Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista]Welk proces in Taakbeheer vreet mijn PC op?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen.

Ik heb regelmatig als ik bezig ben met bijvoorbeeld gamen oid dat mijn PC opeens enorm hard begint te laggen.
Als ik vervolgens in mijn processen kijkenzie ik dat "Niet actieve Systemen - Tijd dat de processor niet actief is" alle ram in neemt en ik ben er niet zeker van of ik die uitschakelen kan.
Daarom de vraag: Kan ik die uitschakelen? Zo nee: wat doet dat process dan want dan ga ik gewoon ff opzoek in me pc. Trouwens: als ik hem wel uitschakelen kan ben ik nog benieuwd naar wat dat process doet.

Alvast Bedankt

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De naam geeft het al een beetje weg denk je niet?

[ Voor 31% gewijzigd door PolarBear op 13-07-2009 21:31 ]

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11 16:57
Dat proces geeft aan hoeveel cpu-tijd er "over" is. Het is echter niet gewoon dat het het totale geheugen inneemt.

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
kan ik het proces beindigen of heb ik grote kans dat me pc daarmee crasht want het is echt een hell

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:28:
Als ik vervolgens in mijn processen kijkenzie ik dat "Niet actieve Systemen - Tijd dat de processor niet actief is" alle ram in neemt en ik ben er niet zeker van of ik die uitschakelen kan.
Oftewel: je hebt genoeg over (welke Windows versie heb je het trouwens over? Ook wel handig om te vermelden lijkt me) en die lagspikes komen ergens anders vandaan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@Alt: ik heb windows vista.
Op dit moment heb ik er ook last van en ik heb het volgende openstaan:

- Windows Media Player (staat op pauze)
- Firefox (Youtube (staat op pauze) & Tweakers)
- FL Studio 8 (speelt niet af)
- Avira Anti Virus

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maak er eens een screenshot van (bijvoorbeeld met de Snipping tool - wel even op 'venster' zetten) zodat het wat duidelijker is wat je precies bedoelt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i295.photobucket.com/albums/mm149/mc-fakey/th_Naamloos.jpg

klikbaar

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 01:55

F.West98

Alweer 16 jaar hier

kijk, miss. ligt het aan het feit dat je een non-vistalook hebt.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

Topicstarter
dit gaat al langer als dat ik die look heb.
Heb die look nog maar een paar dagen, dit gaat al langer zo

• -j-k-
  • Laatst online: 21-11 16:57
Zo te zien is er niks aan het handje hoor. Je hebt gewoon maar 10% cpu-tijd in gebruik nu.
Als je eens prime95 draait ofzo, dan belast je je cpu vol en zul je zien dat je vrije cpu-tijd naar 0 zal gaan.

En wat je zei over volledig ram-gebruik klopt niet he. In je screenshot zie je dat hij maar 28kB inneemt en dat is normaal.

[ Voor 25% gewijzigd door -j-k- op 13-07-2009 22:01 ]

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Oke maar ik lagg nog steeds als de tyfus hoe kan ik zorgen dat ie dat niet weer doet dan? of moet ik daarvoor die prime95 draaien? en ga ik daar niet nog meer van laggen?

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-11 17:07
Nee, prime95 draaien was alleen bedoeld om te laten zien hoe "Niet actieve Systemen - Tijd dat de processor niet actief is" dan enorm inzakt naar zo'n 0 - 1 %, omdat je CPU er hard bezig is (op zoek naar priemgetallen, Engels woord = prime numbers).
Dat je computer lag vertoont, heeft dus niks te maken met proces 'niet actieve systemen'. Blijkbaar er is een ander proces/ programma dat af en toe nogal wat CPU tijd wegsnoept, of je geheugen 'opraakt'.

Verwijderd

klik eens op "processen van alle gebruikers weergeven" als je in taakbeheer zit. Scroll dan even en kijk of er iets is dat veel geheugen inneemt.

