Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Ik werk voor een midden/klein bedrijf en we zijn onderzoek aan het doen of ISO9001 interesant voor ons is en wat de inspanning daarvoor is.
In het verleden heb ik er wel indirect mee te maken gehad, maar niet echt directe ervaring mee, dus vandaar dit topic om jullie tips etc te krijgen.

Nu heb ik begrepen dat de ISO9001 2008 versie iets soepeler is dan in het verleden.
Als ik het goed begrepen heb schrijf je een kwaliteits handboek wat alle processen etc beschrijft en word je dan door een 3e partij gecertificeerd.

Hebben mensen hier ervaring met schrijven van zo'n handboek? zo ja voor wat voor soort bedrijf en hoe lang was je er ongeveer mee bezig?
http://www.iso9001help.co.uk/Quality_manual.htm

op GoT kwam ik weinig tegen, eigenlijk alleen deze post:
Korras in "Systeembeheerders en hun problemen - dee..."

BVD voor de feedback :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:46
Belangrijkste vraag is volgens mij: doen jullie het voor het naampje, of om echt de kwaliteit van de organisatie te verbeteren?
Als ik het goed begrepen heb schrijf je een kwaliteits handboek wat alle processen etc beschrijft en word je dan door een 3e partij gecertificeerd.
Tuurlijk. Vervolgens worden de medewerkers hun werkwijze gevraagd en loopt alles in het honderd. :P

Oftewel: zorg ervoor dat je niet alleen de zaken op papier hebt staan, maar pas de organisatie erop aan en zorg dat iedereen weet wat de procedures zijn.

-

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

SysRq schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:47:
Belangrijkste vraag is volgens mij: doen jullie het voor het naampje, of om echt de kwaliteit van de organisatie te verbeteren?
ISO certificering zijn nou niet bedoeld om de kwaliteit te verbeteren, eerder aan te tonen dat je een hoge kwaliteit biedt aan je klanten/afnemers. En dat is ook gelijk de grootste drijfveer om het te doen, je kwaliteit laten toetsen en vast leggen in een zo'n certificering. Daarmee heb je eventueel een streepje voor op je concurenten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 12:22:
[...]

ISO certificering zijn nou niet bedoeld om de kwaliteit te verbeteren, eerder aan te tonen dat je een hoge kwaliteit biedt aan je klanten/afnemers. En dat is ook gelijk de grootste drijfveer om het te doen, je kwaliteit laten toetsen en vast leggen in een zo'n certificering. Daarmee heb je eventueel een streepje voor op je concurenten.
:Y
Met een kleine kantekening dat het over de kwaliteit van de processen gaan niet over het eindproduct, daar zegt ISO9001 natuurlijk niks.
Je kan een perfect process hebben voor een goedkoop/slecht product natuurlijk ;)

Verwijderd

helemaal mee eens, het is gewoon een procesplan hoe een bedrijf werkt.

je wordt geinterviewd door een 3e partij, over je dagelijkse werkzaamheden, en je moet dingen kunnen aantonen aan de hand van een proces in t kwaliteitshandboek. het handboek maken kost veel tijd, en moet je wekelijks/maandelijks updaten.

het interview hooguit een uur.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:46
Misschien heb ik dan een ander ISO certificaat voor ogen, maar bij ons waren we er toch meestal twee dagen aan kwijt. Er worden steeksproefgewijs medewerkers voor een interview van 1 tot 3 uur (afhankelijk van de functie) uitgenodigd.

-

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 13:55:
helemaal mee eens, het is gewoon een procesplan hoe een bedrijf werkt.

je wordt geinterviewd door een 3e partij, over je dagelijkse werkzaamheden, en je moet dingen kunnen aantonen aan de hand van een proces in t kwaliteitshandboek. het handboek maken kost veel tijd, en moet je wekelijks/maandelijks updaten.

het interview hooguit een uur.
Dank je voor je antwoord, het updated van kwaliteits handboek was idd iets waar ik nog niet over na gedacht had.
Hoeveel tijd bedoel je (ongeveer) met veel tijd om KHB op te zetten?

