Toon posts:

Kan ik met Leopard dvd van een ander installeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag, heb mijn schijf gewist ipv partitie alles weg en ben in Thailand op verlof zou het mogelijk zijn om een ander zijn dvd retail op de mijne te installeren? Mijn schoonbroer heeft macbookpro ik een macbook, als ik zijn osx erin zetkan ik schrijfhulp ext openen in het nederlands dus van daaruit zou ik misschien alles kunnen erop zetten of is dat niet zo???Erger als nu kan het toch niet, dus alle raad is meer dan welkom daarom heb ik mij nu hier geregistreerd ! Ik leesde jullie op het internet via krantekoppen.be rubriek informatica alvastop voorhand bedankt Marcel ps dit bericht is verstuurdvia iphone waarmee tochnog op het internet kan lezen en schrijven woon hier echt afgelegen in de bergen op 60km van een grote stad dus heb ik niet veel keuze om mijn dvd effe te gaan ophalen |:(

• DarknessAwaits
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01-2025
Volgens mij moet dat zonder problemen kunnen, tenzij je nog zou willen proberen om je data van je harde schijf terug te halen. In dat geval zou je eerst je harde schijf eruit moeten halen, als externe schijf gebruiken en een of ander data recovery programma moeten draaien.

Ervan uitgaande dat dat niet jouw intentie is: gewoon installeren die handel.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02 04:48

Gerco

Professional Newbie

Met een retail Leopard DVD kan het in ieder geval. Wanneer de DVD geleverd is bij een ander model Mac dan de jouwe kan hij mogelijk weigeren te installeren. De enige manier om erachter te komen is uitproberen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gerco schreef op maandag 13 juli 2009 @ 10:36:
Met een retail Leopard DVD kan het in ieder geval. Wanneer de DVD geleverd is bij een ander model Mac dan de jouwe kan hij mogelijk weigeren te installeren. De enige manier om erachter te komen is uitproberen.
Je hoeft het niet uit te proberen, ik kan je met zekerheid zeggen dat alleen een retail dvd werkt.
Alle andere dvd's bij Macs geleverd behalve die van jouw werken niet.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:53
Maar wanneer je Mac geleverd is met 10.5.6 bijvoorbeeld, kun je niet de retail disc gebruiken waar 10.5.1 opstaat. Collega van me wilde Leopard opnieuw installeren met een 'losse' Leopard disc (officieel uit de Apple Store) en daarmee installeerde hij 'm niet. Met de disc die bij de MacBook Pro geleverd zat werkte het wel.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Meegeleverd kan het inderdaad niet, wat je wel kunt doen is bij apple nieuwe dvd's bestellen, kost dacht ik 20$ en zijn precies afgestemd op jou machine.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:18
Heb je Firewire? Dan kun je hem opstarten in Target Disk mode (T-toets ingedrukt houden) en kun je zonder problemen vanaf de Macbook Pro installeren, mits zijn installatie-dvd modern genoeg is.

Heb je geen installatie-dvd, dan gaat dit niet werken. Je zou wellicht met Carbon Copy Cloner de harddisk van een andere Mac kunnen kopiëren (mits juiste versie). Dit duurt heel lang, dus zoveel mogelijk dingen deselecteren.

[ Voor 97% gewijzigd door torp op 13-07-2009 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
torp schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:08:
Heb je Firewire? Dan kun je hem opstarten in Target Disk mode (T-toets ingedrukt houden) en kun je zonder problemen vanaf de Macbook Pro installeren, mits zijn installatie-dvd modern genoeg is.

Heb je geen installatie-dvd, dan gaat dit niet werken. Je zou wellicht met Carbon Copy Cloner de harddisk van een andere Mac kunnen kopiëren (mits juiste versie). Dit duurt heel lang, dus zoveel mogelijk dingen deselecteren.
stel bv ik koop nieuwe retial in Thailand zag de drie in een box goedkoop, gaan al mijn programmas werken in het nederlands(ilive/iworks09) want er staat op universeel?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02 04:48

