Toon posts:

HD4850 crossfire oververhit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb 2 Sapphire Ati Radeon HD4850 (512 Mb DDR3) in crossfire maar die durven wel eens oververhitten :S

http://s000.tinyupload.com/?file_id=00327825893464161560

Hier zie je een tabel van alle temperaturen startende bij het opstarten van GRID (racegame) tot uiteindelijk een crash van de pc (waarbij een onderdeel van 1 van de 2 GPU's 120 graden is...)

Bij deze test had ik beide coolers manueel op 100% koelen ingesteld..
Is er iets anders dat ik kan proberen?

Ook wil ik vragen als het mogelijk is 2 custom koelers te gebruiken EN crossfire

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 23:50
Geef eens aan wat informatie over de temperaturen in je kast zijn en teken ook meteen even een diagrammetje met van de airflow en de verschillende fans.

Ook is het netter om gewoon de relevante informatie in je post op te nemen in plaats van te linken naar een bestand waar we het dan maar uit moeten gaan halen. Dit ook omdat er anderen na jou deze post zullen lezen en dat bestand dan misschien niet meer gehost wordt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
'er uit gana halen'
het bestand is een perfecte tabel waarin je gewoon GPU ziet staan en zo de temperaturen ziet stijgen ..

het is veel minder logisch als ik hier nu stukken van die data ga posten dan als je de volledige tabel bekijkt..

GPU1 Diode (DispIO)
BEGIN 82 - EINDE 110

GPU1 Diode (MemIO)
BEGIN 88 - EINDE 120

GPU1 Diode
BEGIN 82 - EINDE 112

GPU2 Diode (DispIO)
BEGIN 72 - EINDE 89

GPU2 Diode (MemIO)
BEGIN 79 - EINDE 97

GPU2 Diode
BEGIN 72 - EINDE 90

En ik heb GEEN idee hoe ik aan dat diagrammetje kom : )

Ook wil ik vragen als het mogelijk is 2 custom koelers te gebruiken EN crossfire

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 15:59
Praten we hier over een single slot/dual slot koeling? is/zijn hij/zij oc'ed?
Ben je er zeker van dat je fans fatsoenlijk werken?
Zoals kalizec al zei, heb je goede airflow?
De HD4850 is wel een heethoofd maar hier heb ik ze nog nooit 120°C zien worden :o zelfs niet met crysis...

Verwijderd

Topicstarter
Spaiker schreef op maandag 13 juli 2009 @ 13:10:
Praten we hier over een single slot/dual slot koeling? is/zijn hij/zij oc'ed?
Ben je er zeker van dat je fans fatsoenlijk werken?
Zoals kalizec al zei, heb je goede airflow?
De HD4850 is wel een heethoofd maar hier heb ik ze nog nooit 120°C zien worden :o zelfs niet met crysis...
het vreemde is..

met deze zelfde kaarten speelde ik een paar maand geleden GRID gewoon constant : ) - en had ik geen last van dit : )

(hoe weet ik als ik een goeie airflow heb?)

Hij was OC'd ik heb hem nu zelfs underclocked eigenlijk :S - of nuja op het absolute minimum dat mogelijk is bij de overlock tool = /

main kaart.. (degene die 120 wordt)
GPU clock
500 Mhz
Mem clock
750 Mhz

andere kaart
625 Mhz
993 Mhz

het zijn gewoon de standaard koelers die erop zitte.. omdat ik (heb ik in deze topic al 2 keer gevraagd xD) niet wist als je andere koelers erop kan steken en toch met Crossfire kan werken

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:45
maak ff een foto van de binnenkant van je kast waar je nog even de plaats en richting van je casefans aangeeft. Dan weten we hoe je hele build in elkaar steekt en waar het knelpunt zit want je setup moet ook gewoon zonder aftermarket cooling werken.

en wat betreft cfire icm aftermarket coolers voor je videokaart, dat moet gewoon mogelijk zijn ook. Alleen is het wel even wat uitzoek werk wat er wel en niet past op je kaarten en welke er dan ook nog met crossfire gaan passen.

edit:
als dit eerder wel gewoon perfect heeft gewerkt zou ik eerst gewoon is even alles checken. Dus check ff of al je fans gaan draaien als je je pc aanzet en maak even je hele kast schoon. Grote kans dat stof de grote boosdoener is.

[ Voor 19% gewijzigd door Craven op 13-07-2009 13:44 ]

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:41

CaDje

Framedrops for life

Heb je al eens naar de kaarten zelf gekeken? of de koelers goed draaien, en eventuele stof vorming.

