OpenID in je eigen website

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Open ID is vandaag de dag ook HOT dus wilde ik er eens mee gaan spelen voor wat eigen code welke ik gemaakt heb.

Nu kun je consumer en supplier van openID's zijn, oftewel je kunt ze alleen gebruiken van andere openID providers, of je kunt ze ook zelf uitgeven.

Het laatste interesseert me het meeste omdat het hier echt om data gaat (vind ik dan)!

Om een openID server te runnen zijn er verschillende mogelijkheden, een aantal en de meest voorkomende staan opzich wel hier:

http://wiki.openid.net/Run_your_own_identity_server

Natuurlijk zoek je verder naar informatie over implementatie hiervan, echter kom ik hier iest niet in tegen.

Er blijken weinig "Provider Examples" te zijn waar men uit gaat van een Database op SQL niveau, de meeste zijn textbased. Het is natuurlijk zo dat openID nog niet echt geintegreerd is, het is wel HOT maar nog een beetje NOT zeg maar.

Mijn inziens is het vele malen handiger om SQL toe te passen omdat de meeste sites welke iets met gebruikers doen dat toch wel gebruken by default.

De vraag is; waarom wordt dat zo weinig gedaan ? Is de implementatie zo lastig hiervan ? Vinden mensen het te "heavy" voor hun eigen blog ? Deze vragen kan ik slecht beantwoordt krijgen.

Wat ik opzich ook vrfeemd vidn dat er weinig openID login script examples zijn icm met een normale login. In het verleden toen logins in php ineens HOT werden werd je met de scripts doodgegooid... je ziet hier nog steeds veel examples en comments op wat opzich erg goed is. Voor openID is dit er eigenlijk nog niet op een dusdanig grote schaal, wat opzich jammer is.

Tevens op dit forum is er weinig over openID te lezen, misschien dat dit topic daar iets aan kan bijdragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De reden waarom het niet 'rechtstreeks' op sql gedaan wordt is omdat OpenID dan onmogelijk veilig te implementeren is.

Misschien is het handiger om, voor het begrip, eerst eens een consumer-implementatie te maken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:31:
Om een openID server te runnen zijn er verschillende mogelijkheden, een aantal en de meest voorkomende staan opzich wel hier:

http://wiki.openid.net/Run_your_own_identity_server

Natuurlijk zoek je verder naar informatie over implementatie hiervan, echter kom ik hier iest niet in tegen.

Er blijken weinig "Provider Examples" te zijn waar men uit gaat van een Database op SQL niveau, de meeste zijn textbased. Het is natuurlijk zo dat openID nog niet echt geintegreerd is, het is wel HOT maar nog een beetje NOT zeg maar.
De voorbeelden proberen juist de focus op OpenID te houden. Het is niet zolastig om de gegevens uit textbestanden in een database te krijgen. Als ik kijk naar onze OpenID provider dan is het daar niet zo moeilijk voor om een extension provider te schrijven.

Voor PHP zijn verschillende OpenID server en consumer (relaying party) scripts te krijgen. Waarom voldoen deze niet en waarom kun je deze zelf niet aanpassen zodat deze MySQL of zo gebruikt? Kant- en klaar is inderdaad gemakkelijk, maar met een dag kun je toch wel DB support toevoegen. Als je dan ook je patches submit naar het project hebben andere daar ook weer profijt van.
Wat ik opzich ook vrfeemd vidn dat er weinig openID login script examples zijn icm met een normale login.
Wat versta je onder een 'normale' login? Met OpenID besteed je juist de authenticatie uit aan een derde partij, dus hoef je zelf als relaying party geen authenticatie te schrijven. OpenID kun je in dat opzicht vergelijken met een payment provider.
[/quote]
De reden waarom het niet 'rechtstreeks' op sql gedaan wordt is omdat OpenID dan onmogelijk veilig te implementeren is.
Nee, OpenID servers hebben eigenlijk geen standaard informatie set. Als je MS Passport (live authentication) gebruikt dan vult de gebruiker bijna een volledige enquete in. Maar een OpenID provider kan ook volstaan met enkel emailadres + wachtwoord. Die laatste versie wordt vaak als textbased oplossing aangeboden als startpunt.