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Probeer ook eens het programma Process Explorer, dat gaat wat dieper dan taakbeheer.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En dus ook maar een titelfix ;)

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-11 15:42
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 22:17:
klik eens op "processen van alle gebruikers weergeven" als je in taakbeheer zit. Scroll dan even en kijk of er iets is dat veel geheugen inneemt.
Het gaat niet om het geheugen gebruik, ( ook al zegt hij zelf van wel ) maar om het cpu gebruik.
Want het idle process eet zo te zien geen geheugen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ritchie op 13-07-2009 22:23 ]

- NAC Breda -

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn thema van vista, firefox uit gezet. en ik heb naast firefox niets open staan atm en hij doet het nog...
Wat minder maar nog steeds.
Afbeeldingslocatie: http://i295.photobucket.com/albums/mm149/mc-fakey/th_Naamloos1.jpg

Maar die pieken zijn toch abnormaal?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2009 22:49 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Draai eens hijackthis, misschien draait er iets ongewenst mee.

☻/
/▌
/ \

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-11 15:28
Ik herken dit ook. Laptop van mijn buurmeisje draait ook Vista en daar is het TrustedInstaller.exe (what's in a name |:( ) die CPU vreet (tot 90%). Vreemde is dat je dat niet in het taakbeheer ziet maar wel met ProcessExplorer. Je kunt googlen voor oplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door mhaket op 13-07-2009 22:58 ]

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Niet actieve systeemprocessen bevat ook de tijd die nodig is tijdens interrupts. Wat laat Process Explorer zien als meest actieve proces? Die maakt wel onderscheid tussen interrupts en echte idle time.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Als ik het goed zie ligt het niet aan je processor maar ligt het eraan dat je pc aan het swappen is. Niet genoeg geheugen?

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Hurricane schreef op maandag 13 juli 2009 @ 23:01:
Als ik het goed zie ligt het niet aan je processor maar ligt het eraan dat je pc aan het swappen is. Niet genoeg geheugen?
Lijkt het niet op, want slechts 800 MB van het wisselbestand is in gebruik.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Je kan aan de grafiek zien dat het fysieke geheugen steeds in grootte veranderd en dan tegen de max aankomt. Dan is hij aan het swappen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hurricane op 13-07-2009 23:05 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:41

DataGhost

iPL dev

TheCoolGamer schreef op maandag 13 juli 2009 @ 23:02:
[...]

Lijkt het niet op, want slechts 800 MB van het wisselbestand is in gebruik.
Als ik het goed zie heeft hij maar 1GB geheugen dus dat lijkt me best plausibel.

Fakey, waarom draai je Vista met maar 1GB geheugen en welke games speel je?

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai vista met 1 gig omdat die er in zat +)
En ik speel het meeste fallout.
Maar het gebeurt niet alleen onder het gamen, het gebeurt nu ook als ik em opstart, en het houd niet weer op.
Staat er trouwens als je run->dxdiag doet ook bij je ram of het ddr2 oid is?
Want dat betekend dat ik gewone ram kaartjes heb en daar heb ik nog iets van 265mb van liggen, prop ik die er wel bij in even kijken.

verder zal ik even kijken of ik process explorer downloaden kan, ik denk dat dat de hele middag duren gaat.
zit nu ff op me ouders hun pc die doet wel normaal van daar.
bedankt voor de vele en snelle reply's mensen

Verwijderd

Topicstarter
oke process explorer gedraait en dit kwam er uit±

Afbeeldingslocatie: http://i295.photobucket.com/albums/mm149/mc-fakey/th_Naamloos12.jpg

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Als je het over Fallout 3 hebt: op de website staat dat je minimale systeemvereisten (http://kotaku.com/5062487...+-the-system-requirements) met Vista 2GB intern geheugen zijn. Dit zal wel een typisch gevalletje swappen zijn :) Heb je de mogelijkheid er wat geheugen bij te prikken om te kijken of dat dat helpt?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Verwijderd

Topicstarter
misschien wel ik moet even kijken bedankt iig.

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Bij Procesexplorer moet je op de kolomkoppen gaat staan, en de vakjes (working set => geheugenbeheer) en "CPU history" nog even toevoegen....

Dan heb je een beter beeld...

Mooooooeeeee......

• hugoy
  • Laatst online: 28-10 11:32
Ik geloof toch dat hij gelijk heeft dat zijn geheugen opgevreten wordt op verschillende tijdstippen, kijk maar in dat taakbeheer screenshot. Daar wisselt zijn geheugengebruik van 250 MB naar 1 GB op sommige momenten.

Probeer anders eens bij taakbeheer te sorteren op geheugengebruik, en ga op het grafiek tabblad staan, en zo gauw hij naar boven spiked, terug naar de processen om te kijken wat zoveel opneemt.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Dat er veel geheugen beschikbaar is komt denk door dat het geheugen volloopt en hij dan al z'n cache dumpt.