Daarnaast is het mogelijk om er zelf andere koelers op te zetten, koelen vaak beter met minder lawaai.

Verwijderd

Topicstarter
CaDje schreef op maandag 13 juli 2009 @ 13:45:
Heb je al eens naar de kaarten zelf gekeken? of de koelers goed draaien, en eventuele stof vorming.

Daarnaast is het mogelijk om er zelf andere koelers op te zetten, koelen vaak beter met minder lawaai.
ook met de crossfire?

• Spaiker
ja maar dan moet je wel kijken hoeveel plek je hebt tussen je 2 kaarten, zeker als je voor een dualslot (dewelke je misschien al hebt) oplossing gaat. daarom, post even een foto van je build zodat we je verder kunnen helpen...
Maar waarschijnlijk zal het gewoon stof zijn of een slecht werkende fan (vooral van je eerste kaart dan)
weet je misschien welke case je hebt?

[ Voor 24% gewijzigd door Spaiker op 13-07-2009 13:53 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Er zit duidelijk iets niet helemaal goed bij kaart 1.

- Je kunt eens proberen om je koeler opnieuw te bevestigen met wat degelijke koelpasta, dat wil nog wel eens een flink verschil maken.

- Verder is het natuurlijk een optie om alleen op 1 van de kaarten een nieuwe koeler te zetten, dat zou nog wel moeten passen.

- Als laatste, 2 grote videokaarten in je systeem is waarschijnlijk niet bevorderlijk voor de airflow, misschien moet je daar nog eens naar kijken. Een fan in je side panel zou kunnen helpen. Maar ook een extra fan ergens anders kan een verschil maken.

specs

• Spaiker
Misschien heeft hij helemaal geen airflow :9
Laten we wachten op zijn foto's :P

Verwijderd

Topicstarter
Antec Performance P182B Black Aluminium Midi Tower No Psu

dat is de kast: )

En hier de foto's : )
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2ufgc4n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2wlsc3q.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/jif805.jpg

ook heb ik bij beide kaarten manueel de koeler op 100% gesmeten en beide lijken op volle toeren te kunnen draaien :)
(+ de tabellen uit de eerste tests zijnuitgevoerd met de koelers beide op 100%)

hier direct ook de rest van de hardware..

Antec Performance P182B Black Aluminium Midi Tower No Psu
Corsair HX620W 620 Watt PSU
Creative Labs Soundblaster X-Fi Xtreme Audio Bulk Pci-Expres
Gigabyte GA-X48-DQ6 (S775-iX48 -Pci-E-Ddr2-SataII-Glan)
Hp 22 TFT Wide W2207H Pavilion Dsub + Hdmi + Speakers 5Ms
Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz 6 Mb L2 Boxed w/ Cooler S775
Samsung DVD Writer SATA 22x DualLayer Black
Samsung 1TB (1000GB) SATA II 7200RPM 32MB
2X Sapphire Ati Radeon HD4850 512 Mb DDR3 + 2x in Crossfire
Scythe Mugen Cpu Cooler For S754/939/940/AM2 +
OCZ 4 GB (2x2048) 800MHz PC2-6400 Reaper HPC Edition
Linksys Wireless G Pci Netwerkkaart 54 Mb/s

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2009 14:26 ]

• Spaiker
een aftermarket koeler zou wel passen ja, gemakkelijk zelfs, maar je moet er wel je sloten onder je graka voor opofferen, airflow zou het probleem niet mogen zijn naar mijn mening
en chapeau dat je de fans op 100% zet :p dat je dat pokkelawaai kan aanhoren :9

[ Voor 7% gewijzigd door Spaiker op 13-07-2009 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Spaiker schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:42:
een aftermarket koeler zou wel passen ja, gemakkelijk zelfs, maar je moet er wel je sloten onder je graka voor opofferen, airflow zou het probleem niet mogen zijn naar mijn mening
en chapeau dat je de fans op 100% zet :p dat je dat pokkelawaai kan aanhoren :9
haha xD
Als je het geluid op hard zet merk je het neit ;p

+ wat verkies jij :p
Dat je OF wat geluid hebt dat pokke irritant is ^^
OF dat je kaarten bij wijze van spreken smelten? X D

Zou deze koeler goed zijn?
http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=276
En alleen op de kaart die 120 bereikt, of zou het mogelijk zijn op beide kaarten eentje te smijten?

