Waarom HTPC kiezen boven een PC?

Pagina: 1
Acties:

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste allen,

Mijn vraag staat in de titel: Waarom kiezen veel mensen (en ook de categorie tweakers) een HTPC boven een PC? Veel tweakers knutselen er zelf 1 in elkaar en zetten er bijvoorbeeld Windows Media Center op, en anderen kopen weer een HTPC. Ik wil het graag snappen, maar na heel veel informatie her en der gelezen te hebben ben ik er nog steeds niet uit. Mijn PC staat in de woonkamer (iets wat heel veel mensen overigens hebben). Die kan ik toch zonder problemen gewoon aansluiten op een tv scherm? Ik koop een tv-kaart voor wat voor aansluiting ik ook heb en laat het beeld op de tv weergeven. Ook het veel gebruikte argument "je kunt makkelijk foto's, video's, films en muziek vanaf je netwerk benaderen" lijkt me met een normale PC gewoon opgelost... Ook kun je bij dit alles gewoon een afstandsbediening gebruiken.

Wie o wie kan mij vertellen wat ik over het hoofd zie? Ik ga binnenkort uit huis, en als zo'n HTPC echt mooie voordelen biedt wil ik daar graag over nadenken om te kopen.

Alvast bedankt!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je alleen bent maakt het inderdaad weinig uit. Als in mijn geval mijn vrouw een serie op tv wil zien (mbv de pc) terwijl ik nog even op tweakers wil browsen, dan hebben we een probleem met slechts 1 pc.

Dan is een dedicated HTPC wel zo handig ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
Vaak is een HTPC een zeer stil systeem met voldoende opslagruimte en een manier om het te bedienen. Een afstandsbediening is het handigste.

Ik heb zelf ook een HTPC geassembleerd vorig jaar omdat ik mijn gewone PC niet wil (en kan) gebruiken voor media (afgezien van muziek).

Je kunt natuurlijk best internet en media combineren, waarbij je je mediasoftware op het andere scherm (TV via HDMI?) laat spelen (Mediaportal heeft daar een optie voor) en je vervolgens op je andere scherm internet.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die geen lange kabels willen trekken,of geen plaats hebben voor een normale pc in de woonkamer,en er dan voor kiezen om een mooie stijlvolle HTPC behuizing bij hun andere apparatuur te zetten.

Ik heb echter gekozen voor een allround media/internet pc voor boven,want daar kijk ik toch de meeste TV.En beneden in mijn huiskamer heb ik dan mijn game/internet pc staan.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Uiteraard kun je een willekeurige PC voorzien van een TV-kaart en hem aan je TV-scherm hangen. Maar om i.c.m. een PC op te werken of te gamen is een TV scherm lang niet altijd niet praktisch (qua plek, qua grootte/afstand tot een zitplaats, ruimte om een toetsenbord/muis te gebruiken, of wat dan ook). Verder is het ook niet handig als de één een game wil spelen en een ander TV wil kijken. Ook accepteert lang niet elke "significant other" een PC-towerbehuizing in de woonkamer ("WAF"). Daarnaast is een gewone PC lang niet altijd stil genoeg voor multimediagebruik, of zuinig genoeg om een groot gedeelte van de dag aan te staan.

Een HTPC maakt in het algemeen deel uit van je home cinema/home entertainment en is dus in de eerste plaats bedoeld als Audio/Video component (net als een versterker, CD/DVD speler, e.d.) en pas in de tweede plaats als (general purpose) PC.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 14-07-2009 19:16 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
Ik heb mijn HTPC in eerste instantie gebouwd omdat ik hardware over had na het bouwen van een nieuw systeem ;) maar uiteindelijk bevalt het dusdanig goed dat ik momenteel aan het wachten ben op nieuwe hardware.

Waarom ik zowel een PC als een HTPC heb?
Mijn desktop beschikt over iets andere specs dan mijn HTPC. Op mijn desktop wil ik mij geen zorgen hoeven te maken over mijn specs, het moet gewoon werken als een speer. Mijn HTPC is daarentegen gebouwd om stil te zijn en niet al te veel stroom te verstoken. Dit zijn voor mij dusdanig verschillende eisen dat het niet samen valt te bouwen in 1 kast.

Daarnaast hoef ik geen grote pc kast naast mijn tv te hebben staan. Daarnaast zou de hardware die in mijn PC zit niet eens in mijn HTPC kast passen. En als het al wel past geven de koelingen mij te veel herrie om rustig tv te kunnen kijken ;)

En tot slot omdat het mij de mogelijkheid geeft om op mijn desktop wat zwaardere taken uit te voeren zonder dat de tv begint te stotteren ;-)

Desktop | Server | Laptop

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Het hangt van de doelen af, in mijn 'handtekening' staan 3 van mijn systemen, zoals je ziet hebben ze allemaal een eigen nut.

Mijn PC heeft grote kast, een supersterke videokaart, een voeding die daar bij hoort, en hangt aan een DVI scherm. Deze PC was best duur.

