Toon posts:

Zalman-F3BL, LED's knipperen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Fan informatie:
http://www.alternate.nl/h...l2=Behuizing&l3=Standaard

Met dit probleem kamp ik al een tijdje ik denk al een half jaar, maar ik krijg het maar niet opgelost (ben er ook niet heel erg actief mee bezig geweest). Maar nu komt het toch wel voor echt mijn keel uit. Ook ben ik er al achter gekomen dat de intensiteit van de LEDs afhankelijk is van het voltage(/stroomsterkte). Maar het vreemde is ze worden niet minder intens, echter ze gaan nipperen. Maar dit knipperen stopt zodra de pc al wat langer aan staat en de temperatuur wat hoger is, dus dan moet hij meer leveren zou je zeggen. Maar het vreemde is dat de pc dit niet kan doen, want hij is aangesloten op een 3-pin connector hierin zit geen moederboard regeling voor de fan. Verders heb ik er vandaag een fan-controller opgekocht, als ik deze op maximaal instel blijft hij nog steeds knipperen.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen, want ik sta ongeveer op het punt om bekabeling naar de LED's door te knippen...
Alvast bedankt!

~~Yami_Bas

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

slecht contactje met moederbord?

gaat de fan ook langzamer draaien in de zin van aan uit aan uit ?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Heb je ze echt niet aan een PWM controller hangen? Dan gaan ze knipperen namelijk

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:31:
slecht contactje met moederbord?

gaat de fan ook langzamer draaien in de zin van aan uit aan uit ?
Nee de fan blijft in een constant tempo draaien. Het ligt niet aan het contact met het moederbord, want ook als ik de fan controller hoger zet dan merk ik wel dat hij meer airflow geeft en zeker niet afremt tussendoor.
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:35:
Heb je ze echt niet aan een PWM controller hangen? Dan gaan ze knipperen namelijk
Wat is een PWM controller? Umm ik geef wel even een plaatje van me moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/6214/inteldg33bu.jpg
Daar staat hij op aangesloten mijn moederbord is van Intel en is een DG33BU.

Bedankt!

~~Yami_Bas

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

heb je een andere 3 pins geprobeert of anders via een verloopje via molex?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:29:
heb je een andere 3 pins geprobeert of anders via een verloopje via molex?
De 3-pin komt rechtstreekt uit de fan is niet lang genoeg om op een andere 3 pin aan te sluiten, maar dat zou ik wel eens kunnen proberen.

Bedankt!

~~Yami_Bas

Verwijderd

Je moederbord heeft "Intel® Quiet System Technology", volgesns de site van intel; "Intelligent system fan speed control algorithms use operating temperature ranges more efficiently to reduce perceived system noise by minimizing fan speed changes." Daarmee word het knipperen verklaard. Wat het moederbord doet is de fan continu aan en weer uit zetten, zodra het systeem warmer wordt is de aan periode langer dan de uit periode (dit principe heet PWM, pulse width modulation). Aan de fan zelf merk je dat niet omdat hij wel door blijft draaien maar als het aan/uit schakelen langzaam is kan je het aan de leds zien, die gaan knipperen.

Ik vermoed dat je de fan controller op hetzelfde connector op het moederbord hebt gezet?

Ik zou eens in je BIOS kijken of je de Quiet System Technology uit kunt zetten (ik heb werkelijk geen flauw idee waar je dat in de BIOS zou moeten zoeken). Je fans zullen dan wel continu op volle snelheid draaien maar je hebt geen knipperende leds meer.

[edit]
Euh ... begrijp ik het nou goed? Je hebt een fan controller in je systeem gezet maar je hebt de fan op dezelfde aansluiting op het moederbord laten zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 00:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 00:23:
Je moederbord heeft "Intel® Quiet System Technology", volgesns de site van intel; "Intelligent system fan speed control algorithms use operating temperature ranges more efficiently to reduce perceived system noise by minimizing fan speed changes." Daarmee word het knipperen verklaard. Wat het moederbord doet is de fan continu aan en weer uit zetten, zodra het systeem warmer wordt is de aan periode langer dan de uit periode (dit principe heet PWM, pulse width modulation). Aan de fan zelf merk je dat niet omdat hij wel door blijft draaien maar als het aan/uit schakelen langzaam is kan je het aan de leds zien, die gaan knipperen.

Ik vermoed dat je de fan controller op hetzelfde connector op het moederbord hebt gezet?

Ik zou eens in je BIOS kijken of je de Quiet System Technology uit kunt zetten (ik heb werkelijk geen flauw idee waar je dat in de BIOS zou moeten zoeken). Je fans zullen dan wel continu op volle snelheid draaien maar je hebt geen knipperende leds meer.

[edit]
Euh ... begrijp ik het nou goed? Je hebt een fan controller in je systeem gezet maar je hebt de fan op dezelfde aansluiting op het moederbord laten zitten?
Ik de bios heb ik mezelf ook al suf gezocht maar krijg deze optie niet gevonden (had ik al gedaan voordat ik hier posten, maar ik zal nog maar eens kijken.) Ik had de raad xenomorphh nog opgevolgd en het geprobeerd met een andere 3 pin connector, precies hetzelfde verhaal. Het ligt dus niet aan de connector.

