Toon posts:

geluid via hdmi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje met een vraag:

Ik heb hier thuis een LCD 42'' full hd van philips. Met daaraan een surround installatie van Samsung gekoppeld. Nu wil ik mijn derde HDMI poort van mijn tv bezetten met mijn vorige pc een dual core 2.13 ghz
met een 8600 gts grafische kaart in. Waar ik een dvi to hdmi converter voor heb. Nu is mijn vraag als ik dit aansluit word mijn geluid dan ook over deze hdmi kabel doorgestuurd? Of moet ik mijn pc dan nog in verbinding stellen met mijn receiver?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lus je je geluid van je geluidskaart door naar je videokaart, zodat het over de HDMI link verstuurd kan worden?

Dat laatste is volgens mij de manier om geluid erbij te krijgen.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor specifieke materialen heb je daarvoor nodig?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Uhh een snufje google en de zoekfunctie?

Een videokaart heeft vaak een 2 pins connector voor input van digitaal geluid, waar je de output van de geluidskaart aan kunt hangen.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
ok, thx ik zoek eventjes uit

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-02 23:59
Volgens mij kan dat gewoon softwarematig. Ik heb het laatst bij mijn pa uitgezocht en standaard gaat het geluid via de geluidskaart, dus meestal dat groene stekkertje. Wil je geluid over HDMI hebben kun je je HDMI kaart instellen als standaard geluidskaart in Vista, nu heb jij een wat ouder systeem dus Vista zul je niet hebben. In XP kun je via configuratiescherm > Geluiden en audioapparaten > tabblad Audio je standaardapparaat instellen. Als je hier dan de HD geluid selecteert gaat het geluid over je HDMI kabel.

edit: Misschien is er ook wel een handig programmatje voor te vinden die dit switcht voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door HenkEisDS op 13-07-2009 20:07 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26

FeaR

In GoT we trust

HenkEisDS schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:07:
Volgens mij kan dat gewoon softwarematig. Ik heb het laatst bij mijn pa uitgezocht en standaard gaat het geluid via de geluidskaart, dus meestal dat groene stekkertje. Wil je geluid over HDMI hebben kun je je HDMI kaart instellen als standaard geluidskaart in Vista, nu heb jij een wat ouder systeem dus Vista zul je niet hebben. In XP kun je via configuratiescherm > Geluiden en audioapparaten > tabblad Audio je standaardapparaat instellen. Als je hier dan de HD geluid selecteert gaat het geluid over je HDMI kabel.

edit: Misschien is er ook wel een handig programmatje voor te vinden die dit switcht voor je.
Waarom zou je op een ouder systeem geen Vista kunnen hebben?
Plus dat een Dual Core @ 2.13GHz niet eens zo heel oud hoeft te zijn.
Dit kan een E6400 zijn en zo extreem oud zijn die nog niet eens...

Verder is het nogal kort door de bocht dat alles via Windows te regelen is. Want dat geld zeker niet voor alle kaarten: ATI grafische kaarten van de nieuwere series kunnen automatisch (door een chip op de kaart) geluid doorsturen via een DVI naar HDMI converter. Als je een nVidia grafische kaart hebt (zoals TS) moet je de S/PDIF out van je moederbord (of geluidskaart) verbinden met je grafische kaart. De laatste voegt beeld en geluid dan samen en put dat dan out via de DVI uitgang.

Hiervoor gebruik je overigens een 2 pins S/PDIF kabel:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31b9FUHYnTL._SL500_AA280_.jpg

Overigens weet ik niet of de 8600 GTS wel de 2 pins aansluiting en dus de mogelijkheid heeft om audio over HDMI te versturen naar een externe bron.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 13-07-2009 21:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 16:49
FeaR1986 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:28:
[...]

Waarom zou je op een ouder systeem geen Vista kunnen hebben?
Plus dat een Dual Core @ 2.13GHz niet eens zo heel oud hoeft te zijn.
Dit kan een E6400 zijn en zo extreem oud zijn die nog niet eens...

Verder is het nogal kort door de bocht dat alles via Windows te regelen is. Want dat geld zeker niet voor alle kaarten: ATI grafische kaarten van de nieuwere series kunnen automatisch (door een chip op de kaart) geluid doorsturen via een DVI naar HDMI converter. Als je een nVidia grafische kaart hebt (zoals TS) moet je de S/PDIF out van je moederbord (of geluidskaart) verbinden met je grafische kaart. De laatste voegt beeld en geluid dan samen en put dat dan out via de DVI uitgang.

Hiervoor gebruik je overigens een 2 pins S/PDIF kabel:
[afbeelding]

Overigens weet ik niet of de 8600 GTS wel de 2 pins aansluiting en dus de mogelijkheid heeft om audio over HDMI te versturen naar een externe bron.
Een 8600GTS heeft geen audio support helaas. Dus voor geluid moet je een kabeltje tussen geluidskaart en je geluidsinstallatie leggen. Als je geluidsinstallatie een digitale ingang en je geluidskaart een digitale uitgang heeft moet je die gebruiken. (coax of optisch).

Overgens voor de volledigheid als je videokaart wel hdmi audio had ondersteund had je ook een receiver nodig die dat ook ondersteunde. Dit omdat bijna alle tv's het geluid via hdmi wel weer uitvoeren via hun spdif aansluiting, maar dan alleen in stereo. En je wil meestal wel graag 5.1 surround.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie hier wel op mijn grafische kaart twee pinnetjes zitten
Waar er bij staat: j10
Ook zit er in die doos een blaadje bij: how to use hdmi .. Waar je ziet hoe je z'n s/Pdif kabeltje moet verbinden.
Dus ik vermoed dat het wel mogelijk moet zijn....

Wat denken jullie?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 19:09:
Ik zie hier wel op mijn grafische kaart twee pinnetjes zitten
Waar er bij staat: j10
Ook zit er in die doos een blaadje bij: how to use hdmi .. Waar je ziet hoe je z'n s/Pdif kabeltje moet verbinden.
Dus ik vermoed dat het wel mogelijk moet zijn....

Wat denken jullie?
Als je het zo zegt dan zou het wellicht werken inderdaad.
Want je hebt dus de pinnetjes en de manual geeft ook een uitleg.
Ik zeg fotootje!

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1