Ati 4850- pc start niet op als drivers geinstaleerd zijn

Pagina: 1
Acties:

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik heb een AMD phenom II 720 (of iets wat er op lijkt) met een ATI (MSI) 4850 videokaart erin draaiend op vista ultimate 64 bit.

De videokaart heeft nog in mijn oude systeem zonder problemen gedraaid, een tijdje geleden heb ik mijn mobo + proc + mem geupgrade. Mijn systeem werkte vlekkeloos, totdat ik op een willekeurige dag mijn pc aanzette. Het laden ging goed totdat windows wat verder gevorderd was met laden (het 2de windows laad balkje) bij deze fase gaat mijn beeldscherm op standby en doet hij dus niks meer.

Ik dacht toen dat het aan foute windows instelling kwam, dus ik heb vervolgens windows overnieuw geïnstalleerd maar tot mijn schrik werkte het daarna nog steeds niet, windows probeert geloof ik standaard ati drivers te installeren na de basis installatie van Vista 64bit. Makkelijke conclusie, windows was niet het probleem. Ik heb in het bios de failsafe setting geladen en toen werkte het weer vlekkeloos....tot een paar weken geleden.

Ik heb nu precies hetzelfde probleem, alleen als ik mijn bios reset doet die het dus nog steeds niet! Heel erg raar. Toen ik windows weer overnieuw ging installeren kwam het probleem naar voren dat hij tijdens de windows installatie al crashte (vermoedelijk in de fase na de basis installatie als windows je drivers probeert te installeren). Ik heb toen een beetje lopen kloten, videokaart in 2de pci slot ect en uiteindelijk kon ik de windows installatie afronden (of hij de drirver instal geskipped heeft of hij de videokaart wel even pakte is mij niet duidelijk).

Maargoed om dit verhaal dus op te sommen:
Mijn pc met de volgende specs
AMD 3 moederbord gigabyte
4GB ddr3 geheugen
Phenom II 720 (draait op 2.8 ghz standaard)
ATI msi 4850

Boot dus niet (beeld op standby tijdens 2de laad balkje), een fix hiervoor is in windows veilige modes de videokaart te verwijderen en de drivers. Hij boot dan...maarja kan dus geen games spelen op mijn game pc :(

excusses voor misschien overdreven lange post.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:06
Aangezien alles goed gaat als de drivers van de grafische kaart niet zijn ingeladen denk ik we kunnen focussen of grafische kaart zelf en drivers. Even wat open deuren:

- Heb je meerdere versies van grafische kaart drivers geprobeerd, zo ja, welke?
- Zijn je chipset drivers up to date?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• evilpin0
Terror schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:56:

- Heb je meerdere versies van grafische kaart drivers geprobeerd, zo ja, welke?
- Zijn je chipset drivers up to date?
Meerdere drivers geprobeert, denk een stuk of 4 teruggaand tot eind 2008.

Tsja...om eerlijke te zijn heb geen chipset drivers geinstaleerd (kans dat windows deze standaard installed, usb, audio ect alles werkt ook geen performence probs gemerkt toen hij werkte), maar feit is dat hij in het begin wel werkte. Nietemin toch iets om te proberen als ik thuis ben.

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 15:59
Misschien dat je je per ongeluk vergist hebt tussen de 64-bit drivers en de 32-bit drivers van Ati/Amd bij het updaten van je videokaartdrivers?

[ Voor 16% gewijzigd door Spaiker op 14-07-2009 11:26 ]

• evilpin0
Nee dat is het probleem niet :P

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 16:37
Het is altijd handig om de laatste chipset drivers te installeren om (mogelijk) dit soort issues te voorkomen.
Standaard drivers van Windows zijn vrijwel meteen antiek...
evilpin0 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 10:02:
[...]

Meerdere drivers geprobeert, denk een stuk of 4 teruggaand tot eind 2008.

Tsja...om eerlijke te zijn heb geen chipset drivers geinstaleerd (kans dat windows deze standaard installed, usb, audio ect alles werkt ook geen performence probs gemerkt toen hij werkte), maar feit is dat hij in het begin wel werkte. Nietemin toch iets om te proberen als ik thuis ben.

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-03 20:20
heb je een mobo met onboard vga? zo ja zet deze eens uit in bios

• evilpin0
rdfeij schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 11:45:
Het is altijd handig om de laatste chipset drivers te installeren om (mogelijk) dit soort issues te voorkomen.
Standaard drivers van Windows zijn vrijwel meteen antiek...

[...]
Begrijpelijk, maar zoals ik al aangaf hij stopte met correct functioneren van de ene op de andere dag. Deed het daarna weer goed en vervolgens weer niet.

@hierboven, geen onboard vga.

[ Voor 5% gewijzigd door evilpin0 op 14-07-2009 13:15 ]

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 13:50
Start na de installatie eens op met Winternals en gooi wat system-repair tools eroverheen. Vaak lost dat al dit soort problemen op.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:40

Zenix

BOE!

Dat heb ik ook. Ligt aan ATI drivers, enigste hoe ik het kon oplossen was inplaats van DVI kabel een VGA kabel te gebruiken met DVI verloopstukje. Heb zelf catalyst 8.8 tot 9.6 geprobeerd... Of windows XP gebruiken

[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 14-07-2009 16:47 ]

• evilpin0
FYI ik heb dit probleem kunnen oplossen door eerst de drivers only te installeren en later de CCC apart. Werkt weer perfect...maar blijft een raar probleem.

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 13:50
Zenix schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:43:
Dat heb ik ook. Ligt aan ATI drivers, enigste hoe ik het kon oplossen was inplaats van DVI kabel een VGA kabel te gebruiken met DVI verloopstukje. Heb zelf catalyst 8.8 tot 9.6 geprobeerd... Of windows XP gebruiken
Jammer dat je dan dus geen DVI gebruikt, lijkt me wel vreemd trouwends!
Pagina: 1