[showcase] Australië

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Van 14 juni tot 12 juli ben ik op vakantie in Australië (en de laatste paar dagen nog in Singapore) geweest. Ik ben samen met mijn beste maat, met een camper van Cairns naar Sydney gereden. Dit heeft natuurlijk zat mooie foto's opgeleverd en aangezien ik alleen een netbookje bij had en die niet echt geschikt is om RAW bestanden te bewerken, heb ik er vandaag alvast maar 6 bewerkt.

De bewerking bestaat grotendeels uit de whitebalance en de curves een heel klein beetje aanpassen. Verder er een unsharp mask overheen gegooid. Alle foto's zijn gemaakt met een EOS 450D en met een Tokina 12-24mm lens. Helaas was ik zo stom om te denken dat ik wel een goeie UV filter in Australie kon kopen (had er namelijk nog geen, omdat ze niet op voorraad waren), maar dat viel dus ff vies tegen. Alle foto's zijn dus zonder UV filter (of andere filter) gemaakt, met alle mogelijke gevolgen van dien. Gelukkig heb ik er toch nog goed omheen kunnen werken en heb slechts in enkele gevallen gebruik moeten maken van een healing brush om 1 of 2 flare spots weg te halen.

Zelf vind ik dit een zeer geslaagde showcase en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. (klikken voor groter)

#1 Townsville met uitzicht op Magnetic Island
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2487/3720730147_66145522fc.jpg?v=0

#2 Vanuit de camping in Eungella
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2568/3721775542_0517234e41.jpg?v=0

#3 Seal Rocks (met rug naar vuurtoren)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3529/3720960853_59e0ff530e.jpg?v=0

#4 Seal Rocks - vuurtoren
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3496/3721774046_e709c11945.jpg?v=0

#5 Seal Rocks - strand onderaan de klif
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2617/3720963573_8561b2d9ec.jpg?v=0
* genomen met de 55-250mm lens

#6 Sydney - Opera House
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3453/3720964997_8bc195d3a1.jpg?v=0

#7 Sydney - Opera House
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2595/3721778956_f19b3e3b80.jpg?v=0

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
2de (mooi dal op de achtergrond) en de Sydney Opera House foto's vind ik de beste. Anders wel mooi serie.

Ik kan niet wachten om weer een keer naar Australië te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door wolver1ne op 14-07-2009 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

Deathchant

Don't intend. Do!

Hey MazeWing.

Dit soort landscape showcases vind ik altijd mooi om naar te kijken! Ik zal even wat inhoudeling commentaar geven.
Een UV filter zal er niet voor zorgen dat je geen flare hoeft weg te poetsen :) Een UV filter is extra glas en is vaker alleen maar flare versterkend, tenzij je een MRC variant hebt o.i.d. :)

#1: hier heb ik dus niks aan op te merken. Schitterende foto van lucht, zee, strand, zon en de vogels maken het compleet.

#2: ik snap dat je hier het mooie uitzicht+lucht wilt schieten met de zon die net achter de bergen uitkomt. Helaas is de voorgrond wat donker. Dit kon wel wat lichter. Misschien wat fill light?

#3: Baai shots vind ik altijd wel lekker om te zien, zo ook deze met het wandelpad naar beneden. Alleen jammer van het donkere in de struik rechts.

#4: Scherp detail in het water. Alleen op grote versie iets minder, maar nevertheless een goeie foto. Ik vind de rots waarop de vuurtoren staat een beetje rood-achtig overkomen......

#5: De rots is een beetje donker maar voor de rest goed gebruik gemaakt van de tele. Zo lijkt het net alsof die golven extra hoog zijn en hard tegen de rots zal aanknallen.

#6: Mooie avondshot van het operagebouw.

#7: deze en de voorlaatste zijn meer van hetzelfde. Dus eigenlijk kan er 1 weg. Ondanks dat het opera gebouw er niet helemaal opstaat en de vorige foto meer context laat zien, vind ik deze foto wel beter. Het gaat zich immers om dit gebouw dat mooi verlicht erop staat, met wat dreigende wolkjes. Wat mij betreft kon hij iets minder gecropt boven en rechts.

