Input gevraagd voor een VPN fileserver

Pagina: 1
Acties:

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:45
Ik ben (nog) geen grote linux goeroe, maar ik doe m'n best. Ik heb toch wat input nodig hoe ik het volgende probleem het beste kan oplossen:

Ik heb een Debian Lenny Netinstall gemaakt, met Samba en ssh-server. Met behulp van het laatste Linux Magazine een shared folder gemaakt, users aan toegewezen en ik kan nu de directory binnen mijn netwerk als schijf in mijn andere windows en linux bakken gebruiken. So far so good.

In mijn router heb ik de SSH-poort al doorgestuurd naar de Debian Lenny bak. Ik wil nu de shared folder ook per internet kunnen bereiken. Omdat ik volgend jaar in het buitenland woon en werk, wil ik graag de server gebruiken zodat ik overal bij mijn files kan. Nu is mijn vraag: wat kan ik daar het beste voor gebruiken? OpenVPN? En hoe zorg ik dat het acceptabel veilig is? Je moet nu een username en password ingeven om de share te kunnen bereiken en behalve de ssh-poort laat de firewall weinig door. Ik zal ongetwijfeld nog een poortje open moeten zetten..... ik zou natuurlijk een ftp-server kunnen installeren, maar ik hoopte eigenlijk op een net iets elegantere oplossing.

Graag hoor ik of jullie hier goede ideeën voor hebben.

Verwijderd

FTP raadt ik inderdaad af omdat dit zonder encryptie de lijn over gaat. Iets als VPN is dan een betere optie. Hiervoor zijn wel howto's te vinden op internet. Je zou ook SCP kunnen gebruiken. Je hebt al een SSH server welke je hiervoor kunt gebruiken. Onder Linux kun je kijken naar gFTP als client bijv. en onder Windows zou je WinSCP kunnen gebruiken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt gewoon met OpenVPN werken. Na het leggen van een VPN verbinding heb je gewoon een rechtstreekse verbinding met je server zonder beperkingen, beveiligd en al. Andere optie is ipsec, maar OpenVPN is een heel stuk makkelijker in te stellen, werkt multi-platform en werkt ook een stuk betrouwbaarder achter brakke NAT routers (ipsec achter een speedtouch geeft hier gewoon 30% packetloss :X).

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01 19:11
Inderdaad, OpenVPN als fijnste en moeilijkste oplossing en WinSCP als eenvoudige oplossing (een soort FTP client over SSH).

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Ik doe het met sshfs. Werkt prima onder Linux, geen idee of er al een goeie Windows oplossing voor is.

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:45
ok. dank voor de snelle reacties. Ik ga proberen om OpenVPN te gaan gebruiken. Wellicht moeilijker maar so far lukt me alles nog met de wiki's en de eerder opgedane kennis, dus het is ook wel een leuk projectje.
Pagina: 1