Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XL '02] Keuzelijst op keuzelijst, uitkomst naar Word.

Pagina: 1
Acties:

• Kiebus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:45
(Ik praat hier over Excel 2002 NL versie voor windows.)

Beste mede tweakers,

Ik ben bezig met een excel sheet een stukje te 'automatiseren'. Ik heb een sheet gemaakt, waarbij ik doormiddel van keuzelijsten (pulldown menu) een uiteindelijk resultaat wil krijgen in word.

Hieronder heb ik een schematisch voorbeeld gemaakt van mijn scheet.

[voorbeeld]

Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/8629/voorbeeld.th.jpg

De optie 1 tm 6 bovenin zal door een gebruiker als eerste geselecteerd moeten worden doormiddel van een keuzelijst.
De bedoeling is dus, dat als een gebruiker optie 1 selecteert, alleen de waarden van kolom overblijven. (de getallen zijn stukken tekst in werkelijkheid).

Vervolgens wil ik graag een 2de niveau keuzelijsten overhouden die dan per invoer kiezen uit keuze 1 of 2 (in sommige gevallen moeten het meer keuzes worden, maar dat is niet relevant voor het probleem).

Uiteindelijk moet ik per geselecteerde kolom, per invoer, een keuze overhouden, waarbij dus stukken tekst overblijven (getallen in het voorbeeld).

Om het duidelijk te maken:
Gebruiker kiest eerst in de keuzelijst optie 1. Allen de getallen met een 1 in het begin blijven dan dus over. (Dit hoeft niet zichtbaar te zijn, het gaat om het uiteindelijke resultaat).
Vervolgens kiest de gebruiker per invoer (1 tm 8 ) de gewenste keuze. Uiteindelijk blijven er dus 8 nummers (stukken tekst) over, die ik graag automatisch in een word document zou willen schrijven.

Het is de bedoeling dat de datasheet en keuzeformulier op aparte werkbladen komen

Problemen

Het liefste maak ik de keuzelijsten met de besturingelementen en niet met data valideren, aangezien de lijst dan zichtbaar blijft als de cel niet geselecteerd is. Echter, als ik de opties 1 tm 6 in een keuzelijst wil zetten, heb ik al een probleem, aangezien die lijst blijkbaar niet horizontaal data kan bevatten. Is dit wel gewoon mogelijk?

Hoe zorg ik ervoor, dat er automatisch een kolom overblijft, wanneer de desbetreffende 'optie' die erboven staat gekozen wordt?
Hoe zorg ik ervoor, dat ik vervolgens een tweede niveau keuzelijsten heb, afhankelijk van de keuze die bij optie keuze is gemaakt? (De keuze per invoer heb ik in dit voorbeeld telkens keuze 1 en 2 genoemd, maar in werkelijkheid zijn dit steeds andere vragen, afhankelijk van de invoer)

Hoe zorg ik ervoor, dat uitindelijk de overgebleven 8 stukken tekst, netjes weggeschreven worden naar een word documentje?

Doel

Het doel van deze sheet is een soort standaardbrief te kunnen opstellen, afnakelijk van een paar in te vullen (keuzes maken) variaties.

Beperkingen

Ik was ooit eens best aardig op dreef mbt het beheersen van excel. Helaas is mijn kennis door de jaren heen alleen maar minder geworden. Ik ben momenteel weer een behoorlijk leek op excel gebied.

Als ik met Virtual Basic moet gaan werken, dan is dat voor mij echt iets nieuws. Nooit echt veel mee gedaan.

Ik hoop dat mijn uitleg helder voor het probleem is, mocht dit echter niet zijn, dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt :)

• Kiebus
Schopje :p

Dan toch maar even mijn eigen topic kicken. (Ik kan even niet meer 1.2.3 vinden na hoeveel tijd je mag schoppen, maar als ik me niet vergis is dit na 24 uur (als ik het mis heb, dan alvast mijn excuus!))

Volgens mij moet dit 'probleem' voor de ervaren excel gebruiker redelijk makkelijk op te lossen te zijn. Echter voor een leek als ik kom ik er echt niet uit.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :D

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Mm, ja, ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die zo iets kunnen maken... Enkel het is dacht ik jouw taak en niet de onze ;) Na ja, toch een tip dan maar:
Bedoel je iets als het autofilter? Waarom maak je iets in Excel als het meer een Word-iets is?? Kan dit niet beter in Word, bijvoorbeeld met autocorrectie, autotekst of bouwstenen (2007)? Of anders met VBA?

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Kiebus
Natuurlijk is het mijn taak om iets te maken. Ik geloof ook niet dat er ergens in mijn post staat dat ik vraag om iets te maken voor mij.
Normaal los ik mijn problemen gewoon zelf op mbv de zoekfunctie, echter als je niet weet in welke richting je moet zoeken is dat best lastig ;)
Daarom vraag ik ook gewoon een voorzetje/tips in welke richting ik moet kijken om dit 'probleem' op te lossen, en de woorden die jij mij geeft zijn woorden waarop ik kan gaan zoeken en waarme ik kan gaan spelen. Dank daarvoor!

Ik heb de tekst gegevens in een excelsheet gezet, aangezien het om behoorlijk wat stukken tekst gaat, die ik graag georganiseerd en overzichtelijk wil weergeven. Beperkingen van word zijn dan snel dat je niet verder in de breedte kunt werken, en dat tabellen in excel toch makkelijker werken dan in word.

Als mijn probleem echter ook gewoon in word zelf op te lossen is, vind ik dat ook prima, echter ik wist helemaal niet dat word zoiets zou kunnen, dus ook niet aan gedacht.

Vanmiddag eens even kijken wat bouwstenen zijn, ook nog nooit van gehoord :9

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Als je dan toch met office bezig bent, kan zoiets niet met Access met rapporten? Of gewoon in Word een template maken?

• Kiebus
0X55AA schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 09:10:
Als je dan toch met office bezig bent, kan zoiets niet met Access met rapporten? Of gewoon in Word een template maken?
Een template in Word moet ik nog wel uitkomen, alleen weet ik niet precies hoe je het bedoelt en wat ik ermee kan bereiken?

Access heb ik serieus nog nooit gebruikt :X 8)7 Ik heb het hier wel op de pc staan op mijn werk, dus als het een eenvoudige oplossing zou zijn, kan ik dat prima proberen natuurlijk.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Access en eenvoudig + snel gaan niet echt samen, moet je wel wat ervaring mee hebben om te weten wat je er mee moet.

In Word kan je, als ik mij niet vergis (tijdje geleden die stuff), een template maken (dus standaard tekst), met daarin invulvakken (gaande van een keuzelijst, leeg tekstvak tot een berekend veld). Zou je wel ff moeten googlen hoe en wat.

Want als ik het goed begrijp zijn er standaard mails/brieven, die bepaalde gegevens aangepast krijgen. Dus klant X en Y krijgen beiden dezelfde brief, behalve bedrag1 is anders bij X als bij Y?

Eventueel zoeken naar "automatic mailinglist" of iets dergelijks?
Pagina: 1