Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IPB] Snelheid Invision power board 3.0

Pagina: 1
Acties:

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:13
Voor een site waar ik aan meewerk maken we gebruik van de forumsoftware Invision Power Board. Kort geleden is daarvan 3.0.0 uitgekomen. Vlak daarvoor hebben we op een ontwikkelomeving de laatste RC geïnstalleerd, en het valt me op dat het niet bepaald snel te noemen is. Een pagina zíe je gewoon opgebouwd worden, terwijl we toch niet de minste server hebben (VPS met Dual Intel Quad Xeon 2,0 ghz met 3x 300 GB (SAS) raid 5; 512 MB dedicated 1024 MB burstable).
Nu is dat met de huidige versie (2.3) ook het geval, het is niet supersnel. Maar dat komt o.a. ook door de vele extra's die we hebben ingebouwd (tex, grafieken, adserver, etc). Dit hebben is in de 3.0.RC nog niet eens ingebouwd en nu al is die trager...
Het valt me al direct op dat er door de pagina heen allerlei javascripts zijn ingebouwd en er een CSS bestand is van maar liefst 77kB om maar eens wat te noemen.

Voor een andere site, wat op een budget shared server is gehost gebruik ik phpBB 3.0 en dat vliégt over het scherm. Ik kan me toch nauwelijks voorstellen dat IPB, wat anderhalf jaar jonger is en waarvoor je ook nog eens betaald (phpBB is gratis open source) zo langzaam hoort te zijn.

Ik vraag me daarom af of er meer mensen hier zijn die wat problemen hebben met de snelheid van IPB, of juist helemaal geen problemen (misschien is er iets mis met onze host, dat kan ook).

PS: Ik ben niet 100% zeker dat dit in CSA hoort, maar in webdesign leek het me iig niet thuis te horen aangezien het niet zozeer gaat om iets dat we zelf maken (wel aanpassen, maar daar gaat het niet om).

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:31
Deze ervaringen vertolken precies wat ik ook had toen ik 3.0.0 testte.
Eigenlijk wilde ik van mijn huidige forumsoftware (Woltlab Burning Board) overstappen naar IPB (waarom weet ik eigenlijk ook niet, WBB voldoet opzich prima), echter door de snelheid blijf ik gewoon nog lekker bij WBB.

Ik heb een testinstallatie gemaakt op een iets oudere server (2x Dual Xeon 3,0 GHz, 4 GB RAM en 2x 74 GB SCSI disks (RAID). Deze was simpelweg niet vooruit te branden, terwijl de serverload echt 0,00 bleef.
Laadtijden van een aantal seconden waren geen uitzondering.
Overigens staat het huidige forum op dezelfde machine, en die vliegt ook gewoon (om jou woorden maar te gebruiken).

Vermoed toch gewoon slechte scripting, maar voor mij nog even geen IPB.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 14-07-2009 14:33 ]