Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Thuisnetwerkbeveiliging.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over beveiliging.

Thuis heb ik een klein netwerk van 5 computers staan. Deze computers moeten beter beveiligd worden.
Wat heb ik en wat wil ik:
- McAfee Total protection
- 5 Computers (Windows clients XP - Vista)
- Geen Wireless

Ik kwam op het internet een kastje tegen genaamd: Sonicwall maar deze zijn ook behoorlijk aan de prijs.
Kennen jullie een beveiligings aparaat wat zeker goed is en wat rond de 150€ MAX 200€ kost?
Willen jullie ook jullie ervaring erbij posten?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Gr, Jackm

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52
Je wilt je thuis netwerk beveiligen, je noemt alleen software ipv netwerk componenten.
Wat heb je voor modems / routers / firewalls staan en wat is je doel van de beveiliging.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Inderdaad, het is handiger om te denken vanuit:
"Waar wil ik op uitkomen als ik de boel beveiligd heb"

En dan vervolgens gaan bekijken welke middelen je daarvoor kan inzetten, zoals een virusscanner, firewall, hardware firewall, IDS etc.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Topicstarter
Intrusion Prevention, Anti-Virus, Anti-Spyware.

Ik heb een Zyxel router <Geen type nummer bij de hand>
Mijn Firewall is nu op elke PC de volledige installatie van Total Protection 9.0 McAfee en Windows Firewall.. Maar hier ben ik samen nog niet tevreden mee.
Ik heb een Modem van Ziggo, meer dan dit heb ik er nog niet instaan.

Ik wil dat mijn netwerk 99% veilig is voor een thuis netwerk, dit komt nadat er gisteren iemand via mijn Media Player contact probeerde te maken met mijn computer. Deze computer stond niet bij mij aangemeld op het netwerk maar toch werd er toestemming voor gevraagd. Dit wil ik echt voorkomen en niet nog eens hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2009 09:09 ]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 21:55

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:08:
Intrusion Prevention, Anti-Virus, Anti-Spyware.

Ik heb een Zyxel router <Geen type nummer bij de hand>
Mijn Firewall is nu op elke PC de volledige installatie van Total Protection 9.0 McAfee en Windows Firewall.. Maar hier ben ik samen nog niet tevreden mee.
Ik heb een Modem van Ziggo, meer dan dit heb ik er nog niet instaan.

Ik wil dat mijn netwerk 99% veilig is voor een thuis netwerk, dit komt nadat er gisteren iemand via mijn Media Player contact probeerde te maken met mijn computer. Deze computer stond niet bij mij aangemeld op het netwerk maar toch werd er toestemming voor gevraagd. Dit wil ik echt voorkomen en niet nog eens hebben.
En dat was niet gewoon iets vanaf internet waarmee MediaCenter verbinding probeerde te maken?

Pfff, thuis beveiliging van > € 200,- :D
Ieder z'n ding maar ik persoonlijk installeer m'n bak gewoon opnieuw als er iets mee is :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, Ik installeer hem niet overnieuw, hij is net 3 weken oud me computer :S

Het was zeker een computer:
PC-Hustla probeerd verbinding te maken met uw netwerk. Wilt u dit toestaan?
Niet toestaan natuurlijk.

Vervolgens werd er gevraagt of deze comptuer via de media player in my bibliotheek mocht kijken :S

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Dan zou ik toch eerst eens kijken waar dat incidentje vandaan kwam.

Want als het al van binnen je netwerk kwam, gaat een €200.- firewall ook niets helpen.

Beveiliging / veiligheid is een totaal plaatje. Eerst breng je de mogelijk zwakke plekken in kaart, en dan ga je kijken wat je met welk budget kunt aanpakken. En de meeste gaten in de beveiliging zitten bij de gebruiker....

Abort, Retry, Quake ???

