Beveiligen kost je niks. Je zult veel moeten gaan lezen, zoals hier op het forum het beveiligings gedeelte, daar vind je hoe je je pc kunt beveiligen.
-Het grootste probleem is de pc gebruiker, indien je iets verkeerd download(zelfs van een goede site), dan heb je een virus.
Dus bijv indien je iets download, wacht een aantal dagen zodat je virusscanner komt met nieuwe virussen definitie(ja is lastig).
Indien je bijv bij een forum download, wacht ook een aantal dagen totdat er opmerkingen komen of er virussen in zitten.
-Firefox is zeer goed, maar dan wel met adblock en noscipt als adon geinstalleerd.
-Verder voor je netwerk, elke pc een admin maken(steeds een andere naam)en een gewone gebruiker(en deze gebruiken). De gewone gebruiker toegang geven tot de ander pc's, ook als gewone gebruiker(of nog beperkter), ligt eraan wat ze moeten doen.
-Software up to date houden ivm beveiligings fouten(windows en geinstalleerde software).
Dit doe ik ook nog: (is van een oude topic).
28 dec 2007 windows xp.
Dit is wat ik installeer op xp i.v.m. veiligheid.
Natuurlijk is dit niet perfect, maar als ik zo werk, dan vind ik zo goed als
nooit iets op de pc.(en als ik iets vind is het door software installeren).
Hopelijk hebben anderen hier iets aan.
Nu ben ik aan het werken(overstappen) in ubuntu, omdat dit niet meer leuk is.
1.
Computer loskoppelen van het internet met installeren.
Windows installeren.
Chipset drivers installeren.(moederbord).
Videokaart driver installeren.
Andere drivers installeren van het moederbord.
Andere hardware de drivers installeren.
2.
Virusscanner installeren.
Nod32 en kaspersky zijn goede, deze moet je wel betalen.
Avg is gratis.
3.
Firewall installeren. (Windows heeft ook een maar deze is niet goed).
Commodo2, hier wel de beveiliging 1 stap hoger zetten, een andere
welke goed getest is onlinearmor, deze heb ik nog niet getest.
Beide zijn gratis.
4.
Startupmonitor installeren.
Deze geeft alarm indien iets zich installeerd bij de startup van de pc.
Hij vraagt dan of je dit wilt.
5.
Spybot search and destroy.
Ad aware.
Dit is anti spyware, dingen die je oploopt met websites en software installeren en email openen.
6.
Ccleaner om je pc schoon te maken.
Mru-blaster.
d.w.z. wat je op je pc gedaan hebt, temp files etc.
7.
Tweak ui, is van microsoft.
Hier kun je automatisch mee inloggen, is natuurlijk niet helemaal veilig,
maar beter dan geen wachtwoorden wat je soms ziet.
Kant en klare pc worden vaker met dezelfde of geen wachtwoord geleverd, of sommigen
weten niet dat ze een wachtwoord moeten invullen met installeren en enteren, dan heb je dus geen wachtwoord.
Dus meteen naar configuratie scherm gaan en voor alle users wachtwoorden maken.
Op
http://gathering.tweakers.net staat een beschrijving hoe je een wachtwoord moet kiezen. dus niet de naam van je dochter of zoon etc.(piet en piet10, deze dus niet).
Daarnaast ook kontroleren welke users in je pc staan, en indien niet nodig uitzetten(blokkeren), bijv. "gast" deze blokkeren.
Daarnaast werk bijna iedereen als "administrator"(voor xp), dus elke programma(of virussen) kan users aanmaken, dit dus vaker kontroleren,
of niet opeens nieuwe users bij staan(soms van programma's).
8.
Xpantispy.
Hier kun je veel dingen in xp mee uitzetten, zoals balloons, foutmeldingen versturen,
strips blokkeren, etc.(je hoeft ze niet allemaal te gebruiken).
9.
Autoruns.(microsoft).
Met dit programma kun je kijken wat er opstart met je pc.
Dit moet je dus vaker gebruiken, dus de namen opzoeken met
www.google.nl en kontroleren of dit mag opstarten of het spyware of een virus is. Of dat het niet hoeft op te starten (snelheidsverlies).
10.
Als windows loopt, ctrl alt del, dan de processen opzoeken met
www.google.nl en kijken voor spyware of virussen. Opzoeken met
www.google.nl. Ook regelmatig doen.
11.
Deze is heel belangrijk.
Internet explorer de beveiligingsschuif helemaal naar boven zetten, ja dan werken sommige sites niet meer.
Dan blokkeer je java en andere dingen, maar dan is je pc veel veiliger. Deze beveiligingsschuif werkt ook door naar outlook, dan is deze ook veiliger.
Om sites die niet werken te omzeilen dan werken we niet meer met internet explorer, maar met firefox.
Deze installeren, en dan extra plugin installeren, namelijk adblock en noscipt.
Nu werken wel meer sites, maar niet alle.
Indien je op een site komt die niet werkt, en je wilt dat alles werkt, dan kun je rechtsonder vrijgeven(tijdelijk of voor altijd).
Dit is dus veel veiliger.
Dit is na virusscanner en firewall de belangrijkste!!!!!!!!!!!!!!!!!!
10.
Geen emails openen met leuke/onzin dingen, zo loop je virussen/spyware op.(dit is volgens mij de gevaarlijkste).
Pps files is zo'n voorbeeld, daar kun je dingen mee installeren in de pc die het open maakt.
En dit geld voor zeer veel files, zoals office files.
11.
http://gathering.tweakers.net
Hier is een stuk over beveiligen/virussen, daar vind je een faq over beveiligen.
12.
Services in xp kontroleren(dit moet je dus ook vaker doen).
Met
www.google.nl opzoeken wat wat is, en of er niet stiekem iets tussen is gaan staan.
En uitzoeken wat uit gezet kan worden ivm veiligheid.(en snelheid).
vergeten:
Windows update doen.
Ja ik werk als administrator omdat niet alle software gemakkelijk goed werkt.
Ben bezig met ubuntu.
Ja ik gebruik nu firefox en geen ie meer.
Firewall is nodig vergelijk maar eens een oude firewall en een nieuwe, hoeveel meer dingen
houd deze tegen. Zeer veel dus(dit geld ook voor virusscanners). en de firewalls laten zien wat naar buiten gaat en welk onderliggende poces dit aangeroepen heeft, is dus nodig.
Indien ik over het hoofd gezien hebt graag vermelden.
Iets om nog beter te beveiligen graag vermelden aub.
Hopelijk hebben beginners hier iets aan.