• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 19:45
Goedenavond,

Ik heb een nogal vaag probleem ondervonden de laatste weken aan mijn PC ik zal het zo gedetailleerd mogelijk proberen uit te leggen.

Eerst zal ik even de specificaties geven van mijn PC:
AMD Phenom x4 940 Black Edition
Asus M3N-72D
4x 2 GB Kingston geheugen (800 Mhz)
Nvidia ENGTX260
Audigy SE 24 bit
Corsair 550 watt voeding

Ik was al bekend met de beruchte 'blue screens of deaths'. Ongeveer 2 weken geleden begon het echter meer te worden tot er op een gegeven moment niet meer mee te werken was.

Nadat ik al mijn gegevens had gebackupped ben ik opzoek gegaan naar de oorzaak van de blauwe schermen. Nieuwe drivers instaleren mocht niet baten, ben toen de tempraturen in de gaten gaan houden en dit leek mij ook in orde het kwam namelijk niet boven de 65 graden. Ben toen over gegaan op een nieuwe installatie van windows, omdat dit soms ook nog wel eens wonderen wil doen. Ook dit bood geen uitkomst en de BSODs bleven terug komen.

Toen ben ik dieper gaan zoeken in mijn PC en ben ik mijn hardware gaan verdenken op defecten. Hierop ben ik in eerste instantie mijn geheugen gaan testen. Eerst al mijn bankjes tegelijk getest met memtest-86 v2.11 voor enkele passes, geen fouten. Toen per 2 voor enkele passes, hier werden fouten gevonden. Toen ik ze vervolgens individueel ging testen voor enkele passes, werden er weer geen fouten gevonden. Als laatst heb ik alle reepjes nogmaals tegelijkertijd voor ruim 10 uur getest, geen fouten.

Vanuit gaande dat mijn geheugen dan misschien toch OK zou zijn heb ik op advies van een vriend Winstress gedraaid en hem al mijn componenten op 99% laten draaien (op het geheugen na omdat het programma max. 4 GB ondersteunde). Hier kwamen geen problemen naar voren.

Intussen had ik al weer enkele herinstallaties achter de rug en kreeg ik op een gegeven moment nog een raar probleem met een DVD wat uiteindelijk bleek te liggen aan een kras op de DVD. :X Dit duurde ook weer enkele uren voor ik het door had.

Afijn heb ook nog enkele keren 3Dmark gedraaid op hoge settings (1680x 1050 met AA op 8x) en ook hier ondervond ik geen problemen (dit meer om mijn CPU te stressen dan voor de graphics), heb zelfs even een spelletje kunnen spelen (denk aan 20 min). Heb ook de BIOS geflashed met de nieuwste update. Maar de problemen met de blauwe schermen bleven terug komen.

Uiteindelijk ben ik de blauwe scherm codes op gaan schrijven en kreeg ik de o.a. de volgende codes (heb de beschrijving zelf opgezocht):
BCCode 7F --> UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP, zou duiden op een RAM of Moederbord probleem.
BCCode A --> IRQL_NOT_LESS_OR_EQUEL, hier kunnen velen problemen de oorzaak zijn ook het geheugen.
BCCode 1E -->KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED, zou iets met een executive van de kernel te maken te hebben.
BCCode C5 --> DRIVER_CORRUPTED_EXPOOL, "This indicates that the system attempted to access invalid memory at a process IRQL that was too high"

Ik denk dat ik zo mijn probleem wel heb omschreven. Ik kom er dus niet uit, alles lijkt te wijzen naar fouten in het geheugen maar na vele testen geeft het niet met regelmaat fouten, of is 1 fout genoeg om er van uit te gaan dat het fout zit? Anders zou het moederbord defecten kunnen tonen maar zover ik weet is er geen manier om dit uit te sluiten?

Ik hoop jullie genoeg te hebben geïnformeerd, mochten er vragen zijn beantwoord ik die graag!

