(oude) CPU fan/koeler ineens lawaaiig

Pagina: 1
Acties:

• Frostu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2024
Hoi,

Ik heb sinds een paar dagen last van een behoorlijk irritante hoge, constante piep, die als het goed is van mijn CPU koeler (AMD 64 Freezer Pro) komt. De piep lijkt op een soort ruis wat je ook bij sommige oude TV's hoort, echt heel irritant. De koeler is inmiddels 3 jaar oud, dus ik weet niet of het met de leeftijd ervan te maken kan hebben? Of zou het komen door de hoeveelheden stof die zich verzameld hebben in de fan/koeler (zou niet weten hoe dat zou leiden tot een piep, maar goed). De temps van mijn CPU (AMD 64 X2 4200) zijn nog best goed, 55 graden.

Overige systeemeigenschappen:
Antec Sonata II + 450w Smartpower
GF 9600 GT
2 GB OZC

[ Voor 16% gewijzigd door Frostu op 14-07-2009 14:47 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

weet je zeker dat de piep van de cpu koeler komt en niet uit de voeding?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10
Blijft er geen proces hangen op je computer waardoor je CPU constant belast word. Daardoor heter word en de fan harder gaat draaien?
Resoneert je kast misschien?

• Frostu
Xenomorphh schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:10:
weet je zeker dat de piep van de cpu koeler komt en niet uit de voeding?
Ik denk dat je gelijk hebt, bij reboot hield ik de CPU fan even stil en bleek dat het geluid aanhield.. dus ik ben er nu vrij zeker van dat het idd uit de voeding komt. Betekent dit dat m'n voeding het misschien gaat begeven binnenkort? Of kan ik er nog iets aan doen? Ik draai geen overclocks, en ook doe ik niet aan voltage tweaking oid.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Het kan een spoel zijn die piept en zover ik weet kan dit geen kwaad, het is hooguit machtig irritant.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Moning2 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:34:
Het kan een spoel zijn die piept en zover ik weet kan dit geen kwaad, het is hooguit machtig irritant.
What he said.
Videokaarten hebben hier ook vaker last van (vooral Nvidia 8800 serie, of moederborden). Kan inderdaad geen kwaad maar als je het geluid beu bent, gewoon een nieuwe voeding kopen :)

Get Airflow, save the world.

• Frostu
Is het niet gek dan dat als mijn pc uit is de piep zelfs aanhoudt? Alleen als ik de stekkerdoos uitzet verdwijnt deze.

En is het zelf vervangen van een (3 jaar oude) voeding lastig en/of aan te raden voor iemand die net een videokaart en geheugen in zijn pc kan prikken? Wat voor voeding raden jullie me aan in dit geval? Ik draai verder 2 harde schijven (1TB + 1 160 GB) en een 5.1 setje/geluidskaart.

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
De piep blijft omdat er zelfs stroom op je computer staat als je pc uit staat, denk aan leds op je mobo etc. daardoor blijft de spoel dus ook piepen helaas.

Een voeding vervangen is op zich geen moeilijke klus, jezelf goed ontladen en dan met het boekje bij de hand alle kabels aansluiten.
Als je gewoon weer een 400Watt voeding koopt, van een A merk moet het geen probleem zijn :)

• Frostu
Nou, de volgende dag (woensdag dus) dacht ik mijn pc gewoon weer aan te zetten (dan maar met piep), maar na 3 seconden blazen hield hij ermee op. Deed helemaal niks meer.Aangezien ik er nu bijna zeker van was dat het wel de voeding moest zijn, heb ik een nieuwe gekocht (Coolermaster 500w Silent, modulair), maar ik kom er toch niet helemaal uit qua installeren/vervangen van de voeding.

Misschien moet het topic nu verplaatst worden oid, maar ik heb wat (noob)vragen over het vervangen van de voeding.
1.) Ik kan de oude voeding heel lastig verwijderen (en dus de nieuwe er ook niet in zetten), hij zit ingeklemd in het bovenste gedeelte van mijn kast (zie http://media.photobucket....inside/ixtop/IMG_3916.jpg voor referentie, niet mijn pc). Is het beste nu om de 'zijbalk' te verwijderen (hele kleine inbusbouten lijkt mij dat het zijn?) of de CPU koeler tijdelijk te verwijderen?
2.) Als ik de CPU koeler tijdelijk verwijder, wordt de koelpasta dan onbruikbaar of niet?
3.) Ik heb de 'oude' CPU stroomkabel van het mobo losgehaald, maar daarvoor moest ik het hendeltje van de CPU koeler omhoog doen, en deze krijg ik nu niet meer (wellicht wel, maar ik durf niet zoveel kracht te zetten, lijkt alsof het gaat breken) naar beneden? Hoe werkt dit precies?

Excuseer mij voor mijn simpele vragen, maar ik kom er anders gewoon niet uit :/.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

voeding zou gewoon tussen die balk en de bovenkant van je pc door moeten passen, hij ligt als het ware op de balk (als t goed is) anders moet je inderdaad de cpu koeler dr af halen, en dan moet je inderdaad ook daar weer nieuwe pasta onder doen.
controleer of die hendel aan de andere kant goed in het haakje zit, dan moet het goed gaan, je moet inderdaad behoorlijk wat kracht zetten, is in feite een springveer die de koeler op zn plaats houd zegmaar, die moet je wel eerst aanspannen.

• Frostu
Bedankt voor de hulp iedereen, het is gelukt. Moest toch wel mijn CPU koeler even verwijderen om erbij te kunnen en dus nieuwe koelpasta erop doen.

Alleen... nu zie ik dat mijn CPU zo'n 68 graden is (AMD 64 X2 dus), idle. Ik denk dat ik de koelpasta niet helemaal correct heb opgedaan? Is het de bedoeling dat je het op de koeler of op de CPU aanbrengt? Ik deed ong. 2 mm² , daarna uitgesmeerd, waarbij niet de volledige CPU bedekt werd.

Edit 2: Eh, had het hendeltje niet naar beneden gedaan, en te weinig koelpasta toegepast. Topic kan nu wat mij betreft dicht.

[ Voor 56% gewijzigd door Frostu op 21-07-2009 16:27 ]

Pagina: 1