Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Zakelijk DSL - NAT icm PIN?

Pagina: 1
Acties:

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
Ik ben bezig met het configureren van een zakelijk ADSL modem. Een SpeedTouch.
Standaard geeft het modem een aantal externe IP adressen uit. (3 a 4).
Nou wil ik graag gewoon dat dat interne IP adressen worden. Na enig googlen vond ik dus dat NAT dan ingeschakeld moest worden.

Mijn vraag is dus eigenlijk, als ik NAT inschakel, en hij deelt gewoon interne ip adressen uit, b.v. 192.168.0.x. kan ik dan gewoon de PIN automaat er ook op aansluiten? Of heeft die per se een extern adres nodig?

Eerst heb ik gewoon een router aangesloten op het speedtouch modem. Dus een kabel van de speedtouch naar de WAN van de router. Ik had verwacht dat dat de oplossing zou zijn, en dan zou ik de PIN gewoon ook op een extern IP adres kunnen zetten. Maar omdat de speedtouch adressen uitdeeld met subnetmask 255.255.255.248 en de router 255.255.255.0 krijg ik dus geen verbinding. Sommige PC's wel en anderen niet...

Modem# Speedtouch 780WL
Gebruiksaanwijzing: http://www.little-dragon....lijk_ADSL_V1%5B1%5D.0.pdf
Firmware & config tools: http://www.speedtouch.nl/software.html#780

Router# Eminent wLink 4050 http://www.eminent-online...tap2.php?dt=2&ps=01304050
(eminent router met upgraded firmware 30-12-2008)

[ Voor 17% gewijzigd door MetZyZteM op 13-07-2009 18:01 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je kan achter de speedtouch (maar voor de router) toch ook gewoon een switch plaatsen. Dan sluit je daar de router en de PIN op aan. Zowel je router als je PIN zullen dan een Externe IP adres krijgen.

Geen flauw idee of de PIN automaat achter een NAT device mag zitten. Dat kan de levrancier van de PIN automaat je wel vertellen neem ik aan. Ik denk dat het zou moeten kunnen, het is immers een uitgaande verbinding.
MetZyZteM schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:49:
Eerst heb ik gewoon een router aangesloten op het speedtouch modem. Dus een kabel van de speedtouch naar de WAN van de router. Ik had verwacht dat dat de oplossing zou zijn, en dan zou ik de PIN gewoon ook op een extern IP adres kunnen zetten. Maar omdat de speedtouch adressen uitdeeld met subnetmask 255.255.255.248 en de router 255.255.255.0 krijg ik dus geen verbinding. Sommige PC's wel en anderen niet...
De router deelt via DHCP inderdaad een /24 reeks IP adressen uit, maar omdat dat een ander netwerk is als het extere IP netwerk, moet dat niet uitmaken. Je router routeert gewoon tussen deze netwerken.

• MetZyZteM
Equator schreef op maandag 13 juli 2009 @ 16:07:
Je kan achter de speedtouch (maar voor de router) toch ook gewoon een switch plaatsen. Dan sluit je daar de router en de PIN op aan. Zowel je router als je PIN zullen dan een Externe IP adres krijgen.
Dat is eigenlijk hoe ik het nu dus heb zitten. (maar dan zonder de switch, het modem heeft een 4-ports ingebouwde switch). Ik krijg dus alleen geen verbinding via de router met sommige PC's. Erg vreemd. Krijg via wifi b.v. geen IP adres uitgedeeld.
Geen flauw idee of de PIN automaat achter een NAT device mag zitten. Dat kan de levrancier van de PIN automaat je wel vertellen neem ik aan. Ik denk dat het zou moeten kunnen, het is immers een uitgaande verbinding.
Ok dan ga ik daar contact mee opnemen. De pin automaat is nog niet geleverd dus dat kan dan mooi bij aflevering even gevraagd worden.
De router deelt via DHCP inderdaad een /24 reeks IP adressen uit, maar omdat dat een ander netwerk is als het extere IP netwerk, moet dat niet uitmaken. Je router routeert gewoon tussen deze netwerken.
Hmm strange dat het niet werkt, zie 1e antwoord.

edit#1:
De router krijgt netjes een extern IP adres op de WAN poort toegewezen
b.v. 89.246.356.xx. met als subnet 255.255.255.248.
intern staat ie op 192.168.1.1 met als subnet 255.255.255.0

[ Voor 7% gewijzigd door MetZyZteM op 13-07-2009 16:17 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Afhankelijk van de setup kan een PIN eigenlijk in elke onderdeel van het netwerk draaien.