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:59

bonzz.netninja

Niente baffi

Nou dat klinkt dus als niks ernstigs. Om een of andere reden is er een pc in je netwerk geweest die windows media sharing had aanstaan. Media player zoekt naar automatisch naar en geeft die melding dan. Dat is dus geen actieve hack poging oid maar gewoon de werking van die softwaren. Dat er blijkbaar een onbekende pc in je netwerk is aangemeld lijkt me wel vreemd. Heeft niemand gewoon zijn kabeltje in zijn laptop gestoken ergens? Immers, je kunt de hele boel natuurlijk plat beveiligen maar als je de fysieke toegang niet onder controle hebt schiet je weinig op.

Ik vind je verhaal een beetje vaag en overtrokken. Zoals de meeste tweakers hier doen lijkt me ruim voldoende. Een goede router waar de boel gefiltert wordt en op alle pc's een stabiele virusscanner en firewall (eventueel). En natuurlijk je wireless voorzien van de nodige key's en eventuele mac filtering

Hieronder
Awsom schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:25:
gewoon een nieuwe niet-draadloze router verhelpt jou problemen ook al volgensmij!
Waarom denk je dat? In de TS staat dat er geen wireless is en tevens is je opmerking en een enorm schot voor de boeg.

[ Voor 34% gewijzigd door bonzz.netninja op 14-07-2009 09:26 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
gewoon een nieuwe niet-draadloze router verhelpt jou problemen ook al volgensmij!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, misschien paranoide maar ik wil dat dus niet meer :P
Maar is er niets wat jullie kunnen aanraden voor kleine netwerken?
Behalve veilig surfen, je Windows firewall aanzetten en een virusscanner installeren?

En die 200€ is gewoon wat ik te besteden heb? Al kost het 40€ is het ook goed en 175€ is ook goed..

De toegang tot mij netwerk heb ik wel onder controle :)
Ik heb maar 4 poorten in mijn router zitten, deze poorten zitten vol. Dan heb ik een switch voor mij eigen computer met 4 poorten.
Als er iemand zich wilt aansluiten op het netwerkje dan moeten ze dat op mijn kamer doen waar de switch staan. (Op dat moment was ik op mijn kamer)

Draadloos is absoluut niet mogelijk. Ik heb gewoon 100% niets aangesloten staan wat draadloos verbinding maakt, geen modem, router, switch... helemaal niets.

Het enigste wat ik niet onder controle heb zijn de gebruikers, (ouders jaja) Die klikken rustig op toestaan of toegang verlenen...

---
dan zou ik in je media player uitzetten dat hij delen toestaat :)
Die optie heb ik al gelijk uitgezet :P
Wil me eigen niet nog eens hier tegen aan stoten.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2009 09:37 ]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:26:
Okee, misschien paranoide maar ik wil dat dus niet meer :P
dan zou ik in je media player uitzetten dat hij delen toestaat :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

of gewoon zorgen dat je uPNP shizzle niet je eigen netwerk uitkan.

kwestie van uPNP uitzetten in je zyxel, niet zo lastig namelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bobmeister
Maar dan moet iemand wel fysieke toegang hebben gehad, want anders krijg je onmogelijk zon melding ... En als je gehackt zou zijn oid, dan zouden ze niet zon dom iets doen?!

Verwijderd

Topicstarter
Awsom schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 14:36:
Maar dan moet iemand wel fysieke toegang hebben gehad, want anders krijg je onmogelijk zon melding ... En als je gehackt zou zijn oid, dan zouden ze niet zon dom iets doen?!
Dat denk ik ook.. Maar niemand is fysiek aanwezig geweest binnen in mijn huis.
Dus daarom dacht ik dat het een hacker was... Maar kennelijk is het niet zo te lezen uit de reacties :O
Dus ik denk dat ik maar gewoon instellingen wijzig in me mediaplayer en dan moet het wel goedkomen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Awsom schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 14:36:
Maar dan moet iemand wel fysieke toegang hebben gehad, want anders krijg je onmogelijk zo'n melding .
Tenzij je uPNP aan hebt staan op je router waardoor je deze service (MediaPlayer sharing) loopt te adverteren.
En met sommige implementaties in die routers worden dan vrolijk de benodigde poortjes opengezet en kun je zoiets als dit krijgen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Toch vreemd verhaal. Niemand in je netwerk heeft ook toevallig een laptop waar internet delen aanstaat oid? Via een ad-hoc verbinding met de wifi?

