Toon posts:

Hoge latency icm met RDP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie: hoofdlocatie met 1mb/1mb is ook de max (1:20) SDSL, afdelingen particuliere ADSL van +- 4m/1mb
Hoofdlocatie: file/mail/db/dc en ts 2008.

De hoofdlocatie(afgelegen) ligt slechts koper en de telefooncentrale is 8km ver weg.
Op de andere locaties staan slechts thin clients. Dit zijn in totaal meestal een man of 15 concurrent.
Hier is echter wel glasvezel mogelijk

Er wordt op het moment gebruik gemaakt van VPN, wat alweer +-8% overhead is. Volgens mij is RDP toestaan vanaf bepaalde ip's+ ingebouwde encryptie voldoende qua beveiliging. Al gaat dit het verschil niet maken.

Er zijn zware performance-problemen. Op zich is de upload redelijk(600-700kb in de praktijk). De latency is echter 300-400ms zodra er wat over de lijn gaat. Daar ligt volgens mij het probleem, vanaf 150ms merk je echt vertraging met type etc.

Opties
Citrix
De latency blijft hiermee hetzelfde, speedscreen e.d. gaat verschil maken maar niet afdoende IMO

Wan Accelarator/QoS
Idem

Servers verplaatsen naar bijlocaties icm glas
Dit wil de klant liever niet. Tevens investering mbt koeling airco etc. Wel oplossing voor performance probleem

Decentralisatie servers
Back to the future, investering. Probleem met DB die op meerdere locaties gebruik wordt
Wel oplossing voor het latency-probleem

Glas aan laten leggen op hoofdlocatie
Kosten 15.000 euro + 500 p/m. Diepte-investering

Iemand nog andere ideeën?

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een 2e sdsl lijn en die koppelen aan de bestaande waardoor je je upload verdubbelt?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Rolfie
  • Laatst online: 08:58
De DB + Citrix verplaatsen naar een DataCenter?
Is dat geen idee? voor 500 euro kan je wel wat kast ruimte huren.

[ Voor 26% gewijzigd door Rolfie op 14-07-2009 16:33 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik zou ook de Database verplaatsen naar een datacenter.. Ben je van alle problemen af.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet zozeer om de upload, meer de latency.

Als ze willen hosten verdien ik er niks/weinig aan, maar zou misschien wel een goede oplossing zijn :D
Als het beheer overgenomen wordt is dat misschien wel interessant

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je VNC anders niet gebruiken? Misschien dat het probleem wel gewoon in de RDP client zelf zit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
VNC kan qua performance niet tippen aan RDP, het probleem lijkt me ook niet het protocol maar de latency

Wel kan ik nog wat doen met de MTU size zag ik( ping failde nu vanaf 1478 bytes)

• Rolfie
  • Laatst online: 08:58
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:37:
Het gaat niet zozeer om de upload, meer de latency.

Als ze willen hosten verdien ik er niks/weinig aan, maar zou misschien wel een goede oplossing zijn :D
Als het beheer overgenomen wordt is dat misschien wel interessant
Hoe zo? Als de servers in het datacenter hangen, kunnen ze toch nog steeds door jou beheerd worden?
Ze staan alleen niet meer "naast" je. Das het enige.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Als je ze niet in een datacenter wilt hangen, bombadeer dan toch maar een bijlocatie tot "Datacenter locatie", leg daar een redelijke serverruimte aan, zorg voor een fatsoendelijke lijn en hang de servers dan daar.

De lijn die je nu op je hoofdlocatie hebt is gewoon waardeloos voor wat je wilt. Hoe dan ook, er zullen kosten gemaakt moeten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Leon T op 14-07-2009 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga toch de hosting-mogelijkheden eens onderzoeken, lijkt me gezien de beperkingen en als structurele oplossing het beste. Bedankt voor de input

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:39

Predator

Suffers from split brain

Glas aan laten leggen op hoofdlocatie
Kosten 15.000 euro + 500 p/m. Diepte-investering
Zitten jullie zover van de fiber pops dan ?
Wat is 'afgelegen'
Liggen jullie volledig buiten de dorpskern en niet in een bedrijvenpark ?

Ik heb al heel wat glasvezel laten leggen voor onze afdelingen en ik heb nooit dergelijke bedragen neergeteld.
Op zich is de upload redelijk(600-700kb in de praktijk).
Waar meet je dat juist ? Op de internet router zelf ?
Met 600-700kb zou je upload gemiddeld 60% tot 70% belast zijn.
Nu is dat ook al vrij veel, maar 300-400ms lijkt me toch te veel in die sitatutie.
Of zijn dat de pieken ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Predator schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:33:
[...]

Zitten jullie zover van de fiber pops dan ?
Wat is 'afgelegen'
Liggen jullie volledig buiten de dorpskern en niet in een bedrijvenpark ?

Ik heb al heel wat glasvezel laten leggen voor onze afdelingen en ik heb nooit dergelijke bedragen neergeteld.

[...]

Waar meet je dat juist ? Op de internet router zelf ?
Met 600-700kb zou je upload gemiddeld 60% tot 70% belast zijn.
Nu is dat ook al vrij veel, maar 300-400ms lijkt me toch te veel in die sitatutie.
Of zijn dat de pieken ?
Ik heb bij mijn vorige baas eens fiber aangevraagd... dit zou ons voor 2,5 km graven ~120000 euro kosten.....

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Misschien wat triviale opmerkingen / vragen;

- Zware performance problemen > servers op hoofdlocatie uitgesloten? (mensen op HK geen last dus)
- heb je vanaf thuis ook die 400ms latency?
- performance traag als op HK juist veel internet verkeer is (ik neem aan dat er op het HK ook een aantal mensen werkzaam zijn).
- is die latency ook aanwezig als er maar 1 iemand vpn + rdp opzet? > zo niet, kan je mogelijk een tweede lijntje aanvragen en je users daar evenredig over verdelen.

ik heb een ip-vpn liggen naar 200 clients in het land; echter halen wij ook wel op verschillende locaties die latency (300+) maar heeft men weining last van performance issues.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 14:28 ]

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ben je er zeker van dat er enkel RDP over de lijnen gaat? Snif anders eens goed je lijnen door om te kijken of er toevallig niets alsnog via de hoofdlocatie geroute word. Anders misschien denken aan traffic shaping? RDP voorrang geven op al het andere verkeer?

• remcovn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-01 14:40
Als de medewerkers in hun RDP sessie flink gaan browsen / downloaden / noem maar op, dan wordt die lijn binnen de kortste tijd helemaal dicht getrokken natuurlijk.

Verwijderd

Dan zou een tweede internet lijn een oplossing kunnen zijn. 1 voor inkomend rdp verkeer, de ander voor het uitgaande internet verkeer.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:10
Kijk ook eens hier naar.

Je hoeft je ook geen zorgen te maken over beveiliging en je overhead + dat het verkeer niet over het internet gaat maar via je eigen VPN.

Geringe investering maar wel een oplossing die (in mijn ogen) gaat doen wat jij wil.

[ Voor 23% gewijzigd door Uberprutser op 13-08-2009 10:14 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1