Aspect Ratio van beeldscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views

• Tittah
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09-2025
Ik had een vriend een nieuw scherm aangeraden omdat hij nog steeds een 17" CRT gebruikte en een 19" TFT (wide!) kost nog amper € 100. Blijkt nu dat zijn bios geen breedbeeld ondersteund (Asus vintage barebone van een jaar of 3 geleden).

Ik stel vast dat er de laatste tijd (half jaar tot een jaar, mss al langer) geen beeldschermen meer op de markt komen met een 4:3 beeldverhouding. Zijn er (betaalbare) merken die dit nog wel op de markt brengen?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hier vindt je alle 4:3 en 5:4 schermen die kleiner zijn dan 18" in de pricewatch.

Wat je nog zou kunnen proberen is een BIOS-update die meteen de video-bios van de onboard grafische kaart meeneemt, daarna de nieuwste grafische drivers installeren zou ook kunnen werken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 23:50
Wat voor moederbord / videokaart /scherm praten we hier over, want ik denk dat het probleem eerder in het scherm dan in het BIOS ligt.

Een BIOS geeft normaal de boel weer op een 80x25, 80x50 of 80x60 (karakters, niet pixels) resolutie weer. Het is vervolgens aan de videokaart (die ondersteunt het vrijwel zeker) en het beeldscherm (die ondersteunt het in dit geval waarschijnlijk niet) om die karakters te vertalen naar pixels.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

kalizec, de videobios van de IGP moet wel de breedbeeldresoluties ondersteunen, als deze op hardware niveau al niet worden ondersteund kan je pielen met drivers en PowerStrip wat je wilt, maar krijg je geen widescreen resolutie werkend.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
kalizec schreef op maandag 13 juli 2009 @ 00:11:
Een BIOS geeft normaal de boel weer op een 80x25, 80x50 of 80x60 (karakters, niet pixels) resolutie weer. Het is vervolgens aan de videokaart (die ondersteunt het vrijwel zeker) en het beeldscherm (die ondersteunt het in dit geval waarschijnlijk niet) om die karakters te vertalen naar pixels.
De videokaart ondersteunt 't vertalen van karakters naar pixels wellicht wel, maar wie zegt dat de gebruikte videokaart überhaupt een breedbeeld-resolutie kan outputten?

Op een nog niet eens zo'n oude onboard nVidia-'kaart' zat de mogelijkheid er in ieder geval niet op, om de 16:10-TFT op z'n native resolutie aan te spreken. Maar toen ik er een eeuwenoude GeForce indrukte (GeForce 2, echt antiek bijna ondertussen), stond de optie er probleemloos tussen?

Grote kans dat de topicstarter dus de videokaart-BIOS bedoelt?

• kalizec
  • Laatst online: 05-05 23:50
Ik begrijp de topicstart toch echt als dat bij het booten het widescreen zwart blijft tot ie in Windows zit. En dat zou wijzen op een scherm dat de 80x50 resolutie niet ondersteunt. ("Blijkt nu dat zijn BIOS geen breedbeeld ondersteund). En heeft dus niets met Video-BIOSsen te maken.

Maar wat jullie schrijven kan natuurlijk ook, dat in Windows het niet mogelijk is om een widescreen resolutie te gebruiken. En dat zou inderdaad op de drivers of de Video-BIOS kunnen wijzen.

Wellicht kan de TS even duidelijk geven over waar het probleem zich uit en hoe, dan wordt ook meteen duidelijk welke interpretatie correct is en dus in welke richting de TS het moet zoeken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Tittah
@Wiethoofd, dat ik daar zelf niet opgekomen was :-)

Maar betaalbaar vind ik < € 150 voor een 19" scherm. En die kom je niet meer tegen. Ik vraag mij trouwens af waarom alle benchmarks (ook op tweakers.net) standaard nog op 1280 x 1024 worden gedraaid...

@de rest
Het scherm werkt wel (ook in DOS) maar er kan (in XP) geen breedbeeldresolutie geselecteerd worden. Je zit dus steeds op een uitgerekt beeld te kijken.

Blijkbaar wordt met de bios update (van het MB) ook de resoluties van de IGP geupdate (tenminste wanneer de fabrikant de moeite neemt om die te updaten). Zo is het mij toch steeds gelukt bij de andere asus barebones (die ik zelf ooit verkocht heb).

Als ik mij niet vergis gaat het hier over een asus V3-AH2 maar ik zou de factuur moeten opsporen om zeker te zijn (zal ik vanavond doen)...