• Bobmeister
Bluetooth stikkie? Maar in dat geval, dan zullen ze je het wel op je (bedrijfs?)gegevens gemunt hebben. Heeft hier tegenover een week lang een busje gestaan. Wat weg was toen de buren hun internet eruit trokken. (Hebben een bedrijf..)

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Zolang je niet aan port forwarding doet op je Zyxel heb je geen Network Based Intrusion Prevention (zoals een Sonicwall) nodig. Een beetje normale virusscanner zou de job meer dan goed moeten doen.

Wat is de reden dat je zo paranoia wilt beveiligen?
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:26:
De toegang tot mij netwerk heb ik wel onder controle :)
Ik heb maar 4 poorten in mijn router zitten, deze poorten zitten vol. Dan heb ik een switch voor mij eigen computer met 4 poorten.
Als er iemand zich wilt aansluiten op het netwerkje dan moeten ze dat op mijn kamer doen waar de switch staan. (Op dat moment was ik op mijn kamer)
[...]
Nee hoor, ik koppel een andere PC af, zet er een switch of router neer in plaats van de PC en ik kan weer een volledig (gerouteerd) subnet aansluiten.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:13:
Het klinkt mij eerder alsof je een proces of executable BINNEN je PC gehouden hebt (en toegang naar buiten geweigerd hebt met deze actie.

[ Voor 72% gewijzigd door Pannenkoekkie op 14-07-2009 14:53 ]

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:13:
Nee, Ik installeer hem niet overnieuw, hij is net 3 weken oud me computer :S

Vervolgens werd er gevraagt of deze comptuer via de media player in my bibliotheek mocht kijken :S
Wat is jouw eigen computernaam eigenlijk? ff voor de volledigheid.
En die van de anderen in je hele netwerk?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:20
Monowall / Clarkconnect anyone ?
edit:
lol @ hieronder, kan gebeuren hoor :+

[ Voor 20% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-07-2009 15:16 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Goed bezig, ik ben er achter wat het was.
Nu mij niet uitlachen ehum

Ik heb eergisteren hamachi geinstalleerd voor het eerst :P
Nu moest ik van een vriend zijn hamachi kanaal joinen, dus dat deed ik..
ff gegamed natuurlijk..

Vervolgens gisteren krijg ik ineens die meldingen.
Ik dacht huh? Dit is niet mogelijk daarom de post hier.

Ik zit net alles op een rijtje te zetten wat er fout gegaan kan zijn... Nu ben ik naar die vriend gegaan en heb ze computer naam nagekeken.. en inderdaad.

Hij probeerde verbinding te krijgen met mij computer via Hamachi.
Dat wist ik niet? Ik had tot eergisteren nog nooit van dat prograsmma gehoord.
Dus het is opgelost >_<

*Wacht op het commentaar van de mense hier haha*

[center]Bedankt voor jullie hulp!![/center]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2009 15:17 ]

• Bobmeister
:')

maar toch goed dat je het hebt gevraagd :p

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Al doende leert men ;)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Zo blijkt maar weer een goed security beleid begint bij het opvoeden van de gebruikers.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Beveiligen kost je niks. Je zult veel moeten gaan lezen, zoals hier op het forum het beveiligings gedeelte, daar vind je hoe je je pc kunt beveiligen.

-Het grootste probleem is de pc gebruiker, indien je iets verkeerd download(zelfs van een goede site), dan heb je een virus.
Dus bijv indien je iets download, wacht een aantal dagen zodat je virusscanner komt met nieuwe virussen definitie(ja is lastig).
Indien je bijv bij een forum download, wacht ook een aantal dagen totdat er opmerkingen komen of er virussen in zitten.
-Firefox is zeer goed, maar dan wel met adblock en noscipt als adon geinstalleerd.
-Verder voor je netwerk, elke pc een admin maken(steeds een andere naam)en een gewone gebruiker(en deze gebruiken). De gewone gebruiker toegang geven tot de ander pc's, ook als gewone gebruiker(of nog beperkter), ligt eraan wat ze moeten doen.
-Software up to date houden ivm beveiligings fouten(windows en geinstalleerde software).