Je kan trouwens ook via Performance and reliabilty monitor(Broncontrole in taakbeheer) kijken welk process iedere keer je geheugen op vreet. lijkt me dat er een process zich aardig aan het misdragen is.

Laggen kan trouwens ook komen door dat windows weer begint te cachen als het geheugen weer vrij komt

[ Voor 3% gewijzigd door brid op 14-07-2009 13:33 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, het ram werkte niet ,paste niet.
Dus tja, dat wordt em niet, nou krijg ik donderdag heel toevallig een laptop met 4 gb ddr 2 ram als het goed is dus ik ga daar dan gewoon op maar ik wil me pc toch eigenlijks ook wel lekker lopen hebben/
Dus ik moet als hij laggt sorteren op geheugengebruik?

• hugoy
  • Laatst online: 28-10 11:32
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:33:
Dus ik moet als hij laggt sorteren op geheugengebruik?
Ja, om even te kijken wat het nu eigenlijk vertraagt, en dan de naam even opschrijven, en niet meteen afsluiten, want het zou bijvoorbeeld ook een virus kunnen zijn in een belangrijk windows programma, en dat afsluiten zorgt dan alleen maar voor meer rare fouten.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

brid schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:31:

Je kan trouwens ook via Performance and reliabilty monitor(Broncontrole in taakbeheer) kijken welk process iedere keer je geheugen op vreet. lijkt me dat er een process zich aardig aan het misdragen is.
En het leuke is dat je daar zelfs een logfile mee kan laten aanmaken zodat je het ook over een langere tijd kan terugvinden.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ja hij is er nu weer mee gekapt met het laggen, kijk later nog wel ff

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen even een setje DDR2 ram op halen voor 15 euro +)
Dus dan zullen we zien.
Ff kijken of ik 4 gb van me ouders los peuteren kan (4 x 1 gig)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:33:
Dus tja, dat wordt em niet, nou krijg ik donderdag heel toevallig een laptop met 4 gb ddr 2 ram als het goed is
Laptops gebruiken een andere vorm van geheugen, het geheugen dat in die laptop zit zal wss zogenaamd so-dimm ddr2 zijn en dat past niet in een gewone desktop pc.

daarbij draait vista normaal wel prima op 1gb iig toch als je gewoon zit te browsen, meer geheugen bijprikken zal je probleem mss wel oplossen, maar ik werk hier met vista home premium op 2gb en heb meestal onder 37% ervan in gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb weer wat geexpiritmenteerd met de thema's enzo.
En ben er achter gekomen dat als ik mijn vista theme ga draaien dat windows search protocol host of iets in die richting over uren gaat draaien met als gevolg: lagg
Dus ik heb de thema maar weer uit gezet.
Wat houd dat proces in en wat kan ik doen om het te voorkomen (behalve het thema niet te draaien)

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 22:49:
Oke ik heb weer wat geexpiritmenteerd met de thema's enzo.
En ben er achter gekomen dat als ik mijn vista theme ga draaien dat windows search protocol host of iets in die richting over uren gaat draaien met als gevolg: lagg
Dus ik heb de thema maar weer uit gezet.
Wat houd dat proces in en wat kan ik doen om het te voorkomen (behalve het thema niet te draaien)
Windows Search krijg je standaard binnen en is de geavanceerde vorm van de search. Heb zelf gemerkt als je een minder snelle PC hebt, je windows search niet moet installeren...

Wat je kan doen is de gehele search eens uitschakelen (zie het vergrootglas bij je klok). En vervolgens het search protocol uitschakelen....

Mooooooeeeee......

