 serie zal ondersteunen.
Maar op de duitse site stond een beta bios die de intel e5300 wel ondersteunde.
Ik heb het nu wel over een normalen cpu die op een intel 975x chip zit.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 20:14:
je kan ook hp bellen / mailen voor een beta bios .

trouwens meestal staat bij de duitse site wel de beta bios .

ik had het met een msi bord die geen e5300 serie zal ondersteunen.
Maar op de duitse site stond een beta bios die de intel e5300 wel ondersteunde.
Ik heb het nu wel over een normalen cpu die op een intel 975x chip zit.
Hou er wel even rekening mee dat support voor 45nm vs 65nm meer is dan een kwestie van alleen BIOS - de CPU heeft met name andere electrische eisen (lagere voltage, meer stroom op die voltage), daar moet de VRM op het moederbord mee overweg kunnen. Dat is iets anders dan gewoon een andere CPUfamilie op dezelfde proces.

Kun, trek anders die kast eens open en zoek de p/n van het moederbord op. Waarschijnlijk kun je daarop zoekend uitsluitsel krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• Kun
Mooie boel... Heb het p/n gevonden van het moederbord, maar het lijkt erop dat deze CPU niet gaat werken. Het p/n is 395566-001 en helaas staat het volgende op de HP site:

System board with tray and screws, supports Intel Xeon 50xx, 51xx processors and PATA optical drives. (Assembly number: 395566-001)1

Kennelijk is mijn moederbord net één generatie te oud, want gelijk daaronder met p/n 395566-002 staat het volgende.

System board with tray and screws, supports Intel Xeon 52xx, 53xx, 54xx processors and PATA optical drives. (Assembly number: 395566-002)1

Dat wordt dus kennelijk maar weer shoppen als het niet te duur is. In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp ondanks dat ik er niet gelukiger van ben geworden ;) ;(

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moraal van dit verhaal is denk ik vooral dat je je exacte specs moet checken voor je een aankoop doet. Dat er "ML350 G5" op de doos staat is mooi, maar het is die 395566-001 (danwel -002) die echt relevant is. Maar goed, zo te zien heb je dat zelf al door...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1