NAT an-sich is geen probleem, maar de ADSL verbinding zelf moet aan bepaalde eisen voldoen (een random standaard adsl lijntje vind equens (voreger interpay) niet goed.

Sommige levereanciers geven hier alternatieven voor, maar router ertussen zou geen problemen moeten geven.

• MetZyZteM
SA007 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 16:20:
Afhankelijk van de setup kan een PIN eigenlijk in elke onderdeel van het netwerk draaien.

NAT an-sich is geen probleem, maar de ADSL verbinding zelf moet aan bepaalde eisen voldoen (een random standaard adsl lijntje vind equens (voreger interpay) niet goed.

Sommige levereanciers geven hier alternatieven voor, maar router ertussen zou geen problemen moeten geven.
Gezien NAT dus zou moeten werken i.c.m. PIN ga ik NAT inschakelen. Dan zit ik niet meer met het probleem dat ik via de router af en toe geen verbinding krijg.

Ik neem even een ander type router mee voor de zekerheid. Mocht dat wel in een keer werken dan is het ook klaar. Ik heb vaker routers aan zakelijke ADSL modems geknoopt en dat heeft nooit problemen opgeleverd, vreemd dat dat nu wel het geval is.

# TS updated met router & modem type + handleiding url

edit: handleiding nogmaals doorgelezen. in hoofdstuk 7 staat hoe je met NAT aan, toch nog een extern IP adres (evt naar de PIN of b.v. een server) kunt mappen.

[ Voor 8% gewijzigd door MetZyZteM op 13-07-2009 18:11 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Makkelijker is om gewoon de pin op een poort van je speedtouch te knuppen. Je routed subnetje is op alle poortjes beschikbaar. Je gebruikt dan 1 IP waarover je NAT voor het interne netwerk.

Los switchje is niet nodig, er zitten genoeg poortjes op de speedtouch.

Ik vraag me ook af of de pin uberhaupt wel achter nat werkt, immers, hij hangt dan in je lokale netwerk, en ik kan me zo voorstellen dat dat niet toegestaan is.

Ik weet niet precies hoe pin over zakelijk dsl van kpn gaat, maar (bv) bij solcon is dit volledig gescheiden. Er is een apart VC met eigen vci settings (0/37 uit mn hoofd) waarover het pinverkeer gaat. De pin hangt via DHCP hieraan (apart ethernetpoortje), en mac van die pin moet ook gevalideerd zijn bij de pin-afhandelende partij.

• MetZyZteM
DJSmiley schreef op maandag 13 juli 2009 @ 18:27:
Makkelijker is om gewoon de pin op een poort van je speedtouch te knuppen. Je routed subnetje is op alle poortjes beschikbaar. Je gebruikt dan 1 IP waarover je NAT voor het interne netwerk.

Los switchje is niet nodig, er zitten genoeg poortjes op de speedtouch.
Hierbij ben je er vanuit gegaan dat ik een router ga gebruiken denk ik.
Dat ga ik in 1e instantie dus ook proberen. Mocht dat niet lukken gooi ik het modem op NAT en klaar.
Ik vraag me ook af of de pin uberhaupt wel achter nat werkt, immers, hij hangt dan in je lokale netwerk, en ik kan me zo voorstellen dat dat niet toegestaan is.

Ik weet niet precies hoe pin over zakelijk dsl van kpn gaat, maar (bv) bij solcon is dit volledig gescheiden. Er is een apart VC met eigen vci settings (0/37 uit mn hoofd) waarover het pinverkeer gaat. De pin hangt via DHCP hieraan (apart ethernetpoortje), en mac van die pin moet ook gevalideerd zijn bij de pin-afhandelende partij.
Er zijn dacht ik geen aparte VCI settings voor 't pinverkeer bij KPN.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik kan je uit de praktijk vertellen dat dat gewoon werkt ja. Wel even je pin opnieuw instellen. Een vast ip instellen in de private range (192.168.....) op de pin is dan het makkelijkste en je dhcp range laten lopen van bijvoorbeeld 192.168.0.10 t/m 50.

Je krijg trouwens 8 IP adressen van KPN.
1 adres wordt als netwerkadres gebruikt
1 adres wordt als broadcast adres gebruikt
1 adres wordt door de router/modem gebruikt.
Je kunt dan dus nog 5 IP adressen zelf gebruiken.

• MetZyZteM
1,5u lopen klooien, en niet gelukt.
speedtouch geconfigureerd met de config tool, die overigens niet dezelfde opties had als in de gebruikershandleiding staat van KPN.

de meest overeenkomende gezocht, en die klopte.
internet verbinding oke.
met m'n laptop een vast IP adres ingesteld in de range 10.0.0.x
DHCP ingeschakeld bij interfaces. NIC van m'n laptop op automatisch, en vervolgens geen IP adres!?#%
wat kan dit zijn??