Gerco

Professional Newbie

Op de Leopard DVD staan alle talen, ongeacht in welk land je de DVD koopt krijg je dezelfde DVD. iLife staat overigens *niet* op de Retail Leopard DVD. Deze zul je apart moeten installeren vanaf de DVD die bij jouw/een andere Mac zit of je moet ook een apart iLife pakket aanschaffen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Gerco schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:19:
Op de Leopard DVD staan alle talen, ongeacht in welk land je de DVD koopt krijg je dezelfde DVD. iLife staat overigens *niet* op de Retail Leopard DVD. Deze zul je apart moeten installeren vanaf de DVD die bij jouw/een andere Mac zit of je moet ook een apart iLife pakket aanschaffen.
ik ken er niet veel van maar daar zit juist de uitdaging LEREN en als je valt weer opstaan en VERDER gaan en zo stapgewijs kom je er,ik alvast naar de reseller om het nodige te halen de 3in1 osx10.5.6+ilife+iworks09 kan ze me zelf laten bestellen en gratis nog wel maar verblijf dus ver van Bangkok en moest het verloren gaan zou ik echt "balen" ! Het is hier grijs en warm en zonder mijn macbook ben ik al irritant neen dat erbij en ik ontplof O-) ! Ga zeker hier verder posten maar ook andere sites en dit alles via die kleine iphone met een vinger typent ongelooflijk toen ik jonger was, ga er 44 worden, speelden we met walkie-talkies zo groot en een antenne van zeker 2m erop ik anno 2009 met een 10cm klein schermpje waar ik op druk kan heel de wereld(cyber) in en uit als je er blijft bij stilstaan 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Het is misschien stom wat ik ga vragen: als ik nu de combo van tiger op mijn stickje plaats via de download, en hem in de mac plug, zou ik zo misschien dan via schrijfhulp het op de HD kunnen plaatsen en dan weer opgang geraken of is dat Onmogelijk? Want ik heb begrepen dat met mijn macbook 13" nov07 de grijze dvd wel tiger waren en dat 1 dvd van leopard erbij in de doos stak die ik dan er moest overzetten!!! Proberen of Problemen? Want kijk ik koop nieuwe HD voor als snowleopard eraan komt dan is in mijn macbook racine toch steeds de 10.4 van toen ik hem kocht of verandert dat via de versie die je erop zet? Sorry maar zit zonder osx op mijn macbook en dan denk en lees ik van alles om hem toch weer aktief te krijgen :'( Anderzijds hoop ik niets stuk te doen, heb hem al als dos/ms geformateerd voor een oude win98 franse versie aan de praat te krijgen maar heb vlug ondervonden dat ik geen toetsenbord meer had na de eerste page van "install via cd of hd druk 1" :X kennen jullie toch twaekers >:) Heb ook al 2keer X35gewist gewoon om de tijd te doden maar via terminal heb ik NIETS aangeraakt O-) Waar ik spijt van zou hebben! Joke ik sta nog op verkoopsgarantie maar in Thailand geef ik hem niet binnen want moest het een maand duren mist hij de thuisvlucht en zonder vertrek ik niet :(

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik weet niet hoe je het gedaan hebt want je kan je volledige schijf niet wissen met Disk Utility als je van die schijf opgestart hebt. In ieder geval je hebt verschillende oplossingen:

1) Je loopt een Apple winkel of een onafhankelijke Apple dealer binnen en gaat naar de Genius Bar of de verkoper met je vragen - zij kunnen je computer herinstalleren met het originele OS (Tiger of Leopard) en uitleggen hoe je correct partities kunt maken en wissen.

2) Je hebt een andere Mac waar je de originele schijven van hebt - probeer eerst in je eigen machine (de DVD's die je meekrijgt zijn gekoppeld aan het model dus iMac DVD gaat niet werken in je Macbook. Werkt dat niet dan boot je je systeem in Target Disk Mode (kan met alle Mac's), verbind het met de andere computer en je start de installatie van de andere Mac en je selecteert dat je het wil installeren op de Firewire drive.

3) Je downloadt een torrent van je besturingssysteem en brand het op een schijfje (DVD-R 's zijn daar ook te koop in de supermarkt toch?) of je herstelt de image op een externe firewire disk - je kunt dan booten van de externe disk. Het is compleet legaal want je hebt een licentie voor het OS. Als je andere machine geen superdrive heeft (ik denk dat je Macbook dat wel heeft) kun je opnieuw in Target Disk Mode opstarten en de DVD van je Macbook kan dan gebruikt worden als externe DVD-schrijver.

4) Je leent een retail doos van iemand anders of je vraagt iemand om een kopietje van de installatie DVD op te sturen - ik weet niet hoe de post daar is.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Heel hard Bedankt Guru, ik ga gewoon naar de macstore en daar koop ik de drie in een box en zheb ik geen probleem met iemand anders zijn dvd of clonage te doen! Ik vinft het heel leuk hier op het forum veel mensen willen anderen helpen en als ik dat om mijn beurt ook mater kan zal ik dat zeker doen:)
Pagina: 1