Ik heb me fan niet op dezelfde plek weer aangesloten dat zou wel heel dom zijn ^^ want dan zit die fancontroller voor niks in me kast, ik zal het even ophelderen. Ik heb de Zalman FanMate 2
Foto: http://www.alternate.nl/h...=next&artno=TEIZ02&view=0
Afbeelding van: http://www.alternate.nl/h...lman/Fan_Mate_2/-1035166/ (hier staat ook nog meer informatie over de FanMate 2.)

Maar ik heb dus dat ding gebruikt op de foto en die zit ertussen. De FanMate zit nu dus tussen me fan en me moederbord in, ik denk dat het dan toch dat het die PWM moet zijn. Maar die staat echt niet in mijn BIOS vreemd genoeg :S en ik heb ook de nieuwste versie van de BIOS.

Bedankt!

~~Yami_Bas

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog maar eens gekeken, maar dat krijg ik echt nergens gevonden en zoals hierboven gezegd me BIOS is up to date.
Plus ik dacht altijd dat op een 3-pin geen PWM kon, alleen op een 4-pin maar dit kan dus wel? Want ik kan wel me processor fan (een beetje) besturen en deze heeft een 4-pin.
Weet iemand anders waar het aan kan liggen en evt. een oplossing?
Bedankt!

~~Yami_Bas

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 00:53:
[...]

Maar ik heb dus dat ding gebruikt op de foto en die zit ertussen. De FanMate zit nu dus tussen me fan en me moederbord in, ik denk dat het dan toch dat het die PWM moet zijn. Maar die staat echt niet in mijn BIOS vreemd genoeg :S en ik heb ook de nieuwste versie van de BIOS.
Tja, als die fanmate er extra tussen staat dan kan het probleem aleen maar erger worden, die zal hoogstwaarschijnlijk op dezelfde manier proberen de snelheid van je fan te regelen.

Als er geen optie in je BIOS is moet je de spanning voor de fan ergens anders vandaan halen (een bron zonder PWM). Het makkelijkst is natuurlijk je voeding, waarschijnlijk heb je een extra verloop snoertje nodig van de molex naar je fanmate. De fanmate kan je dan zo instellen dat de leds niet meer knipperen. Als je de fanmate er tussenuit laat zullen de leds zeker niet meer knipperen maar draait je fan altijd op volle snelheid.

[edit]
PWM kan altijd, zelfs met twee draadjes. De PWM die jij bedoeld is een regeling die in de fan is ingebouwd.

[edit 2]
Heb je in je BIOS gezocht naar "Quiet System Technology" of misschien "QST"? Ik verwacht inderdaad niet dat het onder PWM zal staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 01:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 01:11:
[...]

Tja, als die fanmate er extra tussen staat dan kan het probleem aleen maar erger worden, die zal hoogstwaarschijnlijk op dezelfde manier proberen de snelheid van je fan te regelen.

Als er geen optie in je BIOS is moet je de spanning voor de fan ergens anders vandaan halen (een bron zonder PWM). Het makkelijkst is natuurlijk je voeding, waarschijnlijk heb je een extra verloop snoertje nodig van de molex naar je fanmate. De fanmate kan je dan zo instellen dat de leds niet meer knipperen. Als je de fanmate er tussenuit laat zullen de leds zeker niet meer knipperen maar draait je fan altijd op volle snelheid.

[edit]
PWM kan altijd, zelfs met twee draadjes. De PWM die jij bedoeld is een regeling die in de fan is ingebouwd.
Nee het vreemde is toen mijn LEDs bleven branden (volgens mij komt dat omdat hij een bepaalde temperatuur heeft gehaald) en ik zette mijn FAN op de laagste stand bleven ze gewoon branden :O

Maar ik zou in principe een 3-pin naar molex kunnen halen hier had ik ook al aangedacht, maar ik kreeg er geen gevonden op webshops en was al bij de mediamarkt in Eindhoven binnen geweest daar hadden ze ook niks...

Maar ze kunnen dus wel blijven branden en als ik het met de FanMate mijn RPM omlaag doe worden de LEDs alleen minder fel ze gaan niet knipperen (op dat moment.) En dat is trouwens ook zo als hij knippert, de LEDs worden gewoon minder intens (tijdens het knipperen).
Dus hierdoor ga ik twijfelen of het wel aan het voltage ligt, want ze worden minder intens als de FanMate lager zet (==> minder voltage), ook verandert het patroon van het knipperen niet als ik die snelheid ga variëren met de FanMate...
Ik snap er gewoon echt niks meer van :S

Bedankt!

~~Yami_Bas

P.S.: Er is echt geen QST of Quiet System Technology te vinden in mijn BIOS.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 01:27 ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 01:23:
[...]

Maar ik zou in principe een 3-pin naar molex kunnen halen hier had ik ook al aangedacht, maar ik kreeg er geen gevonden op webshops en was al bij de mediamarkt in Eindhoven binnen geweest daar hadden ze ook niks...
deze zitten bij de meeste koelers of ventilatoren standaard bijgeleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:12:
[...]

deze zitten bij de meeste koelers of ventilatoren standaard bijgeleverd.
Bij deze niet ^^ ik heb er wel 1 gevonden bij alternate maar dan moet ik weer 9,50 verzend kosten betalen over €1,90.... beetje tja... Maar ik ken iemand en die werkt bij een computer bedrijf zal hem eens een belletje geven of hij er 1 heeft liggen. Bedankt.

~~Yami_Bas
Pagina: 1