Hoe subwoofer beste aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• riquard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04-2022
Ik heb een Onkyo SR507 versterker en heb van de week een Yamaha NS SW 700 subwoofer gekocht. Nu vraag ik me af hoe ik deze het beste kan aansluiten.

Op de versterker heb ik namelijk een mono subwoofer pre out, maar ook een + - (rood/wit) dubbele uitgang dus. Mijn subwoofer kan ik ook met rood/wit aansluiten, maar ook evt. mono op alleen links. Wat is het verschil? Er is toch maar 1 signaal voor een sub en niet links en rechts?

Overigens heb ik er nog geen geluid uit gekregen, maar ik denk dat dit komt omdat ik er nu een rood/wit tulp stekkertje op heb zitten en deze analoog is? Ik heb waarschijnlijk een digitaal coaxiaal kabeltje nodig?

Vraag is dus moet ik hem dubbel (rood/wit) of enkel aansluiten? Is een van de 2 beter?

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-02 16:37
ik heb ff naar de specs zitten kijken, blijkbaar zit er stereo in op.
Dus gewoon stereo aansluiten en klaar, misschien met je de actieve versterker gewoon harder zetten?

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

• riquard
Heb ik gedaan, maar weet niet of dat kabeltje goed is i.v.m. analoog/digitaal?

De sub staat op max en de versterker stond hard genoeg om er geluid uit te krijgen... Maar toch geen geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door riquard op 14-07-2009 11:10 ]

• Jewest
ik mag aannemen dat je subwoofer gewoon analoog is.
Als je je versterker met de schakelaar uitzet, krijg je dan wel een grote plop?

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht

• riquard
Ja die krijg ik ja

• Jewest
Heb je toevallig een subwoofer interconnector?
dan kun je de mono subwoofer pre out aansluiten, kijken of dit wel werkt.

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht

• riquard
Nee die heb ik niet, maar ik denk dat ik die straks ff ga halen bij de mediamarkt. Die zit hier toch om de hoek...

Ik heb dit overigens wel geprobeerd met alleen wit aan te sluiten, maar dit gaf ook geen resultaat...

[ Voor 31% gewijzigd door riquard op 14-07-2009 11:41 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je je versterker verteld dat er een subwoofer aanwezig is? Wellicht dat die (nog) geen signaal uitstuurt.

Wise enough to play the fool

• riquard
Ja heb ik ook gedaan "subwoofer>Yes"

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:57
Ik weet niet welke speakers je verder nog hebt aangesloten, maar als die op Large staan in de instellingen, en de DoubleBass functie staat niet aan, dan wordt de subwoofer niet gebruikt (tenzij je een AC3/DTS signaal doorstuurt en de subwoofer pre-out wordt gebruikt). Zo is het althans op een TX-SR506.

Sowieso toch verstandig een subwoofer kabel te kopen, al zou een eenvoudig ander tulpkabeltje ook al moeten werken.

• riquard
front speakers staan op large zag ik en double bass staat aan.

Verwijderd

Op je versterker zitten 3 stereo-uitgangen, TV/TAPE out, VCR/DVR out en Zone 2 out. Op de 1e 2 zou je sub gewoon direct goed moeten werken, maar bij Zone 2 out moet je nog het e.e.a. in de versterker instellen m.b.t. multiroom gebruik. Maar dat laatste wil je in jouw geval eigenlijk helemaal niet...

Overigens zou ik 'm gewoon mono op de subwoofer pre out uitgang zetten, die is daar speciaal voor. Wanneer je 'm stereo aansluit is ongeveer het eerste wat er binnen de sub gebeurt: die 2 kanalen samenvoegen tot 1. Bovendien worden bij DD en DTS de LFE signalen (low frequenty effects) uitsluitend op de sub out gezet, en die mis je dus wanneer je 'm stereo aansluit, tenzij je je versterker vertelt dat er geen sub is aangesloten.

• riquard
Thanks. Ik ga zo ff een kabeltje halen en dat vanavond ff proberen.

• riquard
Zo kabeltje gehaald. Hoop dat een kabeltje van €80,- genoeg is ;-)

• riquard
Nieuwe kabel werkt perfect! Wat een geluid zeg! :D
Pagina: 1