Ik zit met een probleem, waarover ik in cirkeltjes zit te denken. Ik zou daarom graag wat hints willen.
Op dit moment hebben we een Ticali ADSL2 verbinding met 1 publiek IP adres (vast, maar wel via DHCP). Deze loopt via een Cisco 2800 router. Dit werkt prima.
De (volgens mij) belangrijkste onderdelen van de config:
!
bridge irb
!
interface GigabitEthernet0/0
ip address 192.168.41.1 255.255.255.0
ip nat inside
ip virtual-reassembly
duplex auto
speed auto
no mop enabled
!
interface ATM0/2/0
no ip address
no atm ilmi-keepalive
bridge-group 1
pvc 0/34
!
interface BVI1
mac-address aaaa.bbbb.cccc
ip address dhcp
ip nat outside
ip virtual-reassembly
!
ip nat inside source list 1 interface BVI1 overload
!
access-list 1 remark General Category=18
access-list 1 permit 192.168.41.0 0.0.0.255
!
bridge 1 protocol ieee
bridge 1 route ip
!
Zoals gezegd, dit is een werkende config.
We willen graag aan de slag met voice producten, waarvoor we, nieuwe, publieke IP adressen willen koppelen op een interface anders dan de genoemde GigabitEthernet0/0.
Nu hebben we bij de provider de mogelijkheid 2 additionele publieke IP adressen te verkrijgen, dus geen routed subnet. De provider wil graag weten aan welke MAC adressen deze gekoppeld moeten worden.
Nu zit ik dit met de vraag wat voor MAC adressen ik moet gebruiken:
- Zelfde als die voor BVI1? Lijkt me niet, meerdere DHCP adressen op 1 MAC lijkt me no go
- 2 nieuwe BVI interfaces met bridge groepen, aan maken met nieuwe, unieke MAC adressen? Lijkt me scheef gaan met de koppeling van bridge-group 1 aan de ATM interface.
- ATM subinterfaces aanmaken, met MAC adres koppeling? Gaat volgens mij niet lukken met alleen PVC 0/34.
Waar ben ik verkeerd aan het denken?
Op dit moment hebben we een Ticali ADSL2 verbinding met 1 publiek IP adres (vast, maar wel via DHCP). Deze loopt via een Cisco 2800 router. Dit werkt prima.
De (volgens mij) belangrijkste onderdelen van de config:
!
bridge irb
!
interface GigabitEthernet0/0
ip address 192.168.41.1 255.255.255.0
ip nat inside
ip virtual-reassembly
duplex auto
speed auto
no mop enabled
!
interface ATM0/2/0
no ip address
no atm ilmi-keepalive
bridge-group 1
pvc 0/34
!
interface BVI1
mac-address aaaa.bbbb.cccc
ip address dhcp
ip nat outside
ip virtual-reassembly
!
ip nat inside source list 1 interface BVI1 overload
!
access-list 1 remark General Category=18
access-list 1 permit 192.168.41.0 0.0.0.255
!
bridge 1 protocol ieee
bridge 1 route ip
!
Zoals gezegd, dit is een werkende config.
We willen graag aan de slag met voice producten, waarvoor we, nieuwe, publieke IP adressen willen koppelen op een interface anders dan de genoemde GigabitEthernet0/0.
Nu hebben we bij de provider de mogelijkheid 2 additionele publieke IP adressen te verkrijgen, dus geen routed subnet. De provider wil graag weten aan welke MAC adressen deze gekoppeld moeten worden.
Nu zit ik dit met de vraag wat voor MAC adressen ik moet gebruiken:
- Zelfde als die voor BVI1? Lijkt me niet, meerdere DHCP adressen op 1 MAC lijkt me no go
- 2 nieuwe BVI interfaces met bridge groepen, aan maken met nieuwe, unieke MAC adressen? Lijkt me scheef gaan met de koppeling van bridge-group 1 aan de ATM interface.
- ATM subinterfaces aanmaken, met MAC adres koppeling? Gaat volgens mij niet lukken met alleen PVC 0/34.
Waar ben ik verkeerd aan het denken?