CPU echt glad krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Tweakers,

ik heb m'n celeron500 gelapt. Werkt wel lekker, paar graden frisser (wil alleen ECHT niet hoger dan 563. :()
Nu heb ik de volgende vraag: ik ben met het schuren gegaan tot een schuurpapiertje met een korrel 1200. De CPU is toch niet echt glad te noemen nu.
Moet ik nog fijner schuurpapier hebben? (in de winkel waar ik haalde, hadden ze 1200 als hoogste). Of moet ik misschien met polijst-pasta gaan werken (bestaat dat en in wat voor winkels kan je dat dan krijgen?)

alvast bedankt

ps. ik heb het forum natuurlijk wel afgezocht naar dit onderwerp, maar niet echt kunnen vinden hoe je hem nu ECHT GLAD krijgt

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:36

botoo

💀 too old to die young

autolakken winkel (spuiterij), korrel 1600 waterproof schuurpapier.
wel ff oppassen met het water, anders wordt het :'(

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Lars The 18th
  • Niet online
-------------------------------------------

Verwijderd

een wetsteentje is het tooltje wat jij zoekt.
maak het een beetje nat voor beste resultaat.
Ik ben erg benieuwt naar resultaten, wil je ze posten of mailen. bedankt. :P

• metoo
  • Laatst online: 06-06-2022
Er is ook nog korrel 2000
met polijsten heb je ook nog grove en fijne pasta's

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Niet dat ik het ooit geprobeerd heb, maar een gerenomeerde methode om schaatsen (ook een metalen oppervlak dus) na het slijpen nog gladder te krijgen is met: krantenpapier, echt waar :)
Wie weet, werkt dat nog beter dan al die soorten schuurpapier.
succes!

Volvo V70 D5 my2011

• RdB_IA
  • Niet online
Maxx: ik heb wel een stuk of 2 (geloof ik) van die wetsteentjes, alleen die dingen zijn toch niet meer echt vlak. Volgens mij kan ik beter een wat ruwer oppervlak hebben dan een oppervlak met hobbels en dalen. Ik ga vandaag nog eens op zoek naar een korrel 2000 of pasta's ofzo. Ik mail je wel ff he resultaat. Misschien post ik het hier ook nog wel ff.

FalconM: bedankt voor de tip! Ik heb er eerst nog niet zo veel aan omdat het nog zichtbaar groeven heeft van het schuurpapier. Als ik hem echt glad heb zal ik het eens proberen! (ook op m'n schaatsen)

en waarom Lars The 18Th hierop post is me nog steeds een raadsel. Zo gaat het niveau van de posts lekker omhoog jonge! ga maar lekker door zo

Verwijderd

ik heb mijn 2 celerons ook gelapt met (als laatste) 1600grit watervast schuurpapier.. eerst droog en dan nog een keer nat (schuurpapier ff nat maken)

je moet wel ff durven, het lijkt raar, maar je droogt je celerons zo weer af en dan zijn ze spiegelglad !

• RdB_IA
  • Niet online
dus dan wordt hij echt een spiegeltje?
ik las bij www.overclockin.com een artikel, en die gozer had grid1500, en kreeg echt een spiegeltje. Ik kon dus niet fijner krijgen dan 1200, en dan was het duidelijk nog geen spiegeltje.
Ga dus maar eens proberen met 1600

waar heb je dat trouwens gekocht?

Verwijderd

gewoon bij een goeie doe-het-zelf zaak

kon btw nog fijner krijgen, maar dan kun je beter krantenpapier nemen !!

• Lars The 18th
  • Niet online
Sorry
No hard Feelings :) :) :)

• RdB_IA
  • Niet online
way to go Lars :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Voor de geinteresseerden:

Ik heb de beschikking over schuurpapier, korrel 1200, korrel 2000 en korrel 4000.

Na schuren met 4000 heb je een glimmend resultaat. Je kan dan nog verder poetsen met grove polijstpasta (evt op glasplaat) en fijne polijstpasta.

Ik kan eventueel wel kijken wat de prijs is van die papiertjes. Ik dacht in de buurt van 2,50 of zo. Papier gaat wel eeuwig mee. Het zijn velletjes (rond) met een schuimrug. Het is mijns inziens niet meer nodig deze compleet vlak te leggen, aangezien het vlakken van de CPU met de grove korrel gebeurt. Gewoon een beetje schuren met de vinger dus.
Als iemand interesse heeft, laat het weten. Dan zal ik kijken wat er mogelijk is.

Een andere mogelijkheid is carborundumpoeder op een glasplaat, maar het resultaat is dan niet zo glad. Gaat wel lekker snel (motorkoppen van de brommer lager maken = meer compressie >:)

Verwijderd

ik heb wel eens (jawel) een celeron in mijn handen gehad, maar dat metaal aan de boven kant is toch al heel glad?

anders pak je een vrees :) en vrees je er 0,3 cm vanaf !

