Wandcontactdoos geschikt voor 1Gbit?

Pagina: 1
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:45

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
(jarig!)
Vraagje: is zo'n wandcontactdoosje geschikt voor een 1000gbit netwerkje?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20090714_225737%20(Small).jpg

Merk is Elro. Er staat op de verpakking niks over cat5, cat6, e.d. De aansluiting binnenin is met schroefjes over een breedte van zo'n 3 a 4 cm. Op internet kan ik ook niks vinden als ik naar het serienummer zoek.

Ergens vertrouw ik het niet zo; het ziet er iets te goedkopig uit. Maar graag zou ik hierover meer zekerheid willen.

Het is dus bedoeld voor een 1000gbit netwerkje thuis. Op dit moment gaat er een lange kabel van een switch aan de muur rechtstreeks naar de computer aan de andere kant van de kamer. Het zou mooier zijn als daar een wcd'tje aan de muur zou zitten.

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Mjah, er zit verder geen logica in zo'n wandcontactdoos dat geschikt moet zijn voor 1Gb. Dan kan het verder dus alleen afhangen van het medium, de kabel dus, en jouw knutselkunsten :). Ik weet uit ervaring dat het niet makkelijk is om alle 8 aders netjes contact te laten maken, en de behuizing daarna ook nog dicht te krijgen :).
Maar m.i. moet 'n 1Gb-aansluiting prima mogelijk zijn!

/edit
hneel schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 23:35:
Vraagje: is zo'n wandcontactdoosje geschikt voor een 1000gbit netwerkje?
Bij nader inzien denk ik dat 1000gbit wat te hoog gegrepen is |:( :)

[ Voor 25% gewijzigd door Gertjan op 14-07-2009 23:53 ]

Verwijderd

1000 gbit? Dat lijkt me wat veel ;)

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03 18:14
Heb ooit is een goedkoop UTP contactdoosje gehad.. deze had maar 4(!) aansluitingspunten.. dus daar gaat gigabit nooit over..

maar zoals hier boven vermeld.. als het 8 aansluitingspunten heeft.. tuurlijk!

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

Zitten er 8 pinnetjes in dan ja indien er ook gebruikt word gemaakt van een 8 aderige kabel uiteraard.

En je bedoelde 1 gigabit, niet 1 terabit (=1000 gigabit) toch? ;)

Verwijderd

als je 1000mbit bedoeld, ja dit kan.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Als het 8 contactjes doorvoert dan zal 't vast wel werken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Voor Gbit heb je idd alle 8 aansluitpunten van een UTP kabel nodig.
Officieel zou je voor Cat6 nog een shield moeten hebben, maar dat is niet vereist in Cat5E, welke ook Gbit certified is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

McKaamos schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 01:16:
Officieel zou je voor Cat6 nog een shield moeten hebben, maar dat is niet vereist in Cat5E, welke ook Gbit certified is.
nix shield officieel! Ofwel begrijp ik je verkeerd.
De standaard TIA die CAT6 beschrijft en zelfs de ISO11801 (met klasse E=CAT6) laat beide mogelijkheden toe.
CAT6 UTP kan zelfs 1Gbps aan op twee paar (1000BASE-TX) ipv 1000BASE-T die momenteel 95% uitmaakt van de markt.Het zou ook niet erg logisch zijn dat CAT6 enkel met shield en CAT5e het zonder zou kunnen.

Voor het Elro doosje. Misschien vind je iets op hun site, maar eerlijk gezegd voorspelt het niet veel goeds als er zelfs geen CAT5e op staat. Bovendien zie je tegenwoordig nog maar weinig schroefjes voor Gigabit aansluitingen. (Er zijn er uiteraard nog wel, maar toch veel minder als vroeger)
Als je niet anders kan dan het uit te proberen, maak dan dat je een goeie kabel hebt, maar zelfs dat is helaas geen garantie.

Goedkoop is niet noodzakelijk slecht (toch niet voor CAT5e), maar in dit geval...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 23:50:
1000 gbit? Dat lijkt me wat veel ;)
Eensch.

Zolang alle 8 aders aanwezig zijn heeft u geen reden tot paniekzaaing.

[ Voor 14% gewijzigd door Equator op 16-07-2009 07:51 . Reden: Geneuzel verwijderd... Het is geen HK hier :| ]

Pagina: 1