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Het scherm ondersteunt zelf geen 4:3? Mijn Dell 2209WA bijvoorbeeld ondersteunt dit wel. Dat zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn totdat er een upgrade van de barebone komt.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je moet even CPU-Z opstarten om er achter te komen wat voor moederbord er gebruikt is, en dan googlen naar de nieuwste bios versie en of anderen ook problemen hadden met widescreenresoluties en of en hoe ze dit opgelost hebben.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
In principe kan elke grafische kaart alle resoluties uit sturen. Alleen moeten je drivers dit wel ondersteunen. Bios heeft volgensmij weinig van doen met resoluties. Kortom, nieuwste drivers downloaden en anders met powestrip of iets dergelijks los gaan.

Schermen zijn fixed wat betreft resoluties en kunnen vaak maar met een beperkt aantal resoluties werken. Ik denk dat je niet moet willen een widescreen scherm te gebruiken als je systeem geen widescreen toelaat. Jezelf of scherm oppervlak onebut laten of vervorming krijgen. Beide verre van ideaal.

[ Voor 22% gewijzigd door Terror op 13-07-2009 15:42 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Terror schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:38:
In principe kan elke grafische kaart alle resoluties uit sturen. Alleen moeten je drivers dit wel ondersteunen. Bios heeft volgensmij weinig van doen met resoluties. Kortom, nieuwste drivers downloaden en anders met powestrip of iets dergelijks los gaan.
Dan raad ik je toch aan even Wikipedia: Video BIOS door te lezen. De Video BIOS heeft wel degelijk van doen met de ondersteuning van (breedbeeld) resoluties.

• Tittah
Mijn vraag ging in eerste instantie over 4:3 beeldschermen :-). Ik had namelijk al grondig gezocht en o.a. op het forum van asus tot het besluit gekomen dat WS geen optie was voor deze barebone (omdat de MB bios niet meer geupdate wordt).

Maar de tip om powerstrip te gebruiken, ga ik zeker opvolgen!

Ik post het resultaat binnen enkele weken (want de bewuste vriend zit op dit moment op de GR in Corsica)...

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Wiethoofd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:59:
[...]

Dan raad ik je toch aan even Wikipedia: Video BIOS door te lezen. De Video BIOS heeft wel degelijk van doen met de ondersteuning van (breedbeeld) resoluties.
Die wiki geeft eigenlijk vrij weinig informatie. Anyway, om mijn punt te maken: Men nemen een intel 915 graphics chipset. Deze ondersteunt vanuit het video bios geen widescreen. Dit gegeven wordt in je ram geplaatst. Op dit moment kunnen programma's als powerstrip ingrijpen.

http://rpm.pbone.net/inde...ution-0.4-1.i486.rpm.html

Dit is bijvoorbeeld een stukje software dat dit onder linux mogelijk maakt voor die 915 chip. Ik heb dit voorbeeld uitgekozen omdat er netjes bij staat hoe het werkt. Kortom, bios bepaald welke resoluties standaard worden aangeboden, maar die kaart zelf kan alle resoluties aanbieden die je wilt, zolang die optie maar mogelijk is volgens de info in het ram.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• dion_b
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor moederbord / videokaart /scherm praten we hier over
maar wie zegt dat de gebruikte videokaart überhaupt een breedbeeld-resolutie kan outputten?
Wellicht kan de TS even duidelijk geven over waar het probleem zich uit en hoe
Op GoT lopen veel mensen rond die je willen helpen met je problemen. Maar weinig van die mensen hebben zin in een raadselspel waarin iemand halve info geeft en ze dan verder moeten gokken hoe/wat/waar.

Na meerdere vragen van meerdere mensen heb je niet meer dan een vermoeden over welk moederbord het betreft en niets over het scherm in kwestie gepost. Dat is info dat gewoon in de topicstart hoort. Weet je het (nog) niet? Wacht dan met topic openen tot je je info op orde hebt.

Los daarvan verwachten we dat je zelf doet wat je kunt voor je een topic opent, en dat als je er niet uitkomt je aangeeft waar je gezocht hebt, op welke zoektermen, wat je gevonden hebt (links!), wat je aan de hand daarvan geprobeerd hebt, wat er toen gebeurde en wat je daarna nog uitgezocht hebt. Ook hier geldt dat deze info gewoon in je topicstart thuishoort en niet een keer later gemeld mogen worden als iemand terug is uit verre oorden. Heb je zelf niet gedaan wat je kunt? Doe dat dan voor je een topic opent :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.