De HTPC (die nog een DVB-C TV kaart en BluRay speler mist) zit in een 'compacte' kast, en heeft ook een compact moederbord waar onder andere geen SLI/CF e.d. op zit. Dit moederbord heeft wél een geïntegreerde videokaart, en die gebruik ik ook (Radeon HD3200 IGP is lekker zuinig, maar ideaal om videoweergave mee te versnellen). De kast past niet eens een volledig formaat moederbord in, fysiek, en hij is ook niet hoog genoeg om de Radeon HD 4870 te huisvesten. De processor die ik er in heb is lekker zuinig, en wordt ook passief gekoelt. De voeding er in is modulair (om kabelzooi te ontwijken), en heeft een fan die aan de hand van belasting werkt. In feite betekend dat: hij zal nooit hard draaien. Verder zijn de enige fans er in twee grote fans aan de zijkant die op een laag voltage draaien. Resultaat: de HTPC is amper te horen.

De HTPC zijn kast heeft echter wel ondersteuning voor een afstandsbediening, en dat is in 90% van de gevallen de bediening die ik ook gebruik.

Voor een HTPC zijn de volgende dingen belangrijk (voor mij, tenminste)
  • Stilte
  • Bediening
  • Krachtig genoeg om hoge-bitrate 1080P met non-standaard framerate af te spelen
  • Zuinig
  • Opslag mogelijkheden (opgenomen TV gaat in mijn geval naar een NAS, waar ook mijn eigen media op staat)
  • Software (media center software, in mijn geval: XBMC, moet nog zien hoe ik het ga doen zodra ik m'n TV kaart heb)
  • Kast formaat ==> moet er niet uit zien als PC, hij moet immers onder de TV. In mijn geval is het nét een stereo component.
  • Aansluiting ==> Er steken maar drie kabels in mijn HTPC (helaas, geen HDMI 1.4), zijnde: Ethernet, Lichtnet, en HDMI naar de Versterker/TV.
Mijn game PC daarintegen is NIET stil, hij is luid (zeker met de Intel boxed koeler die er op zit), de 4870 is ook geen stilte-koning. Hij is zeker niet zuinig, zeker niet zodra ik er een tweede 4870 in stop. Zeer veel opslag heeft hij niet, hoewel hij uiteraard ook bij de NAS kan. Hij heeft een standaard logitech-flat OEM toetsenbord (beste game toetsenbord naar mijn mening), en ondertussen een Logitech MX518 muis, in plaats van een afstandsbediening. Geluid is niet erg belangrijk, twee budget speakertjes waar een zennheiser headset aan hangt is alles. De kast is een 'standaard' Antec P180, waar een normaal moederbord in gaat, en een normale voeding. De kast is mooi, maar niet zo mooi dat ik hem naast m'n TV wil. En dat hoeft hij ook niet, hij staat onder mijn buro, met naast de input-kabels voor Muis/toetsenbord, een ethernet kabel, twee geluidskabeltjes, en netstroom, een DVI kabel naar een Samsung Syncmaster 226BW, meer standaard dan dat komen schermen niet.

Verder: check mijn signature eens, en vergelijk de prijzen. De HTPC heeft me niet veel gekost, en is op den duur gewoon af (bluray spelertje, TV kaart die CI+ doet, zodat ik digitale TV kan blijven kijken), en hij kan 50 jaar mee totdat we in dit trage landje eindelijk eens naar de 'volgende' TV standaard stappen (overdreven prognose, 50 jaar). De game PC upgrade ik elke keer als ik een keer iets niet lekker kan draaien, op die manier is de 4870-met-zicht-op-een-CF-opstelling er in gekomen, en zal de Q6600 waarschijnlijk de volgende stap zijn. Niet vanwege de CPU, maar meer omdat het moederbord straks voorbijgestreefd is op een wel dusdanig grote manier, dat de CPU upgraden rendabel is voor 'grote verbetering'. Ik kan met die upgrades haast stellen dat ik nog steeds de zelfde PC heb als mijn eerste zelfbouw P2 bakkie, steeds een klein beetje geüpgrade ;). De kosten zijn dus ook niet zo makkelijk uit te drukken, terwijl ik kan stellen: de HTPC houd het bij €400 zonder TV, met de kast als het duurste onderdeel.

[ Voor 14% gewijzigd door Umbrah op 14-07-2009 20:05 ]

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Voor mij zou een HTPC een hebben dingetje zijn, maar ook handig om even snel een filmpje van je servertje te halen..

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:15
Tsja, waarom ben ik bezig een HTPC te maken ipv een PC?