• Mini-me
  • Niet online
Ja maar je hoeft de onderkant van je processor niet te schuren ;)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-09 14:02

Sharky

Skamn Dippy!

wat is er nou eigenlijk het nut van om z'n ding zo spiegelglad te krijgen? beter contact dus betere koeling?

This too shall pass

Verwijderd

vrees>frees, het gaat in 1e plaats niet om de gladheid maar om de vlakheid!!! en met je vingers vlakken?, dan ben je meer aan het poetsen, vlakken doe je altijd met een glasplaat!, volgens mij doen sommige mensen hier zomaar wat:> en wel eens aan je koellichaam gedacht?, die trek bij temp. verhoging krom(logisch het materiaal is dun)de onderkant wordt bol de aanrakings opppervlak wordt kleiner dus minder warmte overdracht!, koop je een koellichaam dan zo dik mogelijk of beter laat één maken. Vergeet niet zowel cpu als koellichaam te vlakken/lappen.
Dus spiegelend oppervlak is niet echt noodzakelijk wel leuk om te zien, veel belangrijker is om beide onderdelen zo vlak mogelijk te maken, kan je een koellichaam laten maken doe het dan van een materiaal met een lage uitzettingscoëfficiènt(aargh)en beste warmte overdracht.

• RdB_IA
  • Niet online
goed zo John, je hebt helemaal gelijk.
Dat vlakken doe ik dus echt niet gewoon los met de hand..waar zie je me voor aan :)

op een glasplaatje, werkt perfect. En ja, ook mijn heatsink is al een stuk vlakker dan toen ik hem kocht (dat ding was dus echt NIET vlak..)

Verwijderd

Ik geloof je ook wel RdB, maar sommige mensen denken dat je iets vlak kan krijgen door met de vingertoppen te gaan schuren!:>

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Hohohohoho, ik heb nooit gezegd dat je met korrel 280 met je vingertoppen over je proc moet gaan rossen. Dat zou ik toch wel op een vlak plaatje doen. Wat ik wilde zeggen is, als je met korrel 2000 en 4000 bezig bent, dat het dan niet zoveel zin meer heeft om precies vlak te willen werken. Wil je met korrel 4000 nog een kuil in je proc schuren, dan hoop ik dat je geduld hebt, want dat kan even duren.
Voor de duidelijkheid mijn mening nog even:
korrel 280 op vlakke plaat
korrel 400 op vlakke plaat
korrel 600 op vlakke plaat
korrel 1000 op vlakke plaat
korrel 2000 uit handje
korrel 4000 uit handje

Het probleem is dat korrel 2000 en 4000 op een schuimrug zitten, en dus sowieso niet vlak zijn. Tegelijkertijd zijn deze zo fijn, dat ze alleen maar een poetsende werking hebben, je schuurt er nog net de krassen van de vorige gang (korrel 1000) mee weg.

Overigens leuk tussenstapje:
Ik kocht mijn BP6/366/FEP32 setje compleet gemonteerd in een kast, van Andy. Hij wilde de boel niet demonteren, omdat het zo mooi was gemonteerd, met de koelpasta er perfect tussen, dus heb ik de kast erbij genomen. (had sowieso een kast nodig)
Op 500 Mhz (FSB=92 Mhz) werden de procs resp 43 en 52 graden (met koetje)
Ik heb uiteindelijk de boel compleet gedemonteerd, oa om te kijken hoe krom de procs waren, en omdat ik het mobo even los wilde hebben om de heatsink van de chipset van wat pasta te voorzien.
ik trek de koelers van de procs: zit er veel te weinig pasta onder, slechts een deel van de koeler maakte contact met de proc, ongeveer 50%. Bovendien zijn de procs zo krom als een hoepel, echt teleurstellend krom (meer dan 0,3 mm).
Onder de procs was 1 van de temp. gauges tever naar beneden gebogen, waardoor deze geen contact maakten met de proc.
Na hernieuwd opbouwen van het systeem, met koelprut en bijgebogen temp gauge, lopen de procs nu op 35 en 37 graden.
Op 550 en 2,0v dikke crashes gehad, nu wil NT effe niet meer, dus vannavond even nieuwe install, en verder experimenteren.

Wellicht dat door het transport de koelers wat scheef zijn komen te zitten, en dat daardoor de koelprut te weinig is geworden, ik weet het niet. Voor mij in ieder geval een reden om na een verhuizing de boel even te checken.

De kromheid van de proc viel mij behoorlijk tegen, ook de oppervlakte stuctuur is behoorlijk grof. De koelers zijn recht, maar ik weet niet of dat bij 50 graden lokale temp ook nog zo is. Mijn (uiteindelijke) waterkoeler zal van koper worden, trekt minder krom. Bovendien kan je het solderen.
Pagina: 1