Hij is compatibel met crossfire..
en hij is beschikbaar in de winkel waar ik normaal alles koop ^^

(maar het is toch niet normaal dat de kaarten zelf in idle tussen de 85 en 95 graden liggen? :S )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2009 14:47 ]

• Spaiker
Naar mijn mening wel, ik heb zelf overwogen van deze te kopen, maar mijn kaart blijft rond een goeie 45 idle en 75-80°C full load op zo'n stock koeler dus het was eigenlijk de moeite niet..
85-95°C is niet normaal, maar check anders een het voltage dat hij geeft op de pci connector (die extra voedingsconnector) of daar niet meer dan 12V op staat, heb ik even gehad en werd m'n graka ook een pak heter van (is nu wel opgelost).
Ook gekeken naar stof? kan ook de boosdoener zijn (in meeste gevallen van overhitting)

offtopic:
Ik denk eerder dat dit in het forum van cooling thuishoort

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Kun je er niet voor zorgen dat er een fan tegenaan blaast via de zijkant oid? Dat scheelt geld en gepruts.

• Craven
nee fans aan de zijkant gaan niet in die kast.

en het probleem ligt bij jou dat de warme lucht heel moeilijk weg kan bij de graka's. Die vormen een soort van muur tussen de warme lucht die zij produceren en de bovenste fans die de lucht afvoeren. Dus ik zou gaan voor een cooler die de lucht direct aan de achterkant van de kast weg duwt. Zoals deze: http://www.highflow.nl/gp...exx-neo-ak-vc03-bluv.html

Wat ook nog kan in deze kast is een fan als intake erin bouwen aan de voorkant voor de hdd drive bay. Kan niet zien op de foto's of je deze al hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Craven op 13-07-2009 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Craven87 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:06:
nee fans aan de zijkant gaan niet in die kast.

en het probleem ligt bij jou dat de warme lucht heel moeilijk weg kan bij de graka's. Die vormen een soort van muur tussen de warme lucht die zij produceren en de bovenste fans die de lucht afvoeren. Dus ik zou gaan voor een cooler die de lucht direct aan de achterkant van de kast weg duwt. Zoals deze: http://www.highflow.nl/gp...exx-neo-ak-vc03-bluv.html

Wat ook nog kan in deze kast is een fan als intake erin bouwen aan de voorkant voor de hdd drive bay. Kan niet zien op de foto's of je deze al hebt.
deze koeler zet ik dan op beide kaarten, dus 2 koelers?
Of 1 doet het voor beide: )

En ik wou net toevoegen, de lucht tussen de 2 kaarten is ook HEET - dus echt koelen lijkt me inderdaad niet zo evident..

En vooraan heb ik 2 grills waardoor er lucht kan maar er zit geen fan achter.
Zou ik bij beide er een fan achter stoppen? Of enkel bij de bovenste (die zit op de hoogte van de VGA's )

Zou ik je eventueel via msn kunnen bereiken?

• Spaiker
standaard 1 fan aan de voorkant, op deze website staat dat er optioneel een fan aan de zijkant kan worden geplaatst.

[ Voor 54% gewijzigd door Spaiker op 13-07-2009 17:34 ]

• Craven
Ik zou 2 van die koelers kopen (zoek eventueel nog wat reviews erover op) en 1 fan voor aan de voorkant (bovenste ten hoogte van de vga kaarten). Hiermee heb je zo ongeveer de beste koeling die je bij deze kast voor elkaar krijgt. De onderste grill is bedoeld voor de airflow in het onderste gedeelte, dus psu en hdd's als je die geplaatst hebt.

Dan nog 1 laatste tip. Volgens mij heb je je harde schijven in het gedeelte ter hoogte van je vga kaarten geplaatst. Ik zou ze naar onderen verplaatsen. Daar zit nu alleen je psu namelijk en dan ben je ook nog van wat hitte in het bovenste gedeelte af.

edit: zet anders ff je dm aan. msn en dergelijken geef ik nooit door op publieke websites.
Spaiker schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:20:
standaard 1 fan aan de voorkant, op deze website staat dat er optioneel een fan aan de zijkant kan worden geplaatst.
Edit: Mij kan je via mail bereiken op spaikyboy@hotmail.com (ik heb wel msn maar gebruikt dat nooit/nauwelijks) Xfire wel: spaiker13
aan de zijkant kan niks hoor... dat staat er ook niet op deze website.