Bij voorbaad dank. :)

EDIT: Had als TT beter "Geheugen Defect" neer kunnen zetten, foutje. :*)

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 13:39
Misschien is het eens een idee om een sterkere voeding te nemen, want als ik me niet vergis is de GTX260 videokaart al de grootste watt slurper t.o.v. je voeding.

Ik raad aan om eens te kijken naar ongeveer 650 W - 1 kW voedingen, dan heb je deze voor ongeveer 60% belast en dat is waar je ongeveer moet zitten...
Ik denk dat je dit misschien over het hoofd ziet...

Ik hoop dat anderen hier misschien eens mee kunnen zijn of hun visie hier op geven...

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

• CptMorgan
Voordat ik mijn videokaart kocht (een paar maanden terug) heb ik vooraf gekeken of mijn voeding dit wel aan zou kunnen. Volgens de berekeningen die een internetsite toen voor mij heeft gemaakt (weet niet meer wat de naam was) zou 550 watt voldoende moeten zijn.

Tevens duiden de error codes die ik krijg niet op te weinig energie maar op een probleem in de PC.

Ik zal dit echter zeker in mijn achterhoofd houden! Bedankt!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-05 11:20
Staat je geheugen in de QVL van je moederbord? Ik had al bijna een reply getypt dat je memtest86 maar eens moet gaan draaien maar dat heb je, heel verstandig, al gedaan.

En 550Watt A-Merk voeding is echt voldoende voor dit systeem! Misschien met een noname merk was het een terrechte opmerking maar Corsair levert prima producten af.

[ Voor 33% gewijzigd door Sigma2k8 op 13-07-2009 23:45 ]

• mindwarper
Ik zou dan voorstellen ga als minimalist te werk:

- dus alleen CPU (+koeler)
- met videokaart
- met 1 geheugen bank
- zonder enige andere gebruikers (HDD's optical drives, sound card, etc...)

Kortom kaal systeem, en ga dan systematisch te werk, door telkens 1 component toe te voegen / wijzigen.
Maak er desnoods een lijstje van op papier, zodat je je stappen kunt volgen en terugvinden (vooral terugvinden is belangrijk)

Is klote werk, maar is enige manier denk ik, om structureel de "boosdoener" te lokaliseren.
En voeding ook eens niet vergeten uit te wisselen, zoals k al aangaf boven.

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

• CptMorgan
Sigma2k8 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 23:44:
Staat je geheugen in de QVL van je moederbord? Ik had al bijna een reply getypt dat je memtest86 maar eens moet gaan draaien maar dat heb je, heel verstandig, al gedaan.

En 550Watt A-Merk voeding is echt voldoende voor dit systeem! Misschien met een noname merk was het een terrechte opmerking maar Corsair levert prima producten af.
Het geheugen staat niet letterlijk in de QVL. Het zijn kits van 4 GB (2x2 dus) en de kit van 2 gig staat er alleen in, maar dit maakt volgens mij niet gigantisch veel uit?
mindwarper schreef op maandag 13 juli 2009 @ 23:49:
Ik zou dan voorstellen ga als minimalist te werk:

- dus alleen CPU (+koeler)
- met videokaart
- met 1 geheugen bank
- zonder enige andere gebruikers (HDD's optical drives, sound card, etc...)

Kortom kaal systeem, en ga dan systematisch te werk, door telkens 1 component toe te voegen / wijzigen.
Maak er desnoods een lijstje van op papier, zodat je je stappen kunt volgen en terugvinden (vooral terugvinden is belangrijk)

Is klote werk, maar is enige manier denk ik, om structureel de "boosdoener" te lokaliseren.
En voeding ook eens niet vergeten uit te wisselen, zoals k al aangaf boven.
Dit is inderdaad een takkewerk. Maargoed als ik zo het probleem kan lokaliseren moet ik ook dit maar eens overwegen. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door CptMorgan op 13-07-2009 23:57 ]

• Sigma2k8
cyberrobin schreef op maandag 13 juli 2009 @ 23:55:
[...]