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
MetZyZteM schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:39:
1,5u lopen klooien, en niet gelukt.
speedtouch geconfigureerd met de config tool, die overigens niet dezelfde opties had als in de gebruikershandleiding staat van KPN.

de meest overeenkomende gezocht, en die klopte.
internet verbinding oke.
met m'n laptop een vast IP adres ingesteld in de range 10.0.0.x
DHCP ingeschakeld bij interfaces. NIC van m'n laptop op automatisch, en vervolgens geen IP adres!?#%
wat kan dit zijn??
Welke configtool gebruik je? Er is een aparte tool voor de 780 icm zakelijk dsl. In de normale kun je geen 2/32 selecteren.

Met de tool van KPN voor zdsl (ooit eens gearchiveerd toen www.zakelijkinternet.info nog bestond met een hoop zinnige documentatie)... http://www.djsmiley.com/speedtouch/speedtouch_780wl_r6.1.exe kun je m zo configureren en je routed subnetje activeren (en hierachter je eigen router).

Volgens mij kun je 'm ook als router laten fungeren op 1 IP adres met die tool (maar persoonlijk is een speedtouch in een business omgeving een no-go, dat ding moet je alleen laten modemmen, voor alles meer is een speedtouch imho niet echt iets wat je wilt)
maar dat vind ik ook van eminent. Lvt, niet voor business. Gooi er een sonicwall/zywall/cisco/oid achter...

• MetZyZteM
DJSmiley schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:48:
[...]

Welke configtool gebruik je? Er is een aparte tool voor de 780 icm zakelijk dsl. In de normale kun je geen 2/32 selecteren.

Met de tool van KPN voor zdsl (ooit eens gearchiveerd toen www.zakelijkinternet.info nog bestond met een hoop zinnige documentatie)... http://www.djsmiley.com/speedtouch/speedtouch_780wl_r6.1.exe kun je m zo configureren en je routed subnetje activeren (en hierachter je eigen router).
Ik heb die tool gebruikt die in m'n TS staat.
http://www.speedtouch.nl/...7xx_config_nl_R6x_v18.exe
Tnx voor de link, want die van jou is de juiste (die ook in de handleiding gebruikt wordt). Die ga ik morgenavond proberen.
Volgens mij kun je 'm ook als router laten fungeren op 1 IP adres met die tool (maar persoonlijk is een speedtouch in een business omgeving een no-go, dat ding moet je alleen laten modemmen, voor alles meer is een speedtouch imho niet echt iets wat je wilt)
maar dat vind ik ook van eminent. Lvt, niet voor business. Gooi er een sonicwall/zywall/cisco/oid achter...
De bedoeling is dat ik 'm inderdaad als router op 1 extern ip adres laat fungeren.
Deze klant heeft alleen zdsl ivm pinautomaat. Het gaat om een chocolaterie. Vandaar dat ik een simpele eminent wifi router gebruik. eminent router dhcp uit, inprikken op de speedtouch, en dan gebruiken als access point. (komt op een andere locatie te staan met een kabel er tussen)

edit: in die tool die ik heb gebruikt heb ik wel voor de optie officedsl kpn gekozen. internet deed het dus ook wel met een statisch ip @ m'n laptop. DHCP stond netjes enabled bij interfaces...

[ Voor 5% gewijzigd door MetZyZteM op 13-07-2009 22:03 ]

• MetZyZteM
Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/8455/11555305.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img249.imageshack.us/img249/2548/86652050.jpg

Ik heb nu het tooltje van DJSmiley gebruikt, maar krijgt exact hetzelfde...

Zoals je ziet staat DHCP aan, alleen krijg ik dus absoluut geen IP adres van het modem.
Lease Time heb ik ook nog aangepast naar 1 day. Ook een nieuwe pool aangemaakt, maar ook dat helpt niet.

Zou het een defect in het modem kunnen zijn?

update1:
ik heb even snel een edimax wifi adsl modem van de plank getrokken (hadden geen beter merk meer staan), ff geconfigureerd, die ga ik vanavond proberen.

update2:
met die edimax werkt het direct.
ingesteld volgens de KPN instellingen en draaien..

ondanks dat het nu werkt blijf ik het vreemd vinden, het moet gewoon goed kunnen werken met die speedtouch. iemand nog een idee? suggestie?

de klant heeft overigens nu eerst gekozen om dit zo te laten draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door MetZyZteM op 15-07-2009 17:49 ]

Pagina: 1