[ Voor 4% gewijzigd door Craven op 13-07-2009 16:29 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik zou het eerst eens proberen met alleen je HDs naar beneden en een extra in-take fan voor de vga kaarten. Volgens mij wordt de hete lucht dan al een stuk beter weggeblazen. Mocht dat niet helpen kan je altijd je vga koelers nog vervangen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
one more tiny question : )

I'm going to follow the advice that Craven gave me : )

And since I'm going to buy a few things I might aswell buy some more xD

Would I get a big performance boost by exchanging my 4 GB 800 Mhz DDR2 ram by 4 GB 1600 Mhz DDR3 ram? ^^

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met exact dezelfde soort kaarten. Alleen ik weet zeker dat me airflow op het moment wel goed zit. Er zitten geen schijven voor en mijn kast (Antec 900) is een beetje gemod voor een iets degelijker kabelmanagement (origineel is het bagger maar dat terzijde).

http://powergrim.nl/Temps.png << mijn temps idle liggen in mijn ogen al veelte hoog.

http://powergrim.nl/DSC_0006.jpg << terwijl mijn case toch redelijk is opgeruimd?

Kan iemand misschien nog een idee vinden waarom deze kaarten standaard al op zo`n absurd hoge temp draaien? Ik heb Sapphire ook al gemailed ik wacht op reactie van hun kant af.

Alvast bedankt voor de hulp, en sorry dat ik meelift op iemand anders z`n draadje :+

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 15:24

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik heb dezelfde Graka opstelling als jij nu hebt en ik heb net dit besteld:
2 * Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2
2 * Scythe Slim 120mm 1600rpm voor Graka koeling

Past met 2 slots ruimte tussen je graka's

-- All science is either physics or stamp collecting

• Spaiker
ik dacht dat je voor ddr3 een nieuw mobo nodig had? :)
en waarom krijg ik niet van die absurde temps?
mijn zitten idle rond de 45°-50°C (Antec 900 gaming case)

[ Voor 51% gewijzigd door Spaiker op 13-07-2009 17:37 ]

• Craven
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 17:23:
one more tiny question : )

I'm going to follow the advice that Craven gave me : )

And since I'm going to buy a few things I might aswell buy some more xD

Would I get a big performance boost by exchanging my 4 GB 800 Mhz DDR2 ram by 4 GB 1600 Mhz DDR3 ram? ^^
je moederbord ondersteunt tot ddr2 1200. Dus daar zou je eventueel nog naar kunnen kijken. Heel veel kost het tegenwoordig toch niet meer. Heel veel performancewinst zal het je denk ik niet opleveren maar je kunt het wel doen. Zou ik er wel direct 8gb inklikken.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Ik vind die CPU temps ook niet normaal... of heb je hem ver overclocked?

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment is hij niet overklocked. Maar er is sowieso wat mis met mijn cpu koeling.
Dat weet ik, er is iets kapot aan gegaan en hij werkt niet optimaal meer, die laat ik dan ook sowieso vervangen :)

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 13:22
1 van de eerste dingen die ik gedaan heb met mijn twee 4870 kaarten zijn twee Scythe Mugen koelers plaatsen en echt geloof me een wereld van verschil, niet een beetje maar gewoon perfecte koeling.

Specs

• jortjuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-07-2023
wow scythe mugen koeler op je gpu :P dat heb je knap gedaan.(het is een scythe musashi)

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-03 20:20
Le_Freak ! schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 17:42:
1 van de eerste dingen die ik gedaan heb met mijn twee 4870 kaarten zijn twee Scythe Mugen koelers plaatsen en echt geloof me een wereld van verschil, niet een beetje maar gewoon perfecte koeling.
ik geloof dat je scythe Musashi bedoelt want een mugen is een cpu koeler

http://www.scythe-eu.com/...-high-end-vga-cooler.html

• Le_Freak !
ja klopt maar ik dacht dat dat wel duidelijk was aangzien de ts het over zijn videokaart heeft die te heet wordt.

Specs

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb zelf ook bijna zo warme 4850's gehad, 2 scythe musashi's gehaald. heb ze toendertijd ook aan le_freak geadviseerd geloof ik :P

ziet er als koeler goed uit, minder grof dan de accellero, geen problemen met crossfire, de bridge het dichtst bij de achterkant past er zonder de koeler te raken op, 2e bridge is in principe niet nodig, maar kun je er wel op zetten als je je kaarten met de bevestigingsschroeven iets naar elkaar toebrengt, koeling is echt perfect, ik hoorde ze in mijn case niet op max, zit ook een fvancontroillertje op dus ook ideaal. mijn maxtemps gingen van 75 idle naar 45 en 110 load naar 65. en het gaf me stukken meer ruimte om te overklokken.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Le_Freak !
Klopt ook :) ze zijn super !

Specs

Pagina: 1