Dit doe ik ook nog: (is van een oude topic).

28 dec 2007 windows xp.

Dit is wat ik installeer op xp i.v.m. veiligheid.
Natuurlijk is dit niet perfect, maar als ik zo werk, dan vind ik zo goed als
nooit iets op de pc.(en als ik iets vind is het door software installeren).
Hopelijk hebben anderen hier iets aan.
Nu ben ik aan het werken(overstappen) in ubuntu, omdat dit niet meer leuk is.

1.
Computer loskoppelen van het internet met installeren.

Windows installeren.
Chipset drivers installeren.(moederbord).
Videokaart driver installeren.
Andere drivers installeren van het moederbord.
Andere hardware de drivers installeren.

2.
Virusscanner installeren.
Nod32 en kaspersky zijn goede, deze moet je wel betalen.
Avg is gratis.

3.
Firewall installeren. (Windows heeft ook een maar deze is niet goed).
Commodo2, hier wel de beveiliging 1 stap hoger zetten, een andere
welke goed getest is onlinearmor, deze heb ik nog niet getest.
Beide zijn gratis.

4.
Startupmonitor installeren.
Deze geeft alarm indien iets zich installeerd bij de startup van de pc.
Hij vraagt dan of je dit wilt.

5.
Spybot search and destroy.
Ad aware.
Dit is anti spyware, dingen die je oploopt met websites en software installeren en email openen.

6.
Ccleaner om je pc schoon te maken.
Mru-blaster.
d.w.z. wat je op je pc gedaan hebt, temp files etc.

7.
Tweak ui, is van microsoft.
Hier kun je automatisch mee inloggen, is natuurlijk niet helemaal veilig,
maar beter dan geen wachtwoorden wat je soms ziet.

Kant en klare pc worden vaker met dezelfde of geen wachtwoord geleverd, of sommigen
weten niet dat ze een wachtwoord moeten invullen met installeren en enteren, dan heb je dus geen wachtwoord.
Dus meteen naar configuratie scherm gaan en voor alle users wachtwoorden maken.
Op http://gathering.tweakers.net staat een beschrijving hoe je een wachtwoord moet kiezen. dus niet de naam van je dochter of zoon etc.(piet en piet10, deze dus niet).

Daarnaast ook kontroleren welke users in je pc staan, en indien niet nodig uitzetten(blokkeren), bijv. "gast" deze blokkeren.
Daarnaast werk bijna iedereen als "administrator"(voor xp), dus elke programma(of virussen) kan users aanmaken, dit dus vaker kontroleren,
of niet opeens nieuwe users bij staan(soms van programma's).

8.
Xpantispy.
Hier kun je veel dingen in xp mee uitzetten, zoals balloons, foutmeldingen versturen,
strips blokkeren, etc.(je hoeft ze niet allemaal te gebruiken).

9.
Autoruns.(microsoft).
Met dit programma kun je kijken wat er opstart met je pc.
Dit moet je dus vaker gebruiken, dus de namen opzoeken met www.google.nl en kontroleren of dit mag opstarten of het spyware of een virus is. Of dat het niet hoeft op te starten (snelheidsverlies).

10.
Als windows loopt, ctrl alt del, dan de processen opzoeken met www.google.nl en kijken voor spyware of virussen. Opzoeken met www.google.nl. Ook regelmatig doen.

11.
Deze is heel belangrijk.
Internet explorer de beveiligingsschuif helemaal naar boven zetten, ja dan werken sommige sites niet meer.
Dan blokkeer je java en andere dingen, maar dan is je pc veel veiliger. Deze beveiligingsschuif werkt ook door naar outlook, dan is deze ook veiliger.