Ik game bijna nooit op de PC, mijn PC gebruik ik voornamelijk om te internetten, voor mijn administratie en voor het bekijken en beluisteren van mijn media.
En aangezien mijn PC 2 maanden geleden de eeuwige jachtvelden heeft bereikt en de onderdelen in de PC dusdanig waren verouderd, en ik dus bijna nooit game, heb ik de keuze gemaakt om de PC om te bouwen tot HTPC.
Ik heb dus een mobo gekocht die krachtig genoeg is om alle soorten video af te spelen, met natuurlijk de bijbehorende processor, geheugen en voeding.
Op dit moment zit het dus in mijn oude systeemkast, en ben ik nog bezig de rest van de hardware te regelen.
Enige dingen die ik nu op dit moment nog wil: harde schijf (1 a 2 TB), blu-ray speler en tv kaart (maar dat is dus ff afwachten op Ziggo met hun CI+).
Als ik die hardware heb, dan ga ik de systeemkast kopen en ben ik tevreden.

Nou moet ik wel zeggen, nu mijn pc dus krachtiger is, zit ik wel weer te denken om WoW te gaan spelen, maar dat kan natuurlijk ook op mijn TV/toekomstige beamer. ;)

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat ik wel heb op mijn HTPC (aan een 32" Full HD TV), is dat kleine tekst amper te lezen is. Ik zal dus ook niet zomaar gaan internetten, of een PC game (met kleine tekst/chats) op mijn HTPC spelen (niet dat mijn HTPC dat aankan, maar hij is lekker koel en zuinig zo, onder de 60W, 80W stress). WoW op een HTPC + TV zal ik niet zo snel doen (niet dat ik na 3 jaar vanaf release die-hard raiden snel weer iets met WoW zal doen, ik heb mijn leven net weer op orde), of je moet je hele UI ombouwen dat hij vanaf afstand leesbaar is. Het nut van een HTPC is dat je veel in één apparaat hebt, en lekker vanaf de bank al je media hebt.

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Okay allemaal, bedankt voor de reacties! Na alle verhalen gelezen te hebben is het grootste voordeel gewoon dat je je PC vrijhoudt om andere dingen te doen als je tegelijkertijd ook media wil bekijken. Als je op jezelf woont is het dus geen noodzakelijk iets. Misschien toch maar vragen of m'n vriendin ook zin heeft om bij me in te wonen :)

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Omdat ik een aparte pc alleen als mediacenter overdreven vondt heb ik mijn server en mediacenter in een, werkt heerlijk. Zo kan ik mijn dekstop gebruiken voor waar die voor is (werken)en kan ik backuppen naar de server e.d. Ik zit nu alleen met een dilemma, zal ik mijn videokaart (gf9600) in de mediacenter stoppen (onboard gf8200) of in mijn desktop laten :P

[ Voor 23% gewijzigd door Jazzle op 15-07-2009 17:15 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Denk niet dat die GF8200 iets minder kan dan de 9600 qua Full-HD acceleratie, en doorgaans is dat zo'n beetje de 'top' van een mediacenter, dus waarom upgraden? Of je moet een grote TV hebben zodat je de kleine lettertjes van een game kunt lezen, en een manier om de muis lekker op de bank te krijgen. Dan is een snelle graka in een HTPC terecht. Conclusie: naast dat de 8200 me een stuk zuiniger lijkt in een bak die je omschrijft als server (server staat altijd aan, daar ga ik van uit), denk ik niet dat de 9600 meerwaarde bied boven een IGP. Had je nou een Intel IGP, was het een heel ander verhaal.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Umbrah schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 18:23:
Denk niet dat die GF8200 iets minder kan dan de 9600 qua Full-HD acceleratie, en doorgaans is dat zo'n beetje de 'top' van een mediacenter, dus waarom upgraden? Of je moet een grote TV hebben zodat je de kleine lettertjes van een game kunt lezen, en een manier om de muis lekker op de bank te krijgen. Dan is een snelle graka in een HTPC terecht. Conclusie: naast dat de 8200 me een stuk zuiniger lijkt in een bak die je omschrijft als server (server staat altijd aan, daar ga ik van uit), denk ik niet dat de 9600 meerwaarde bied boven een IGP. Had je nou een Intel IGP, was het een heel ander verhaal.
Ja je hebt helemaal gelijk en mijn overweging is dan inderdaad ook gamen op de desktop of op de htpc, ik heb een draadloos desktop setje op de mediacenter maar heb geen idee of gamen te doen is (op 32 inch). Ik heb wel een xbox360 controller voor windows, sommige spellen zal dus sowieso lekker gaan. Ik ga het maar gewoon eens proberen, vooral ook kijken hoeveel geluid het maakt (1 slot koeler :'( ). Heeft iemand enig idee hoeveel zo'n kaart idle verbuikt? dat kan ik nergens vinden :?

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een HTPC is een kleine, stille en niet heel erg krachtige PC (zolang-ie maar 1080p speelt) met een afstandsbediening en een TV tuner (PVR). Maar veel mensen gebruiken hun PC naast Media Center/XBMC/MediaPortal/etc ook als 24/7 server en gaming bak (met dikkere gfx, cpu) - dan is het strikt genomen niet echt een HTPC meer maar gewoon een multifunctionele Multimedia PC. En dan zijn er nog degenen die een aan de TV hangend servertje zonder TV-tuner of PVR software ook HTPC noemen. Het wordt er allemaal niet duidelijker op...

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 15-07-2009 23:06 ]

Pagina: 1