[WSUS] Upstream en Autonomous server zelfde database?

Pagina: 1
Acties:

• Jackazz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08-2021
Hoi,

Ik ben voor mijn werk bezig met het ontwerpen van een WSUS oplossing. We hebben één hoofdvestiging met een aantal meerdere kleine vestigingen met een weinig bandbreedte. Op de kleine vestigingen wordt een WSUS Replica server geplaatst.

Alleen we weten nog niet precies hoe we het beste WSUS kunnen implementeren op de hoofdvestiging. We zaten te denken aan één Upstream server die alle updates download (incl. service packs enz.) en een Autonomous server. De Upstream server zal dan gebruikt worden voor het interne netwerk (servers en werkstations) op de hoofdvestiging. De autonomous server zal gebruikt worden om alleen de Security en Critical Updates naar de kleinere vestingingen (Replica Servers) te synchronizeren.

Is het mogelijk om de autonomous en upstream server in bovenstaande opstelling gebruik te laten maken van dezelfde database en updates share? En is bovenstaand ontwerp een goede opzet voor de geschetste omgeving?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Als je middelen toereikend zijn en je omgeving groot genoeg is zou ik gebruik gaan maken van System Center Configuration Manager (SCCM). Je maakt dan gebruik van primaire/secondary sites icm het bits componentl(ideaal voor bedrijven met een tekort aan bandbreedte) geheel vanuit 1 database en 1 console (kan misschien in bovenstaande setting ook wel? weet ik niet zeker). Tevens kun je gelijk al je systemen remote managen van a tot z, applicaties deployen, koppelen aan je AD, OSD deployment u name it. Maak met alle plezier gebruik van deze oplossing. Antwoord op je concrete vraag durf ik je niet te zeggen, maar het lijkt mij geen onmogelijke situatie, alleen zul je dan wel met je bandbreedte zitten. Wat is de capaciteit van je lijnen, en over wat voor omgeving praten we ??

edit:

Misschien beetje offtopic allemaal, maar noem het graag als een waardevolle optie/alternatief

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2009 23:33 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

hmmm even een recap van wat je wilt.
2 servers op hoofdkantoor, 1 download de andere is een Autonomous wsus die updates haalt van de downloadserver.

Je wilt dat de beide servers gebruik maken van de zelfde database en gedownloade updates.
Snap dan niet dat je die 2de server Autonomous wilt hebben.
Zodra als hij van de zelfde db gebruikmaakt is het gelijk een replica en je wilt juist zelf op de 2de server appart de updates kunnen goedkeuren.

Snap niet dat je DB en Update storage wil sharen als het toch een apparte server is kan die paar GB ook geen kwaad

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Jackazz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08-2021
brid schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:40:
hmmm even een recap van wat je wilt.
2 servers op hoofdkantoor, 1 download de andere is een Autonomous wsus die updates haalt van de downloadserver.

Je wilt dat de beide servers gebruik maken van de zelfde database en gedownloade updates.
Snap dan niet dat je die 2de server Autonomous wilt hebben.
Zodra als hij van de zelfde db gebruikmaakt is het gelijk een replica en je wilt juist zelf op de 2de server appart de updates kunnen goedkeuren.

Snap niet dat je DB en Update storage wil sharen als het toch een apparte server is kan die paar GB ook geen kwaad
het plan was om op de upstream server de updates voor het interne netwerk op het hoofdkantoor goed te keuren, incl. service packs. de autonomous server zou gebruikt worden om updates voor de vestigingen in het land te approven, alleen security en critical updates. We wilden dit zo inrichten om te voorkomen dat de grote service packs over de kleine lijntjes moest. En wat ik probeerde te voorkomen was dat de updates 2 keer vanaf Microsoft gedownload moesten worden en 2 keer opgeslagen zouden moeten worden op onze storage.

We hebben er nu voor gekozen om toch alleen de critical en security updates via WSUS uit te rollen, via één centrale Upstream server. De service packs en dergelijke gaan we via een andere, nog te bepalen manier, uitrollen.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat jij wil kan niet:
Each WSUS server requires its own database. If there are multiple WSUS servers in your environment, you must have multiple WSUS databases. WSUS does not support multiple WSUS databases on a single computer running SQL Server.
Volgens mij moet de updates map ook uniek zijn, dus kan je die ook niet tussen meerdere servers direct delen.

Lees die documentatie eerst eens door over hoe wsus werkt, en bedenk dat je vraagstelling even opnieuw :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

na het kan ongeveer, hij kan van servers natuurlijk ook op de kleine kantoren een disconnected wsus server neer zetten. Moet hij alleen wel zorgen dat de data er komt.

Grappig dat je dingen die je in een groot netwerk niet gebruikt snel vergeet.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Pagina: 1