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 22:48:
Ik heb nu mijn thema van vista, firefox uit gezet. en ik heb naast firefox niets open staan atm en hij doet het nog...
Wat minder maar nog steeds.
[afbeelding]

Maar die pieken zijn toch abnormaal?
Zo te zien gebruik je Fruity Loops en dat is een intensief progamma. Bottom line is dat er minimale regels gelden voor een goed werkend system in combinatie met de gebruikte software. Vista vereist gewoon bij standaard gebruik 2GB ramm. Als je maar 1GB ramm gebruikt met dergelijke progamma's krijg je al problemen. Verder kan het zijn dat de schijf waar je swap file op werkt te vol of te gefragmenteerd is, waardoor bij gebruik van de swap file het proces alleen maar meer "vertraagd" word :)

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
je theme heeft niks met de search functie te maken. je probeert nu gewoon iets te correleren, maar je hebt echt geen idee waar je moet zoeken :(

allereerst het idle process, wat bij jou dus 90% tijd in beslag neemt. een willekeurig OS wat meerdere processen tegelijk kan draaien gebruikt een task scheduler om de verschillende processen een time slice toe te wijzen. als een process in zijn beurt tegen de scheduler zegt: ik heb effe niks te doen, dan geeft de scheduler de overgebleven time slice aan de andere processen.
Echter, als alle processen aangeven, even niks te doen te hebben, dan is er een probleem voor de scheduler, want een processor moet altijd een task voorgeschoteld hebben. Daarom wordt er door de scheduler ALTIJD een process aan de processlist toegevoegd, wat gewoon niks doet, en dat process komt aan de beurt zodra de scheduler alle processes afgehandeld heeft in zn tijdseenheid, en er nog timeslices over zijn.

Dus .. je idle process doet dus niks, is een system process, en hoe meer tijd hij 'aan het werk' is, hoe minder de rest van je processes willens en wetens aan het doen zijn.

En verder: het geheugengebruik van windows vista. Vista is een geheugenvretend OS. Hoe meer geheugen, hoe vlotter het loopt. geldt trouwens voor bijna alle OSsen, maar vista heeft een hoge minimale geheugenvereiste. Jij hebt een PC met eigenlijk te weinig geheugen, en daar probeer je teveel processes in te draaien, waardoor je computer meer virtual geheugen probeert aan te maken. Dat virtuele geheugen is je fysieke geheugen (de 1gb) en je swap file (die zoals ik het begreep dynamisch was, dus van grootte kan veranderen). File access is per definitie zwaar werk. Dat kun je dus minimaliseren door: meer fysiek geheugen te kopen, een swap file te maken van vaste grootte, de swapfile te zetten op een andere partitie, of liever zelfs op een aparte drive, dedicated voor die swap file. Je kunt zelfs je swap file op een thumbdrive zetten of op een flash kaartje oid.

En verder windowblinds. nutteloze eye candy die toch weer geheugen in beslag neemt. ik zou het niet doen, met maar 1gb.

De windows search functionaliteit. Als je computer niks zit te doen (lees: je idle process neemt veel tijd in beslag) dan kan windows ista besluiten dat ie 'ongezien' jouw windows ervaring kan verbeteren door je hele harde schijf te indexeren, zodat je in het vervolg makkelijker kan zoeken naar bestanden. Ik vind dit echt de meest nutteloze functionaliteit van een OS, want meestal weet ik waar ik mn files heenzet, en zo niet, dan boeit het me niet dat ik een search-all uitvoer die dan 10 seconden langer duurt.
Zet deze functionaliteit dus uit, zou ik zeggen. Hetzelfde geldt ook voor readyboost: windows gaat dan proberen uit te vinden welke programma's jij vaak gebruikt, en preload die alvast in het beperkte geheugen. Nutteloos dus, want je hebt al zo weinig.

De oplossing voor dit alles is: koop meer geheugen. en in een 32bits OS wat je misschien hebt, is 3.25 GB het max (dus koop 4gb en je kunt maximaal 3.25gb terugvinden in systeembeheer). Mag je misschien een waste of money vinden, maar is wel de beste oplossing imho. en als je ook nog eens dezelfde dimmetjes hebt in veelvouden van 2, kun je misschien zelfs je geheugen in dual channel draaien, wat je computer dan nog weer sneller maakt, mits je BIOS dat ondersteunt. zoek het op in je motherboard manual of dat kan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's mensen.

Maar nu de vraag hoe zet ik die search protocol host uit?
want ik heb op me taakbalk niets stan met een vergroot glas oid.
Kan ik vista's search niet gewoon helemaal uit zetten? >.< gebruik het toch bijna nooit

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kan ja. Maar daarvoor stel ik voor dat je vooral eerst de online Help van Windows zelf eens doorneemt en niet de Online helpdesk hier ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gefixt heren :D 1 GB ram er bij :D
Dank u!
Slotje kan hoor :)
Pagina: 1