Het geheugen staat niet letterlijk in de QVL. Het zijn kits van 4 GB (2x2 dus) en de kit van 2 gig staat er alleen in, maar dit maakt volgens mij niet gigantisch veel uit?
Als die 4GB kit hetzelfde is als 2x2GB kits dan maakt dan inderdaad niks uit.

Na nog een keer je topic doorlezen heeft idd ook veel weg van een karige voeding máár ik ben echt van mening dat 550 W in principe voldoende moet zijn voor dit systeem.

• mindwarper
Kan ik me voorstellen, maar niet te vroeg handdoek gooien kan soms lonend zijn.

Kan mezelf nog eens herrineren van vroeger dat uiteindelijk zo een COM poort kabeltje eens de booesdoener was (Pentium 100 tijdperk), waardoor onze serial mouse het destijds niet deed
Wat was ik goed zuur toen (en me pa samen met mij) en ook gefrustreerd dat het zo een simpel klote kabeltje was.

Om maar even te illustreren, hoe ik dat destijds uiteindelijk heb aangepakt, maar dan was ik inderdaad ook 4-5 uur verder...

[ Voor 14% gewijzigd door mindwarper op 14-07-2009 00:08 . Reden: Extra info ]

• CptMorgan
Mocht het uiteindelijk toch de voeding zijn die deze mankementen veroorzaakt vind ik het wel raar. Omdat ik toch enkele weken misschien wel een maand of twee gewoon alles heb kunnen doen.

• CptMorgan
Heb mijn PC vandaag ongeveer 7 uur kunnen gebruiken tot ik een BSOD kreeg met daarop de fout code 0x00000034. Dit zou wijzen naar de "CACHE_MANAGER".

Kan hier helaas weinig info over vinden.

Ga morgen middag proberen ander geheugen te gebruiken, kijken hoe het dan gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door CptMorgan op 14-07-2009 22:59 ]

• mindwarper
Succes! En probeer eerst 1 geheugenreepje enzovoort...
Laat ons even weten wat de resultaten daarvan zijn?

Zo kunnen wij er ook wat van "leren"... Elke situatie zo is uniek op zichzelf...

[ Voor 14% gewijzigd door mindwarper op 15-07-2009 00:01 ]

• CptMorgan
Zo, net thuis. Heb er nu 2x1 GB in zitten uit mijn oude PC (DDR2, 667). Ben benieuwd. :)

• mindwarper
OK prima...
Wat kunnen uitvinden, of het eventueel toch het geheugen was? Ik hoop het je hopen ;)

• CptMorgan
Tot nog toe 1 vastloper gehad, kreeg hierbij geen BSOD. Het langs wat hij aan het gestaan is 6 uur ongeveer.. Dus denk toch dat het mijn geheugen is wat brak is.

Verwijderd

geheugen kun je testen met memtest (moet je even googlen) download je het programmaatje,branden op cd , dan vanaf de cd booten , en memtest een tijd laten draaien, als je geheugen echt brak is, moet er snel genoeg errors tevoorschijn komen

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:58

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

ik had een keer ook last van brak geheugen na een paar seconden al een paar honderd fouten na 45 minuten zelfs 5 miljoen en oplopend, maar ik had de BSOD BAD_POOL_CALLER.

ik gebruikte de memtest van de UltimateBoot CD ( even googlen op UBCD )

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• CptMorgan
Als jullie mijn post even zouden lezen, zou je lezen dat ik op mijn brakke geheugen dus mem-test heb gedraaid. Het geheugen wat er nu in zit houd het dus beduidend langer uit dan het andere.

Op het andere geheugen werden fouten gevonden, maar geen miljoenen zoals in de post boven mij word gezegd.

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:58

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

dan ligt het in ider geval niet aan je geheugen want brak geheugen komt erg snel naar voren.
heb je al geprobeerd om de cache van je cpu uit te zetten en kijken of de pc het dan wel doet?

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• CptMorgan
De PC doet het wel, maar krijg snel BSOD's. Soms heb ik in een uur 1 en soms pas na 7 uur.