Ik ben blij dat er een korte tekst bij de foto staat om de scene een beetje uit te leggen. Het is overduidelijk dat het ergens anders dan nederland gemaakt is, maar mochten de teksten ontbreken, had ik alleen aan de Sydney opera kunnen zien dat het om Australië gaat.
Ik vind wel dat er nummertjes bij hadden kunnen staan. Dit maakt het commentariseren wat makkelijker.
Je shots zijn hier en daar wat donker, maar vind het niet echt storend omdat het ook een groot deel van de sfeer pakt. Goeie kleuren, niet overdreven gesaturated, goeie toning.
Over het algemeen vind ik je foto's van hoge kwaliteit en de serie vind ik behoorlijk geslaagd! Mijn favo's zijn de eerste, de 5e en de laatste.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Deathchant hierboven heeft al uitgebreid commentaar gegeven. Zelf vind ik nummer 3 en 6 de beste van de serie. Jammer dat de laatste een stukje afgehakt gebouw heeft, misschien nog even croppen. De vuurtoren lijkt wat scheef te staan (?).

Foto's zijn verder lekker fris en geven een goede indruk van diepte, leuke serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

Deathchant

Don't intend. Do!

HaseMike schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 09:49:
De vuurtoren lijkt wat scheef te staan (?).
Volgens mij is dat de "vertekening" van de 12-24. je ziet echt dat de lijnen naar het midden toe lopen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijft altijd leuk om wat met je plaatjes te doen als je van vakantie terug bent. De foto's kijken best lekker wge maar als ik heel eerlijk ben zou ik dit geen showcase noemen... Begrijp me niet verkeerd ik kan verder weinig dingen vinden (technisch) die ik niet goed vind maar ik vind de foto's ook niet net dat extra hebben (iig niet allemaal).

#1 Vind ik persoonlijk wat saai maar ja das een mening :)

#2 Vind ik de belichting niet echt lekker (is hier boven ook al een keer genoemd)

#3 en 4 Zien er leuk uit(3 lijkt wel een scheve horizon te hebben maar dat zal wel aan de berg liggen) maar ik mis hier een beetje iets waardoor de foto's er boven de middenmoot uitspringen.

#5, 6 en 7 vind ik de betere platen. Zien er interessant uit in mijn ogen.

Anyway gewoon een mening van een amateur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Die vuurtoren en de foto eronder vind ik gaaf qua licht.
(misschien ff nummeren)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
OK bedankt voor de kritiek. Ik heb de plaatjes inmiddels genummerd, dus feedback geven is nu wat makkelijker ;)

Deathchant, wat betreft foto 2 ben ik het helemaal mee eens. Ik heb die zelfs op verschillende exposures genomen om er een HDR foto van te maken. Echter zijn de wolken net iets anders en ook de wind heeft roet in het eten gegooid. Ik zal vanavond nog eens kijken of ik het handmatig toch nog enigsinds recht kan zetten.

Foto 3 heb ik gekozen om de lucht en golven juist te belichten. Ik heb nog een andere genomen, maar daar is de lucht en highlights helemaal "blown out".

Foto 4 was de belichting inderdaad rood. De zon was net door aan het komen en liet een mooie rode gloed over de vuurtoren en rots heen komen.

Foto 7 had ik dolgraag anders genomen, met het hele gebouw erop, echter begon het op het moment dat ik op het moment stond op de knop te drukken, begon het enorm hard te regenen. Vervolgens maar het opera house ingevlucht en hopen op beter weer, maar dat is die avond niet meer gekomen. Misschien zou ik handmatig de rechterkant iets kunnen croppen.

Ow en wat betreft die UV filter. Ik heb inmiddels een Hoya Super HMC pro1 :)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

5 en 6 zijn king! Goed bezig ej. Ook 4 is wel stoer. Als ik zo de Sydney-pics zie, verlang ik terug naar AUS, pfff :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1