Netwerkschijf via internet koppelen in XP.

Pagina: 1
Acties:

• sretlow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-02 16:04
Ik ben part time systeem beheerder bij een kleine stichting (een beetje ingerold). We hebben daar een 10 tal pc's staan. Hier hebben we ook een internet server die internet en e-mail regelt. Dus een eigen e-mail/internet server. Sun Qube 3 (oud maar voldoet). Op de server kan ik vervolgens gebruikers en groepen aanmaken en de gebruikers aan groepen toekennen. Die gebruikers kunnen dan (mits Windows XP toegangswachtwoord en naam gelijk is aan de toegang tot de server) middels een koppeling een netwerkschijf koppelen van die groep. Dus alle deelnemers aan die groep kunnen bij dezelfde netwerkschijf. Zo heb ik een algemen schijf die iedereen kan gebruiken gekoppeld (bij elke client) als g-schijf. Dit is allemaal op 1 lokatie.

Echter...komen er twee kleine afdelingen bij. Die zitten beide op een andere lokatie. Echter wil men gebruik maken van een gemeenschappelijke schijf zoals nu ook intern gedaan wordt. Dus waar iedereen makkelijk bij kan komen via een koppeling in Windows. Ook vanaf de andere lokatie. Ik kan dan natuurlijk wel een ftp server opzetten maar dan moet men downloaden en dan document bewerken en weer terug zetten. Dat is niet werkbaar omdat je dan allerlei verschillende versie gaat krijgen van 1 document. Het liefst wil ik dus op alle clients (ook de andere lokaties) middels een netwerkschijf oid een gedeelde schijf geven en bijvoorbeeld ook de Word documenten daar standaard laten opslaan. Kan dit? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Eventueel kan er een andere server (pc) bij gezet worden die daarvoor gaat dienen.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Google-woord: site-to-site VPN.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 01:15
Denk dat je voor interconnectie een VPN het beste op kan zetten tussen beide locatie's.
Daarna kan je gewoon share's aanmaken net als dat de client en server op 1 locatie zouden staan.
Zelfde geld voor het opslaan van de Word e.d. documenten/bestanden.

Als alternatief zou je kunnen kijken naar een Sharepoint achtige oplossing.
Minder klantvriendelijk & robust imo dan 1st genoemde, maar wellicht goedkoper en/of sneller te bewerkstelligen.

Zoals altijd, is eea sterk afhankelijk van je kennis en de middelen die je tot je beschikking hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door Yippie op 14-07-2009 17:10 ]

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Als je veel met grote bestanden gaat werken kan je ook kiezen voor een site-to-site VPN met aan beide kanten een replicatie server die de bestanden heen en weer repliceerd. Uiteraard zijn hier ook weer nadelen aan verbonden, maar het is een goed werkende optie.

Xbox360 gamerprofile

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken