Toon posts:

PC liep vast en start daarna nog maar af en toe op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Zit met een PC probleem.

Scenario: zat te werken en windows liep compleet vast. Taakbeheer kon ik niet meer benaderen. Daarna opnieuw opgestart maar dat doet het niet meer. Krijg geen beeld. Na tijdje wachten starte hij weer op. Liep vast bij windows login en doet het nu de ene keer wel en andere keer niet.

Als hij het nu niet doet dan gebeurt er niks, krijg geen beeld. Hoor alle componenten werken. Dus er is niets dood, in ieder geval niet qua stroom en werking dan.

Als hij het wel doet dan start windows gewoon op maar blijft windows hangen op een niet echt specifiek punt. De ene keer kan ik ook langer in windows blijven dan de andere keer. Soms loopt ie bij de login dus al vast.

Heb nu het minimale erin hangen; mobo, 1x geheugen, PSU, grafische kaart en HDD. Maar dat heeft weinig invloed op de uitkomst.

Heb de bios batterij al 3x vervangen door andere batterijen uit andere oude moederborden maar geen resultaat. Moet wel heel erg toeval zijn dat ze alle drie leeg zijn. Test op een LEDje laat de batterij ook gewoon branden. Weet niet hoeveel watt een mobo normaal gesproken nodig heeft om op te kunnen starten?

Anyway, heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn of soortgelijke ervaringen?

Denk dat het probleem in mijn mobo zit maar weet even niet meer te verzinnen wat ik kan doen.

Systeemspecs:

Windows XP
Asus A8N SLI
AMD Athlon 3200+
ATI Radeon X800GT
1x 1GB Twinmos geheugen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2009 22:18 ]

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 09:03
Het zou defect geheugen kunnen zijn, of mogelijk een niet goed werkende ventilator op de CPU of op bijv de northbridge. Weet je zeker dat alle ventilatoren werken?

PS Lege batterij voor BIOS lijkt zowieso niet de reden. Als de computer eenmaal is opgestart haalt die stroom uit 220 V. Bovendien als batterij leeg was, waren de instellingen van je BIOS gewist, dat je had je gemerkt bij het aanzetten.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 22:11

painkill

Pain(k)(ill)

Kortsluiting...

Ik had het ook, het is onverklaarbaar, maar het heeft wel iets met de Harde schijf te maken aangezien je nog wel beeld hebt en je wel de laadbalk kan zien.

Mijn advies is om de kast te verwijderen en het moederbord, met alle onderdelen eraan vast, op een niet geleidend oppervlak te leggen, bijvoorbeeld een doos.

Bij mij werktte dit, en bleek het dus kortsluiting met de kast te zijn, maar wat er dan precies mis mee was ben ik nooit achter gekomen, maar misschien heb jij meer geluk en blijkt het een verbogen pinnetje of een schroefje dat tussen het moederbord en de kast vast zit :)

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

Topicstarter
Fans van zowel CPU, Northbridge als mijn Grafische kaart werken naar behoren (wat wil zeggen dat ze draaien). Geheugen heb ik 2 repen van, zit er nu maar 1 in voor minimale setup, maar het resultaat is hetzelfde bij beide reepjes: hij gaat aan, ik hoor mijn HDD aanslaan maar hij komt vervolgens niet tot dat piepje dat je normaal gesproken hoort als je PC doorstart. Heb mijn bios overigens al aantal x gereset dus dat is het ook niet helaas.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:34:
Fans van zowel CPU, Northbridge als mijn Grafische kaart werken naar behoren (wat wil zeggen dat ze draaien). Geheugen heb ik 2 repen van, zit er nu maar 1 in voor minimale setup, maar het resultaat is hetzelfde bij beide reepjes: hij gaat aan, ik hoor mijn HDD aanslaan maar hij komt vervolgens niet tot dat piepje dat je normaal gesproken hoort als je PC doorstart. Heb mijn bios overigens al aantal x gereset dus dat is het ook niet helaas.
Ook mijn advies. Het is zeker het proberen waard. Ik zou ook proberen om niet te vaak te testen 'of het nu wel werkt' . Zolang je niet weet wat er aan de hand is, kun je alleen maar dingen stukmaken. Als je zometeen al je data kwijt bent wordt je ook niet vrolijk. Het idee van sluiting met je kast is zo gek nog niet, en het proberen waard.

Succes

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga hier eve goed naar kijken, vooral eventueel contact met mijn kast. Bedankt iig. Maar als het kortsluiting is, kan mijn PC dan vastlopen? Moet ie dan niet in 1x uitschakkelen?

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:33
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:39:
[...]

Ik ga hier eve goed naar kijken, vooral eventueel contact met mijn kast. Bedankt iig. Maar als het kortsluiting is, kan mijn PC dan vastlopen? Moet ie dan niet in 1x uitschakkelen?
Kortsluiting zorgt voor de gekste dingen, waaronder de dingen die al genoemd zijn.
En het kan op vele manieren voorkomen, de beste manier om dat te controleren is dan ook zoals gezegd je onderdelen uit de kast te halen.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Verwijderd

Topicstarter
Alles uit mijn kast gehaald en ook alle onderdelen even goed schoongemaakt van stof.
Opstarten gaat nu de hele tijd goed, krijg nu meteen beeld maar hij blijft nu nog wel hangen in Windows.
Als ik NIET inlog dan duurt het ongeveer een min of 4 voordat mijn cursor in mijn wachtwoord inputfield niet meer knippert en dus vast loopt.

Iemand gezien deze info nog suggesties die ik kan proberen?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 22:11

painkill

Pain(k)(ill)

Dan kan het of de voeding zijn, of je harde schijf zijn, of je windows (software) zijn.

De 1ste 2 zijn makkelijk te testen, en de 3de eigenlijk ook wel aangezien je met een andere HD ook niet die windows meer hebt :)

Dus vervang de voeding eens en vervang je HD eens. Mocht je natuurlijk deze onderdelen ergens anders hebben.

Zo niet dan raad ik aan om, als je dit niet teveel werk vind de belangrijke dingen van je HD af te doen en windows er opnieuw op te zetten. Of als je hem in een andere pc doet even een SMART test doet en een error test doet met HDtune.

Mocht 1 van deze test iets laten zien, en vooral die error test een rood balkje laat zien dan kun je wel raden hoe laat het is, dan is je HD kaduuk :)

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1