Om sites die niet werken te omzeilen dan werken we niet meer met internet explorer, maar met firefox.
Deze installeren, en dan extra plugin installeren, namelijk adblock en noscipt.
Nu werken wel meer sites, maar niet alle.
Indien je op een site komt die niet werkt, en je wilt dat alles werkt, dan kun je rechtsonder vrijgeven(tijdelijk of voor altijd).
Dit is dus veel veiliger.
Dit is na virusscanner en firewall de belangrijkste!!!!!!!!!!!!!!!!!!

10.
Geen emails openen met leuke/onzin dingen, zo loop je virussen/spyware op.(dit is volgens mij de gevaarlijkste).
Pps files is zo'n voorbeeld, daar kun je dingen mee installeren in de pc die het open maakt.
En dit geld voor zeer veel files, zoals office files.

11.
http://gathering.tweakers.net
Hier is een stuk over beveiligen/virussen, daar vind je een faq over beveiligen.

12.
Services in xp kontroleren(dit moet je dus ook vaker doen).
Met www.google.nl opzoeken wat wat is, en of er niet stiekem iets tussen is gaan staan.
En uitzoeken wat uit gezet kan worden ivm veiligheid.(en snelheid).

vergeten:
Windows update doen.
Ja ik werk als administrator omdat niet alle software gemakkelijk goed werkt.
Ben bezig met ubuntu.
Ja ik gebruik nu firefox en geen ie meer.
Firewall is nodig vergelijk maar eens een oude firewall en een nieuwe, hoeveel meer dingen
houd deze tegen. Zeer veel dus(dit geld ook voor virusscanners). en de firewalls laten zien wat naar buiten gaat en welk onderliggende poces dit aangeroepen heeft, is dus nodig.

Indien ik over het hoofd gezien hebt graag vermelden.
Iets om nog beter te beveiligen graag vermelden aub.
Hopelijk hebben beginners hier iets aan.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

jan99999 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 21:07:
Beveiligen kost je niks.
...
Hopelijk hebben beginners hier iets aan.
Stap 1:
Installeer VM-Ware op een machine met AVG en Windows Firewall

Stap 2:
Installeer een Windows XP - VM

Stap 3:
Maak een Snapshot

Stap 4:
Happy Browsing!

Verwijderd

Topicstarter
okee dank je wel voor de Reactie:)
Zit wel iets in wat ik kan gebruiken, tweak ui had ik wel op me andere computer nog niet op deze.
Ook die onlinearmor ga ik gebruiken en de andere programma's die je aangaf voor het installeren bij het opstarten en met de autoruns.

Dank je wel voor je reactie!!

----

Snapshot moet ik nog maken, maar ik heb een ASUS computer gekocht en daar staat die standaart partitie op voor geinstalleerd dus daarom heb ik dat nog niet gedaan.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
http://www.h-online.com/

Hier zie je ook veel dingen war fouten in zitten(software etc).

Hijackthis is ook een goed programma, om rotzooi op je pc te vinden.
De log file op www.hijachthis.de ingeven en laten scannen, dan word aangegeven wat niet goed is.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
JackM : Ga nu niet in het wilde weg van alles aan programma's en tips proberen...
Lees je in en verdiep je in de materie.

Security is niet een kwestie van een paar programma's installeren en klaar.

Ik heb in het verleden teveel mensen horen roepen "ik heb geen virus, ik heb Norton".
En om die Norton versie te activeren hadden ze alleen de bijgeleverde keygen gebruikt... |:( :X

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 10:23:
JackM : Ga nu niet in het wilde weg van alles aan programma's en tips proberen...
Lees je in en verdiep je in de materie.
Snap ik, Ik bedoel alleen dat ik er een blikop ga werpen en dat misschien wel wil proberen om te zien wat het precies doet.

Ik ga niet me computer nu vol stampen met beveiligings dinge :P Zo paranoide ben ik ook weer niet ;-) (Klein beetje dan)
Pagina: 1