Als je een eigen OpenID server wilt draaien, neem dan eens een kijkje op http://www.plaxo.com/api/openid_recipe

http://www.plaxo.com/api/openid_recipe

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk dat ik je reactie niet begrijp. De TS vraagt zich af of hij een OpenID supplier kan implementeren met enkel SQL/rechstreekse toegang tot de db. Ik geef aan dat dat niet kan omdat dat het hele concept van OpenID op die manier niet te realiseren is. Hoe moet ik in die context jouw reactie lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Janoz schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:36:
De TS vraagt zich af of hij een OpenID supplier kan implementeren met enkel SQL/rechstreekse toegang tot de db.
Dat staat nergens. Er staat enkel 'database ipv text based'. 'SQL niveau' is dan wel een rare term, maar soit.

Maar goed, vervang in dergelijke voorbeeldjes de file io calls door te eenvoudige queries in je bent er.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ah ok, ik had
Er blijken weinig "Provider Examples" te zijn waar men uit gaat van een Database op SQL niveau,
gelezen alsof bedoeld werd dat je als provider de afnemers een soort van login op je database aanbood, zonder laag ertussen.

In dat geval zou een betere reactie zijn:

De voorbeelden gaan over de communicatie over de authenticatie. Hoe de user credentials opgeslagen worden ligt buiten de scope van de voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:47:
Ah ok, ik had

[...]

De voorbeelden gaan over de communicatie over de authenticatie. Hoe de user credentials opgeslagen worden ligt buiten de scope van de voorbeelden.
Dat is zeker wel een goede opmerking.

Ik ga het zelf bouwen sowiezo, maar ik vond het get dat het gewoon niet veel te vinden was nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thooomas
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 10:21

Thooomas

Thoorn.nl

Ik ben er inderdaad ook naar opzoek, maar heb nog niks zinnigs kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thooomas schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 18:47:
Ik ben er inderdaad ook naar opzoek, maar heb nog niks zinnigs kunnen vinden.
Ik vind ook dat de beschikbare info weinig oplevert. De source van openid heft wel eem MySQL versie... dan vind ik de documentatie nog sumier alleen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ga je nu enkel zoeken of vragen naar een Complete Oplossing?

Waag eens een poging om het te maken. Als een filebased implementatie verder netjes opgezet is, kan dat niet veel werk zijn. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 19:42:
Ga je nu enkel zoeken of vragen naar een Complete Oplossing?
Vragen niet, maar ik zie wel meer vragen naar wat extra user/developer onderbouwing op het forum. Ik ga met de MySQL versie van de openID source zelf aan de gang, ben hier al wat mee bezig.
Waag eens een poging om het te maken. Als een filebased implementatie verder netjes opgezet is, kan dat niet veel werk zijn. :)
Ben ik dus mee bezig, echter een filebased omzetten naar SQL variant is sosm erg dirty natuurlijk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wederom geen voorbeeld hoe je het opslaat maar wel een (naar mijn idee prima) makkelijke implementatie van zowel Consumer als Server zitten in Zend_OpenId. Het enige wat je eigenlijk hoeft te doen is zorgen dat de gegevens worden opgeslagen in een database dus.

edit: ze geven aan dat de manual niet volledig is (welk onderdeel is dat wel bij ZF...) dus wellicht zitten er handige functies in voor je die niet in de handleiding staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Cartman! op 17-07-2009 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ZF beschikt hierover inderdaad.

Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken wat voor een template engine ik wil gebruiken en kom er achter dat smarty niet "het" is.

Het probleem van ZF is dat native PHP soms gewoon makkelijker is, dus ZF valt eigenlijk wel af,

Opzcih toch nog wel het nadenken waard !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Bij ZF kun je ook enkel losse componenten gebruiken, je hoeft het niet perse in een MVC applicatie te proppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thooomas
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 10:21

Thooomas

Thoorn.nl

Dit is ook zeer interessant: https://rpxnow.com/

Dit kan je inbouwen in je eigen website, en dan geef je gebruikers de mogelijkheid om zich in te loggen via 1 van de 12 mogelijke identificatiemethodes (bijv. MSN, Hyves, Google etc.)

Hier zie je een voorbeeldje van de werking:

http://uservoice.com/session/new (het linkergedeelde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Hij wil juist zelf als provider optreden, wel eerst goed lezen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 18-07-2009 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt !

Dergelijke 3th party services zijn niet echt geschikt voor mijn oplossing.
Pagina: 1