je theme heeft niks met de search functie te maken. je probeert nu gewoon iets te correleren, maar je hebt echt geen idee waar je moet zoeken
allereerst het idle process, wat bij jou dus 90% tijd in beslag neemt. een willekeurig OS wat meerdere processen tegelijk kan draaien gebruikt een task scheduler om de verschillende processen een time slice toe te wijzen. als een process in zijn beurt tegen de scheduler zegt: ik heb effe niks te doen, dan geeft de scheduler de overgebleven time slice aan de andere processen.
Echter, als alle processen aangeven, even niks te doen te hebben, dan is er een probleem voor de scheduler, want een processor moet altijd een task voorgeschoteld hebben. Daarom wordt er door de scheduler ALTIJD een process aan de processlist toegevoegd, wat gewoon niks doet, en dat process komt aan de beurt zodra de scheduler alle processes afgehandeld heeft in zn tijdseenheid, en er nog timeslices over zijn.
Dus .. je idle process doet dus niks, is een system process, en hoe meer tijd hij 'aan het werk' is, hoe minder de rest van je processes willens en wetens aan het doen zijn.
En verder: het geheugengebruik van windows vista. Vista is een geheugenvretend OS. Hoe meer geheugen, hoe vlotter het loopt. geldt trouwens voor bijna alle OSsen, maar vista heeft een hoge minimale geheugenvereiste. Jij hebt een PC met eigenlijk te weinig geheugen, en daar probeer je teveel processes in te draaien, waardoor je computer meer virtual geheugen probeert aan te maken. Dat virtuele geheugen is je fysieke geheugen (de 1gb) en je swap file (die zoals ik het begreep dynamisch was, dus van grootte kan veranderen). File access is per definitie zwaar werk. Dat kun je dus minimaliseren door: meer fysiek geheugen te kopen, een swap file te maken van vaste grootte, de swapfile te zetten op een andere partitie, of liever zelfs op een aparte drive, dedicated voor die swap file. Je kunt zelfs je swap file op een thumbdrive zetten of op een flash kaartje oid.
En verder windowblinds. nutteloze eye candy die toch weer geheugen in beslag neemt. ik zou het niet doen, met maar 1gb.
De windows search functionaliteit. Als je computer niks zit te doen (lees: je idle process neemt veel tijd in beslag) dan kan windows ista besluiten dat ie 'ongezien' jouw windows ervaring kan verbeteren door je hele harde schijf te indexeren, zodat je in het vervolg makkelijker kan zoeken naar bestanden. Ik vind dit echt de meest nutteloze functionaliteit van een OS, want meestal weet ik waar ik mn files heenzet, en zo niet, dan boeit het me niet dat ik een search-all uitvoer die dan 10 seconden langer duurt.
Zet deze functionaliteit dus uit, zou ik zeggen. Hetzelfde geldt ook voor readyboost: windows gaat dan proberen uit te vinden welke programma's jij vaak gebruikt, en preload die alvast in het beperkte geheugen. Nutteloos dus, want je hebt al zo weinig.
De oplossing voor dit alles is: koop meer geheugen. en in een 32bits OS wat je misschien hebt, is 3.25 GB het max (dus koop 4gb en je kunt maximaal 3.25gb terugvinden in systeembeheer). Mag je misschien een waste of money vinden, maar is wel de beste oplossing imho. en als je ook nog eens dezelfde dimmetjes hebt in veelvouden van 2, kun je misschien zelfs je geheugen in dual channel draaien, wat je computer dan nog weer sneller maakt, mits je BIOS dat ondersteunt. zoek het op in je motherboard manual of dat kan.