Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zit met twijfel aangezien ik ilife09 ga kopen en dus iphoto09 erbij heb is apenture2 beter om mee tewerken? Zou graag jumlie ervaring kennen hierover ben maar beginner heb een modeste CanonEOS400D met gewone 18-55lens dus dure software is nog niet voor nu. Maar ik lees dat aperture niet zo duur is en ook dat onder snowleopard de fotos ook beter zullen zijn dus laat maar weten! Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 20:19
dat onder snowleaopard foto's beter zijn is onzin. Snowleopard is een OS.

Verder heeft iedereen zijn eigen voorkeuren, ik zou zeggen, lees wat review of download wat trials en probeer het zelf uit.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 14:21

Zoefff

❤ 

Tsja, je noemt hier wel 2 volledig verschillende applicaties. iPhoto is een applicatie om je foto's te ordenen. Aperture 2 doet dat ook, maar biedt ook nog een berg aan functionaliteiten voor nabewerking / processing van je (raw) foto's. iPhoto bevat misschien ook wel een aantal features voor nabewerking, maar dat zal minimaal zijn vergeleken met Aperture.

Als je niet van plan bent om veel aan nabewerking te gaan doen is iPhoto misschien de beste keuze. Ben je dat wel van plan, kijk dan naar Aperture of Lightroom voor je workflow. Van alle 3 (iPhoto, Aperture en Lightroom) zijn gewoon 30 dagan probeerversies beschikbaar; ik zou zeggen: probeer het uit! :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voor ik aperture2 koop kan er iemand me zeggen of in de nieuwe macosx snowleopard-beta de iphoto verbetert is en de moeite waard om te wachten? Ben maar novice en buiten Canon EOS400D met gewoon objectief 18-55 en een macbook13" 2ghz intel en hd 80gb ram:4gb   heb ik wel genoeg met "normaal software" maar zie aperture2 wel zitten omdat hij niet te duur is
.............zo zag de vraag er feitelijk uit juist ik wil zowel raw fotos bewerken als thettering wat je bv niet kunt via iphone09, heb eraan gedacht de gratis versies te testen maar nu de prijs zo laag is kan ik het feitelijk kopen aperture2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 14:21

Zoefff

❤ 

Er zal in ieder geval niets verbeteren aan iPhoto als Snow Leopard uit komt. Misschien iets qua performance, maar meer niet.

Als ik het zo lees heb je de keuze dus eigenlijk al gemaakt; je bent op zoek naar een programma waarmee je raw foto's eenvoudig kan bewerken. Dan kom je uit op Aperture of Lightroom. Nogmaals, probeer beide gewoon uit. Dat geeft je een veel betere indruk dan ieder antwoord dat wij kunnen geven.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoefff schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:38:
Er zal in ieder geval niets verbeteren aan iPhoto als Snow Leopard uit komt. Misschien iets qua performance, maar meer niet.

Als ik het zo lees heb je de keuze dus eigenlijk al gemaakt; je bent op zoek naar een programma waarmee je raw foto's eenvoudig kan bewerken. Dan kom je uit op Aperture of Lightroom. Nogmaals, probeer beide gewoon uit. Dat geeft je een veel betere indruk dan ieder antwoord dat wij kunnen geven.
Juist hij staat op mijn verlanglijst bovenaan, op een andere site geven ze mij ook positief advies over Aperture2 moet erbij zeggen dat ik bij het handboekje van mijn canon ook aangeraden wordt maar lightroom ook! De prijs is echt doorslag gevend en dat het hier goedkoper is in Bangkok de ORIGINELE wel te verstaan want vroeger heb ik ooit is een xppro gekocht voor 3€ en daar begin ik niet meer mee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 14:00
Je kan Aperture 2 gratis proberen.

Omdat je aangeeft novice te zijn zou ik aanraden met iPhoto te starten. Ik vind het eenvoudige foto management systeem van iPhoto superieur boven het geavanceerde fotobewerken in Aperture.

Qua reproductie is iPhoto leuk, snel en goed resultaat. Qua kleur management heeft Aperture meerdere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Samenvattend:

iPhoto is niet voor bewerken, meer voor archivering.
Aperture klinkt leuk, kan veel, maar kent ook zijn beperkingen.
Lightroom is leuk, kan veel, maar is zeker geen photoshop.

Probeer ze allemaal, kwak al je foto's erin, vul de metadata aan, ga bewerken en er echt een paar avonden serieus mee spelen. Zowel Aperture als Lightroom zijn niet echt goedkoop, hebben een grote overlap en daardoor toch een ander gebruik IMHO. Ik gebruik overigens iPhoto alleen voor de plaatjes van mijn telefoon, maar wel zowel Aperture als Lightroom voor archivering cq bewerken. :)
Overigens kan je ook de nog luxere weg bewandelen met Adobe Bridge, maar dat lijkt me een tikkeltje overdreven ;)

Ohja over Snowleopard: Dat is een OS, de weergave van foto's verandert niet door gebruik van Aperture, Lightroom of iPhoto. Wel is OSX zo ongeveer het enige (serieuze) OS waarin je goed je calibratie bij kunt houden. Desondanks moet je wel rekening houden met de windows-gebruikers die nauwelijks iets met kleurprofielen kunnen en van die goedkope schermpjes gebruiken met een beperkte kleurweergave (die bovendien nooit gecalibreerd zijn!).

[ Voor 24% gewijzigd door Floor-is op 15-07-2009 11:52 ]

Bericht hierboven

Pagina: 1