Verwijderd

iets waar je niet van uit gaat maar wat wel het probleem zou kunnen blijken te zijn.
probeer het eens met een andere beproefde graka
zelf heb ik me helemaal rot gezocht naar de oorzaak van een dergelijk probleem.
na een defecte grka terug gestuurd te hebben bleek de vervanger dus ook niet fris te zijn.
was het laatste waar ik vanuit ging was namelijk nieuw toch.

• CptMorgan
Al mijn symptomen lijken niet te duiden op een defecte grafische kaart. Heb zojuist wel weer een vastloper gehad (gewoon een freeze, geen BSOD). Morgen mijn 'brakke' geheugen er weer is in pluggen en kijken hoe het gaat.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

BCCode 7F --> UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP, zou duiden op een RAM of Moederbord probleem.
BCCode A --> IRQL_NOT_LESS_OR_EQUEL, hier kunnen velen problemen de oorzaak zijn ook het geheugen.
BCCode 1E -->KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED, zou iets met een executive van de kernel te maken te hebben.
BCCode C5 --> DRIVER_CORRUPTED_EXPOOL, "This indicates that the system attempted to access invalid memory at a process IRQL that was too high"
Even een idee tussendoor: Veel van je errors hebben te maken met interrupt requests, die kun je eventueel ook handmatig instellen. Eerst kun je controleren of er hardware is die elkaar in de weg zit wat dit betreft: dat doe je in configuratiescherm>systeem>apparaatbeheer en dan even bij 'view' aanpassen wat je ziet. Je kunt daar kiezen voor een lijst van IRQ's. Ik kan je helaas niet precies vertellen hoe die optie heet, ik zit hier op een mac namelijk.

Daar kun je de IRQ zien, van je verschillende hardware. Het kan voorkomen dat 2 verschillende apparaten elkaar in de weg zitten. Je kunt, als je er niet uitkomt met je geheugen, hier ook eea mee proberen. Denk er wel om dat je eerst het ene test-traject afsluit voor je het volgende ingaat, je kunt nooit zeggen wat je probleem oploste als je de videokaart verwisselt, EN de IRQ anders instelt. Get me point?

Succes.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Je zou het voltage van je geheugen iets kunnen verhogen (wanneer je je eigen geheugen terugplaatst), om te zien of het helpt. Soms moet je dit doen wanneer je 4 bankjes geheugen installeert.

• Sigma2k8
dahakon schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 21:00:
Soms moet je dit doen wanneer je 4 bankjes geheugen installeert.
En heb je hier ook een bron voor of roep je maar wat? Waarom zou je je geheugen moeten gaan overvolten om 4 reepjes stabiel te krijgen?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

enkele passes? je moet per reepje 10+ uur laten draaien voor je weet of iets stabiel is..

en 0.1v dr bij als je 4 reepjes hebt draaien is helemaal niet zo gek, het kan zijn dat het voltage iets lager is dan ingesteld omdat je 4 reepjes hebt, als de boel is afgesteld met 1 of 2 reepjes dr in, zegmaar.

[ Voor 54% gewijzigd door AlexanderB op 19-07-2009 16:53 ]

• CptMorgan
Maar even een update:
Heb zoals gezegd zaterdag mijn 'brakke' geheugen er weer in gezet. Voordat ik dit deed had ik problemen met het booten dus heb mijn batterij van mijn cmos er even uitgehaald om de boel te resetten. Doordat het batterijtje viel heb ik de achterste plaat ook verwijderd van mijn PC.

Vervolgens dus het 'brakke' geheugen er weer in en sinds die tijd geen problemen ondervonden. Gister heeft mijn PC bijna 14 uur aangestaan en vandaag ook weer een flink aantal uur zonder crashes.

Zou het dan toch een hitte probleem zijn? Dat nu de plaat om mijn kast af te sluiten achter het moederbord weg is dat hij de warmte beter kwijt kan?

Ik kijk het nog even aan, hou jullie op de hoogte. :)

Pagina: 1