Verwijderd

op wikipedia staat nog wel wat extra informatie waar je aan moet voldoen om klanten tevreden te houden.

ik denk dat elke afdeling binnen een bedrijf zijn processen/handleidingen op orde moeten hebben, mocht er weer een controle komen voor de iso certificering.

normaliter heb je 1 persoon die het geheel bijhoudt, en de informatie aangeleverd krijgt van alle afdelingen, en dit verwikkelt tot 1 boek.

de tijd, is per afdeling verschillend, op IT gebied zal de minste tijd worden ingevuld.
denk aan een goede maand er mee bezig zijn, dan hoef je daarna met wijzigingen niet veel meer aan te vullen.

met een nieuwe certificering moet je goed letten op nieuwe data en versies van handleidingen. de rest blijft redelijk hetzelfde mits de structuur van t bedrijf niet verandert.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
deze wiki bedoel je? Wikipedia: ISO 9000

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
dank je als ik op de UK google naar ISO 9001 wiki zoek kom ik bij de link hierboven uit...

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ISO Certificering is niets anders dan dat het proces beschreven en controleerbaar is. Het zegt niets over de kwaliteit van het product.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik werk op een ISO9001 gecertificeerd instituut in de UK, maar godzijdank niet bij de QA. Ik wordt alleen van tijd tot tijd gecontroleerd.

Zelf ben ik niet van onder de indruk van het hele ISO-gebeuren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Overigens is certificering voor een bedrijf zeker wel nuttig.
A. Je beschrijft alle processen, door het op te schrijven denk je erover na.
B. Als je erover nadenkt kom je ook tot verbeteren.

Echter beschrijf het eerst zoals het is en niet zoals je denkt dat het zou moeten, want dan loopt de implementatie mis. Ik ken wel iemand met ervaring die je kan adviseren. Vriend van me doet het als ZZP'er.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:00
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het doel van ISO9001 weldegelijk ook verbetering, sterker nog het is onderdeel van de norm om continue (je systeem) te verbeteren.
Kort door de bocht is een groot gedeelte van de norm een kwestie van meten is weten en aan de hand van je metingen onderneem je actie.
Het aller allerbelangrijkste als je hiermee aan de slag wilt is dat het gedragen wordt door directie en management, zodra men daar de intentie heeft om het alleen binnen te slepen voor het papiertje zul je vrij snel merken dat je aan een dood paard aan het trekken bent.
Het papiertje halen alleen maar vanwege het papiertje is prima te doen maar binnen notime val je als organisatie flink door de mand zodra er een externe audit is, een beetje auditor prikt daar namelijk genadeloos doorheen en dan heb je pas echt bergen werk te verzetten.

Overigens heeft het weinig zin om bergen werk te verzetten om een ISO certificering binnen te slepen voor een slecht product aangezien je met een dergelijke certificering de deur wijd open zet voor je klanten om een audit bij jou uit te voeren :P
Klanttevredenheid meten is overigens ook een verplicht onderdeel van de norm, ook niet echt handig als je een slecht product levert :+

In theorie kun je als bedrijf ontzettend veel voordeel halen uit een goed opgesteld KMS maar dat lukt alleen als je bereid bent om er veel tijd en energie in te steken en te blijven steken.
Je bent echt niet klaar als de procedures allemaal op papier staan, dan begint het namelijk pas.
Zoals ik eerder al zei, meten is weten en dus zul je aan de slag moeten met KPI's en het meten plus documenteren van de gemeten resultaten zal vast onderdeel gaan worden van mensen binnen de organisatie.

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

ben zelf voor men stage bezig geweest de hele documentatie op orde te krijgen bij een bedrijf met zon 60 werknemers.
Heb wel gemerkt dat er van alle werknemers genoeg draagvlak moet zijn onder alle betrokkenen. Niet alleen de directie.
Daarboven op (pretty obvious) moet er wel gewerkt worden zoals beschreven staat en alles beschreven zoals er gewerkt wordt. Denk alleen dat je bij de eerste keer niet direct met verbeteren moet beginnen (zoals al gezegt) en dat pas het tweede jaar moet doen (je moet elk jaar audits houden om te controleren of het goed gaat en of het beter kan) elke 3 jaar moet je via een gecertificeerd bureau de hele soep laten onderzoeken. Zij bepalen dan of je de certificering mag behouden of niet.

Kan je helaas niet helpen met beginnen though, de documentatie die je kan krijgen via ISO zijn wel erg goed trouwens. denk dat je daar het beste mee kan beginnen. (het 9001 handboek dus. er is ook nog een handboek voor auditting, 10012 oid, ook wel handig, zodat je weet waar ZIJ op gaan letten als je ge-audit wordt :P )

Battle.net Spud#2543

Pagina: 1