Is mijn videokaart gestorven?

Pagina: 1
Acties:

• Jonkerman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 22:38
Hallo,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een hardwarematig probleem had en ik moet zeggen, ik ben weer [sarcasm]blij[/sarcasm] dat ik het heb. Het begon allemaal gister (niet in mijn melkherbergje) in mijn kamer. Ik was geloof ik een film aan het kijken en opeens hoorde ik hetzelfde geluid als je hoort als je een ballon hoort knappen. Niet wetend wat het was of waar het vandaan kwam ben ik verder gaan kijken (ik weet ook niet of dit relevant is). Een tijdje later (en ik weet niet hoelang) viel opeens midden in de film de computer uit (nu ik erover nadenk is dit niet waar, de beelden vielen uit en ik moest de computer zelf nog uit zetten). Ik probeerde hem meteen weer aan te zetten, maar ik kam niet verder dan het opstarten van Windows, daarna was het scherm zwart. Ik haalde mijn kast open en voelde dat het overal nogal heet was. Ik besloot de nacht te wachten en het 's morgens weer te proberen. Dit lukte de volgende morgen dus niet. Nu zag ik zelfs het opstarten van Windows niet meer. Ik heb vanalles geprobeerd, kabels omgewisseld van kant, andere ingang gekozen, niets helpt. Ik zal na school nog proberen met een andere videokaart die ik nog heb liggen (van vroegûh), anders zou ik zelf niets kunnen verzinnen.
Hier komen jullie in beeld! Als uitermatend goede ICT-ers en regelmatig gebruikers van games wil ik graag jullie professionele mening horen en me proberen te helpen. Je beloning; een boel respect!

Met vriendelijke groet,

Danny

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 15:19
Zou handig zijn om je specificaties van je computer aan te geven, dit is gewoon gokken.

Ik raad je aan om gewoon je kast open te maken, eerst stroom eraf halen uiteraard.
Haal de videokaart eruit en inspecteer de boel een beetje, of je brandplekken oid ziet.

als het echt zo gegaan is zoals jij dat beschreven heb dat moet je ergens haast wel een
brandplek, of iets dergelijks zien. kan tevens ook op je mobo zitten :)

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 10:44

@r!k

It is I, Leclerq

goed testen, dit kan echt an alles zijn. Heb zelf 2 jaar terug gehad dat mijn voeding de geest gaf en allerlei stroompieken door mijn moederbord stuurde wat resulteerde in defect mobo, grafische kaart, en zelfs toetsenbord. Rest was wonder boven wonder nog heel maar toen hoorde ik ook rare geluiden vlak voordat het gebeurde.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 23:09
thijszor schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:35:
Zou handig zijn om je specificaties van je computer aan te geven, dit is gewoon gokken.

Ik raad je aan om gewoon je kast open te maken, eerst stroom eraf halen uiteraard.
Haal de videokaart eruit en inspecteer de boel een beetje, of je brandplekken oid ziet.

als het echt zo gegaan is zoals jij dat beschreven heb dat moet je ergens haast wel een
brandplek, of iets dergelijks zien. kan tevens ook op je mobo zitten :)
Misschien kappotte elco die echt soort van geknapt is, in plaats van langzaam te gaan lekken? Ik doe even een gokje.

flickr - WOT Profile - Game PC

• Jonkerman
Het is een e-GeForce 8600 GTS van 512 MB. Ik weet bij God niet wat het moederbord is want ik heb een mislukte Dell computer (ik weet het, dom). Er zit wel 4GB RAM bij en ik heb een Pentium D processor @ 2.8 GHz. Ik heb nu net mijn oude GPU erin gedaan (van 128 MB) en helaas werkt deze wel.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:03
Is het misschien mogelijk dat je ff een foto van de boel maakt en dit upload, misschien is er iets verbrands op te zien ;)

Computer says no

• Jonkerman
Oké, komt erzo aan.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/2760/1030144.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/5999/1030145.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/1904/1030146.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/3937/1030147.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/9366/1030148.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/336/1030149.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/7707/1030150.th.jpg

Het is misschien een beetje onduidelijk, maar dat blauw ding is mijn oude GPU.

[ Voor 99% gewijzigd door Jonkerman op 15-07-2009 12:12 . Reden: Afbeeldingen. ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-05 16:01

Nemesizz

Untouchable

Die elco op de laatste foto links-boven ziet er nogal kapot uit volgens mij. Grote kans dat die de knal gaf en dat daarom de videokaart niet meer werkt.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:06
Nemesizz schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 12:14:
Die elco op de laatste foto links-boven ziet er nogal kapot uit volgens mij. Grote kans dat die de knal gaf en dat daarom de videokaart niet meer werkt.
Die is inderdaad kapot. En dat is gelijk ook de oorzaak.
Je kunt proberen bij een lokale electrozaak een nieuwe (gelijke) condensator te kopen en daarmee de oude te vervangen. Als je zelf niet kunt solderen kan de electrozaak het misschien voor je doen tegen betaling.
Je hebt niets te verliezen, want als je hem zoals nu laat is hij stuk.

Als het lukt bespaart het je voorlopig om een nieuwe videokaart te kopen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Jonkerman
Ik heb Zercom gebeld en er blijkt nog garantie op te zitten, ik hoef hem alleen nog op de post te doen en krijg (hopelijk) een nieuwe. Maar is het dan normaal dat die nog even door gaat als dat ding knapt?
Bedankt voor al jullie hulp!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:06
Jonkerman schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 12:31:
Ik heb Zercom gebeld en er blijkt nog garantie op te zitten, ik hoef hem alleen nog op de post te doen en krijg (hopelijk) een nieuwe. Maar is het dan normaal dat die nog even door gaat als dat ding knapt?
Bedankt voor al jullie hulp!
Dat is mooi, dikke kans dat je een nieuwe krijgt dan...

Dat hij nog even doorging is moeilijk te verklaren. Condensatoren kun je zien als een soort batterijen/buffers. Het kan zijn als hij knapt dat er toch nog een soort buffer in zit zodat hij nog even door kan werken. Dit laatste is maar een gokje omdat ik niet weet wat een condensator nog kan als hij geknapt is. Of het dan gelijk einde verhaal zou moeten zijn of dat hij nog even doorkan met zijn "buffer"...
Misschien is er een electrogeleerde die je een betere uitleg kan geven als hij/zij dit topic toevallig leest.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Een elco dat opengeknapt is zal (zeer) slecht functioneren en gaat meer lekstroom maken, en kortsluit ook meer. Je kaart krijgt dan geen goede spanningen of regulatoren kunnen niet goed regelen. Dan werkt het niet meer.
Pagina: 1